View unanswered posts | View active topics It is currently 25 Apr 2024, 04:30



Reply to topic  [ 11 posts ] 
Vilken mikrofon till reklamfilm? 
Author Message

Joined: 13 Nov 2013, 19:07
Posts: 808
Post Vilken mikrofon till reklamfilm?
Har blivit utsedd till ljudansvarig till en reklamfilmsinspelning nästa vecka och tänkte fråga efter lite idéer kring mikrofonval etc.

Min plan är att köra ett presonos-ljudkort in i en bärbar Mac och köra garageband.
Som mikrofoner så funderar jag kring att sätta upp en eller två stormembransmikrofoner (stereo/mono?) framför så nära objektet som möjligt. Ev. ovanför.
Funderingar går även kring overhead-mickar som man brukar sätta upp ovanför trummorna. Men tror jag är helt fel på här, då det gäller framför allt att få med talet, inte själva rumsakustiken. (skärma av baksidan på stormembransmickarna för att minska rumsakustiken?)

Objektet vad jag förstår skall vara tämligen stilla och mest prata och gestikulera. Lokalen är en mindre fotostudio och inte akustikanpassad.

Andra mickar/lösningar som är bättre lämpade för ändamålet?

Eller är det dubbning i efterhand som gäller?


04 Nov 2016, 09:49
Profile
User avatar

Joined: 29 Dec 2007, 18:23
Posts: 1820
Location: Hill Valley
Post Re: Vilken mikrofon till reklamfilm?
Jag tror KjelloCo typ har en mygga för typ 49:-. Svart inkl clip. Mono.
Skit i stereo. Det är bara töntigt. Sen kan du lägga till en overhead, cardiod
kondensator för lite typ ambijäns. En overhead kan vara från sidan eller under
ifrån beroende på kameror, osv.

Det hela beror på en massa gejjer, inte minst budget.

_________________
Försvinn ur min åsikt


04 Nov 2016, 11:54
Profile
User avatar

Joined: 09 Dec 2007, 23:13
Posts: 10870
Location: I skogen utanför Göteborg
Post Re: Vilken mikrofon till reklamfilm?
En fantommatad (kondensator) mygga skulle helt klart vara bäst om det är tal du skall fånga och personen inte står helt still.
Kondensator för att få upp signalen och slippa brus.
Allra helst sittande på ett headset typ (skitsamma märke, mer modellen jag menar. Oftast "ju dyrare ju bättre").
Image

En mygga att sätta på kläderna funkar också, men låter inte lika bra.
Image

Avståndsmickat tal blir aldrig bra, det blir nyanslöst (som i att mycket av personens uttryck suddas ut) och all botten försvinner.
Det gör det också helt omöjligt att bli av med rumsklangen, som ofta kan bli ganska störig. Närhet försvinner.

Viktigast av allt är nog ändå att spela in på ett media utan autovolym och/eller komprimering.
Tal bara pumpar då och på alla talfria ställen blir det en massa surr och brus.

Jag har grejer om du vill låna för inspelningen (headset med fantommatninglåda man stoppar i fickan).
Skicka ett PM isf.

/Magnus

_________________
"Playing guitar really helps your guitar playing"


04 Nov 2016, 12:18
Profile WWW

Joined: 13 Nov 2013, 19:07
Posts: 808
Post Re: Vilken mikrofon till reklamfilm?
Tackar för svar. Någon mick som syns i bild är dessvärre inte aktuellt. Kanske går att gömma någon mygga? Min tanke på stormembransmickarna var att placera dem så nära som möjligt fastutanför bild, men mygga kanske är bättre?


04 Nov 2016, 13:25
Profile

Joined: 05 Sep 2011, 07:49
Posts: 2749
Location: Kalmartrakten SWISH
Post Re: Vilken mikrofon till reklamfilm?
Reklamfilm på vilken nivå? Student? Proffs? Youtuber?

_________________
granis, medlem sedan 2/1 2003, sedan 5/11 2011 som Granis67.

Religion vs fossils. Fossils win.


04 Nov 2016, 13:40
Profile

Joined: 13 Nov 2013, 19:07
Posts: 808
Post Re: Vilken mikrofon till reklamfilm?
Granis67 wrote:
Reklamfilm på vilken nivå? Student? Proffs? Youtuber?


Well, det är ju i professionellt sammanhang med känd svensk artist och kommer väl att rulla på allehanda medier utgår jag ifrån. Idén skall dock vara lite "hemmafilmat", men ljudet måste ju vara så pass bra att man hör monologen, dvs känslan skall vara lite hemmafixat, men kvalitén bra. Objektet skall befinna sig inom en stor fotoram hela tiden, Så jag funderar kring att gömma någon typ av mick i själva ramen kanske. Sen får man maska bort sladdarna i efterarbetet grafiskt sett. Ett alternativ är att införskaffa någon typ av sladdlös inspelare typ Zoom handyrecorder och montera på insidan av ramen. Brukar vara rätt bra ljud i de har jag för mig. Nackdelen är att då missar man "kollen" man har på det inspelade som man får via dator. Tex döpa snabbt vilket ljud som tillhör vilken scen osv. Hörlurar etc. Men man slipper ju sladdarna samt att det blir en mick som är bra på den typen av ljudupptagning.


05 Nov 2016, 09:46
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:22
Posts: 3243
Location: växjö
Post Re: Vilken mikrofon till reklamfilm?
Utan några kunskaper i reklamproduktion så tror jag att i princip alla dialoger är dubbade i efterhand. I reklam som ska presenteras i olika medier är tydlighet i dialogen viktigast, reklamen ska "sticka ut".
Detta uppnår man igenom noggrannhet med nivåerna mellan bakgrundsljud, musik, dialog. Därför är ljudläggning i efterhand att föredra.
Sen måste allt volymmaximeras med komprimering-limitering. Exempel TV-4 reklamen som är flera dB starkare än det vanliga programutbudet.

_________________
pudas


05 Nov 2016, 10:09
Profile

Joined: 13 Nov 2013, 19:07
Posts: 808
Post Re: Vilken mikrofon till reklamfilm?
pudas wrote:
Utan några kunskaper i reklamproduktion så tror jag att i princip alla dialoger är dubbade i efterhand. I reklam som ska presenteras i olika medier är tydlighet i dialogen viktigast, reklamen ska "sticka ut".
Detta uppnår man igenom noggrannhet med nivåerna mellan bakgrundsljud, musik, dialog. Därför är ljudläggning i efterhand att föredra.
Sen måste allt volymmaximeras med komprimering-limitering. Exempel TV-4 reklamen som är flera dB starkare än det vanliga programutbudet.


Har gjort en del reklam till tv innan och det är sjuka förhållningar och inställningar ibland. Gjorde någon reklamfilm som gick på tv under OS och var en hel del justeringar av just ljudet innan det gick igenom deras filter. Butiks-TV, Youtube och lokal-tv är det inte alls lika kinkigt med, så det beror lite på vart det skall, men det vet jag inte riktigt ännu. Men efterarbetet har jag rätt bra koll på. Det jag efterfrågar är just lite mikrofonlösningar/placeringar. Smidigast kan ju vara att köra en Zoom H2N på bom ovanför kopplad via sladd direkt till kameran, så slipper man synkande osv i efterhand.

Visst är det mkt dubbning normalt sett, men tror inte vi behöver det i just detta fallet då det skall vara lite hemma/live-känsla. Men vi får se. Men va faen jag "har ju hela helgen på mig" så det ordnar väl sig.


05 Nov 2016, 10:19
Profile
User avatar

Joined: 14 Mar 2003, 14:36
Posts: 2350
Location: Varberg
Post Re: Vilken mikrofon till reklamfilm?
Donatello wrote:
Som mikrofoner så funderar jag kring att sätta upp en eller två stormembransmikrofoner (stereo/mono?) framför så nära objektet som möjligt. Ev. ovanför.
Funderingar går även kring overhead-mickar som man brukar sätta upp ovanför trummorna. Men tror jag är helt fel på här, då det gäller framför allt att få med talet, inte själva rumsakustiken. (skärma av baksidan på stormembransmickarna för att minska rumsakustiken?)


Bom ovanför objektet med en stormembrans konding, inställd i njurkarakteristik.
Annars är dub i efterhand nog bäst. Synk med originalsignalen fixas då med mjukvaran Vocalign, t.ex.

_________________
"'scuse me, while I kiss that guy"


06 Nov 2016, 09:25
Profile

Joined: 13 Nov 2013, 19:07
Posts: 808
Post Re: Vilken mikrofon till reklamfilm?
Marshall wrote:
Bom ovanför objektet med en stormembrans konding, inställd i njurkarakteristik.
Annars är dub i efterhand nog bäst. Synk med originalsignalen fixas då med mjukvaran Vocalign, t.ex.


Tackar för svar. Testade en del igår med lite olika varianter av stormembrans mickar, samt stack och köpte vad dom hade hemma i närmsta 4sound, en Zoom H2N. Den sistnämnda är helt klart en väldigt bra lösning tror jag i just detta projektet. I och med att den går att köra sladdlös och är liten så utan att sett den stora ramen tror jag den kommer att gå att montera i själva ramen och därmed framför personen och därmed bästa ljud. Njure i XY-inställningar det jag fick fram lät bäst när jag testade. Ljudkvalitén i Zoomen stod sig rätt bra jämfört med de andra mickarna. Den som dock inte var så positivt var att det var mer brus i den än de övriga. Den går ju även att köra på bom ovanför om det skulle passa bättre i verkligheten.


06 Nov 2016, 11:43
Profile

Joined: 19 Apr 2015, 15:07
Posts: 171
Post Re: Vilken mikrofon till reklamfilm?
Neumann KM84 eller Sennheiser 416 på bom! Det har funkat för mig i snart trettio år! :-) Är det inomhus så funkar KM84:an till allt tal. Utomhus skulle jag välja en 416 med ett ordentligt kattskinn för att få bort ev vindbummel!


08 Nov 2016, 17:48
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 11 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: Bing [Bot], Majestic-12 [Bot] and 111 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.