View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Mar 2024, 11:37



Reply to topic  [ 32 posts ]  Go to page 1, 2  Next
Bra 6-skruvs strata-stall? (Strata-byggarfunderingar del 4) 
Author Message
User avatar

Joined: 04 May 2008, 18:00
Posts: 3354
Location:
Post Bra 6-skruvs strata-stall? (Strata-byggarfunderingar del 4)
Kropp, hals, sadel, stämskruvsmekanik, kropp och stallmick är färdigspecat.

Men jag har inte bestämt mig för vilket stall jag ska köpa.

Det ska vara 6-skruvs-varianten och ha någorlunda vintageutseende. Men vad gillar ni?

Jag har provat Callaham och tyckte det var bra, men det kostar en slant när det väl landat i Sverige.

Bland uppdaterade konstruktioner så verka Wudtone lite spännande. http://www.wudtone.com/product/wudtone-cp-vt-tremolo-assembly/ Någon som har testat?

Ett vanligt Gotoh kanske duger? Eller ABMs lätt uppdaterade variant kanske är en bra kompromiss: http://www.abm-guitarpartsshop.com/Trem ... ::249.html

Ton-kvalitén och den mekaniska kvalitén prioriteras framför stämningsstabilitet och andra bekvämligheter...

Det enda jag säkert vet är att jag inte vill ha ett gjutet stall av 70-talstyp och att budgeten inte är oändlig.

Så vad har ni för erfarenheter av olika typer av olåsta stratasvajstall med sexskruvsfäste?


Last edited by CarlM on 02 Nov 2016, 19:31, edited 1 time in total.



02 Nov 2016, 15:49
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 02 Apr 2013, 23:40
Posts: 43
Post Re: Bra 6-skruvs strata-stall? (Strata-byggarfunderingar del
Jag har haft två stycken wilkinson vintage, och dom tycker jag är bättre än Fenders egna. Stålblock och en låsfunktion på svajarmen som gör att den inte glappar (till skillnad från fender). Kostar max 500


02 Nov 2016, 18:02
Profile
User avatar

Joined: 04 May 2008, 18:00
Posts: 3354
Location:
Post Re: Bra 6-skruvs strata-stall? (Strata-byggarfunderingar del
schmidt wrote:
Jag har haft två stycken wilkinson vintage, och dom tycker jag är bättre än Fenders egna. Stålblock och en låsfunktion på svajarmen som gör att den inte glappar (till skillnad från fender). Kostar max 500


OK, intressant. Vet var man hittar dem, utan att frakten blir tokdyr?


02 Nov 2016, 18:07
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 28 Dec 2007, 00:49
Posts: 2137
Location: Blekinge
Post Re: Bra 6-skruvs strata-stall? (Strata-byggarfunderingar del
+1 på wilkinsson. Mkt bra, aningen smalare spacing men fortfarande samma hålbredd på de 6skruvarna. Gör att man inte åker av greppbrädan vid kraftigt vibrato.
Dessutom inte mkt pengar. Jag har köpt ett par från brittiska axes'r'us
Bra pris


02 Nov 2016, 18:09
Profile
User avatar

Joined: 18 May 2010, 19:48
Posts: 1633
Location: Halmstad
Post Re: Bra 6-skruvs strata-stall? (Strata-byggarfunderingar del
http://www.jhs.co.uk/brands/wilkinson

eller Ebay.de

ibland blir det bättre pris från Tyskland och ofta lägre fraktkostnader än inom Sverige.



CarlM wrote:
schmidt wrote:
Jag har haft två stycken wilkinson vintage, och dom tycker jag är bättre än Fenders egna. Stålblock och en låsfunktion på svajarmen som gör att den inte glappar (till skillnad från fender). Kostar max 500


OK, intressant. Vet var man hittar dem, utan att frakten blir tokdyr?


02 Nov 2016, 18:40
Profile

Joined: 02 Jan 2008, 13:09
Posts: 2739
Location: Sverige: Skåne: Ystad.
Post Re: Bra 6-skruvs strata-stall? (Strata-byggarfunderingar del
Jag har wudtone och är bara nöjd. Fungerar fint. Bör ju dock givetvis kombineras med låsbara stämmisar.

_________________
http://www.voodooaudio.se


02 Nov 2016, 19:42
Profile

Joined: 05 Jul 2009, 11:02
Posts: 680
Location: Borlänge
Post Re: Bra 6-skruvs strata-stall? (Strata-byggarfunderingar del
Jag tycker Gotoh 510T-serien är underbart trevlig.
Föredrar standardblocket (de kan köpas med stålblock också för några hundringar extra), men det är väl en smaksak.

Fördelar, enligt mig, gentemot andra stall är

*Lite smalare spacing på strängarna, men fortfarande standard spacing på skruvhålen.
Den smalare spacingen är inget jag tänker på när jag spelar, men E-strängarna kommer ju faktiskt in en liten liten bit från greppbrädeskanten.

*Svajarmen som inte glappar det minsta och är lättare att ta i och ur.

Finns både med solida sadlar och andra varianter. Ser tyvärr att de fortfarande är slut i laget på gitarrdelar.se.
När jag senast behövde ett fick jag gå till Japan via Ebay, men det var värt det. :arrow:

_________________
Gitarrplanket Facebook!
Sveriges ledande gitarrforum.
https://www.facebook.com/groups/2469874 ... 8/?fref=ts


02 Nov 2016, 19:44
Profile

Joined: 28 Dec 2007, 00:49
Posts: 2137
Location: Blekinge
Post Re: Bra 6-skruvs strata-stall? (Strata-byggarfunderingar del
Jag har både Gotoh och Wilkinsson tycker inte att det skiljer så mkt. Absolut inte som motiverar priskillnaden.
Jag bytte svaj på en squire till ett med stålblock. Jag gillar ljudet med stålblock mkt bättre fastare botten och.mer skimmer i toppen än zinkvariante.
Skulle aldrig köpa ett med zinkblock. Nu spelar jag med riktigt tjocka strängar så det kan ju färga den åsikten.

Tjo


02 Nov 2016, 20:24
Profile
User avatar

Joined: 13 Aug 2004, 10:46
Posts: 2000
Location: Göteborg
Post Re: Bra 6-skruvs strata-stall? (Strata-byggarfunderingar del
CarlM wrote:
schmidt wrote:
Jag har haft två stycken wilkinson vintage, och dom tycker jag är bättre än Fenders egna. Stålblock och en låsfunktion på svajarmen som gör att den inte glappar (till skillnad från fender). Kostar max 500


OK, intressant. Vet var man hittar dem, utan att frakten blir tokdyr?


Gitarrdelar har ett par varianter. Jag har beställt en 5+1 som bör landa i brevlådan vilken dag som helst. :D

http://gitarrdelar.se/index.php?cPath=57_90_96


02 Nov 2016, 21:58
Profile

Joined: 18 Mar 2007, 21:58
Posts: 8742
Location: Uppsala
Post Re: Bra 6-skruvs strata-stall? (Strata-byggarfunderingar del
toandfro wrote:

Gitarrdelar har ett par varianter. Jag har beställt en 5+1 som bör landa i brevlådan vilken dag som helst. :D

http://gitarrdelar.se/index.php?cPath=57_90_96

Jag testade ett sånt som alternativ till Callaham, men det byttes mot ett Callaham, då GD stallen inte fanns i Vintage/narrow då. Det verkar dom ju ha fixat nu. GD stallen känns mycket bra och prisvärda.

_________________
Image


02 Nov 2016, 23:31
Profile WWW
User avatar

Joined: 04 May 2008, 18:00
Posts: 3354
Location:
Post Re: Bra 6-skruvs strata-stall? (Strata-byggarfunderingar del
kjelle wrote:
toandfro wrote:

Gitarrdelar har ett par varianter. Jag har beställt en 5+1 som bör landa i brevlådan vilken dag som helst. :D

http://gitarrdelar.se/index.php?cPath=57_90_96

Jag testade ett sånt som alternativ till Callaham, men det byttes mot ett Callaham, då GD stallen inte fanns i Vintage/narrow då. Det verkar dom ju ha fixat nu. GD stallen känns mycket bra och prisvärda.


Vintage/narrow verkar fiffigt, men hur ligger strängarna då över stallmicken?


02 Nov 2016, 23:55
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 18 Mar 2007, 21:58
Posts: 8742
Location: Uppsala
Post Re: Bra 6-skruvs strata-stall? (Strata-byggarfunderingar del
CarlM wrote:
kjelle wrote:
Jag testade ett sånt som alternativ till Callaham, men det byttes mot ett Callaham, då GD stallen inte fanns i Vintage/narrow då. Det verkar dom ju ha fixat nu. GD stallen känns mycket bra och prisvärda.


Vintage/narrow verkar fiffigt, men hur ligger strängarna då över stallmicken?

Beror naturligtvis på miken hur dom fysiskt ligger, men ljudmässigt kan inte jag märka någon skillnad. Jag bytte för att bredden på halsarna passade bättre med Vintage/narrow. Du har ju ändå skillnad i strängläge mellan mikarna, strängavståndet är störst vid stallet och minskar mot sadeln, men alla mikar är lika stora (stallmiken är förstås vriden). Mikpolerna tar också upp signaler från mer än en sträng, magnetfälten går i varandra gradvis.

_________________
Image


03 Nov 2016, 09:40
Profile WWW
User avatar

Joined: 04 May 2008, 18:00
Posts: 3354
Location:
Post Re: Bra 6-skruvs strata-stall? (Strata-byggarfunderingar del
kjelle wrote:
CarlM wrote:

Vintage/narrow verkar fiffigt, men hur ligger strängarna då över stallmicken?


Beror naturligtvis på miken hur dom fysiskt ligger, men ljudmässigt kan inte jag märka någon skillnad. Jag bytte för att bredden på halsarna passade bättre med Vintage/narrow. Du har ju ändå skillnad i strängläge mellan mikarna, strängavståndet är störst vid stallet och minskar mot sadeln, men alla mikar är lika stora (stallmiken är förstås vriden). Mikpolerna tar också upp signaler från mer än en sträng, magnetfälten går i varandra gradvis.


Jo, jag vet hur elektromekaniken funkar i en strata.

Jag menade att det kunde vara en liten fördel med vintage/narrow för stallmicken, eftersom strängarna hamnar tätare ihop, jämfört mot på ett vanligt vintagestall.

Stallmicken som jag ska använda har normalt polavstånd (Seymour Duncan YJM Fury).

Så det lutar nog åt vintage/narrow när jag bestämt mig för stall. Just nu ligger sex-skruvsvarianten av det stall Suhr använder (Gotoh 510) bra till, men jag har inte bestämt mig än.


03 Nov 2016, 10:13
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 28 Dec 2007, 00:49
Posts: 2137
Location: Blekinge
Post Re: Bra 6-skruvs strata-stall? (Strata-byggarfunderingar del
Jag har ett gotoh 510 med stålblock som ev kan vara till salu
http://gitarrdelar.se/product_info.php? ... 54ced80040
Det är i nyskick.


03 Nov 2016, 15:33
Profile

Joined: 05 Jul 2009, 11:02
Posts: 680
Location: Borlänge
Post Re: Bra 6-skruvs strata-stall? (Strata-byggarfunderingar del
Michael wrote:
Jag har ett gotoh 510 med stålblock som ev kan vara till salu
http://gitarrdelar.se/product_info.php? ... 54ced80040
Det är i nyskick.


Rekommenderas :!:

_________________
Gitarrplanket Facebook!
Sveriges ledande gitarrforum.
https://www.facebook.com/groups/2469874 ... 8/?fref=ts


03 Nov 2016, 17:21
Profile
User avatar

Joined: 04 May 2008, 18:00
Posts: 3354
Location:
Post Re: Bra 6-skruvs strata-stall? (Strata-byggarfunderingar del
Michael wrote:
Jag har ett gotoh 510 med stålblock som ev kan vara till salu
http://gitarrdelar.se/product_info.php? ... 54ced80040
Det är i nyskick.


Det kan vara intressant. PM:a mig vad du vill ha, eller om det är något du vill byta till dig. :)


03 Nov 2016, 22:20
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 19 Dec 2008, 13:01
Posts: 1320
Location:
Post Re: Bra 6-skruvs strata-stall? (Strata-byggarfunderingar del
Super-Vee Bladerunner låter och fungerar mycket bra. Väldigt lätt att installera också. Jag köpte mitt från Madison & Fifth i England, hur smidigt som helst.

http://www.madisonandfifth.co.uk/
http://store.madisonandfifth.co.uk/supe ... s-11-c.asp


04 Nov 2016, 00:51
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 04 May 2008, 18:00
Posts: 3354
Location:
Post Re: Bra 6-skruvs strata-stall? (Strata-byggarfunderingar del
niknor wrote:
Super-Vee Bladerunner låter och fungerar mycket bra. Väldigt lätt att installera också. Jag köpte mitt från Madison & Fifth i England, hur smidigt som helst.

http://www.madisonandfifth.co.uk/
http://store.madisonandfifth.co.uk/supe ... s-11-c.asp


Kul att höra från någon som har erfarenhet av Super-Vee Bladerunner. Jag har tittat på dem, men de känns som att de kommer väl långt ifrån ett traditionellt stratastall. Men jag kan tänka mig att de fungerar bra om man är ute efter något lite modernare.


04 Nov 2016, 11:36
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4555
Location: Northbottom
Post Re: Bra 6-skruvs strata-stall? (Strata-byggarfunderingar del
Ursäkta trådkapet; men ville inte starta en ny tråd för det här.

Hittade en lite humoristisk grej:

Image
Ägarens kommentar till bilden är: "Order up the body with a reverse trem route and do it up like this. Works Great!"

Mellandags trivia/kul:
Svaret till varför detta KAN upplevas som lite små roligt -kan ses om man tittar noga på bilden -sett till ägarens stolta kommentarer.
Hittar ni möjligtvis vad det kan vara -som inte riktigt stämmer här? :lol:


/ Jonken


30 Dec 2016, 14:28
Profile

Joined: 03 Sep 2008, 17:48
Posts: 1238
Location: Y-län
Post Re: Bra 6-skruvs strata-stall? (Strata-byggarfunderingar del
Gnirenotni a la ventskri :mrgreen:

Ursäkta mig, åter till ämnet!
Jag tänker beställa ett Wudtone, efter mkt sök, stök å test :D


30 Dec 2016, 14:44
Profile
User avatar

Joined: 04 May 2008, 18:00
Posts: 3354
Location:
Post Re: Bra 6-skruvs strata-stall? (Strata-byggarfunderingar del
dodde wrote:
Gnirenotni a la ventskri :mrgreen:

Ursäkta mig, åter till ämnet!
Jag tänker beställa ett Wudtone, efter mkt sök, stök å test :D


Kul! Berätta gärna vad du tyckte om Wudtone när du monterat det.

För mig blev det Gotoh 510-serien i båda ändar av strängen. Stallet blev varianten med stålblock och mekaniken blev 510 med lås och höjdjustering, så att jag slipper strängträd.

Jag tycker att jag har hamnat ganska nära typiska stratadelar av bra kvalitet, i bra material, fast med några små bra uppdateringar.

Jag var sugen på Wudtone, men eftersom de går lite längre från originalkonstruktionen än vad Goto gör med sin 510-serie, så blev det Gotoh. jag kände också att om nu Suhr bygger sina gitarrer med Gotoh 510, så kan det nog duga till mitt MJT-projekt också.

Men samtidigt jag säker på att de modernare varianterna från t ex Wudtone och Super Vee är lättare att få till och antagligen håller stämningen bättre.

Men ny ska skallen schellackas och fin-loggas innan jag kan montera ihop gitarren. :)


30 Dec 2016, 16:53
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 01 Jan 2008, 18:34
Posts: 623
Location: Alingsås
Post Re: Bra 6-skruvs strata-stall? (Strata-byggarfunderingar del
schmidt wrote:
Jag har haft två stycken wilkinson vintage, och dom tycker jag är bättre än Fenders egna. Stålblock och en låsfunktion på svajarmen som gör att den inte glappar (till skillnad från fender). Kostar max 500


+1

Har dom på 2 olika strattor. Mkt bra med låsfunktionen :D


30 Dec 2016, 17:24
Profile WWW

Joined: 12 Jun 2005, 04:28
Posts: 909
Location: Estocolmo
Post Re: Bra 6-skruvs strata-stall? (Strata-byggarfunderingar del
Jag kör med Gotoh 510 höjdjusterbara och låsbara på mitt senaste bygge, Jazzmaster. Riktigt lågt monterade och med noggrant filad översadel funkar det faktiskt utan strängträd.

_________________
- The Mayor of Simpleton -

http://www.guitarlabs.se


30 Dec 2016, 18:13
Profile WWW
User avatar

Joined: 04 May 2008, 18:00
Posts: 3354
Location:
Post Re: Bra 6-skruvs strata-stall? (Strata-byggarfunderingar del
R.U. Sirius wrote:
Jag kör med Gotoh 510 höjdjusterbara och låsbara på mitt senaste bygge, Jazzmaster. Riktigt lågt monterade och med noggrant filad översadel funkar det faktiskt utan strängträd.


Har du något särskilt tips på hur man ska fila sadeln för en sån installation med Gotoh 510 höjdjusterbara och låsbara. Jag ska göra ett försök som antagligen kommer att misslyckas, så att jag som vanligt lämnar in den till någon som kan... Men man måste ju försöka! :)


30 Dec 2016, 20:31
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 13 Jun 2013, 18:28
Posts: 2925
Post Re: Bra 6-skruvs strata-stall? (Strata-byggarfunderingar del
Troligtvis filat på exakt samma sätt som med andra stämskruvar :wink:


31 Dec 2016, 09:19
Profile

Joined: 28 Aug 2013, 16:49
Posts: 1081
Location: Stockholm
Post Re: Bra 6-skruvs strata-stall? (Strata-byggarfunderingar del
CarlM wrote:


Men ny ska skallen schellackas och fin-loggas innan jag kan montera ihop gitarren. :)

Loggar du innan du skruvat ihop bitarna, fått allt inpassat, justerat och uppsatt? :shock:
Skulle aldrig jag våga, loggar alltid sist när jag vet att allt lirar och att jag fått till en lyckad kombination av bitar som är både tonmässigt schysst och känns mysig att lira på.

510 är för övrigt ett bra stall, jag föredrar dock själv den lite snikigare varianten 101, mest pga utseendet, 510 ser lite klumpigt ut monterat tycker jag.

_________________
Skill is nothing without style


31 Dec 2016, 10:41
Profile

Joined: 03 Sep 2008, 17:48
Posts: 1238
Location: Y-län
Post Re: Bra 6-skruvs strata-stall? (Strata-byggarfunderingar del
CarlM wrote:
dodde wrote:
Gnirenotni a la ventskri :mrgreen:

Ursäkta mig, åter till ämnet!
Jag tänker beställa ett Wudtone, efter mkt sök, stök å test :D


Kul! Berätta gärna vad du tyckte om Wudtone när du monterat det.

För mig blev det Gotoh 510-serien i båda ändar av strängen. Stallet blev varianten med stålblock och mekaniken blev 510 med lås och höjdjustering, så att jag slipper strängträd.

Jag tycker att jag har hamnat ganska nära typiska stratadelar av bra kvalitet, i bra material, fast med några små bra uppdateringar.

Jag var sugen på Wudtone, men eftersom de går lite längre från originalkonstruktionen än vad Goto gör med sin 510-serie, så blev det Gotoh. jag kände också att om nu Suhr bygger sina gitarrer med Gotoh 510, så kan det nog duga till mitt MJT-projekt också.

Men samtidigt jag säker på att de modernare varianterna från t ex Wudtone och Super Vee är lättare att få till och antagligen håller stämningen bättre.

Men ny ska skallen schellackas och fin-loggas innan jag kan montera ihop gitarren. :)


Wudtone har ju några varianter och det är "Vintage 50s" som är mest intressant och ser ut som ett standardstall. Deras "Vintage chimemaster" (med telesadlar och block eller topload av str.), lockar till ett annat projekt. "Holy grail"-stallet låter säkert bra men esteten i mig säger "mja"!

Gotoh's 510 är säkert bra på flera sätt och har sneglat på dessa då Suhr som sagt använder dem. Magkänslan säger mig att det får bli Wudtone denna gång.

Jag återkommer med rapport men det kan dock dröja ett tag.

Följer ditt bygge med stort intresse :D

Good luck :D


31 Dec 2016, 13:17
Profile

Joined: 28 Dec 2007, 12:07
Posts: 137
Location:
Post Re: Bra 6-skruvs strata-stall? (Strata-byggarfunderingar del
Jonken wrote:
Ursäkta trådkapet; men ville inte starta en ny tråd för det här.

Hittade en lite humoristisk grej:

Image
Ägarens kommentar till bilden är: "Order up the body with a reverse trem route and do it up like this. Works Great!"

Mellandags trivia/kul:
Svaret till varför detta KAN upplevas som lite små roligt -kan ses om man tittar noga på bilden -sett till ägarens stolta kommentarer.
Hittar ni möjligtvis vad det kan vara -som inte riktigt stämmer här? :lol:


/ Jonken


"Works Great!" jo jag tackar. :roll:

Reverserad intonering. Ska vara du till att upptäcka det.
Nördometern gick i botten här. :D

/ Peter


31 Dec 2016, 14:03
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 04 May 2008, 18:00
Posts: 3354
Location:
Post Re: Bra 6-skruvs strata-stall? (Strata-byggarfunderingar del
dr.drygh wrote:
CarlM wrote:


Men ny ska skallen schellackas och fin-loggas innan jag kan montera ihop gitarren. :)

Loggar du innan du skruvat ihop bitarna, fått allt inpassat, justerat och uppsatt? :shock:
Skulle aldrig jag våga, loggar alltid sist när jag vet att allt lirar och att jag fått till en lyckad kombination av bitar som är både tonmässigt schysst och känns mysig att lira på.


Jag måste faktiskt logga i det här läget av praktiska skäl. Halsen är i "roasted maple" (vi får snart hitta ett svenskt uttryck för det) med greppbräda i rosewood, så den behöver inte behandlas. Halsen känns lite som MusicMans olja och vax-behandling vilket jag gillar. Därför är det bara huvudet som ska lackas för att loggan ska se snygg ut. Efter tips från Peter N här i en annan tråd här på Bojen blir först ett par lager schellack innan loggan sätts på och därefter några lager till för att baka in den. Att logga efter man satt i mekanikens bussningar känns som en dålig idé. Det måste bli ganska fult runt bussningarna.

Jag tror faktiskt att toppserietillverkare som Suhr, Tom Anderson, PRS m fl också loggar innan de monterar gitarrerna.

Om jag mot allt förmodan skulle bli tvungen att byta hals, så känns en ny logg-beställning för 150:- inte som ett särskilt stort bekymmer jämfört med att hosta upp flera tusen för en ny hals... :)

[quote="dr.drygh"510 är för övrigt ett bra stall, jag föredrar dock själv den lite snikigare varianten 101, mest pga utseendet, 510 ser lite klumpigt ut monterat tycker jag.[/quote]

Håller med. Arminfästningen är inte lika snygg och valet av mekanism som inte behövde strängträd var också en utseendekompromiss, men eftersom det är en lätt moderniserad vintage-baserad strata för räserspel som jag håller på med och inte en renrasig 62-klon så känns det helt OK.


31 Dec 2016, 15:35
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 04 May 2008, 18:00
Posts: 3354
Location:
Post Re: Bra 6-skruvs strata-stall? (Strata-byggarfunderingar del
dodde wrote:
CarlM wrote:

Kul! Berätta gärna vad du tyckte om Wudtone när du monterat det.

För mig blev det Gotoh 510-serien i båda ändar av strängen. Stallet blev varianten med stålblock och mekaniken blev 510 med lås och höjdjustering, så att jag slipper strängträd.

Jag tycker att jag har hamnat ganska nära typiska stratadelar av bra kvalitet, i bra material, fast med några små bra uppdateringar.

Jag var sugen på Wudtone, men eftersom de går lite längre från originalkonstruktionen än vad Goto gör med sin 510-serie, så blev det Gotoh. jag kände också att om nu Suhr bygger sina gitarrer med Gotoh 510, så kan det nog duga till mitt MJT-projekt också.

Men samtidigt jag säker på att de modernare varianterna från t ex Wudtone och Super Vee är lättare att få till och antagligen håller stämningen bättre.

Men ny ska skallen schellackas och fin-loggas innan jag kan montera ihop gitarren. :)


Wudtone har ju några varianter och det är "Vintage 50s" som är mest intressant och ser ut som ett standardstall. Deras "Vintage chimemaster" (med telesadlar och block eller topload av str.), lockar till ett annat projekt. "Holy grail"-stallet låter säkert bra men esteten i mig säger "mja"!

Gotoh's 510 är säkert bra på flera sätt och har sneglat på dessa då Suhr som sagt använder dem. Magkänslan säger mig att det får bli Wudtone denna gång.

Jag återkommer med rapport men det kan dock dröja ett tag.

Följer ditt bygge med stort intresse :D

Good luck :D


Det var samma Wudtone jag tittade på och det är antagligen skitbra. Eftersom kronan har varit svag under hösten, så har jag hällt igen på vissa kostnader och när jag blev erbjuden ett lätt beggat 510-stall med stålblock, så blev det klart billigare än Wudtone. Jag sparade också in på mittmicken och tog en ny okänd mick som jag hade liggande eftersom jag antagligen bara kommer att använda läge 1 och 5 på mickswitchen på just den här snabbspelarstratan. På de två posterna sparade jag in 1800-2000:-, så att totalkostnaden hamnade i alla fall i närheten av vad jag tyckte var rimligt. Det börjar bli dyrt att bygga när kronan sjunker som en gråsten... Men det är kul! :)


31 Dec 2016, 15:46
Profile ICQ YIM WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 32 posts ]  Go to page 1, 2  Next

Who is online

Users browsing this forum: Bing [Bot] and 34 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.