View unanswered posts | View active topics It is currently 26 Apr 2024, 23:31



Reply to topic  [ 78 posts ]  Go to page 1, 2, 3  Next
Om 90 dagar "förbjuds" all Rosewood??? 
Author Message
User avatar

Joined: 08 Apr 2007, 15:40
Posts: 1233
Location: Uppsala SWISH
Post Om 90 dagar "förbjuds" all Rosewood???
"Cites summit moves to protect the world’s most trafficked wild product by placing all 300 species of the tree under trade restrictions"

https://www.theguardian.com/environment ... wood-trade

"Some rosewood species can still be logged under the new rules, but will require permits that should only be granted if it is deemed sustainable. The rules could be revisited in the final Cites session next week, but this is unlikely. Rosewood is also used to make some musical instruments, such as guitars, but the new rules will not prevent musicians travelling with their instruments."

:shock: Lönnbräda all the way?

_________________
If you're too stupid for science - try religion!


09 Oct 2016, 09:58
Profile

Joined: 13 Nov 2013, 19:07
Posts: 808
Post Re: Om 90 dagar "förbjuds" all Rosewood???
Jag har något miljövänligt hittepå-material i min Martin-gitarr. Funkar hur bra som helst.


09 Oct 2016, 10:18
Profile

Joined: 13 Jun 2013, 18:28
Posts: 2925
Post Re: Om 90 dagar "förbjuds" all Rosewood???
Well, om det är bättre för miljön, så absolut.


09 Oct 2016, 10:19
Profile
User avatar

Joined: 17 Jul 2012, 16:29
Posts: 2815
Location: Gamlestan
Post Re: Om 90 dagar "förbjuds" all Rosewood???
Undrar om det kan utvecklas till att man måste ha cites "intyg" för allt som består av någon del roosewood, om man vill sälja, såsom för Braz i dagsläget?
Självklart är det viktigare med arternas mångfald än med tillgänglighet till lämpliga Gitarr-material, vi kanske får acceptera mer syntetiska material i våra instrument i framtiden, eller guror gjorda av virke från odlad skog.


09 Oct 2016, 10:25
Profile
User avatar

Joined: 28 Sep 2004, 13:36
Posts: 1786
Location: Uppsala
Post Re: Om 90 dagar "förbjuds" all Rosewood???
Helt rätt om det handlar om att rädda miljön. (Dylika restriktioner borde införas för många fler saker i samhället.)

Det enda jag är emot är ifall de ska börja bråka om privatförsäljning av begagnade grejer.


09 Oct 2016, 10:52
Profile
User avatar

Joined: 09 Dec 2007, 23:13
Posts: 10870
Location: I skogen utanför Göteborg
Post Re: Om 90 dagar "förbjuds" all Rosewood???
LieMfB wrote:
Helt rätt om det handlar om att rädda miljön. (Dylika restriktioner borde införas för många fler saker i samhället.)

Det enda jag är emot är ifall de ska börja bråka om privatförsäljning av begagnade grejer.


Håller med, massor av saker borde kosta väldigt, väldigt mycket mer (bensin och motorer skall vi ju inte par om).

Det där med beggrejen är svårt.
Direkt när det införs är det ju otroligt fånigt, men efter ett tag hade det blivit ett kryphål att använda för försäljning.

/Magnus

_________________
"Playing guitar really helps your guitar playing"


09 Oct 2016, 10:56
Profile WWW
User avatar

Joined: 15 Mar 2008, 18:36
Posts: 4460
Location: Örsundsbro
Post Re: Om 90 dagar "förbjuds" all Rosewood???
LieMfB wrote:
Helt rätt om det handlar om att rädda miljön. (Dylika restriktioner borde införas för många fler saker i samhället.)

Det enda jag är emot är ifall de ska börja bråka om privatförsäljning av begagnade grejer.


Men hur ska man annars komma åt efterfrågan? Det är nog tyvärr tvunget om man vill minska handeln med förbjudna arter. Det är som i hawas fall, men sen kommer det juridiska om uppsåt och det verkar väl som om just det fallet slutar "rätt", det är inte privatpersoner man vill åt utan en begränsning av handeln.

Matte

_________________
the older I get, the better I was


09 Oct 2016, 11:00
Profile
User avatar

Joined: 07 May 2016, 14:02
Posts: 68
Location: Svea rike
Post Re: Om 90 dagar "förbjuds" all Rosewood???
Jag ägde fram tills nyligen en Gibson Les Paul från 2012 med greppbräda i granadillo. Funkade utmärkt.

Blir Rosewood förbjudet kommer väl efterfrågan öka?


09 Oct 2016, 13:20
Profile
User avatar

Joined: 29 Jun 2007, 09:19
Posts: 2560
Location: Malmö
Post Re: Om 90 dagar "förbjuds" all Rosewood???
MdaG wrote:
Blir Rosewood förbjudet kommer väl efterfrågan öka?

Tillgången minskar i alla fall, så även med oförändrad efterfrågan går priset upp, och incitamentet att hitta kryphål följer med.

_________________
Mats


09 Oct 2016, 14:33
Profile

Joined: 23 Aug 2010, 18:49
Posts: 1197
Location:
Post Re: Om 90 dagar "förbjuds" all Rosewood???
MdaG wrote:
Jag ägde fram tills nyligen en Gibson Les Paul från 2012 med greppbräda i granadillo. Funkade utmärkt.

Blir Rosewood förbjudet kommer väl efterfrågan öka?


Jag har även erfarenhet från Gibson 2012 med baked maple tror jag.
Lät fantastisk bright med snap och sustain ingen rosewood saknadest.


09 Oct 2016, 14:53
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 04 May 2008, 18:00
Posts: 3357
Location:
Post Re: Om 90 dagar "förbjuds" all Rosewood???
Innebär det att man måste skynda beställa en hals till det tilltänkta framtida stratabygget? Eller kommer någon form av vettig rosewood gå att köpa?


09 Oct 2016, 15:34
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 04 May 2008, 18:00
Posts: 3357
Location:
Post Re: Om 90 dagar "förbjuds" all Rosewood???
salesman wrote:
MdaG wrote:
Jag ägde fram tills nyligen en Gibson Les Paul från 2012 med greppbräda i granadillo. Funkade utmärkt.

Blir Rosewood förbjudet kommer väl efterfrågan öka?


Jag har även erfarenhet från Gibson 2012 med baked maple tror jag.
Lät fantastisk bright med snap och sustain ingen rosewood saknadest.


+1

Vår andra gitarrists slitna Firebird Tribute med baked maple-bräda är bland de bästa gitarrer jag spelat på oavsett pris och träslag.


09 Oct 2016, 15:35
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 28 Sep 2004, 13:36
Posts: 1786
Location: Uppsala
Post Re: Om 90 dagar "förbjuds" all Rosewood???
clapton71 wrote:
LieMfB wrote:
Helt rätt om det handlar om att rädda miljön. (Dylika restriktioner borde införas för många fler saker i samhället.)

Det enda jag är emot är ifall de ska börja bråka om privatförsäljning av begagnade grejer.


Men hur ska man annars komma åt efterfrågan? Det är nog tyvärr tvunget om man vill minska handeln med förbjudna arter. Det är som i hawas fall, men sen kommer det juridiska om uppsåt och det verkar väl som om just det fallet slutar "rätt", det är inte privatpersoner man vill åt utan en begränsning av handeln.

Matte


Ja, jag inser vid närmare eftertanke att jag nog inte har nån jättestark åsikt i den frågan, och att jag har dålig koll på sånt där med handelsjuridik och skyddade arter. Spontant vill jag ju inte att det ska bli en massa begränsningar i begagnatmarknaden, eftersom jag så att säga är "inne" i den och vill ha frihet att köpa och sälja, och det brukar slå väldigt fel när slumpmässigt utvalda privatpersoner utsätts för ingripanden. Man jag kan förstå varför t.ex. handel med "begagnat" elfenben är förbjudet för att begränsa även nyproduktionen.


09 Oct 2016, 17:38
Profile
User avatar

Joined: 28 Sep 2004, 13:36
Posts: 1786
Location: Uppsala
Post Re: Om 90 dagar "förbjuds" all Rosewood???
albert wrote:
MdaG wrote:
Blir Rosewood förbjudet kommer väl efterfrågan öka?

Tillgången minskar i alla fall, så även med oförändrad efterfrågan går priset upp, och incitamentet att hitta kryphål följer med.


I absoluta tal borde väl efterfrågan minska, eftersom många köpare inte vill köpa rödlistat trä, men i förhållande till tillgång blir det väl stor efterfrågan, som albert säger.


09 Oct 2016, 17:40
Profile
User avatar

Joined: 09 Dec 2007, 23:13
Posts: 10870
Location: I skogen utanför Göteborg
Post Re: Om 90 dagar "förbjuds" all Rosewood???
Vilket jävla jobb det kommer att orsaka, tänker på alla tusentals gitarrer som ligger nybyggda med osålda nu.
Det måste ju rimligen vara minst 100000 gitarrer.

Själv vill jag helst ha lönnbräda, så ett seriöst totalförbud av rosewood skulle inte vara något jag brydde mig om.
Jobbigt för alla Gibson köpare, de verkar ju generellt ha lite svårt med förändringar där.

/Magnus

_________________
"Playing guitar really helps your guitar playing"


09 Oct 2016, 17:42
Profile WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14776
Location:
Post Re: Om 90 dagar "förbjuds" all Rosewood???
Magnus Olsson wrote:
Vilket jävla jobb det kommer att orsaka, tänker på alla tusentals gitarrer som ligger nybyggda med osålda nu.
Det måste ju rimligen vara minst 100000 gitarrer.


/Magnus

Hur blir det jobbigt?

Rimligen blir det instrument som är tillverkade EFTER träslaget är listat i CITES som påverkas.
Annars vore det ju väldigt märkligt? Eller har du någon annan information?

_________________



09 Oct 2016, 19:06
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 28 Feb 2003, 11:15
Posts: 4131
Location:
Post Re: Om 90 dagar "förbjuds" all Rosewood???
Rimligtvis så borde alla gitarrer med den typ av RW som blir förbjudna komma att kräva intyg som det krävs idag för BZRW.


10 Oct 2016, 08:26
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14776
Location:
Post Re: Om 90 dagar "förbjuds" all Rosewood???
rifle wrote:
Rimligtvis så borde alla gitarrer med den typ av RW som blir förbjudna komma att kräva intyg som det krävs idag för BZRW.


Ja , för de som tillverkats innan förbudet, efter förbudet hjälper inget intyg.

Blir sanslöst mycket jobb för jordbruksverket , det kan jag hålla med om!

Borde även gälla Ebenholtz som är betydligt värre utsatt än Madagascar RW.

_________________



10 Oct 2016, 10:05
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14776
Location:
Post Re: Om 90 dagar "förbjuds" all Rosewood???
LieMfB wrote:

I absoluta tal borde väl efterfrågan minska, eftersom många köpare inte vill köpa rödlistat trä, men i förhållande till tillgång blir det väl stor efterfrågan, som albert säger.


Beror nog på vilka instrument och kundgrupper man pratar om.

Vad gäller de dyrare CS Reissues så blir dessa mer eller mindre osäljbara med 'baked maple'. Gibson kanske tom lägger ned dessa serier efter några år

Värdet /efterfrågan på de tidigare åren med 'korrekt' trä kommer öka rejält, dock finns det så många producerade redan att det inte blir någon dramatisk skillnad.

Man kan redan se på 2012 års produktion med laminerade RW brädor att många kunder undviker dessa, då kan man tänka sig med helt annat träslag....

_________________



10 Oct 2016, 10:15
Profile ICQ WWW

Joined: 02 Mar 2013, 15:20
Posts: 558
Post Re: Om 90 dagar "förbjuds" all Rosewood???
Hmmm, någon som behöver en gitarr med Rosewoodhals så kan jag förmedla kontakten till en gitarrbyggare som ligger på ett litet lager med RW-brädor. Jag känner honom rätt väl... Skämt åsido, hörde det där när jag var på gitarrmässan i Berlin i helgen, beslutet togs väl i fredags eller nåt, blir ju till att kolla över vad jag får göra med de brädor som jag har liggande.


10 Oct 2016, 17:54
Profile

Joined: 31 Dec 2007, 15:28
Posts: 2251
Location:
Post Re: Om 90 dagar "förbjuds" all Rosewood???
Har inte panelen liksom glömt de miljoner gitarrister som spelar på akustiska instrument; där är "Rosewood" ju kungen bland träslag till sarg och baksida. en greppbräda är ju lite futtigt i sammanhanget.
Well, dags att inse att det går att bygga utmärkta instrument med europeiska träslag.
Jag träffade folket från Leonardo-projektet i Berlin i fjol, och de har gjort en stor insats för att lansera hållbara träslag för gitarrbygge:
http://www.leonardo-guitar-research.com/home Blir ju väldigt aktuellt nu!
PS: Jag var på Frankfurtmässan 1990, då var det en gitarrbyggare från DDR där, de hade ju just "släppts ut". Granlocken var det inga problem med, men mahogny, jakaranda eller andra exotiska träslag var det bara att glömma att få tag på. Jag provade en rad gitarrer, med ek, ask, lönn förstås, och diverse frukträd. Fantastiska instrument, men han märkte av att folk rynkade på näsan innan de ens provat, vilket han inte upplevt bakom muren, där han var en av de mest eftersökta gitarrbyggarna. Detta bekräftas också av Leonardo-projektet, som utfört omfattande blindtest med gitarrer av både rosewood och europeiska träslag. När folk,inte visste vilket träslag som använts var det ingen som helst skillnad i upplevd kvalité mellan exotiskt-europeiskt, 50-50. Men när folk fick veta vilket träslag som använts föredrog 75% de exotiska...
När det gäller ebenholtz så har ju Bob Taylor varit väldigt framsynt och smart, och har väl nu i princip monpol på ebenholtz:
https://www.taylorguitars.com/about/sustainable-ebony

_________________
"The Tone is in your pants"

http://kuhnamps.com


10 Oct 2016, 18:31
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14776
Location:
Post Re: Om 90 dagar "förbjuds" all Rosewood???
Peter Naglitsch wrote:
blir ju till att kolla över vad jag får göra med de brädor som jag har liggande.

Kan du styrka att dom är tillverkade innan förbudet träder i kraft är dom ju lagliga. Möjligen krävs ett intyg när du säljer dom.
intyg brukar man kunna få på hela partier , behöver inte vara på varje bräda så länge det inte sålts med en gitarr.

_________________



10 Oct 2016, 20:27
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 30 Dec 2005, 20:54
Posts: 1261
Location:
Post Re: Om 90 dagar "förbjuds" all Rosewood???
Då är det alltså bara att elda upp lagret man samlat på sig med old growth Brazilian Rosewood :cry:
Eller vill någon ha det nu innan lagen träder i kraft?

_________________
Why is there never enough time to do it right, but always enough time to do it over?


Last edited by Metamatic on 11 Oct 2016, 09:54, edited 1 time in total.



10 Oct 2016, 21:20
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 31 Oct 2004, 23:23
Posts: 4429
Location:
Post Re: Om 90 dagar "förbjuds" all Rosewood???
Metamatic wrote:
Då är det alltså bara att elda upp lagret man samlat på sig med old growth Brazilian Rosewood :cry:
Eller vill någon ha det nu innan lagen träder i kraft?

Det där omfattas väl av det redan nu gällande regelverket, och kräver intyg etc.?


11 Oct 2016, 00:32
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 11 Feb 2010, 21:12
Posts: 3109
Location: Stockholm
Post Re: Om 90 dagar "förbjuds" all Rosewood???
Vad jag kan se i artikeln så står det ju dels att 1. Lagen kräver att varje enskilt land anammar den och att 2. Intyg kan utfärdas om arten anses vara sustainable.

Med andra ord lär detta knappast påverka de stora gitarrtillverkarna i alla fall, de måste ju sedan länge främst ha handlat med trä som anses vara sustainable.

_________________
Rock and/or Roll:
http://open.spotify.com/artist/6G9vhEoxtetSTrcvLee14u
http://www.facebook.com/pages/Iron-Lamb/201720046525687
http://ironlamb.bandcamp.com/
https://www.youtube.com/channel/UC7vgsQ ... tIhcqXo9EQ


11 Oct 2016, 15:06
Profile WWW

Joined: 14 Oct 2015, 16:03
Posts: 141
Post Re: Om 90 dagar "förbjuds" all Rosewood???
jag tycker att det är bra att man skyddar artrikedomen och hoppas att man gör det på ett välfungerande sätt. Jag tror inte att begagnatmarknaden påverkar det nuvarande träbeståndet i någon större utsträckning. Vill man ha B-rosewood så finns det byggare som erbjuder det i alla fall oavsett om det finns en begagnatmarknad eller inte. För att få folk att sluta beställa nya instrument med rosewood tror jag att det är bättre att upplysa folk om varför man inte skall köpa rosewood. Alltså vad det har för påverkan på regnskogen osv.


11 Oct 2016, 16:18
Profile
User avatar

Joined: 07 May 2016, 14:02
Posts: 68
Location: Svea rike
Post Re: Om 90 dagar "förbjuds" all Rosewood???
Jag har länge suktat efter en Rainsong. Men en ny sådan kostade runt 25kkr fram till tre månader efter att jag la 15kkr på en akustisk med sidor och botten i rosewood. Nu kanske jag kan byta till mig en Rainsong om jag ledsnar på mig rosewood-gitarr. :)


12 Oct 2016, 14:54
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14776
Location:
Post Re: Om 90 dagar "förbjuds" all Rosewood???
Nu läste jag artikeln, verkar ju inte som det hamnar på A-listan?

Att det är listat i CITES innebär ju bara att det omfattas av regelverket där det finns flera olika nivåer. Madagascar RW och Ebenholtz har ju funnits där hur länge som helst men är inte förbjudet att handla med för det. Bara arter listade på A-listan är förbjudna helt. Men jag kan ha missuppfattat?

_________________



15 Oct 2016, 15:52
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 04 May 2008, 18:00
Posts: 3357
Location:
Post Re: Om 90 dagar "förbjuds" all Rosewood???
Mike Leaf wrote:
Nu läste jag artikeln, verkar ju inte som det hamnar på A-listan?

Att det är listat i CITES innebär ju bara att det omfattas av regelverket där det finns flera olika nivåer. Madagascar RW och Ebenholtz har ju funnits där hur länge som helst men är inte förbjudet att handla med för det. Bara arter listade på A-listan är förbjudna helt. Men jag kan ha missuppfattat?


Bra, då behöver jag inte panikhandla någon hals... :)


15 Oct 2016, 17:33
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 18 Mar 2007, 21:58
Posts: 8742
Location: Uppsala
Post Re: Om 90 dagar "förbjuds" all Rosewood???
Det var väl även påbud om förbud att skeppa allt med RW (eller de uppräknade träslagen) över gränser om man inte har CITES-intyg, inklusive redan tillverkade gitarrer, både för företag och privatpersoner?

_________________
Image


13 Dec 2016, 10:46
Profile WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 78 posts ]  Go to page 1, 2, 3  Next

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 71 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.