View unanswered posts | View active topics It is currently 25 Apr 2024, 03:49



Reply to topic  [ 6 posts ] 
"knopfler mode" EMG 85/sa/sa Behöver hälp! 
Author Message

Joined: 28 Nov 2016, 20:16
Posts: 3
Post "knopfler mode" EMG 85/sa/sa Behöver hälp!
Hejsan!
Jag har tänkt låta en luthier bygga en Pensa Suhr MK1 replica.
Jag kan ingenting om de tekniska detaljerna rörande elektroniken.
Lödningarna, ledningarna etc.
Det rör sig alltså om EMG 85/sa/sa där man i den 4:e positionen på switchen, kombinerar Humbuckern(stall) och sa(bryggan).
Sen har gitarren:
1 master volume
-1 Tone Knob with Push-Pull EMG SPC Function
master tone with switchable pull-out SPC "presence control" mid-boost circuit.
(Push / pull pot)
-Booster engaged by push-pull tone pot

Finns det någon som har eller kan tipsa om scheman/ritningar rörande detta.
Det skulle uppskattas enormt mycket.

Här är den info jag lyckats hitta(på engelska dock):

We used a special technique .
A combination of a capacitator and resistor, to simulate a split coil on the bridge Humbucker, when it's switched to position 4 (bridge and middle pick-up) on the pick-up selector.

John Suhr says:
-.033 and 22K I'm pretty sure were the values, the 22K reduces volume the .033 takes out some bass to make it more compatible with the single coils. A Mega 4pole 5Way makes it easy to wire
(
It's 22k and 33n cap in series ...you need a super switch with 4 poles to do this)


schematic of the modification Suhr did for Knopfler in his Pensa Suhr MK1 with the 85/SA/SA.
Suhr wired a cap and resistor in the 4 pole 5way switch, 22k resistor/.033uf capacitor.

I added the EMG SPC on the push pull pot, EMG SA, SA, 85, I also put a circuit in there to try and balance out the Bridge middle combo

1 master volume
-1 Tone Knob with Push-Pull EMG SPC Function
master tone with switchable pull-out SPC "presence control" mid-boost circuit.
(Push / pull pot)
-Booster engaged by push-pull tone pot

Denna information säger inte mig som helt okunnig någonting.
Finns det hjälp att få?

Mvh/Thomas


28 Nov 2016, 20:48
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:10
Posts: 3871
Location:
Post Re: "knopfler mode" EMG 85/sa/sa Behöver hälp!
SPC är standard EMG issue. Problem möjligen att den regleras och är integrerad med en potentiometer utan push-pull. Man får alltså montera av själva SPC-kretskortet från potentiometern det sitter på och ersätta med en push-pull där man kopplar in switchdelen i serie. Men kolla ordentligt att det verkligen skall vara så. SPC är annars steglös 0-10 via vredet på potentiometern. Boosten kan vara EMG Afterburner, steglös boost 20 dB med push pull. Men mot kombinationen SPC och Afterburner talar att båda är boostar. SPC är en midboost typ samma som Clapton har i sin signaturgitarr från Fender. Afterburner är som att ha en mxr Micro Amp inbyggd i gitarren. Men både Afterburner och SPC är lite samma sak. Även om Afterburner är mer rå volymökning.

Den traditionella kombinationen aktiva kontroller för EMG SA är annars SPC och EXG. Den förstnämda boostar mellanregistret ("presence"), den sistnämnda bas-diskant för en "bred" elegant ljudbild: Tillsammans kompletterar de varandra. Ingen av dessa är däremot push-pull. Knopflers kollega David Gillmour har haft SPC-EXG i sina strator sedan början av 1980-talet.

Lågpassfiltret för EMG 85:an i sig är lätt att fixa. Men hur man går vidare beror också på vilken av SA-mickarna du menar, den i mitten eller den närmast halsen. Det och beroende på från vilket håll du räknar switchens positioner behövs eventuellt/sannolikt en 4-polig 5-lägesswitch.

Du får alltså kolla fakta lite bättre här gissar jag. Eller så gör du det mest optimala i Knopflers anda och väljer close enough but likely even better: EMG 89 i stall med SA-SA och volym plus SPC och EXG. I början på nittiotalet skrotade Knopfler EMG i både gamla och nya Pensa (Suhr)-gitarrer och körde med "vanliga" passiva Duncanmickar. Att leta efter det som ger den bästa funktionen och det bästa ljudet utan att kompromissa är mest Knopfler.


Last edited by woodstock on 29 Nov 2016, 06:46, edited 1 time in total.



29 Nov 2016, 01:10
Profile ICQ WWW

Joined: 27 Dec 2007, 15:10
Posts: 3871
Location:
Post Re: "knopfler mode" EMG 85/sa/sa Behöver hälp!
Kallimero74 wrote:
Hejsan!
Jag har tänkt låta en luthier bygga en Pensa Suhr MK1 replica.
Jag kan ingenting om de tekniska detaljerna rörande elektroniken.
Lödningarna, ledningarna etc.
Det rör sig alltså om EMG 85/sa/sa där man i den 4:e positionen på switchen, kombinerar Humbuckern(stall) och sa(bryggan).
Sen har gitarren:
1 master volume
-1 Tone Knob with Push-Pull EMG SPC Function
master tone with switchable pull-out SPC "presence control" mid-boost circuit.
(Push / pull pot)
-Booster engaged by push-pull tone pot

Finns det någon som har eller kan tipsa om scheman/ritningar rörande detta.
Det skulle uppskattas enormt mycket.

Här är den info jag lyckats hitta(på engelska dock):

We used a special technique .
A combination of a capacitator and resistor, to simulate a split coil on the bridge Humbucker, when it's switched to position 4 (bridge and middle pick-up) on the pick-up selector.

John Suhr says:
-.033 and 22K I'm pretty sure were the values, the 22K reduces volume the .033 takes out some bass to make it more compatible with the single coils. A Mega 4pole 5Way makes it easy to wire
(
It's 22k and 33n cap in series ...you need a super switch with 4 poles to do this)


schematic of the modification Suhr did for Knopfler in his Pensa Suhr MK1 with the 85/SA/SA.
Suhr wired a cap and resistor in the 4 pole 5way switch, 22k resistor/.033uf capacitor.

I added the EMG SPC on the push pull pot, EMG SA, SA, 85, I also put a circuit in there to try and balance out the Bridge middle combo

1 master volume
-1 Tone Knob with Push-Pull EMG SPC Function
master tone with switchable pull-out SPC "presence control" mid-boost circuit.
(Push / pull pot)
-Booster engaged by push-pull tone pot

Denna information säger inte mig som helt okunnig någonting.
Finns det hjälp att få?

Mvh/Thomas


Utan att veta något om din "Luthier" kan man lägga en aspekt helt förutsättningslöst att det är mer än bara något visuellt att bygga en replika här: Allt från tonskapande egenskaper till sånt som halsprofiler måste byggas in. Allt beror natturligtvis hur hängiven man är och hur nära man vill komma. En Suhrstrata, Schecter eller Fender kan kanske vara ett alternav som ger en gitarr man kan hålla i innan man bestämmer sig, och som ger samma känsla i samma anda?


29 Nov 2016, 01:50
Profile ICQ WWW

Joined: 28 Nov 2016, 20:16
Posts: 3
Post Re: "knopfler mode" EMG 85/sa/sa Behöver hälp!
Hejsan!
Tack så mycket för att ni tog er tid att besvara detta.
Fick lite mer kött på benen.
Ingen som vet om det går att få tag på ett schema över detta?
EMG 85/sa/sa + spc booster med push/pull.
Mvh/Thomas


30 Nov 2016, 18:21
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:10
Posts: 3871
Location:
Post Re: "knopfler mode" EMG 85/sa/sa Behöver hälp!
Tack för kommentaren och välkommen till Ljudbojen! Ett schema på 85-SA-SA och SPC är inga problem, det finns på EMG:s hemsida bland annat. Om inte annat får man i princip med scheman när man köper mickarna. Problemet jag ser är möjligen att SPC med push-pull inte är något EMG erbjuder som färdig produkt över disk? Men du kan alltid mejla dom och fråga.


30 Nov 2016, 19:33
Profile ICQ WWW

Joined: 28 Nov 2016, 20:16
Posts: 3
Post Re: "knopfler mode" EMG 85/sa/sa Behöver hälp!
Det skulle jag kunna försöka med.
Tackar för tipsen


02 Dec 2016, 18:08
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 6 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 113 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.