View unanswered posts | View active topics It is currently 18 Apr 2024, 19:17



Reply to topic  [ 35 posts ]  Go to page Previous  1, 2
Dekal på "licensed by"-hals 
Author Message
User avatar

Joined: 17 Jul 2014, 02:10
Posts: 824
Location: i stora Hultet
Post Re: Dekal på "licensed by"-hals
Lynxtrap wrote:
Men nog är det väl lite märkligt om en gitarr är falskloggad när halsen är bytt, men inte när kroppen är bytt.


En falskloggning av hals är när du sätter fenderlogga på en hals som är byggd av någon annan än fender. Motsvarande kan göras för kropp, man kopierar de stämplar/handskrift som finns i halsfickan på en fenderbyggd kropp till en som är av annat märke.


Last edited by dirt on 13 Dec 2016, 16:26, edited 1 time in total.



13 Dec 2016, 15:23
Profile
User avatar

Joined: 28 Feb 2003, 11:15
Posts: 4129
Location:
Post Re: Dekal på "licensed by"-hals
Lynxtrap wrote:
Jag hade missat att det startats en tråd till, kanske lika bra att avsluta den här då.
Själv är jag inte för falskloggning på något plan.
Men nog är det väl lite märkligt om en gitarr är falskloggad när halsen är bytt, men inte när kroppen är bytt. I bägge fallen är, som jag ser det, 50% av gitarren utbytt dvs "oäkta".

Att det skulle vara lättare att se om kroppen är bytt köper jag inte. Sånt kollar ju knappt nån vid köp av annat än speciellt dyra eller vintage gitarrer, och majoriteten vet inte ens vad man ska titta efter.


Det är väl ingen som säger att en gitarr är falskloggad om du byter hals på den eller har jag missat det inlägget?
En falskloggning är om du sätter en dekal på nåt och försöker få det att verka vara nåt som det inte är.


13 Dec 2016, 16:03
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 13 Jul 2010, 13:24
Posts: 2992
Post Re: Dekal på "licensed by"-hals
rifle wrote:
Det är väl ingen som säger att en gitarr är falskloggad om du byter hals på den eller har jag missat det inlägget?
En falskloggning är om du sätter en dekal på nåt och försöker få det att verka vara nåt som det inte är.


Framgår redan i trådens rubrik och de fyra första inläggen.

Som jag tolkar majoriteten av inläggen:
Sätta en Fender-dekal på en "licensed by"-hals med Fenderkropp = falskloggning
Sätta en annan tillverkares kropp på en Fenderhals med originallogga = inte falskloggning

_________________
"Hey mister turn it on, turn it up, turn me loose"


13 Dec 2016, 17:07
Profile
User avatar

Joined: 13 Jul 2010, 13:24
Posts: 2992
Post Re: Dekal på "licensed by"-hals
dirt wrote:
En falskloggning av hals är när du sätter fenderlogga på en hals som är byggd av någon annan än fender. Motsvarande kan göras för kropp, man kopierar de stämplar/handskrift som finns i halsfickan på en fenderbyggd kropp till en som är av annat märke.


Jag tänker väl att de flesta betraktar halsloggan som gällande hela gitarren. Hela problemet med falskloggning är väl att man köper en gitarr som man tror är (i detta fall) en Fender, eftersom det står Fender på huvudet. Åtminstone tänker jag mig att det gäller en stor majoritet av de som blir lurade (om vi bortser från avancerade förfalskningar av vintage osv).

Därför finner jag det märkligt att det tycks vara en allvarligare förseelse om halsen är fel än om kroppen är fel när det står Fender på loggan.

_________________
"Hey mister turn it on, turn it up, turn me loose"


13 Dec 2016, 17:18
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14773
Location:
Post Re: Dekal på "licensed by"-hals
Lynxtrap wrote:

Jag tänker väl att de flesta betraktar halsloggan som gällande hela gitarren. Hela problemet med falskloggning är väl att man köper en gitarr som man tror är (i detta fall) en Fender, eftersom det står Fender på huvudet. Åtminstone tänker jag mig att det gäller en stor majoritet av de som blir lurade (om vi bortser från avancerade förfalskningar av vintage osv).

Därför finner jag det märkligt att det tycks vara en allvarligare förseelse om halsen är fel än om kroppen är fel när det står Fender på loggan.


Med Fender så går det ju att byta ut kropp och hals med en stjärnmejsel, finns också massor av ersättninsgdelar på marknaden,
Du kan alltså aldrig vara säker på vad du köper om du inte köper nytt. Eller har den kunskapen att kontrollera delarna.

Serienr är ju en viktig faktor , men det finns säker även dekaler för det. Ibland är det också en platta som man kan köpa med valfritt nr på nätet.

Orginalcase och COA vill jag ha på mina beg Fender, men inte ens det bevisar ju att kropp eller hals inte bytts.

Vanligast på falskloggade torde vara att BÅDE hals och kropp är Kina. Annars har man ju plockat bort en orginal hals eller kropp. Visst förekommer det säker att nån byter från RW till Maple och vice versa men inte lika vanligt som rena HPD

_________________



16 Dec 2016, 13:38
Profile ICQ WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 35 posts ]  Go to page Previous  1, 2

Who is online

Users browsing this forum: Google [Bot] and 18 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.