View unanswered posts | View active topics It is currently 27 Apr 2024, 05:10



Reply to topic  [ 83 posts ]  Go to page 1, 2, 3  Next
Dylan kommer inte till Sverige 
Author Message
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14776
Location:
Post Dylan kommer inte till Sverige
http://www.aftonbladet.se/nojesbladet/k ... 3927625.ab

vad hade dom väntat sig?

Troligen skickar han en dassig video med sitt tal (svammel) så han får stålarna i alla fall :mrgreen:

_________________



16 Nov 2016, 20:31
Profile ICQ WWW

Joined: 03 Apr 2011, 01:09
Posts: 2834
Location:
Post Re: Dylan kommer inte till Sverige
Haha...fyllkärringen Lena Mellin har nyktrat till så pass att hon klämt ur sig ett alster igen.


16 Nov 2016, 20:45
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 09 Dec 2007, 23:13
Posts: 10870
Location: I skogen utanför Göteborg
Post Re: Dylan kommer inte till Sverige
Mike Leaf wrote:
http://www.aftonbladet.se/nojesbladet/kronikorer/article23927625.ab

vad hade dom väntat sig?

Troligen skickar han en dassig video med sitt tal (svammel) så han får stålarna i alla fall :mrgreen:


Nobelpriset är inte ett honorar för att komma till Sverige och skaka han med kungen.
Han behöver inte göra någonting alls, han får sitt pris ändå.
Och det är väl precis så det skall vara.
Att man skulle vara tvungen att komma för att man fått en utmärkelse för sitt livsverk, även om man har annat för sig given datum, vore ju bara löjligt.

Han är låångt ifrån den första som inte kommer och långt ifrån den sista.

Kvinnan som skrivit artikeln framstår ju som helt bombad i skallen.
"Nu ger vi dig något som du inte frågat efter, eller sökt för, och kan du inte dagen vi vill ge dig det är du rejält oförskämt och har satt din sista potatis".
Fy fan vad puckat.


/Magnus

_________________
"Playing guitar really helps your guitar playing"


16 Nov 2016, 20:49
Profile WWW
User avatar

Joined: 17 Jul 2014, 02:10
Posts: 824
Location: i stora Hultet
Post Re: Dylan kommer inte till Sverige
Magnus Olsson wrote:
Han behöver inte göra någonting alls, han får sitt pris ändå.
Och det är väl precis så det skall vara.

Han måste inom 6 månader hålla en föreläsning för svenska akademin för att få cashen. Det är rätt sjukt också i och med att det ska vara ett pris för en redan utförd prestation?


16 Nov 2016, 20:56
Profile
User avatar

Joined: 09 Dec 2007, 23:13
Posts: 10870
Location: I skogen utanför Göteborg
Post Re: Dylan kommer inte till Sverige
dirt wrote:
Magnus Olsson wrote:
Han behöver inte göra någonting alls, han får sitt pris ändå.
Och det är väl precis så det skall vara.

Han måste inom 6 månader hålla en föreläsning för svenska akademin för att få cashen. Det är rätt sjukt också i och med att det ska vara ett pris för en redan utförd prestation?


Det där visste jag, tack för infon.
Låter ju lika dumt som att folk tycker att man måste komma.

Hade jag varit Bob hade jag sagt några snälla, respektfulla, "dra åt helvete". :D

/Magnus

_________________
"Playing guitar really helps your guitar playing"


16 Nov 2016, 21:14
Profile WWW
User avatar

Joined: 29 Jun 2007, 09:19
Posts: 2560
Location: Malmö
Post Re: Dylan kommer inte till Sverige
Magnus Olsson wrote:
dirt wrote:
Han måste inom 6 månader hålla en föreläsning för svenska akademin för att få cashen. Det är rätt sjukt också i och med att det ska vara ett pris för en redan utförd prestation?


Det där visste jag, tack för infon.
Låter ju lika dumt som att folk tycker att man måste komma.

Hade jag varit Bob hade jag sagt några snälla, respektfulla, "dra åt helvete". :D

/Magnus

E ni goa eller? Precis som Dylan kan låta bli att åka hit, om han inte vill, så kan akademien låta bli att belöna honom med alla miljonerna, om han inte ställer upp på deras villkor. Vad är det för konstigt med det?

_________________
Mats


16 Nov 2016, 21:47
Profile
User avatar

Joined: 09 Dec 2007, 23:13
Posts: 10870
Location: I skogen utanför Göteborg
Post Re: Dylan kommer inte till Sverige
albert wrote:
E ni goa eller? Precis som Dylan kan låta bli att åka hit, om han inte vill, så kan akademien låta bli att belöna honom med alla miljonerna, om han inte ställer upp på deras villkor. Vad är det för konstigt med det?


Absolut inget alls. De får självklart ställa alla krav de vill.
Men vad är rejält oförskämt med att inte vilja vara med på något av det?

Men priset är väl ett pris för ett livverk. Ett pris som Bob aldrig någonsin bett om att få.
Känns löjligt att ställa krav då. Man får absolut göra det, men det är löjligt.

/Magnus

_________________
"Playing guitar really helps your guitar playing"


16 Nov 2016, 21:52
Profile WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14776
Location:
Post Re: Dylan kommer inte till Sverige
Han vill inte ha priset, hans fans är måttligt roade... kultureliten är chockade.
Bäst vore väl om de gett det till en gammal okänd stofil i år igen? Då hade alla varit nöjda!

Om det är oförskämt att inte ta emot ett pris, nja knappast. oartigt kanske på sin höjd...

_________________



16 Nov 2016, 21:55
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 09 Dec 2007, 23:13
Posts: 10870
Location: I skogen utanför Göteborg
Post Re: Dylan kommer inte till Sverige
Mike Leaf wrote:
Han vill inte ha priset, hans fans är måttligt roade... kultureliten är chockade.
Bäst vore väl om de gett det till en gammal okänd stofil i år igen? Då hade alla varit nöjda!

Om det är oförskämt att inte ta emot ett pris, nja knappast. oartigt kanske på sin höjd...


Nja, det är väl rimligen aldrig oartigt att inte ta emot något man inte bett om att få.


/Magnus

_________________
"Playing guitar really helps your guitar playing"


16 Nov 2016, 22:03
Profile WWW
User avatar

Joined: 29 Jun 2007, 09:19
Posts: 2560
Location: Malmö
Post Re: Dylan kommer inte till Sverige
Magnus Olsson wrote:
Absolut inget alls. De får självklart ställa alla krav de vill.
Men vad är rejält oförskämt med att inte vilja vara med på något av det?

Men priset är väl ett pris för ett livverk. Ett pris som Bob aldrig någonsin bett om att få.
Känns löjligt att ställa krav då. Man får absolut göra det, men det är löjligt.

/Magnus

Jag har inte sagt att något är oförskämt. Men om Svenska Akademien tycker att pristagaren inom 6 månader ska säga några ord inför dem för att få de 8 miljonerna (eller vad det nu är), så tycker jag det är ganska lite begärt. Du tycker att han ska be dem dra åt helvete p g a av det. Det hade varit oförskämt.

_________________
Mats


16 Nov 2016, 22:03
Profile
User avatar

Joined: 09 Dec 2007, 23:13
Posts: 10870
Location: I skogen utanför Göteborg
Post Re: Dylan kommer inte till Sverige
albert wrote:
Magnus Olsson wrote:
Absolut inget alls. De får självklart ställa alla krav de vill.
Men vad är rejält oförskämt med att inte vilja vara med på något av det?

Men priset är väl ett pris för ett livverk. Ett pris som Bob aldrig någonsin bett om att få.
Känns löjligt att ställa krav då. Man får absolut göra det, men det är löjligt.

/Magnus

Jag har inte sagt att något är oförskämt. Men om Svenska Akademien tycker att pristagaren inom 6 månader ska säga några ord inför dem för att få de 8 miljonerna (eller vad det nu är), så tycker jag det är ganska lite begärt. Du tycker att han ska be dem dra åt helvete p g a av det. Det hade varit oförskämt.


Det oförskämda och satt sin sista potatis var ju vad som kommenterades.
EDIT: Och att ställa krav på någon som inte bett om något.

Det är ganska lite begärt om det är något Bob bett om att få, men det har han ju inte.

Självklart är det oförskämt att be någon dra åt helvete.
Men i detta fall, där de fått ut honom som en snackis i pressen, och halva svergie gnäller på honom, med någonting han absolut inte bett om. Så vore det nog ändå ett ganska rimligt förfarande. Jag skulle inte tycka han var oförskämd då iaf.

/Magnus

_________________
"Playing guitar really helps your guitar playing"


16 Nov 2016, 22:09
Profile WWW

Joined: 22 May 2006, 10:16
Posts: 1054
Post Re: Dylan kommer inte till Sverige
Om det krävs att Bob skall hålla ett tal för att få pengarna är det ju ett arvode för utfört arbete och inte ett pris för livslång gärning.

/Mats N


16 Nov 2016, 22:19
Profile WWW
User avatar

Joined: 29 Jun 2007, 09:19
Posts: 2560
Location: Malmö
Post Re: Dylan kommer inte till Sverige
Oj, nu är det rock'n'roll!

_________________
Mats


16 Nov 2016, 23:01
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:10
Posts: 3871
Location:
Post Re: Dylan kommer inte till Sverige
Mike Leaf wrote:
Han vill inte ha priset, hans fans är måttligt roade... kultureliten är chockade.
Bäst vore väl om de gett det till en gammal okänd stofil i år igen? Då hade alla varit nöjda!

Om det är oförskämt att inte ta emot ett pris, nja knappast. oartigt kanske på sin höjd...


Det finns två fel här som bygger på feltolkningar och båda har likheter:
Svenska Akademien ser Bob Dylans texter som litteratur.
Aftonbladet ser det Lena Mellin skrivit som journalistik.


Last edited by woodstock on 16 Nov 2016, 23:12, edited 1 time in total.



16 Nov 2016, 23:06
Profile ICQ WWW

Joined: 27 Dec 2007, 15:10
Posts: 3871
Location:
Post Re: Dylan kommer inte till Sverige
Det smartaste Robert Z kunnat göra här hade varit att hämta priset, ta ställning för en ideologiskt grundad fråga i samband med utdelningen/Nobelfestligheterna.Sedan hade han donerat pengarna till målgruppen för den ideologiskt grundade frågeställningen.


16 Nov 2016, 23:11
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 29 Jun 2007, 09:19
Posts: 2560
Location: Malmö
Post Re: Dylan kommer inte till Sverige
woodstock wrote:
Det smartaste Robert Z kunnat göra här hade varit att hämta priset, ta ställning för en ideologiskt grundad fråga i samband med utdelningen/Nobelfestligheterna.Sedan hade han donerat pengarna till målgruppen för den ideologiskt grundade frågeställningen.

Yes - det hade varit rock'n'roll!

_________________
Mats


16 Nov 2016, 23:20
Profile
User avatar

Joined: 17 Jul 2012, 16:29
Posts: 2815
Location: Gamlestan
Post Re: Dylan kommer inte till Sverige
Tycker det är rätt coolt av akademin att utse en icke konventionell författare till pristagare, de utser på prestation inte på tradition eller konvention (eller vad de nu brukar grunda sina utnämningar på, ibland har det varit helt obegripligt tycker jag), bra.
Rätt coolt av Dylan att göra som han känner för och skita i hela det här spektaklet med kungliga ceremonier och tramsiga tal, han känner ju sig, enligt media, hedrad av utnämningen, vilket väl ändå är det som betyder nått.
Summa sumarum, båda parter har gjort som dom känner för och kan känna sig nöjda, som betraktare är det rätt kul att följa hela uppståndelsen runt utnämningen för omväxlings skull (i vanliga fall är det ju bara en lång gäspning att följa utnämningen av litteraturpriset) :wink:


16 Nov 2016, 23:45
Profile
User avatar

Joined: 17 Jul 2014, 02:10
Posts: 824
Location: i stora Hultet
Post Re: Dylan kommer inte till Sverige
Han är nog inte så sugen på att träffa kungen och svenska folket igen..

https://www.youtube.com/watch?v=Yz-OyjYCBMw


16 Nov 2016, 23:54
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:10
Posts: 3871
Location:
Post Re: Dylan kommer inte till Sverige
dirt wrote:
Han är nog inte så sugen på att träffa kungen och svenska folket igen..

https://www.youtube.com/watch?v=Yz-OyjYCBMw


Ofattbart pinsamt. Jag förstår helt plötsligt Dylans agerande bättre.


17 Nov 2016, 01:09
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 14 Sep 2003, 16:29
Posts: 909
Location: Kiruna
Post Re: Dylan kommer inte till Sverige
Det kan väl inte komma som någon överraskning precis, de som följt Dylan lite genom åren
har sett flertalet gånger hur lite sådant betyder för honom och hur obehagligt han har tyckt
det varit vid de tillfällen han har varit på plats. Så vad hade de förväntat sig? Som vanligt så
sitter de på sina höga hästar och tycker att deras stiftelse är det som får jorden att snurra
och universum att finnas. Kan inte Mellinalkisen hämta priset till honom och sätta den sista
potatisen i stiftelsens rabatt? om hon kan hålla sig nykter förstås :)


17 Nov 2016, 04:30
Profile
User avatar

Joined: 29 Jun 2007, 09:19
Posts: 2560
Location: Malmö
Post Re: Dylan kommer inte till Sverige
dirt wrote:
Han är nog inte så sugen på att träffa kungen och svenska folket igen..

https://www.youtube.com/watch?v=Yz-OyjYCBMw

Aj - det där var inte rockigt. Pinsamt så det gör lite ont...

Men jag håller fortfarande på att det är fair om prisutdelaren vill träffa och lyssna på pristagaren och inte bara langa ut stålarna med Swish och sända plaketten till närmsta Schenker utlämningsställe.

_________________
Mats


17 Nov 2016, 10:49
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 14:07
Posts: 2639
Location:
Post Re: Dylan kommer inte till Sverige
Han tar emot priset men han vill ändå inte komma och ta emot det? Vad är det som krockar egentligen, har han redan något väldigt viktigt inplanerat eller?

Antingen så tar man emot ett pris eller så tar man inte emot det.


17 Nov 2016, 11:35
Profile ICQ WWW

Joined: 27 Dec 2007, 14:07
Posts: 2639
Location:
Post Re: Dylan kommer inte till Sverige
holmis63 wrote:
Tycker det är rätt coolt av akademin att utse en icke konventionell författare till pristagare, de utser på prestation inte på tradition eller konvention (eller vad de nu brukar grunda sina utnämningar på, ibland har det varit helt obegripligt tycker jag), bra.
Rätt coolt av Dylan att göra som han känner för och skita i hela det här spektaklet med kungliga ceremonier och tramsiga tal, han känner ju sig, enligt media, hedrad av utnämningen, vilket väl ändå är det som betyder nått.
Summa sumarum, båda parter har gjort som dom känner för och kan känna sig nöjda, som betraktare är det rätt kul att följa hela uppståndelsen runt utnämningen för omväxlings skull (i vanliga fall är det ju bara en lång gäspning att följa utnämningen av litteraturpriset) :wink:


Nej det är inte ett dugg coolt eftersom han inte skiter i det utan bara inte vill ta emot det. Antingen så accepterar man att man fått pris och tar emot det eller så tackar man nej till det.


17 Nov 2016, 11:37
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 09 Dec 2007, 23:13
Posts: 10870
Location: I skogen utanför Göteborg
Post Re: Dylan kommer inte till Sverige
Frisk wrote:
Han tar emot priset men han vill ändå inte komma och ta emot det? Vad är det som krockar egentligen, har han redan något väldigt viktigt inplanerat eller?

Antingen så tar man emot ett pris eller så tar man inte emot det.


Enligt de på Nobel så hade han bokningar redan den dagen, och för artister på den nivån är det ju knappast konstigt.
Det själv har inga problem alls med att han inte kommer och hämtar priset, de vill ge det till honom ändå.
Så det är ju väldigt svårt att förstå vad folk har problem med när de som vill ge honom priset inte har det.

Priset är INTE ett honorar för att komma till Sverige och ta emot det.
Priset är en uppskattning av ett livsverk.
Folk verkar inte riktigt fatta den biten.

Som redan skrivits, han är långt ifrån den första som inte kommer och långt ifrån den sista.

/Magnus

_________________
"Playing guitar really helps your guitar playing"


17 Nov 2016, 11:43
Profile WWW

Joined: 27 Dec 2007, 14:07
Posts: 2639
Location:
Post Re: Dylan kommer inte till Sverige
Magnus Olsson wrote:
Frisk wrote:
Han tar emot priset men han vill ändå inte komma och ta emot det? Vad är det som krockar egentligen, har han redan något väldigt viktigt inplanerat eller?

Antingen så tar man emot ett pris eller så tar man inte emot det.


Enligt de på Nobel så hade han bokningar redan den dagen, och för artister på den nivån är det ju knappast konstigt.
Det själv har inga problem alls med att han inte kommer och hämtar priset, de vill ge det till honom ändå.
Så det är ju väldigt svårt att förstå vad folk har problem med när de som vill ge honom priset inte har det.

Priset är INTE ett honorar för att komma till Sverige och ta emot det.
Priset är en uppskattning av ett livsverk.
Folk verkar inte riktigt fatta den biten.

Som redan skrivits, han är långt ifrån den första som inte kommer och långt ifrån den sista.

/Magnus


Nej det finns krav för att man ska få priset, som redan skrivits. Men är han upptagen så är han upptagen, inget mer med det.

Det var just det jag undrade för vissa folk verkar tro att det finns andra orsaker till varför han inte vill komma och ta emot priset. Och om så vore fallet så hade det varit en helt annan sak.

Det är inget konstigt med att folk stör sig på någon som inte vill ta emot ett pris, i de flesta kulturer så anses det som fult att inte ta emot gåvor och priser osv. Såvida man inte gör att ställningstagande och tackar nej av en anledning.

Men om han verkligen är upptagen så är ju så inte fallet, så med tanke på det så finns det inget att diskutera.


17 Nov 2016, 12:19
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 09 Dec 2007, 23:13
Posts: 10870
Location: I skogen utanför Göteborg
Post Re: Dylan kommer inte till Sverige
Frisk wrote:

Nej det finns krav för att man ska få priset, som redan skrivits. Men är han upptagen så är han upptagen, inget mer med det.

Det var just det jag undrade för vissa folk verkar tro att det finns andra orsaker till varför han inte vill komma och ta emot priset. Och om så vore fallet så hade det varit en helt annan sak.

Det är inget konstigt med att folk stör sig på någon som inte vill ta emot ett pris, i de flesta kulturer så anses det som fult att inte ta emot gåvor och priser osv. Såvida man inte gör att ställningstagande och tackar nej av en anledning.

Men om han verkligen är upptagen så är ju så inte fallet, så med tanke på det så finns det inget att diskutera.


Enligt Nobels ständige sekreterare (sa det på radio i går när reportern ville få det till att Bob var dum och ohyfsad) finns det inga krav alls för att man skall få priset.

Jag tycker att det är konstigt att folk stör sig på att någon inte vill ta emot ett pris.
Har man ansökt om det, ja, men annars inte.

Men som du säger, han har annat för sig, vad finns att diskutera. Det har hänt mig massor av gånger i livet att jag inte kunnat något för att annat varit bokat.
Det borde rimligen vara samma sak för alla de som gnäller.

/Magnus

_________________
"Playing guitar really helps your guitar playing"


17 Nov 2016, 12:32
Profile WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14776
Location:
Post Re: Dylan kommer inte till Sverige
Magnus Olsson wrote:
Men som du säger, han har annat för sig, vad finns att diskutera. Det har hänt mig massor av gånger i livet att jag inte kunnat något för att annat varit bokat.
Det borde rimligen vara samma sak för alla de som gnäller.

/Magnus


Så rent hypotetiskt, Om du får Polarpriset, och samtidigt har en demo nånstans så tackar du nej till att ta emot priset och galan?

_________________



17 Nov 2016, 12:42
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 29 Jun 2007, 09:19
Posts: 2560
Location: Malmö
Post Re: Dylan kommer inte till Sverige
Magnus Olsson wrote:
Priset är INTE ett honorar för att komma till Sverige och ta emot det.
Priset är en uppskattning av ett livsverk.
Folk verkar inte riktigt fatta den biten.
/Magnus

Det där tror jag inte det är någon som inte har fattat - inte ens Lena Mellin utrycker någon sådan mening i sin affekterade artikel. Frågan är dels om det är oartigt eller oförskämt att inte infinna sig på prisutdelningen, dels om det är fair att pristagaren måste träffa och tala inför Svenska akademien för att få prispengarna. Det kan man ha olika uppfattningar om, tycker jag.

_________________
Mats


17 Nov 2016, 12:44
Profile
User avatar

Joined: 09 Dec 2007, 23:13
Posts: 10870
Location: I skogen utanför Göteborg
Post Re: Dylan kommer inte till Sverige
Mike Leaf wrote:
Magnus Olsson wrote:
Men som du säger, han har annat för sig, vad finns att diskutera. Det har hänt mig massor av gånger i livet att jag inte kunnat något för att annat varit bokat.
Det borde rimligen vara samma sak för alla de som gnäller.

/Magnus


Så rent hypotetiskt, Om du får Polarpriset, och samtidigt har en demo nånstans så tackar du nej till att ta emot priset och galan?


Vet inte hur det är med Polarpriset.

Men vad hon, sekreteraren, sa stämmer så får man Nobelpriset även om man inte kan dyka upp.
Jag tror nog att alla tänker igenom det noga, de är nog inte så att de tackar nej till medverkan för att de skall på bio med flickvännen.
Men som musiker gör man ofta saker där man inte kan backa ur så länge man inte är död.

/Magnus

_________________
"Playing guitar really helps your guitar playing"


17 Nov 2016, 13:17
Profile WWW

Joined: 24 Mar 2015, 15:17
Posts: 675
Post Re: Dylan kommer inte till Sverige
Lite klurigt det här.

Men om jag förstår det korrekt har Dylan eller hans stab ändå sagt att han är hedrad etc (det gamla vanliga tugget) och att han vill ha priset? I så fall ser jag inget större problem att han inte kommer även om det självklart är trist.

Vill han däremot inte ha priset av någon outgrundlig sak (politisk eller dylik orsak) så tycker jag de ska ge priset till någon annan, alternativt ställa in det i år?


17 Nov 2016, 16:39
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 83 posts ]  Go to page 1, 2, 3  Next

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 106 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.