View unanswered posts | View active topics It is currently 26 Apr 2024, 03:11



Reply to topic  [ 83 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3  Next
Dylan kommer inte till Sverige 
Author Message
User avatar

Joined: 03 Aug 2010, 10:39
Posts: 1516
Location: Tjotahejti
Post Re: Dylan kommer inte till Sverige
I mitt är problemet inte att Dylan inte kommer.
Utan att han inte borde ha priset.
Ge det till Iggy Pop eller Jonny Rotten
eller varför inte en författare/poet eller liknande

_________________
Bapman
...........................
swimming with a hole in my body

I play Country music too, I'm just not sure which country it's from...

"The only thing worse than a guitar is a guitarist!"
- Lydia Lunch


17 Nov 2016, 17:55
Profile WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14775
Location:
Post Re: Dylan kommer inte till Sverige
Johnny Rutten. Ha ha.....

_________________



17 Nov 2016, 18:06
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 17 Jul 2012, 16:29
Posts: 2815
Location: Gamlestan
Post Re: Dylan kommer inte till Sverige
Frisk wrote:
holmis63 wrote:
Tycker det är rätt coolt av akademin att utse en icke konventionell författare till pristagare, de utser på prestation inte på tradition eller konvention (eller vad de nu brukar grunda sina utnämningar på, ibland har det varit helt obegripligt tycker jag), bra.
Rätt coolt av Dylan att göra som han känner för och skita i hela det här spektaklet med kungliga ceremonier och tramsiga tal, han känner ju sig, enligt media, hedrad av utnämningen, vilket väl ändå är det som betyder nått.
Summa sumarum, båda parter har gjort som dom känner för och kan känna sig nöjda, som betraktare är det rätt kul att följa hela uppståndelsen runt utnämningen för omväxlings skull (i vanliga fall är det ju bara en lång gäspning att följa utnämningen av litteraturpriset) :wink:


Nej det är inte ett dugg coolt eftersom han inte skiter i det utan bara inte vill ta emot det. Antingen så accepterar man att man fått pris och tar emot det eller så tackar man nej till det.


Äh, det är rätt många som accepterat priset och sedan inte varit på plats och tagit emot det, så ditt påstående haltar.
Sen skulle jag naturligtvis betonat att JAG tycker det är coolt att han dissar kungliga ceremonier och tramsiga tal, men accepterar priset och känner sig hedrad, det hedrar honom tycker jag! Ceremonierna har ju inget med prestationen bakom priset att göra, det är ju bara ett sätt för arrangören och prisutdelaren att få glänsa och visa hur djävla bra de är under slösande av enorma summor pengar.


17 Nov 2016, 18:42
Profile
User avatar

Joined: 29 Jun 2007, 09:19
Posts: 2560
Location: Malmö
Post Re: Dylan kommer inte till Sverige
holmis63 wrote:
Ceremonierna har ju inget med prestationen bakom priset att göra, det är ju bara ett sätt för arrangören och prisutdelaren att få glänsa och visa hur djävla bra de är under slösande av enorma summor pengar.

Jag känner inte heller mycket för det kungligt pompösa och formella och skulle inte vilja vara med själv, men jag tror ändå du har fel på sitt sätt. Utan pompa, ståt och kungligheter tror jag prisets status och prestigen i att få det varit betydligt lägre, kanske hade det t o m varit nästan anonymt idag.

_________________
Mats


17 Nov 2016, 19:24
Profile
User avatar

Joined: 03 Aug 2010, 10:39
Posts: 1516
Location: Tjotahejti
Post Re: Dylan kommer inte till Sverige
Mike Leaf wrote:
Johnny Rutten. Ha ha.....


Quote:
She was a girl from Birmingham
She just had an abortion
She was a case of insanity
Her name was Pauline she lived in a tree

She was a no-one who killed her baby
She sent her letters from the country
She was an animal
She was a bloody disgrace

Body I'm not an animal
Body I'm not an animal

Dragged on a table in a factory
Illegitimate place to be
In a packet in a lavatory
Die little baby screaming

Body screaming fucking bloody mess
Not an animal it's an abortion

Body I'm not an animal
Mummy I'm an abortion

Throbbing squirm, gurgling bloody mess
I'm not a discharge
I'm not a loss in protein
I'm not a throbbing squirm

Ah! Fuck this and fuck that
Fuck it all tha fuck out of the fucking brat
She don't wanna a baby that looks like that
I don't wanna a baby that looks like that.

Body I'm not an animal
Body, an abortion

Body I'm not an animal
Body I'm not an animal
An animal
I'm not an animal
I'm not an animal, an animal, an-an-an animal
I'm not a body
I'm not an animal, an animal, an-an-an animal
I'm not an animal
Mummy! Ugh!


Bra mycket bättre än Dylans dravel enligt min mening
Om vi inte snackar Dylan Thomas

_________________
Bapman
...........................
swimming with a hole in my body

I play Country music too, I'm just not sure which country it's from...

"The only thing worse than a guitar is a guitarist!"
- Lydia Lunch


17 Nov 2016, 19:24
Profile WWW
User avatar

Joined: 17 Jul 2012, 16:29
Posts: 2815
Location: Gamlestan
Post Re: Dylan kommer inte till Sverige
albert wrote:
holmis63 wrote:
Ceremonierna har ju inget med prestationen bakom priset att göra, det är ju bara ett sätt för arrangören och prisutdelaren att få glänsa och visa hur djävla bra de är under slösande av enorma summor pengar.

Jag känner inte heller mycket för det kungligt pompösa och formella och skulle inte vilja vara med själv, men jag tror ändå du har fel på sitt sätt. Utan pompa, ståt och kungligheter tror jag prisets status och prestigen i att få det varit betydligt lägre, kanske hade det t o m varit nästan anonymt idag.


Jag tror att jag förstår vad du menar men jag tänker inte erkänna att jag har fel, för det har jag inte :wink:
Dylans prestation är ju lika bra om de serverar körv med mos på korvmojjen som ceremoni, jag har inte uttalat mig om kopplingen storslagenhet av ceremoni vs status på nobelpriset.


17 Nov 2016, 21:14
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 14:07
Posts: 2639
Location:
Post Re: Dylan kommer inte till Sverige
holmis63 wrote:
Äh, det är rätt många som accepterat priset och sedan inte varit på plats och tagit emot det, så ditt påstående haltar.
Sen skulle jag naturligtvis betonat att JAG tycker det är coolt att han dissar kungliga ceremonier och tramsiga tal, men accepterar priset och känner sig hedrad, det hedrar honom tycker jag! Ceremonierna har ju inget med prestationen bakom priset att göra, det är ju bara ett sätt för arrangören och prisutdelaren att få glänsa och visa hur djävla bra de är under slösande av enorma summor pengar.


Nej du har helt fel. Han "dissar" inte utan han kommer inte att vara där för att han är upptagen. Det handlar alltså inte alls om någon diss.


17 Nov 2016, 21:20
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 17 Jul 2012, 16:29
Posts: 2815
Location: Gamlestan
Post Re: Dylan kommer inte till Sverige
Frisk wrote:
holmis63 wrote:
Äh, det är rätt många som accepterat priset och sedan inte varit på plats och tagit emot det, så ditt påstående haltar.
Sen skulle jag naturligtvis betonat att JAG tycker det är coolt att han dissar kungliga ceremonier och tramsiga tal, men accepterar priset och känner sig hedrad, det hedrar honom tycker jag! Ceremonierna har ju inget med prestationen bakom priset att göra, det är ju bara ett sätt för arrangören och prisutdelaren att få glänsa och visa hur djävla bra de är under slösande av enorma summor pengar.


Nej du har helt fel. Han "dissar" inte utan han kommer inte att vara där för att han är upptagen. Det handlar alltså inte alls om någon diss.


Ok, jag omformulerar mig om du tycker det är viktigt, jag tycker det är coolt att han låter sin planerade agenda styra sitt liv, även när den allsmäktiga nobelstiftelsen vill något annat.


17 Nov 2016, 21:27
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 14:07
Posts: 2639
Location:
Post Re: Dylan kommer inte till Sverige
Magnus Olsson wrote:
Frisk wrote:

Nej det finns krav för att man ska få priset, som redan skrivits. Men är han upptagen så är han upptagen, inget mer med det.

Det var just det jag undrade för vissa folk verkar tro att det finns andra orsaker till varför han inte vill komma och ta emot priset. Och om så vore fallet så hade det varit en helt annan sak.

Det är inget konstigt med att folk stör sig på någon som inte vill ta emot ett pris, i de flesta kulturer så anses det som fult att inte ta emot gåvor och priser osv. Såvida man inte gör att ställningstagande och tackar nej av en anledning.

Men om han verkligen är upptagen så är ju så inte fallet, så med tanke på det så finns det inget att diskutera.


Enligt Nobels ständige sekreterare (sa det på radio i går när reportern ville få det till att Bob var dum och ohyfsad) finns det inga krav alls för att man skall få priset.

Jag tycker att det är konstigt att folk stör sig på att någon inte vill ta emot ett pris.
Har man ansökt om det, ja, men annars inte.

Men som du säger, han har annat för sig, vad finns att diskutera. Det har hänt mig massor av gånger i livet att jag inte kunnat något för att annat varit bokat.
Det borde rimligen vara samma sak för alla de som gnäller.

/Magnus


Så uppgifterna i media att man måste hålla en föreläsning inom 6 månader för att få priset är felaktiga då?

Du får tycka det är hur konstigt du vill men du missförstår hela saken. Jag tror knappast att folk stör sig på någon tackar nej till ett pris. Det jag tror folk stör sig på är att han totalt ignorerade det under lång tid och det har i alla fall jag full förståelse för. Jag är i alla fall uppfostrad så att jag tackar för mig, oavsett om det är med ett nej eller ett ja om jag blir erbjuden en gåva eller pris, eller något annat. Jag tror majoriteten av folk i de flesta kulturer håller med om det.

Att leka diva och svåråtkomlig är bara fjantigt. Vill man inte ha priset är det bara att tacka nej direkt när man får meddelandet.

holmis63 wrote:
Ok, jag omformulerar mig om du tycker det är viktigt, jag tycker det är coolt att han låter sin planerade agenda styra sitt liv, även när den allsmäktiga nobelstiftelsen vill något annat.


Ja, vad häftigt. Coolaste snubben någonsin, verkligen :lol:


Last edited by Frisk on 17 Nov 2016, 21:52, edited 1 time in total.



17 Nov 2016, 21:29
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 17 Jul 2012, 16:29
Posts: 2815
Location: Gamlestan
Post Re: Dylan kommer inte till Sverige
holmis63 wrote:
Ok, jag omformulerar mig om du tycker det är viktigt, jag tycker det är coolt att han låter sin planerade agenda styra sitt liv, även när den allsmäktiga nobelstiftelsen vill något annat.


Ja, vad häftigt. Coolaste snubben någonsin, verkligen :lol:[/quote]

Jag visste väl att du skulle ta ditt förnuft till fånga :wink:


17 Nov 2016, 21:35
Profile

Joined: 31 Dec 2007, 15:28
Posts: 2251
Location:
Post Re: Dylan kommer inte till Sverige
Om man inte vill ha priset går det inte till någon annan. Stålarna går tillbaks i stiftelsen. Jean Paul Sartre tackade nej 1964, men pinsamt nog ångrade han sig flera år senare, men då var det försent.
För övrigt tycker jag att det är intressant hur media hanterar en person som under sin hela karriär har hållit på sin självklara rätt att vara privat. Han borde få pris för det tycker jag.

_________________
"The Tone is in your pants"

http://kuhnamps.com


18 Nov 2016, 09:05
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14775
Location:
Post Re: Dylan kommer inte till Sverige
Martin Kuhn wrote:
För övrigt tycker jag att det är intressant hur media hanterar en person som under sin hela karriär har hållit på sin självklara rätt att vara privat. Han borde få pris för det tycker jag.


Ja det var precis min poäng när jag startade denna tråd, vad hade dom (Akademin, Aftonbladet mfl) eg väntat sig för respons/deltagande av Dylan, som är känd som extremt folkskygg.

_________________



18 Nov 2016, 11:02
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 29 Dec 2007, 18:23
Posts: 1820
Location: Hill Valley
Post Re: Dylan kommer inte till Sverige
Från mitt begränsade perspektiv känns det som att det enda
som är förenligt med hans konstnärsskap lr cred är att inte
komma.

_________________
Försvinn ur min åsikt


18 Nov 2016, 12:07
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:10
Posts: 3871
Location:
Post Re: Dylan kommer inte till Sverige
holmis63 wrote:

Äh, det är rätt många som accepterat priset och sedan inte varit på plats och tagit emot det, så ditt påstående haltar.
Sen skulle jag naturligtvis betonat att JAG tycker det är coolt att han dissar kungliga ceremonier och tramsiga tal, men accepterar priset och känner sig hedrad, det hedrar honom tycker jag! Ceremonierna har ju inget med prestationen bakom priset att göra, det är ju bara ett sätt för arrangören och prisutdelaren att få glänsa och visa hur djävla bra de är under slösande av enorma summor pengar.


Fundera kanske en gång till vad Nobelpriset står för och representerar, av vem får Dylan priset och varför? Nobelstiftelsen, alltså den du kallar "arrangören" utser vinnaren, "prisutdelaren" är den kungliga familjen. Priset representerar det dessa står för, värderingen av prestationen är deras.

Att någon dissar kungliga ceremonier och tramsiga tal, men accepterar priset och känner sig hedrad, är alltså två oförenliga handlingar om man förstått prisets innebörd och vad det står för.

Bob Dylan har heller inte alls "dissat" något.


18 Nov 2016, 12:12
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 29 Apr 2010, 13:47
Posts: 2622
Location: Sthlm
Post Re: Dylan kommer inte till Sverige
woodstock wrote:
Nobelstiftelsen, alltså den du kallar "arrangören" utser vinnaren
Litteraturpristagaren utses av Svenska Akademien.


18 Nov 2016, 13:44
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:10
Posts: 3871
Location:
Post Re: Dylan kommer inte till Sverige
lpstd wrote:
woodstock wrote:
Nobelstiftelsen, alltså den du kallar "arrangören" utser vinnaren
Litteraturpristagaren utses av Svenska Akademien.

På vems uppdrag?


18 Nov 2016, 14:48
Profile ICQ WWW

Joined: 18 Mar 2007, 21:58
Posts: 8742
Location: Uppsala
Post Re: Dylan kommer inte till Sverige
woodstock wrote:
På vems uppdrag?

Nobel så klart.

_________________
Image


18 Nov 2016, 15:21
Profile WWW
User avatar

Joined: 17 Jul 2012, 16:29
Posts: 2815
Location: Gamlestan
Post Re: Dylan kommer inte till Sverige
kjelle wrote:
woodstock wrote:
På vems uppdrag?

Nobel så klart.


:?: Jag trodde det var Gert Fylking :?:


18 Nov 2016, 16:08
Profile

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7747
Location: Göteborg
Post Re: Dylan kommer inte till Sverige
woodstock wrote:

Det finns två fel här som bygger på feltolkningar och båda har likheter:
Svenska Akademien ser Bob Dylans texter som litteratur.
Aftonbladet ser det Lena Mellin skrivit som journalistik.


Hahahaha!!! Kan vara det bästa/roligaste som skrivits någonsin på Bojen! Snor!


18 Nov 2016, 18:17
Profile
User avatar

Joined: 17 Jul 2012, 16:29
Posts: 2815
Location: Gamlestan
Post Re: Dylan kommer inte till Sverige
woodstock wrote:
holmis63 wrote:

Äh, det är rätt många som accepterat priset och sedan inte varit på plats och tagit emot det, så ditt påstående haltar.
Sen skulle jag naturligtvis betonat att JAG tycker det är coolt att han dissar kungliga ceremonier och tramsiga tal, men accepterar priset och känner sig hedrad, det hedrar honom tycker jag! Ceremonierna har ju inget med prestationen bakom priset att göra, det är ju bara ett sätt för arrangören och prisutdelaren att få glänsa och visa hur djävla bra de är under slösande av enorma summor pengar.


Fundera kanske en gång till vad Nobelpriset står för och representerar, av vem får Dylan priset och varför? Nobelstiftelsen, alltså den du kallar "arrangören" utser vinnaren, "prisutdelaren" är den kungliga familjen. Priset representerar det dessa står för, värderingen av prestationen är deras.

Att någon dissar kungliga ceremonier och tramsiga tal, men accepterar priset och känner sig hedrad, är alltså två oförenliga handlingar om man förstått prisets innebörd och vad det står för.

Bob Dylan har heller inte alls "dissat" något.


Jag antar att du menar att logiken inte går ihop, Bob Dylan är inte vetenskapsman, han är konstnär, han kan självklart känna sig hedrad av att bli utsedd till litteraturpristagare av en samling etablerade "experter" (oavsett om de är kopplade till stiftelsen) på litteratur. Och på samma gång, som känd hatare av etablisemangets uppblåsthet och självgodhet, känna olust till att delta i de oerhört överdrivna ceremonier som följer med priset.

För övrigt så har jag inte gjort anspråk på att vara expert på varken nobelpriset eller Bob Dylan, bara att jag gillar hans självvalda och egensinniga agerande runt ärendet, ingen behöver följa i etablissemanget ledband bara för att de kräver eller önskar det så länge hen inte bryter mot någon lag.


18 Nov 2016, 19:15
Profile
User avatar

Joined: 03 Aug 2010, 10:39
Posts: 1516
Location: Tjotahejti
Post Re: Dylan kommer inte till Sverige
holmis63 wrote:

Jag antar att du menar att logiken inte går ihop, Bob Dylan är inte vetenskapsman, han är konstnär, han kan självklart känna sig hedrad av att bli utsedd till litteraturpristagare av en samling etablerade "experter" (oavsett om de är kopplade till stiftelsen) på litteratur. Och på samma gång, som känd hatare av etablisemangets uppblåsthet och självgodhet, känna olust till att delta i de oerhört överdrivna ceremonier som följer med priset.

För övrigt så har jag inte gjort anspråk på att vara expert på varken nobelpriset eller Bob Dylan, bara att jag gillar hans självvalda och egensinniga agerande runt ärendet, ingen behöver följa i etablissemanget ledband bara för att de kräver eller önskar det så länge hen inte bryter mot någon lag.


Om han inte tog emot priset skulle jag hålla med , men nu går han ju i "etablissemangets ledband" genom att vara hedrad och dessutom ta emot det. Och om han hade någon självdistans skulle han väl inse att någon stor författare ( eller musiker för den delen ) är han definitivt inte. Det är snarast löjligt att man ger priset till någon som skrivit bl.a. 


Quote:
[Verse 1]Wiggle, wiggle, wiggle like a gypsy queen
Wiggle, wiggle, wiggle all dressed in green
Wiggle, wiggle, wiggle till the moon is blue
Wiggle till the moon sees you

[Verse 2]
Wiggle, wiggle, wiggle in your boots and shoes
Wiggle, wiggle, wiggle, you got nothing to lose
Wiggle, wiggle, wiggle like a swarm of bees
Wiggle on your hands and knees

[Verse 3]
Wiggle to the front, wiggle to the rear
Wiggle till you wiggle right out of here
Wiggle till it opens, wiggle till it shuts
Wiggle till it bites, wiggle till it cuts

[Verse 4]
Wiggle, wiggle, wiggle like a bowl of soup
Wiggle, wiggle, wiggle like a rolling hoop
Wiggle, wiggle, wiggle like a ton of lead
Wiggle—you can raise the dead

[Verse 5]
Wiggle till you’re high, wiggle till you’re higher
Wiggle till you vomit fire
Wiggle till it whispers, wiggle till it hums
Wiggle till it answers, wiggle till it comes

[Verse 6]
Wiggle, wiggle, wiggle like satin and silk
Wiggle, wiggle, wiggle like a pail of milk
Wiggle, wiggle, wiggle, rattle and shake
Wiggle like a big fat snake

_________________
Bapman
...........................
swimming with a hole in my body

I play Country music too, I'm just not sure which country it's from...

"The only thing worse than a guitar is a guitarist!"
- Lydia Lunch


18 Nov 2016, 20:15
Profile WWW
User avatar

Joined: 17 Jul 2012, 16:29
Posts: 2815
Location: Gamlestan
Post Re: Dylan kommer inte till Sverige
Bapman wrote:
holmis63 wrote:

Jag antar att du menar att logiken inte går ihop, Bob Dylan är inte vetenskapsman, han är konstnär, han kan självklart känna sig hedrad av att bli utsedd till litteraturpristagare av en samling etablerade "experter" (oavsett om de är kopplade till stiftelsen) på litteratur. Och på samma gång, som känd hatare av etablisemangets uppblåsthet och självgodhet, känna olust till att delta i de oerhört överdrivna ceremonier som följer med priset.

För övrigt så har jag inte gjort anspråk på att vara expert på varken nobelpriset eller Bob Dylan, bara att jag gillar hans självvalda och egensinniga agerande runt ärendet, ingen behöver följa i etablissemanget ledband bara för att de kräver eller önskar det så länge hen inte bryter mot någon lag.


Om han inte tog emot priset skulle jag hålla med , men nu går han ju i "etablissemangets ledband" genom att vara hedrad och dessutom ta emot det. Och om han hade någon självdistans skulle han väl inse att någon stor författare ( eller musiker för den delen ) är han definitivt inte. Det är snarast löjligt att man ger priset till någon som skrivit bl.a. 


Inte nödvändigtvis tycker jag, man kan väl bejaka de bra sidorna av etablisemanget och avvisa de dåliga, det är ju bara att erkänna att de flesta företeelser har två (eller fler) sidor, och att förneka de bra är som att missa mycket här i livet.


18 Nov 2016, 21:08
Profile

Joined: 20 Apr 2009, 08:46
Posts: 1536
Location: Stockholm
Post Re: Dylan kommer inte till Sverige
Dylan kommer inte till Sverige?
Skönt, han är helt värdelös.

/Lås tråden.

_________________
"Det har låtit bra, med ett litet inslag av skitdåligt bara, ibland,typ." - Distorsionspojken


18 Nov 2016, 21:38
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:10
Posts: 3871
Location:
Post Re: Dylan kommer inte till Sverige
holmis63 wrote:

Jag antar att du menar att logiken inte går ihop, Bob Dylan är inte vetenskapsman, han är konstnär, han kan självklart känna sig hedrad av att bli utsedd till litteraturpristagare av en samling etablerade "experter" (oavsett om de är kopplade till stiftelsen) på litteratur. Och på samma gång, som känd hatare av etablisemangets uppblåsthet och självgodhet, känna olust till att delta i de oerhört överdrivna ceremonier som följer med priset.


Nej, ditt antagande är helt fel. Det är logiken i ditt resonemang som inte går ihop, även här: Det blir motsatser rent kognitivt för en moraliskt fungerande hjärna. Det blir inte helt okomplicerat.

Att Bob Dylan inte får priset som vetenskapsman är rätt uppenbart. Litteraturpriset bygger heller inte på vetenskap i någon större utsträckning. Det föreslås som du skriver av en panel av "experter" där kopplingen måste vara rätt uppenbar till Nobelstiftelsen? Nobelkommitén är en del av Svenska Akademien.


18 Nov 2016, 22:32
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 03 Aug 2010, 10:39
Posts: 1516
Location: Tjotahejti
Post Re: Dylan kommer inte till Sverige
holmis63 wrote:
Inte nödvändigtvis tycker jag, man kan väl bejaka de bra sidorna av etablisemanget och avvisa de dåliga, det är ju bara att erkänna att de flesta företeelser har två (eller fler) sidor, och att förneka de bra är som att missa mycket här i livet.


Det är i mina ögon hyckleri av stora mått.
Man kan givetvis äta kakan och ha den kvar.
Men utan cred då, imo

_________________
Bapman
...........................
swimming with a hole in my body

I play Country music too, I'm just not sure which country it's from...

"The only thing worse than a guitar is a guitarist!"
- Lydia Lunch


18 Nov 2016, 23:01
Profile WWW
User avatar

Joined: 17 Jul 2012, 16:29
Posts: 2815
Location: Gamlestan
Post Re: Dylan kommer inte till Sverige
Bapman wrote:
holmis63 wrote:
Inte nödvändigtvis tycker jag, man kan väl bejaka de bra sidorna av etablisemanget och avvisa de dåliga, det är ju bara att erkänna att de flesta företeelser har två (eller fler) sidor, och att förneka de bra är som att missa mycket här i livet.


Det är i mina ögon hyckleri av stora mått.
Man kan givetvis äta kakan och ha den kvar.
Men utan cred då, imo


Visst, eller ett tillfälle som något att passa på och visa att man ogillar den sidan av priset.


18 Nov 2016, 23:52
Profile
User avatar

Joined: 03 Aug 2010, 10:39
Posts: 1516
Location: Tjotahejti
Post Re: Dylan kommer inte till Sverige
holmis63 wrote:
Visst, eller ett tillfälle som något att passa på och visa att man ogillar den sidan av priset.

Då borde man säga , ge hit pengarna , jag skiter i eran pretto utdelning.
Inte skylla på inbokade grejer. wiggle, wiggle

_________________
Bapman
...........................
swimming with a hole in my body

I play Country music too, I'm just not sure which country it's from...

"The only thing worse than a guitar is a guitarist!"
- Lydia Lunch


19 Nov 2016, 10:29
Profile WWW
User avatar

Joined: 17 Jul 2012, 16:29
Posts: 2815
Location: Gamlestan
Post Re: Dylan kommer inte till Sverige
Bapman wrote:
holmis63 wrote:
Visst, eller ett tillfälle som något att passa på och visa att man ogillar den sidan av priset.

Då borde man säga , ge hit pengarna , jag skiter i eran pretto utdelning.
Inte skylla på inbokade grejer. wiggle, wiggle


Det är mycket man borde här i livet, hans historia visar ju på en i princip total tystnad gentemot media, han visar mer med sina handlingar och sin konst, än snack, var han står.
Han handlar och beter sig utifrån sin egen övertygelse, även i detta fallet, jag gillar det, hur man tolkar det är uppenbarligen olika.
Men det är intressant, och om (verkligen om, det är helt min tolkning) det är som min tolkning av hans budskap så finns det ju en konstruktiv del i budskapet, "jag gillar seriositeten och den samlade kunskapen som avgör vem som blir pristagare, men för fan lägg av med tramset och slöseriet runt utdelningen av priset".
För mig skulle nobelpriset smälla högre om man fokuserade mer på pristagaren och ämnet än de överdrivna ceremonierna runt priset, som det är nu så blir det lite pinsamt tycker jag, mer en sluten klubb (etablisemangsklubben) för inbördes beundran.

Och, för en gångs skull så har nobelstiftelsen lyckats belöna en person som skapar debatt och utbrett intresse runt priset, även för "vanligt" folk, plus i kanten för det, bara den här tråden visar ju att de lyckats nå en ny intressegrupp. Det är också intressant hur vi här, alla musiknördar, tolkar det diametralt olika, både stiftelsen och pristagaren.


19 Nov 2016, 11:02
Profile
User avatar

Joined: 17 Jul 2012, 16:29
Posts: 2815
Location: Gamlestan
Post Re: Dylan kommer inte till Sverige
woodstock wrote:
holmis63 wrote:

Jag antar att du menar att logiken inte går ihop, Bob Dylan är inte vetenskapsman, han är konstnär, han kan självklart känna sig hedrad av att bli utsedd till litteraturpristagare av en samling etablerade "experter" (oavsett om de är kopplade till stiftelsen) på litteratur. Och på samma gång, som känd hatare av etablisemangets uppblåsthet och självgodhet, känna olust till att delta i de oerhört överdrivna ceremonier som följer med priset.


Nej, ditt antagande är helt fel. Det är logiken i ditt resonemang som inte går ihop, även här: Det blir motsatser rent kognitivt för en moraliskt fungerande hjärna. Det blir inte helt okomplicerat.

Att Bob Dylan inte får priset som vetenskapsman är rätt uppenbart. Litteraturpriset bygger heller inte på vetenskap i någon större utsträckning. Det föreslås som du skriver av en panel av "experter" där kopplingen måste vara rätt uppenbar till Nobelstiftelsen? Nobelkommitén är en del av Svenska Akademien.


Jag erkänner, jag har en hjärna som moraliskt är helt ur funktion, lägger mig platt inför din diagnos, tack för upplysningen!


19 Nov 2016, 11:06
Profile
User avatar

Joined: 03 Aug 2010, 10:39
Posts: 1516
Location: Tjotahejti
Post Re: Dylan kommer inte till Sverige
holmis63 wrote:
Det är mycket man borde här i livet, hans historia visar ju på en i princip total tystnad gentemot media, han visar mer med sina handlingar och sin konst, än snack, var han står.
Han handlar och beter sig utifrån sin egen övertygelse, även i detta fallet, jag gillar det, hur man tolkar det är uppenbarligen olika.
Men det är intressant, och om (verkligen om, det är helt min tolkning) det är som min tolkning av hans budskap så finns det ju en konstruktiv del i budskapet, "jag gillar seriositeten och den samlade kunskapen som avgör vem som blir pristagare, men för fan lägg av med tramset och slöseriet runt utdelningen av priset".
För mig skulle nobelpriset smälla högre om man fokuserade mer på pristagaren och ämnet än de överdrivna ceremonierna runt priset, som det är nu så blir det lite pinsamt tycker jag, mer en sluten klubb (etablisemangsklubben) för inbördes beundran.

Och, för en gångs skull så har nobelstiftelsen lyckats belöna en person som skapar debatt och utbrett intresse runt priset, även för "vanligt" folk, plus i kanten för det, bara den här tråden visar ju att de lyckats nå en ny intressegrupp. Det är också intressant hur vi här, alla musiknördar, tolkar det diametralt olika, både stiftelsen och pristagaren.


visst det är
Quote:
mycket man borde här i livet

men va faan ge fingret åt etablissemanget och samtidigt slicka i sig berömmet och pengarna visar väl tydligare var Dylan står än hans "konst" Wiggle
Han är väl som de flesta en hycklare och nån författare är han faan inte. Här har "etablisemangsklubben" gjort en stor groda, han går inte att jämföra med någon av de tidigare pristagarna. Nån musiker är han heller inte heller på nån högre garagebandsnivå.

_________________
Bapman
...........................
swimming with a hole in my body

I play Country music too, I'm just not sure which country it's from...

"The only thing worse than a guitar is a guitarist!"
- Lydia Lunch


19 Nov 2016, 11:47
Profile WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 83 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3  Next

Who is online

Users browsing this forum: Google [Bot] and 105 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.