View unanswered posts | View active topics It is currently 19 Apr 2024, 12:51



Reply to topic  [ 5 posts ] 
Charvel natural - vilken olja? 
Author Message

Joined: 07 Aug 2009, 11:58
Posts: 1188
Post Charvel natural - vilken olja?
Har en Charvel natural jag series strata som jag spelar rätt mycket på, inköpt ny 2011. Så en del slitage har det blivit på finishen/trät och jag tänkte fräscha upp den lite. Hur bör man behandla en mahognykropp som är oljebehandlad? Jag tänkte göra rent med lite vatten och yes och sedan gnugga in tru oil. Halsen, oljebehandlad lönn, tänkte jag behandla likadant. Är det en bra idé? Tar tacksamt emot tips då detta är min huvudgura och jag vill inte gärna ställa till det!

_________________
http://digressionassassins.bandcamp.com


02 Dec 2016, 12:00
Profile WWW

Joined: 02 Mar 2013, 15:20
Posts: 558
Post Re: Charvel natural - vilken olja?
Låt bli vatten! Särskilt vatten och enzymbaserad rengöringsmedel. Det både avfettar och tränger in i träet, och tar lång tid att torka. Jag använder kemiskt ren bensin. Den falshar av omedelbart och tränger alltså inte in i träet. Det har blivit en hel del tjafs över åren kring den åsikten på forum som detta, men min personliga ståndpunkt är att jag absolut inte vill ha in mer vatten i redan torkat trä. Det är en orsak till att jag t ex aldrig använder vattenbaserad lim för att limma greppbrädor. Vatten på trä kan funka absolut utmärkt, jag tar ingen fight om det igen, men samtidigt så är vatten på trä bland det mest skadliga som finns. Trä suger upp vatten, expanderar och torkar långsamt tillbaks till samma storlek. Detta kan, återigen kan, inte garanterar att det kommer att hända, leda till sprickbildningar. Så visst, det kan funka utmärkt, men varför chansa?

För inoljning funkar truoil bra, särskilt för kroppen. Till halsen föredrar jag personligen Tung Oil eftersom den ger en lenare yta som kan upplevas som mindre friktion. Tung oil upplevs ofta som "strävare" eller klibbigare, särskilt om man lägger på så mycket att en film bildas


02 Dec 2016, 15:36
Profile

Joined: 07 Aug 2009, 11:58
Posts: 1188
Post Re: Charvel natural - vilken olja?
Peter Naglitsch wrote:
Låt bli vatten! Särskilt vatten och enzymbaserad rengöringsmedel. Det både avfettar och tränger in i träet, och tar lång tid att torka. Jag använder kemiskt ren bensin. Den falshar av omedelbart och tränger alltså inte in i träet. Det har blivit en hel del tjafs över åren kring den åsikten på forum som detta, men min personliga ståndpunkt är att jag absolut inte vill ha in mer vatten i redan torkat trä. Det är en orsak till att jag t ex aldrig använder vattenbaserad lim för att limma greppbrädor. Vatten på trä kan funka absolut utmärkt, jag tar ingen fight om det igen, men samtidigt så är vatten på trä bland det mest skadliga som finns. Trä suger upp vatten, expanderar och torkar långsamt tillbaks till samma storlek. Detta kan, återigen kan, inte garanterar att det kommer att hända, leda till sprickbildningar. Så visst, det kan funka utmärkt, men varför chansa?

För inoljning funkar truoil bra, särskilt för kroppen. Till halsen föredrar jag personligen Tung Oil eftersom den ger en lenare yta som kan upplevas som mindre friktion. Tung oil upplevs ofta som "strävare" eller klibbigare, särskilt om man lägger på så mycket att en film bildas


Stort tack! Låter vettigt, jag kör på kemiskt ren bensin för rengöring.

_________________
http://digressionassassins.bandcamp.com


02 Dec 2016, 15:55
Profile WWW

Joined: 07 Aug 2009, 11:58
Posts: 1188
Post Re: Charvel natural - vilken olja?
En fundering dök upp; kemisk ren bensin, tar det inte bort den oljefinish som nu ligger på gitarren?

_________________
http://digressionassassins.bandcamp.com


03 Dec 2016, 10:24
Profile WWW

Joined: 02 Mar 2013, 15:20
Posts: 558
Post Re: Charvel natural - vilken olja?
Mycket bra synpunkt! Osäker där, faktiskt. Testa på en liten skyddad yta först så ser du. Jag har inte haft problem med oljade halsar som jag gjort rent så, men det beror säkert på vilken olja som användas och dessa egenskaper

Och så skulle det stå att bensin "flashar" av, svengelska som felstavningskontrollen bytte ut...


03 Dec 2016, 10:46
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 5 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 57 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.