View unanswered posts | View active topics It is currently 25 Apr 2024, 12:07



Reply to topic  [ 8 posts ] 
Stämmisar modell Kluson (Strata-byggarfunderingar del 5) 
Author Message
User avatar

Joined: 04 May 2008, 18:00
Posts: 3357
Location:
Post Stämmisar modell Kluson (Strata-byggarfunderingar del 5)
Nu börjar alla bitar falla på plats, men jag ha inte bestämt mig riktigt än för vilken mekanik jag ska ha på mitt hårdåkkiga snabb-strataprjekt.

Jag vill ju inte gå onödigt långt från det tidiga 60-talsreceptet och jag vill utseende mässigt har Kluson och det verkar som Gotohs SD510-serie verkar vara smart uppbyggda, med förbättringar i kombination med klassiskt utseende. Samtidigt vill jag ha en så bra och smart mekanik som möjligt.

Jag kan ju dels välja en variant som har traditionell infästning av strängen, d v s olåst och fast höjd på strängstolpen (eller vad man nu kallar den). Då heter den SDS510 Standard.

Men jag är lite sugen på att välja varianten med låsning och ställbar stränghöjd som tydligen ska eliminera behovet av strängtryck, vilket borde vara en rätt bra idé. Modellen heter då SDS510 HAPM, men det är helt klart två avsteg från den vanliga Kluson-konstruktionen.

Är det någon som har någon erfarenhet av GOTOH SDS510 HAPM?

Eller finns det kanske andra ännu bättre alternativ med Kluson-utseende?

Image


17 Nov 2016, 22:17
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 31 Dec 2007, 15:28
Posts: 2251
Location:
Post Re: Stämmisar modell Kluson (Strata-byggarfunderingar del 5)
De funkar bra, liiite krångligare att stränga än Sperzel, där du ju låser med muttern på baksidan, men det är i alla fall snabbare att byta sträng än med olåsta. Strängvev underlättar.

_________________
"The Tone is in your pants"

http://kuhnamps.com


18 Nov 2016, 09:42
Profile ICQ WWW

Joined: 12 Aug 2009, 13:32
Posts: 214
Location: Umeå
Post Re: Stämmisar modell Kluson (Strata-byggarfunderingar del 5)
Jag har SDS510HAP-NS: http://gitarrdelar.se/product_info.php? ... cts_id=412
Köpte dem framförallt för att slippa strängtryck. Det fungerar verkligen bra.
Mina är inte låsbara. Det tycker jag inte heller gör så väldigt stor skillnad. För att få gitarren att hålla stämningen så är sadelns utformning mycket viktigare .

Image


18 Nov 2016, 09:43
Profile
User avatar

Joined: 04 May 2008, 18:00
Posts: 3357
Location:
Post Re: Stämmisar modell Kluson (Strata-byggarfunderingar del 5)
Martin Kuhn wrote:
De funkar bra, liiite krångligare att stränga än Sperzel, där du ju låser med muttern på baksidan, men det är i alla fall snabbare att byta sträng än med olåsta. Strängvev underlättar.


Hur låser man Gotoh:n? Jag tycker inte att det är speciellt krångligt med vanliga vintage-strata-stämmisar med skåra och hål, men jag vill förstås inte ha krångel vist strängbyte även om jag nästan aldrig byte sträng live utan byter till backupgitarr istället.

Anledningen till att låsta kan vara intressanta är om de skulle hålla stämningen bättre vid svajning jämfört mot vanlig olåsta. Frågan är om de gör det...? Men nu också om det upplevs som bökiga när man ska stränga om...?


18 Nov 2016, 10:49
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 04 May 2008, 18:00
Posts: 3357
Location:
Post Re: Stämmisar modell Kluson (Strata-byggarfunderingar del 5)
TUF wrote:
Jag har SDS510HAP-NS: http://gitarrdelar.se/product_info.php? ... cts_id=412
Köpte dem framförallt för att slippa strängtryck. Det fungerar verkligen bra.
Mina är inte låsbara. Det tycker jag inte heller gör så väldigt stor skillnad. För att få gitarren att hålla stämningen så är sadelns utformning mycket viktigare


Kul att hör att de funkar. Då blir det nog ställbara, så jag slipper strängtrycksklämmorna. Sadeln blir tillverkad av kompetent gitarrtekniker, så den blir nog så bra som den kan bli (för att vara i ben).

Då ska jag bara bestämma mig för låsbart eller olåst.

(Snygg bild på snygg gitarr förresten. Perfekt röd ton.)


18 Nov 2016, 10:53
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 25 Aug 2004, 15:54
Posts: 1143
Location:
Post Re: Stämmisar modell Kluson (Strata-byggarfunderingar del 5)
TUFs ser inte ut att ha den klassiska utformningen där man sticker in strängändan uppifrån... Själv älskar jag att bli av med strängändan...

För mig är det klassisk Fender-Kluson eller låsbart som gäller...


18 Nov 2016, 11:11
Profile ICQ WWW

Joined: 12 Aug 2009, 13:32
Posts: 214
Location: Umeå
Post Re: Stämmisar modell Kluson (Strata-byggarfunderingar del 5)
Precis som hwestman skriver så har dessa "tyvärr" inte den klassiska toppmatningen. Jag hade kollat lite för slarvigt på bilderna när jag beställde. Valde att använda dem ändå och nu tänker jag inte (så mycket) på det. Men om någon vill köpa dem så...

Jag har Sperzel på en gitarr och tycker det är enkelt att byta strängar. Har haft någon låsbar klusonmodell tidigare och de var verkligen inte lika smidigt.
Jag tror att bra kluson-stämmisar fungerar nog så bra som låsbara när det gäller stämning. Strängar man bara gitarren utan slarv så funkar det.

Tack för kommentaren om färgen. Jag är väldigt nöjd med den. Här är ett par bilder till: http://widegraphics.se/private/hpd/IMG_6465.jpg http://widegraphics.se/private/hpd/IMG_6483.jpg


18 Nov 2016, 11:34
Profile
User avatar

Joined: 04 May 2008, 18:00
Posts: 3357
Location:
Post Re: Stämmisar modell Kluson (Strata-byggarfunderingar del 5)
hwestman wrote:
TUFs ser inte ut att ha den klassiska utformningen där man sticker in strängändan uppifrån... Själv älskar jag att bli av med strängändan...

För mig är det klassisk Fender-Kluson eller låsbart som gäller...


Japp! Det blir definitivt klyka-och-hål-versionen om jag beställer den olåsbara varianten.


18 Nov 2016, 15:24
Profile ICQ YIM WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 8 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: Google [Bot] and 96 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.