View unanswered posts | View active topics It is currently 27 Apr 2024, 03:23



Reply to topic  [ 16 posts ] 
Kokt linolja & Balsamterpentin 
Author Message
User avatar

Joined: 06 Jan 2006, 13:42
Posts: 954
Location: Uppsala
Post Kokt linolja & Balsamterpentin
Har strippat lacken på halsen på en gura (mahogny).
Om jag ska behandla halsen med träkänslan i behåll har jag läst mig till att det är hälften kokt linolja och hälften balsamterpentin som gäller.
Spelar det någon roll vilken kokta linolja och vilken balsamterpentin jag använder eller funkar Julas/Biltemas varianter?

Brukar det räcka med att lägga på en omgång, låta dra några minuter, torka av överflödet och sen låta torka ett dygn eller tre? Behövs fler lager? Njäe va...


18 Nov 2016, 23:37
Profile
User avatar

Joined: 09 Dec 2007, 23:13
Posts: 10870
Location: I skogen utanför Göteborg
Post Re: Kokt linolja & Balsamterpentin
Biltemas såna vätskor är bra.

Vill du att det verkligen skall kännas som trä men skyddas lite så räcker en gång (jag själv kör alltid bara en gång).
Vill du skydda träet bra så bör du köra två, först en med mer terpentin, kanske 75/25 blandning och sen ett till med 50/50.
Terpentinet är det som gör att det tränger in i träet, linoljan är det som härdar och skyddar träet.

Låt det suga i 10 minuter (typ) och torka bort allt överflöd.
Låt det torka lite sen gnid halsen med en trasa (det är värme från friktion du vill åt) ett tag.
Låt det sen torka i 2 dagar.
Kör sen en omgång gnid till.

Tänk på att resa alla fiber och slipa bort dem innan du lägger på oljan, annars blir det inte skoj.
Menar, blöt träet med vatten, låt det torka. Slipa. Gör det igen och sen en gång till.
Annars kommer det att resa sig av oljan och man får göra om allt igen.

/Magnus

_________________
"Playing guitar really helps your guitar playing"


18 Nov 2016, 23:52
Profile WWW
User avatar

Joined: 06 Jan 2006, 13:42
Posts: 954
Location: Uppsala
Post Re: Kokt linolja & Balsamterpentin
Magnus Olsson wrote:
Biltemas såna vätskor är bra.

Vill du att det verkligen skall kännas som trä men skyddas lite så räcker en gång (jag själv kör alltid bara en gång).
Vill du skydda träet bra så bör du köra två, först en med mer terpentin, kanske 75/25 blandning och sen ett till med 50/50.
Terpentinet är det som gör att det tränger in i träet, linoljan är det som härdar och skyddar träet.

Låt det suga i 10 minuter (typ) och torka bort allt överflöd.
Låt det torka lite sen gnid halsen med en trasa (det är värme från friktion du vill åt) ett tag.
Låt det sen torka i 2 dagar.
Kör sen en omgång gnid till.

Tänk på att resa alla fiber och slipa bort dem innan du lägger på oljan, annars blir det inte skoj.
Menar, blöt träet med vatten, låt det torka. Slipa. Gör det igen och sen en gång till.
Annars kommer det att resa sig av oljan och man får göra om allt igen.

/Magnus



Ok, slipning behövs alltså även fast halsen varit lackad tidigare och avtalat avlägsnade lacken med hjälp av aceton?

Märker iofs ganska snart om trät reser sig eller inte.

Antar att du använder en lätt fuktad trasa vid applicering av vatten.


19 Nov 2016, 09:40
Profile
User avatar

Joined: 09 Dec 2007, 23:13
Posts: 10870
Location: I skogen utanför Göteborg
Post Re: Kokt linolja & Balsamterpentin
Starsailor wrote:
Magnus Olsson wrote:
Biltemas såna vätskor är bra.

Vill du att det verkligen skall kännas som trä men skyddas lite så räcker en gång (jag själv kör alltid bara en gång).
Vill du skydda träet bra så bör du köra två, först en med mer terpentin, kanske 75/25 blandning och sen ett till med 50/50.
Terpentinet är det som gör att det tränger in i träet, linoljan är det som härdar och skyddar träet.

Låt det suga i 10 minuter (typ) och torka bort allt överflöd.
Låt det torka lite sen gnid halsen med en trasa (det är värme från friktion du vill åt) ett tag.
Låt det sen torka i 2 dagar.
Kör sen en omgång gnid till.

Tänk på att resa alla fiber och slipa bort dem innan du lägger på oljan, annars blir det inte skoj.
Menar, blöt träet med vatten, låt det torka. Slipa. Gör det igen och sen en gång till.
Annars kommer det att resa sig av oljan och man får göra om allt igen.

/Magnus



Ok, slipning behövs alltså även fast halsen varit lackad tidigare och avtalat avlägsnade lacken med hjälp av aceton?

Märker iofs ganska snart om trät reser sig eller inte.

Antar att du använder en lätt fuktad trasa vid applicering av vatten.


Jag har aldrig provat avlägsna lacken med aceton, men det är nog värt att testa om det reser sig.

Ja, lätt fuktad trasa (låter det torka innan du slipar).

/Magnus

_________________
"Playing guitar really helps your guitar playing"


19 Nov 2016, 10:02
Profile WWW
User avatar

Joined: 20 May 2013, 20:10
Posts: 185
Location: Mark & Göteborg
Post Re: Kokt linolja & Balsamterpentin
Jag brukar våtslipa med kokt linolja innan jag oljar (tru-oil)
Det blir kanon =)


19 Nov 2016, 11:37
Profile
User avatar

Joined: 12 Dec 2008, 19:31
Posts: 630
Location: Västertorp, S Stockholm.
Post Re: Kokt linolja & Balsamterpentin
Bränn eller blöt trasor i vatten och släng dom sen blöta i en hopknuten påse. Linolja självantänder om förutsättningarna är rätt. Många båtvarv har gått hädan på det viset.

_________________
http://soundcloud.com/lasse59
http://www.creamcheese.se


19 Nov 2016, 12:23
Profile
User avatar

Joined: 01 Jan 2008, 18:34
Posts: 623
Location: Alingsås
Post Re: Kokt linolja & Balsamterpentin
Jag har aldrig testat linolja/terpentin på en gitarrhals,
men däremot schellack. Mycket nöjd :-)

https://www.youtube.com/watch?v=ncpw39HoUzo


20 Nov 2016, 01:53
Profile WWW
User avatar

Joined: 09 Dec 2007, 23:13
Posts: 10870
Location: I skogen utanför Göteborg
Post Re: Kokt linolja & Balsamterpentin
kri wrote:
Jag har aldrig testat linolja/terpentin på en gitarrhals,
men däremot schellack. Mycket nöjd :-)

https://www.youtube.com/watch?v=ncpw39HoUzo


Det är två totalt olika metoder och helt olika resultat.
Schellack lägger sig ju som lack utan på träet, oljan går in i träet (och gjort som jag vill, känns inte).

/Magnus

_________________
"Playing guitar really helps your guitar playing"


20 Nov 2016, 10:41
Profile WWW

Joined: 12 Sep 2011, 19:07
Posts: 141
Post Re: Kokt linolja & Balsamterpentin
Tror det lönar sig att gå till någon byggnadsvårdsbutik eller färgaffär och handla sådant framför biltema och jula. Händer nu och då tycker jag när man jämför innehållet att det i billigalla märken smyger sig i ganska giftiga ämnen man inte alls vill ha kontakt med. Kolla innehållet först


20 Nov 2016, 16:53
Profile
User avatar

Joined: 06 Jan 2006, 13:42
Posts: 954
Location: Uppsala
Post Re: Kokt linolja & Balsamterpentin
MickeLunken wrote:
Tror det lönar sig att gå till någon byggnadsvårdsbutik eller färgaffär och handla sådant framför biltema och jula. Händer nu och då tycker jag när man jämför innehållet att det i billigalla märken smyger sig i ganska giftiga ämnen man inte alls vill ha kontakt med. Kolla innehållet först


Intressant, vilka ämnen syftar du på?
Vad är en byggnadsvårdsbutik? Färghandel? :oops:


20 Nov 2016, 21:00
Profile

Joined: 12 Sep 2011, 19:07
Posts: 141
Post Re: Kokt linolja & Balsamterpentin
Är ingen kemist alls, bara det att jag tänkte köpa linoljebaserad trallolja till båten på biltema och blev fundersam på någon ingrediens. Det visade sig när jag internettade på den att den var redigt onyttig både för mig och fiskarna. Ren linolja i sig är vad jag förstår ganska ofarlig men dyr, dvs. Det lönar sig att blanda ut den med konstigheter för att göra utgifterna lägre men fortfarande få stila med linoljegrejjen. Folk som håller på med gamla timmerhus och båtar brukar vara petiga med oljan, där kom byggnadsvårdsbutiken in, dyrare men kvali tet. Finns säkert bra på andra ställen med men enligt min fördom inte på lågpriskedjorna. De är utspädda


20 Nov 2016, 21:19
Profile
User avatar

Joined: 09 Dec 2007, 23:13
Posts: 10870
Location: I skogen utanför Göteborg
Post Re: Kokt linolja & Balsamterpentin
Det ligger lite i det med "sämre" linolja.
Men för gitarrhalsen är det vad man vill ha i min erfarenhet (så länge det inte är giftiga då).
De dyra, som man köper bäst i konstnärsbutiker (de har små, riktigt dyra flaskor av båda vätskorna) slutar liksom aldrig att vara kladdiga. Plus att de släpper ifrån sig "något" som känns som smuts när man spelar mycket.

/Magnus

_________________
"Playing guitar really helps your guitar playing"


20 Nov 2016, 21:35
Profile WWW

Joined: 31 Dec 2007, 15:28
Posts: 2251
Location:
Post Re: Kokt linolja & Balsamterpentin
Jag kan verkligen rekommendera att våtslipa med linoljan! Det är absolut värt arbetet. Effekten blir att man skapar en porfyllare, vilket gör att du får dels en mycket mjukare, jämnare yta, dels en mycket tåligare. Det viktiga är att ha tålamod, låta det torka ordentligt mellan strykningarna. 220-240-papper rekommenderas. Detta går att göra med både rå och kokt olja.
Rå linolja är absolut bäst, pga den långa torktiden hinner det tränga ner i träet mycket bättre, men det tar tid, det gör det. Det kladdiga, som Magnus Olsson beskriver, undviker man om man nöjer sig med att grunda med rå linolja, och verkligen torkar av allt ytligt efter några dygn, och efterpolerar då och då under c:a två veckor. OCH ser till att använda olja av bra kvalitét, kallpressad ska den vara.
Vill man ha det bästa av det bästa ska man få tag på soloxiderad linolja, som utsatts för sol och syre i ett halvår sådär. Den ger en extra hållbar glansig yta. Ottosons tillverkar sådan olja, vet inte om den går att köpa som privatperson dock. Man kan göra själv, om man använder ren kallpressad linolja.

_________________
"The Tone is in your pants"

http://kuhnamps.com


21 Nov 2016, 16:03
Profile ICQ WWW

Joined: 27 Dec 2007, 21:50
Posts: 2620
Location: Eskilstuna
Post Re: Kokt linolja & Balsamterpentin
varför inte köra med bivax ?? blir suveränt !!

_________________
    Zvenamps
    Rörförstärkaretekniker


21 Nov 2016, 17:58
Profile WWW

Joined: 28 Aug 2013, 16:49
Posts: 1081
Location: Stockholm
Post Re: Kokt linolja & Balsamterpentin
Ptja, eller färg. Förstår inte varför alla verkar vara så emot det. Jag tycker olackad baksida är rätt oskönt, har det fortfarande på en av mina Tjarveller men den ska åtgärdas så fort jag får tid och feeling.

_________________
Skill is nothing without style


21 Nov 2016, 18:32
Profile
User avatar

Joined: 09 Dec 2007, 23:13
Posts: 10870
Location: I skogen utanför Göteborg
Post Re: Kokt linolja & Balsamterpentin
Skall kanske tillägga att mina tips rör om man vill attt det skall kännas som trä, ingen glansig yta alls alltså.

/Magnus

_________________
"Playing guitar really helps your guitar playing"


21 Nov 2016, 19:12
Profile WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 16 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: Bing [Bot], Google [Bot] and 46 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.