View unanswered posts | View active topics It is currently 19 Mar 2024, 11:54



Reply to topic  [ 122 posts ]  Go to page 1, 2, 3, 4, 5  Next
Lär dig solot för fasen! 
Author Message
User avatar

Joined: 03 Nov 2011, 15:54
Posts: 646
Location: Ibanez country
Post Lär dig solot för fasen!
Har varit inne i en Europe-fas nu sista tiden å missförstå mig nu rätt. Visst är det kul att gubbarna fått en nytändning med John Norum och allt vad det innebär men en sak...
Det börjar bli dags att Norum lär sig solot i superstitious. En gitarrist på hans nivå som gång efter annan kukar ur på solot. Ja, jag har kanske vaknat på fel sida å är både bitter och avundsjuk möjligen men det låter förjävligt när han hafsar igenom Kjelles underbara solo som i princip är lika känt som låten ifråga. Börjar tro att det är av ren nonchalans han slaktar solot till förtret för oss som vill höra det spelas korrekt!

_________________
Ibanez - New Ideas For Today's Musicians


29 Nov 2016, 09:16
Profile
User avatar

Joined: 09 Dec 2007, 23:13
Posts: 10859
Location: I skogen utanför Göteborg
Post Re: Lär dig solot för fasen!
Vill man höra det spelas korrekt så finns ju skivan att spela upp.
Jag tycker nog att det är helt ok att Norum gör vad han känner för, det är ju inte hans solo.

Har iof sett Norum göra det live ett några gånger med ganska bra resultat.

Att solot är nästan lika känt som låten är det nog bara gitarrister som tror.

/Magnus

_________________
"Playing guitar really helps your guitar playing"


29 Nov 2016, 09:34
Profile WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:22
Posts: 3230
Location: växjö
Post Re: Lär dig solot för fasen!
Jag stör mig nog mycket mer på folk som envisas med att sjunga med i låtar utan att kunna texten, som exempel att i Europes fina "Carrie" i stället för att sjunga: "Can't you see it in my eyes This might be our last goodbye" sjunger Can't you see it in my eyes This might be our last God Jul. Mycket irriterande!

_________________
pudas


29 Nov 2016, 09:43
Profile
User avatar

Joined: 03 Nov 2011, 15:54
Posts: 646
Location: Ibanez country
Post Re: Lär dig solot för fasen!
Quote:
Har iof sett Norum göra det live ett några gånger med ganska bra resultat.

Att solot är nästan lika känt som låten är det nog bara gitarrister som tror.


Nej, han gör absolut bra saker live men solot i superstitious är inte en av dom.

Nej, solot är lika känt som låten även hos pöbeln och till å med bland trummisar. Vedertagen sanning fan i mig!

Så dina båda spekulationer är felaktiga.

_________________
Ibanez - New Ideas For Today's Musicians


29 Nov 2016, 09:50
Profile

Joined: 05 Sep 2011, 07:49
Posts: 2740
Location: Kalmartrakten SWISH
Post Re: Lär dig solot för fasen!
Ska du klaga får du ju bjuda på en länk, nu är jag tjurig! :wink:

_________________
granis, medlem sedan 2/1 2003, sedan 5/11 2011 som Granis67.

Religion vs fossils. Fossils win.


29 Nov 2016, 09:52
Profile
User avatar

Joined: 03 Nov 2011, 15:54
Posts: 646
Location: Ibanez country
Post Re: Lär dig solot för fasen!
Quote:
Ska du klaga får du ju bjuda på en länk, nu är jag tjurig! :wink:


Länka är jobbigt men sök på valfri liveinspelning av superstitious med Norum på gitarr och du skall finna!

Här handlar det om att sila plankton å svälja blåvalar :wink:

_________________
Ibanez - New Ideas For Today's Musicians


29 Nov 2016, 09:57
Profile
User avatar

Joined: 25 Nov 2011, 08:22
Posts: 395
Location: Göteborg
Post Re: Lär dig solot för fasen!
https://www.youtube.com/watch?v=Y16Oq-QhS9k

Här kommer det efterlängtade solot.

_________________
Elsträng och Hammare


29 Nov 2016, 10:02
Profile WWW
User avatar

Joined: 09 May 2006, 00:06
Posts: 1610
Location: Säter
Post Re: Lär dig solot för fasen!
:?: :?: :?: :?:

Nu är ju jag inte Europe-skadad. Jag har alltså ingen djupare relation till musiken (mer än att jag fullkomligt hatar The Final Countdown :wink: ).
Men det där lät väl ok? Lite mesigt kanske med tanke på räkorna han levererade under sången innan. Men annars ok. Jag tror ju inte att världen kommer att gå under på grund av det där precis...


29 Nov 2016, 10:47
Profile

Joined: 05 Sep 2011, 07:49
Posts: 2740
Location: Kalmartrakten SWISH
Post Re: Lär dig solot för fasen!
Jag tror att du kan vara hjälpt av en ny approach till hela situationen. Har hört från mycket osäker källa att Kjell fick gå för att detta så hyllade solo, har säkerligen redan skrivits spaltmeter om dess förträfflighet, började leva sitt egna liv. Solot blev STÖRRE än Europe, folk, eller tja i varje fall så kallade gitarrister började vallfärdas till spelningarna för att lämna konserten så fort sista tonen i solot ebbat ut. Faran var överhängande, det var bara en tidsfråga innan bandet som stavas Europe skulle uttalas Kjell & Company. Så kan man ju inte ha det, eller? Ut med Kjell och in med John. :wink:

I länken från London tycker jag att John gör det bra. Jag tror att ibland spelar musiker annorlunda jämfört med skivorna för att hålla gnistan uppe, att inte bli uttråkade. Jag kommer inte på något bra gitarristexempel men litteraturpristagaren brukar sannerligen ta sig friheten att utmana sin publik och inte stryka medhårs, och det med all rätt. Skivorna har man ju ändå hemma, live får det gärna vara något annat. Men vad vet jag... :D

Om någon gör en "karbonkopia" av Mona Lisa skulle vi ju inte kalla det för stor konst, utan att veta tror jag att det till viss del går att applicera liknande tänk på originalinspelning vs liveinspelning. En liten tanke, aldrig drabbas man av en låt/solo så som första gången man hör den/det, men vad vet jag?!

_________________
granis, medlem sedan 2/1 2003, sedan 5/11 2011 som Granis67.

Religion vs fossils. Fossils win.


Last edited by Granis67 on 29 Nov 2016, 16:44, edited 2 times in total.



29 Nov 2016, 10:57
Profile

Joined: 15 Dec 2009, 17:36
Posts: 1983
Location:
Post Re: Lär dig solot för fasen!
Om Kjell var... typ Gilmour ellen nån så tror jag att man hade ersatt honom med en mindre känd gitarrist som hade fått rollen att kopiera originalet. Och denne nya gitarrist hade inte vågat göra något annat. När det gäller Europé så var ju Norum före. Han är inte mindre känd än Kjell heller. Så jag kan tänka mig att när solot kommer så tänker han helt sonika att "-jag spelar vad fasen jag vill".

Sedan KAN det ju vara så att solot är så in i bövelen svårt att spela. Särskilt sista delen. Att John iochmed det måste göra om det för att det ska passa hans spelstil och hans förmåga att kunna spela.


29 Nov 2016, 11:07
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 03 Nov 2011, 15:54
Posts: 646
Location: Ibanez country
Post Re: Lär dig solot för fasen!
Här nedan visar Löfbom i instruktionsvideon hur det ska spelas lååångsamt. Start 17:30 in i videon. Norum får väl göra som "Kidsen" som han själv brukar uttrycka sig och kolla in Lövet på youtube!

https://www.youtube.com/watch?v=fatm-BmAf1A

_________________
Ibanez - New Ideas For Today's Musicians


29 Nov 2016, 11:20
Profile

Joined: 15 Dec 2009, 17:36
Posts: 1983
Location:
Post Re: Lär dig solot för fasen!
Jag lyssnade in liveklippet som postades här ovan. Det är ju solklart att solot är för svårt för honom och att det är därför han gör om det. Jag hade gjort detsamma...


29 Nov 2016, 12:12
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 29 Apr 2010, 13:47
Posts: 2607
Location: Sthlm
Post Re: Lär dig solot för fasen!
Eftersom varje gitarrist har sin egen spelstil borde det ju alltid vara svårare att kopiera än att hitta på eget. Jag är ingen Europe-expert, det måste väl ha funnits massa låtar där Kjell försökte kopiera John. Lyckades han med det?


29 Nov 2016, 12:16
Profile

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7737
Location: Göteborg
Post Re: Lär dig solot för fasen!
Jag har alltid dyrkat Europes tre första plattor (plus några låtar utöver dessa) och tycker att det är ett mycket större problem att de sedan återföreningen låter mer eller mindre som 3:e klassens Nu-metal-band i replokalen på fritidsgården.


29 Nov 2016, 14:18
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14754
Location:
Post Re: Lär dig solot för fasen!
Tror tyvärr du är rätt ensam om den kritiken, merparten av Europes fans ser nog hellre John som gitarrist alla dagar i veckan,
Kee var en kompetent ersättare, och en väldigt skicklig sådan
och solot på plattan är ju helt perfekt utfört, JN är dock orginalmedlem som var med och bildade bandet

_________________



29 Nov 2016, 15:09
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 03 Nov 2011, 15:54
Posts: 646
Location: Ibanez country
Post Re: Lär dig solot för fasen!
Kjell är kanske inte den kreddigaste gitarristen bland musiker men absolut kompetent. Kollar man gamla livevideos med Europe så sätter han ju Norums solon ton för ton vilket jag tycker om. Jag vill gärna höra samma solon live som på skiva då det enligt mig är en icke obetydlig del av originalkompositionen likaväl som tex sångmelodin. Detta gäller om vi snackar komponerade solon. Andra grejer som tex rena improvisationer har jag inget emot om det spelas annorlunda live från kväll till kväll.

Är det alltid bra att vara originalgitarrist i ett band och sämre att vara ersättare till denne? Är man automatiskt bättre gitarrist bara för att man var med från början, spelade på dom första skivorna osv. Inte enligt mig iaf. Det är jävligt bra gitarrlir på både out of this world och Prisoners in paradise. Och där råkar hör å häpna Kjell Löfbom lira gitarr. På dessa album var/är han originalgitarrist även om han bara kallas för Norums ersättare. I min värld så har Europe haft två bra gitarrister. Den musiken dom skapar nu för tiden är tyvärr inget för mig dessvärre.
Men Norum borde ändå lära sig spela solot rätt i superstitous, då ska jag oxå ansluta mig till Norums ryggdunkargäng :mrgreen:

_________________
Ibanez - New Ideas For Today's Musicians


29 Nov 2016, 15:25
Profile

Joined: 19 Dec 2008, 23:22
Posts: 1888
Location: Göteborg
Post Re: Lär dig solot för fasen!
Nu har jag aldrig varit en Europe-fantast, men rent krasst är Kjelle helt enkelt en nivå över Norum. Lyssna på den här jämförelsen av deras solon bara. Marcello är tightare, mer precis, artikulerar bättre och låter rent allmänt proffsigare.

https://www.youtube.com/watch?v=HsF8mTuJ5Ws

Däremot så finns det inga ursäkter för att sätta Floyd Rose på en SG Junior som han gjort i den där instruktionsvideon. Skäms på sig!


29 Nov 2016, 15:28
Profile WWW

Joined: 09 Oct 2008, 17:13
Posts: 502
Location:
Post Re: Lär dig solot för fasen!
Norums Superstitious låter ju helt OK. Jag förstår om man som Kee-nörd tycker att det saknas lite, men det låter ju "som det ska" om man inte analyserar ihjäl det och har lyssnat in sig supernoga på originalet.

Kees versioner av Norums solon är ju dötrista. Han har inte alls den skitgubbiga blueskänslan i grunden, plus att han har ofantligt mycket sämre gitarrljud.

_________________
https://open.spotify.com/artist/6oUjNtU ... n9B8wEOOmw


29 Nov 2016, 15:46
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 09 Oct 2008, 17:13
Posts: 502
Location:
Post Re: Lär dig solot för fasen!
Och: Att Kee ÄR bättre på supersnabba räkor vet ju alla, och dessutom så är nog inte Norums huvudmål med sitt gitarrspel att sätta Kees solon precis som på skivorna.

Norum är tveklöst mer känd/populär än Kee, det ser man direkt om man jämför popularitet på Spotify och Google-sökningar, vilket motiverar att han nog inte tycker att han har så mycket att bevisa gentemot Kee.

_________________
https://open.spotify.com/artist/6oUjNtU ... n9B8wEOOmw


29 Nov 2016, 15:53
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7737
Location: Göteborg
Post Re: Lär dig solot för fasen!
Båda borde vara med i bandet helt sonika! Inte för att Joey hade fjärmat sig mindre från 80-talssoundet (som ändå alla vill höra?) eller att bandets stil sett mindre actionrockigt ut... men jag tror ändå stenhårt på det konceptet!


29 Nov 2016, 15:54
Profile

Joined: 24 Mar 2015, 15:17
Posts: 675
Post Re: Lär dig solot för fasen!
Hmmm, John Norum är en klar personlig favorit i jämförelse med Kee, oslagbar känsla. Sedan att Kee kanske är en tekniskt mera fulländad gitarrist, jag bryr mig inte.

Ett jäkla tjatande om Kjell också, kan vi inte hållas oss the medlemmarnas artistnamn? ;-)

Typ som att jämföra med Slash med Buckethead som också varit gitarrist i Guns under en period, jag håller Buckethead som en avsevärt skickligare mera teknisk gitarrist men gör det att jag föredrar Buckethead rent generellt framför Slash i Guns N' Roses, nej. Slash levererar mera hjärta och känsla.
https://www.youtube.com/watch?v=WM9pWFBTdVc


Last edited by makatech on 29 Nov 2016, 16:24, edited 4 times in total.



29 Nov 2016, 16:07
Profile

Joined: 09 Oct 2008, 17:13
Posts: 502
Location:
Post Re: Lär dig solot för fasen!
Usch vad dålig Buckethead var just där.

Var inte några bends i Kirk-klass? :shock:

_________________
https://open.spotify.com/artist/6oUjNtU ... n9B8wEOOmw


29 Nov 2016, 16:16
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 29 Jan 2010, 17:09
Posts: 102
Location:
Post Re: Lär dig solot för fasen!
Jag kan bara hålla med B.B.A här. Kjelles solon är ofta som en låt i låten, i mina öron akademiskt perfekta till den aktuella låten i fråga. Jag har ännu aldrig hört Norum göra något av Kjelles solon bra eller bättre, ofta förstör han hela låten med sina egna versioner.

Jag tycker dock att både Kjelle och Norum blivit tråkigare med åren...

Bör väl tillägga att jag som person är mer shred än surbendsblues. Så det bidrar nog en del till min upplevelse.
Men diskutera olika smaker kan man ju göra hur länge som helst...

_________________
C/o Pine Street Studios


29 Nov 2016, 16:41
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 05 Sep 2011, 07:49
Posts: 2740
Location: Kalmartrakten SWISH
Post Re: Lär dig solot för fasen!
Inte min kopp te men har varit vab-pappa under dagen och lyssnat en del under dagen och tja...tycker nog att det är inget snack, klar fördel för Kee. Norum är också bra men som DanielB skriver "Kjelles solon är ofta som en låt i låten" vilket jag tycker är en bra beskrivning. Får inte alls samma känsla för det som Norum spelar. Som jag ser det lirar Kee helt enkelt bättre grejer. Har sett Europe när det begav sig under 80-talet först med Norum sedan med Kee, även sett Norum med band i Östersund 1988, minns att det var vansinnigt stark ljudvolym.

Men Kee har, enligt min uppfattning, en del utseendemässigt suspekta (i så väl färg som form) gitarrer, tror dessa tilltalar en viss vinylknarkare :wink: Norum är inte heller han oantastlig i fråga om gitarrer han visat sig offentligt med men i grenen gitarrutseende vinner Norum. Tänkte skriva ett par rader om vem som vinner "snyggast syrra" men det är ju inte relevant, skämmes ta mig fan! :oops: :wink:

Så 24/7 Kee...

_________________
granis, medlem sedan 2/1 2003, sedan 5/11 2011 som Granis67.

Religion vs fossils. Fossils win.


29 Nov 2016, 17:04
Profile

Joined: 22 Jul 2016, 21:52
Posts: 858
Post Re: Lär dig solot för fasen!
Varför inte köra båda?

Båda är ju halvtaskiga, medelmåtta ganska trötta virtuoser vid det här laget,
så ingen kommer höra (eller se) någon skillnad.

När svenne har fått sin öl,,förstås...


Öhhh.Kjelle...kör solot på superstitious... :mrgreen:

_________________
http://www.ergopikk.com


29 Nov 2016, 17:14
Profile

Joined: 28 Dec 2007, 12:07
Posts: 137
Location:
Post Re: Lär dig solot för fasen!
makatech wrote:
Hmmm, John Norum är en klar personlig favorit i jämförelse med Kee, oslagbar känsla. Sedan att Kee kanske är en tekniskt mera fulländad gitarrist, jag bryr mig inte.

Ett jäkla tjatande om Kjell också, kan vi inte hållas oss the medlemmarnas artistnamn? ;-)

Typ som att jämföra med Slash med Buckethead som också varit gitarrist i Guns under en period, jag håller Buckethead som en avsevärt skickligare mera teknisk gitarrist men gör det att jag föredrar Buckethead rent generellt framför Slash i Guns N' Roses, nej. Slash levererar mera hjärta och känsla.
https://www.youtube.com/watch?v=WM9pWFBTdVc


Är verkligen Buckethead så kass på riktigt? Klippet måste vara fejk. Typ det här:
"U2 are shit"
https://www.youtube.com/watch?v=IagcDon-ZJk

Här är en snubbe som försöker kopiera Kee. Hade Norum kölhalats om han lirat
ungefär så här? Förmodligen... jag menar garanterat.
https://www.youtube.com/watch?v=F8FU6DF ... e=youtu.be


Last edited by Puttarn on 29 Nov 2016, 20:09, edited 1 time in total.



29 Nov 2016, 17:42
Profile ICQ WWW

Joined: 28 Dec 2007, 11:57
Posts: 3406
Location:
Post Re: Lär dig solot för fasen!
Lövboms sound var ju hemskt när han var med!?
Halsmicken på en sån där 80-tals klubba...hua :mrgreen:


29 Nov 2016, 17:52
Profile ICQ WWW

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7737
Location: Göteborg
Post Re: Lär dig solot för fasen!
laros wrote:
Lövboms sound var ju hemskt när han var med!?
Halsmicken på en sån där 80-tals klubba...hua :mrgreen:


Vad är det för mick?


29 Nov 2016, 18:09
Profile

Joined: 13 Jun 2013, 18:28
Posts: 2925
Post Re: Lär dig solot för fasen!
lpstd wrote:
Eftersom varje gitarrist har sin egen spelstil borde det ju alltid vara svårare att kopiera än att hitta på eget. Jag är ingen Europe-expert, det måste väl ha funnits massa låtar där Kjell försökte kopiera John. Lyckades han med det?


Att ta ut ett solo not för not är ju ingen större grej om det är inom ens färdighetsnivå, tycker jag.

Är ingen Europe-lyssnare, men kollade in Superstitious solot och det hade jag nog kunnat lira efter lite övningar. Det mesta är ju melodiskt med snygga vibraton, å det är ju typ det jag är bäst på. Sen va det några snabba räkor som jag skulle kunna sätta om jag fick öva på dom nån dag eller så.

Då tycker jag att Norum ska kunna också :mrgreen:


29 Nov 2016, 19:19
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14754
Location:
Post Re: Lär dig solot för fasen!
Tvåtakt wrote:
Då tycker jag att Norum ska kunna också :mrgreen:

Han kanske inte vill helt enkelt ? 8)

_________________



29 Nov 2016, 20:51
Profile ICQ WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 122 posts ]  Go to page 1, 2, 3, 4, 5  Next

Who is online

Users browsing this forum: Google [Bot], Korvabengt, lampic and 23 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.