View unanswered posts | View active topics It is currently 29 Mar 2024, 17:58



Reply to topic  [ 9 posts ] 
NGD - PRS Custom 22 10-top 
Author Message
User avatar

Joined: 25 Nov 2011, 08:22
Posts: 395
Location: Göteborg
Post NGD - PRS Custom 22 10-top
Eftersom jag inte kom överrens med 335an, tror det hade med kulören att göra otroligt nog(lemon burst), dom ska ju vara röda(!) samt att den kändes extremt billig(läs: plastig), trotts att det handlade om en 25k Gitarr, märkligt. Blev det efter många turer en PRS Custom 22. Man måste ju våga prova något nytt.

WoW! Efter som att jag alltid varit Gibson taliban och aldrig sett mig omkring efter annat så är jag mycket imponerad. Lättspelad, håller stämningen (till skillnad från Gibson). Mycket skön halsprofil som är åt tjockare hållet. Pattern, Wide Fat kallar Paul den. Sitter Som ett smäck i handen. Les Paulen har alltså helt gett vika åt den här det senaste. Helt otroligt!

Det rör sig alltså om en 2007 års Quiltad 10-top(om än något diskret 10-top) i Santana Yellow med Lundgren's modern/vintage mickar som passar gitarren utmärkt. Fick med original mickarna PRS Vintage/Bass, PRS HFS men har inte känt anledning att byta och jämföra. Dock är original i zebra utförande så visst är det lite lockande ur en kosmetisk synpunkt. Mickswitchen är bytt från den 5 läges rotary switchen till "McCarty"-switching. Mycket välkomnande då man är van vid Gibson switching och vill kunna byta snabbt från hals/stall. Stallet är original också och är ett intornerbart wrap-around istället för dom vanliga wrap-around stallen med kompenserad intonation. Vikten, väger väl som ett par kassar chips, väldigt lätt men otrolig resonans och akustik!

Kvalitén? Behövs det ens nämnas? Ljusår bättre än Gibson även där.

Image

Image

Image

Image

Image

_________________
Elsträng och Hammare


Last edited by Hasse-Angerfist on 17 Nov 2016, 16:48, edited 10 times in total.



17 Nov 2016, 16:09
Profile WWW
User avatar

Joined: 29 Jun 2007, 09:19
Posts: 2560
Location: Malmö
Post Re: NGD - PRS Custom 22 10-top
Snygg! Och coolt ådrad topp. Köpte själv en begagnad McCarty i början av sommaren. Känner ungefär lika för den. Pippilurerna är jag dock lite tveksam till... Har prickar på min.

_________________
Mats


17 Nov 2016, 16:22
Profile
User avatar

Joined: 10 Feb 2010, 22:08
Posts: 2100
Location: Åkersberga
Post Re: NGD - PRS Custom 22 10-top
PRS är...PRS och allt det du säger utifrån vad jag erfarit. Grattis! Snygg!

_________________
bneostman@live.se


17 Nov 2016, 20:29
Profile
User avatar

Joined: 10 Aug 2002, 10:34
Posts: 2256
Location: Söderhamn
Post Re: NGD - PRS Custom 22 10-top
Ännu en som har sett ljuset :wink:

Grattis till en grymt snygg gitarr !


17 Nov 2016, 21:05
Profile WWW

Joined: 31 Dec 2007, 15:54
Posts: 1018
Location: Järbo,Dalsland
Post Re: NGD - PRS Custom 22 10-top
Makalöst fina gitarrer PRS,har testat några och dom kändes ju nästan som fint inspelade,på nåt oförklarligt vis,redan som nya.
Har flera gånger varit nära att slå till på en,MEN det tar emot....
Dom flesta gitarrer åldras vackert,håll med om att en välanvänd och snyggt sliten Tele,Strata Les Paul,ja till och med min Gretsch 6120 bara förhöjer intrycket av ett vackert instrument,men PRS däremot,dom ska vara lika vackra och oförstörda som den dag dom lämnade fabriken,en sliten sån är faktiskt inte snygg,tyvärr.
Högst personlig åsikt,och det enda jag kan komma på som nåt negativt med PRS gitarrer....

(Nu är det lämpligt för er andra att säga som en vis man en gång sa till min morsa på den tiden jag hade jänkare,och morsan hade åsikter om utseendet på min Cadillac,"Jävla tur att det inte är din då" :-) )

//Robban

_________________
GREEN KRYPTONITE
ROB`S ROCKIN`BLUES COMBO


18 Nov 2016, 09:34
Profile
User avatar

Joined: 25 Nov 2011, 08:22
Posts: 395
Location: Göteborg
Post Re: NGD - PRS Custom 22 10-top
Jag köper helt argumentet mot att en "relic" PRS inte ser klokt ut, den enda nackdelen jag hittar också, i övrigt är det ett fantastiskt instrument. Enormt bra hantverk. En modern klassiker helt enkelt.

Var länge sedan jag var så nöjd med en gitarr.

_________________
Elsträng och Hammare


18 Nov 2016, 10:40
Profile WWW
User avatar

Joined: 29 Jun 2007, 09:19
Posts: 2560
Location: Malmö
Post Re: NGD - PRS Custom 22 10-top
gretschen wrote:
(Nu är det lämpligt för er andra att säga som en vis man en gång sa till min morsa på den tiden jag hade jänkare,och morsan hade åsikter om utseendet på min Cadillac,"Jävla tur att det inte är din då" :-) )

//Robban

Jävla tur man inte gillar relic då!

_________________
Mats


18 Nov 2016, 13:47
Profile

Joined: 12 Aug 2002, 23:00
Posts: 880
Location:
Post Re: NGD - PRS Custom 22 10-top
Fin, grattis!

Jag har en Custom 22, en SC245 och en 408 som allihop är mycket bra gitarrer!


22 Nov 2016, 20:04
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 25 Nov 2011, 08:22
Posts: 395
Location: Göteborg
Post Re: NGD - PRS Custom 22 10-top
svanangen wrote:
Fin, grattis!

Jag har en Custom 22, en SC245 och en 408 som allihop är mycket bra gitarrer!


Tack!!

Hur känns halsinfästningen på din SC245 vs C22? Är den bättre, sämre? Tycker den ser och verkar klockren. Har aldrig testat själv och jämfört.

_________________
Elsträng och Hammare


24 Nov 2016, 16:20
Profile WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 9 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: Alias123, clapton71, Google [Bot] and 31 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.