View unanswered posts | View active topics It is currently 19 Apr 2024, 00:55



Reply to topic  [ 47 posts ]  Go to page Previous  1, 2
Jake E Lee -byggtråd. 
Author Message

Joined: 22 Jul 2016, 21:52
Posts: 858
Post Re: Jake E Lee -byggtråd.
Snyggt!!!!!!

_________________
http://www.ergopikk.com


23 Nov 2016, 18:18
Profile
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4560
Location: Northbottom
Post Re: Jake E Lee -byggtråd.
Dags för en revival på denna tråd.
Håller som bäst på med mitt Jake I -bygge. Tanken var att göra denna på mer samma specifikationer -som Jake E Lee's original gitarr. Det är dock svårt för mig att hålla mig till gameplanen: Och jag kommer att behöva hjälp för att inte fucka up skiten innan jag är klar. Det var nämligen riktigt nära att jag sprutade på koppar -och guld ton lack på kroppen och huvet. Och då hade den istället blivit en relic. Och allt detta för att jag inte råkade ha tillräckligt med metallic vit lack hemma....

Vi siktar i stora drag på detta i soundväg -med ett aningen aggresivare variant i utseende: https://www.youtube.com/watch?v=AsYtE9tVQYc

Image


Men senast måndag -skall jag fan få tag på lite "lavender hue"!!! (Vet hur besviken Tvåtakt blir om man fuckar up colour charten denna gång...)


/ Jonken :)


23 Jul 2017, 10:18
Profile
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4560
Location: Northbottom
Post Re: Jake E Lee -byggtråd.
I vätan på lite lack:

Image

Image

Letar efter detta lite "susigare" soundet ur guran: https://www.youtube.com/watch?v=4IXKOCzBsUU


/ Jonken


23 Jul 2017, 16:01
Profile
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4560
Location: Northbottom
Post Re: Jake E Lee -byggtråd.
Lackning påbörjad. Stänkte på första skikten klart på kroppen. Den mörknade till lite och framhävde träådringarna betydligt vackrare:

Image

Image

Beställde hem vit metallic lack, traditionell vit lack -samt lite siverdust. Har inte bestämt mig ännu hur crazy & pimpig man skall vara denna gång. :roll:
Onekligen skulle det ju blir speciellt med vitt -med lite silver sparkle. Speciellt med tanke på att både lacken på kroppen och huvet kommer att vara samma. Men frågan är ju om stilen blir för "Liberace" för gitarren. (Har dock ingen gitarr med dust i nuläget...) :lol:


/ Jonken


24 Jul 2017, 16:59
Profile

Joined: 17 Sep 2005, 18:40
Posts: 1495
Location: Uppsala
Post Re: Jake E Lee -byggtråd.
Mer sparkle kan aldrig vara fel!

_________________
Jag sponsrar Ljudbojen!


26 Jul 2017, 10:22
Profile
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4560
Location: Northbottom
Post Re: Jake E Lee -byggtråd.
Lackeringen fortskrider:
Är inte riktigt nöjd med glittret. Det är väldigt svårt att få det jämnt över en våt lack yta. Har bara testat det på huvet. Dessa bilder är visserligen utan slutlig klarlack på. Med klarlack blir de så klart ytterligare ett adderat djup på nyansen.
Image

Image


Annars ser kroppen ut så här när den torkar i solen. Lacken som jag använder har en lång torktid; vilket medför att processen fortskrider sakta. Färgen är pearlwhite. Det är ingen metalliclack -som namnet antyder; utan en "lätt brunare" -variant av vitt.
Image

Image


...Passade även på att eftermodifiera en contured heel på kroppen -för lite lättare åtkomst till de högra banden. Har märkt på min andra Jake -gura; att jag oftare väljer att vara där nere i sololiret. Blir intressant och uppleva skillnaden i att ha en tagen häl på en sån här räzer strat. Den enda nackdelen med detta är dock att jag i nuläget bara har en kromad halsplatta som passar modifikationen... Om någon har en svart sådan liggandes: Hojta gärna till.


/ Sommar Jonken 8)


31 Jul 2017, 12:39
Profile

Joined: 08 Jan 2008, 10:48
Posts: 1988
Location: Uppsala
Post Re: Jake E Lee -byggtråd.
Jag har precis slipat till en contoured heel på min Tele. Det känns fantastiskt skönt och blir mycket smidigare när man ska komma åt "the dusty part of the fretboard" (som en annan bojare uttryckte det). Funderar på att göra det på min strata också.

_________________
Erik R

"Marshall equipment is made to pass on your sounds. Faithfully. Without distortion." (tidig Marshall-slogan)


01 Aug 2017, 10:06
Profile
User avatar

Joined: 04 May 2008, 18:00
Posts: 3357
Location:
Post Re: Jake E Lee -byggtråd.
Kul!

Var kommer kropp och hals ifrån? Är det något du snidat själv, eller är det från någon tillverkare?


01 Aug 2017, 20:30
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 22 Jul 2016, 21:52
Posts: 858
Post Re: Jake E Lee -byggtråd.
Skulle skippa silver-flakesen det ser inget vidare ut.
Och om jag misstänker dig rätt kommer du likt MO tröttna på glitter och glamour.

Däremot benvitt- helt rätt.. 100%...
Makalöst snyggt men den lita brun-beiga vita nyansen, den kommer nog åldras snögggt...

:mrgreen:

Behövs definitivt (mera) metal på ljudbojen...

_________________
http://www.ergopikk.com


01 Aug 2017, 20:56
Profile
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4560
Location: Northbottom
Post Re: Jake E Lee -byggtråd.
d95err wrote:
Jag har precis slipat till en contoured heel på min Tele. Det känns fantastiskt skönt och blir mycket smidigare när man ska komma åt "the dusty part of the fretboard" (som en annan bojare uttryckte det). Funderar på att göra det på min strata också.

Låter lovande! Ska bli spännande och testa själv


/ Jonken.


01 Aug 2017, 21:29
Profile
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4560
Location: Northbottom
Post Re: Jake E Lee -byggtråd.
CarlM wrote:
Kul!

Var kommer kropp och hals ifrån? Är det något du snidat själv, eller är det från någon tillverkare?

De är gammalt hemma snickeri. Grejer som jag haft liggandes längre. Skönt att få tid över att äntligen få ihop något av det...
Kroppen är 2 bits nord ask -och halsen Q-lönn/RW. Grundtanken tanken var att positionera mitten micken lite närmare halsen. Dock har jag fått uppleva i min andra Jake-gura; att mitten micken funkar/låter mycket bättre i positionen närmare stallmicken.


/ Jonken


01 Aug 2017, 21:37
Profile
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4560
Location: Northbottom
Post Re: Jake E Lee -byggtråd.
FuriousFingers wrote:
Skulle skippa silver-flakesen det ser inget vidare ut.
Och om jag misstänker dig rätt kommer du likt MO tröttna på glitter och glamour.

Däremot benvitt- helt rätt.. 100%...
Makalöst snyggt men den lita brun-beiga vita nyansen, den kommer nog åldras snögggt...

:mrgreen:

Behövs definitivt (mera) metal på ljudbojen...

Håller med. Jag börjar faktiskt komma till samma insikt i frågan: Det blir lite för plottrigt med glittret. Orginal pearlwhite utan annat kladd ser fantastiskt ut. Skall vid tillfälle slipa bort lacken från huvet -och göra det rätt istället.


/ Jonken


01 Aug 2017, 21:44
Profile
User avatar

Joined: 04 May 2008, 18:00
Posts: 3357
Location:
Post Re: Jake E Lee -byggtråd.
Jonken wrote:
CarlM wrote:
Kul!

Var kommer kropp och hals ifrån? Är det något du snidat själv, eller är det från någon tillverkare?

De är gammalt hemma snickeri. Grejer som jag haft liggandes längre. Skönt att få tid över att äntligen få ihop något av det...
Kroppen är 2 bits nord ask -och halsen Q-lönn/RW. Grundtanken tanken var att positionera mitten micken lite närmare halsen. Dock har jag fått uppleva i min andra Jake-gura; att mitten micken funkar/låter mycket bättre i positionen närmare stallmicken.


/ Jonken


Det var ju lite extra kul med helt egna delar.

Vad blir det för sadel? Ben?

Vad blir det för mickar och elsystem? Samma som den förra i början på tråden?


01 Aug 2017, 22:12
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4560
Location: Northbottom
Post Re: Jake E Lee -byggtråd.
CarlM wrote:
Det var ju lite extra kul med helt egna delar.

Vad blir det för sadel? Ben?

Vad blir det för mickar och elsystem? Samma som den förra i början på tråden?

Det blir en översadel i hårt, hårt, gammalt, gammalt renhorn. Mickarna och elsystemet kommer att bli standard Jake: Duncan JB TB och DiMarzio SDS-1 x 2 -samt en 500K volym. Jag är inte överförtjust i alnico 5 HB's (som SD JBn har); men förhoppningen är att resten av gitarren skall bidra en hel del för att soundet ur micken ändå skall bli bra. Gitarren kommer (förhoppningsvis) -leverera en tight & träig ton; vilket borde medföra att basregistret i JB'n skall funka lite bättre. Det lite aggressivare/grynigare karaktären som A5-magneterna tillsammans med den rejälare lindningen i JB ger; borde ändå kunna släppa igenom en del träighet från grund/trä konstruktionen i gitarren. Har dock garderat upp för detta när jag fräste mickkammaren för stall micken. I denna kammare har jag inte fräst ner för mickbenen alls. Detta innebär att jag får möjlighet att borra upp hål för mickmonteringsskruvarna -och därigenom låta micken plocka upp ton via skruvarna -in till basplattan även från undersidan. Funkar inte detta; går det att köra EVH -och montera fast micken direkt i kroppen. Och då plockar den upp ännu mer ur kroppen.

Men first things first: Nu gäller det att få ihop guran först... :wink:


/ Jonken


01 Aug 2017, 22:41
Profile

Joined: 28 Aug 2013, 16:49
Posts: 1081
Location: Stockholm
Post Re: Jake E Lee -byggtråd.
Fränt!
Ska bli kul att höra kommentarer om slutresultatet, ffa ljudmässigt.
Du tror inte att kombinationen JB/hårdask riskerar att bli lite skrikig?
Själv upplevde jag det motsatta i min Jake som ju har alkropp, att den blev lite bumlig med otajt attack i basen med den BK Rebel Yell jag valt som stallmick.
Bytte härom veckan till en Duncan Distortion och jevlarr vilket lyft det blev, denna komprimerar förvisso lite mer men eftersom det är sån jäkla attack i instrumentet blev det en lyckad kombo, mycket bättre definition och behagligare över lag att lira 80-tals Metal i ett högljutt band med :)

_________________
Skill is nothing without style


04 Aug 2017, 12:36
Profile
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4560
Location: Northbottom
Post Re: Jake E Lee -byggtråd.
dr.drygh wrote:
Fränt!
Ska bli kul att höra kommentarer om slutresultatet, ffa ljudmässigt.
Du tror inte att kombinationen JB/hårdask riskerar att bli lite skrikig?
Själv upplevde jag det motsatta i min Jake som ju har alkropp, att den blev lite bumlig med otajt attack i basen med den BK Rebel Yell jag valt som stallmick.
Bytte härom veckan till en Duncan Distortion och jevlarr vilket lyft det blev, denna komprimerar förvisso lite mer men eftersom det är sån jäkla attack i instrumentet blev det en lyckad kombo, mycket bättre definition och behagligare över lag att lira 80-tals Metal i ett högljutt band med :)

Trevligt och se dig tillbaka på Bojen igen min vän.

Jakes original har ju också kroppen i hårdask.(Gitarren är ju i grunden en 70-tals Fender hardtail strata.) Hans planka har ju en väldigt kraftfull ton -precis som din räzer strata i ask. Skillnaden här är dock att med hardtail; lägger man till det där Tele twanget tonmässigt -ovanpå det allt där. Egentligen med så mycket AK-ton: Letar man ju egentligen efter återhållsammare, transparentare mickar. Jake har istället gjort precis tvärt om: Valt att "gå all in" -och köra i princip överlindade mickar i samtliga lägen. Detta gör soundet ganska "boomy".

Min tanke/plan är att utnyttja konstruktionens starka AK-ton -för att tygla micken: Dels genom att låta den plocka upp en jäkla massa vibration underifrån (via basplattan) -samtidigt som man kör en lägre mickhöjd sett emot strängarna. Allt är förståss relativt; men detta borde ge lite intressanta förutsättningar för den grynigare Alnico 5 -magneten i micken.

En rejäl "dubbel D" är ett klassiskt kittlande begrepp; både som stallmick i elektrisk gitarr -samt som BH-storlek på brudar. En Duncan Distortion -mick är ju helt underbar BÅDE hårt överstyrt och rent. Det bästa med det är ju att den ALDRIG sviker när det gäller att hålla skiten ordentligt tight. Detta uppskattas ALLTID av de andra musikerna man delar ljudbild med. Måste vara rock basisternas absoluta favvo mick: De enda gångerna de tycker att ett gitarrljud låter as bra -när de får ännu mer utrymme på sin kant. :lol:

Har luftat en hel del på min pissgula Star -planka på sistone. JÄKLAR vilken gitarr det är! Kör den nedstämt en halva med ett 009-042 set. Logiskt skall ju detta låta "sladdrig apa" -men-icke-sa-Nicke. Kantig och gul: Men den bokstavligen matar ut extremt underbar trä ton -med äckligt god tighthet. Har använt i princip bara den när jag spelat in en hel massa nya högtalare i dagarna.


/ Jonken 8)


04 Aug 2017, 21:05
Profile

Joined: 28 Aug 2013, 16:49
Posts: 1081
Location: Stockholm
Post Re: Jake E Lee -byggtråd.
Jonken wrote:
dr.drygh wrote:
Fränt!
Ska bli kul att höra kommentarer om slutresultatet, ffa ljudmässigt.
Du tror inte att kombinationen JB/hårdask riskerar att bli lite skrikig?
Själv upplevde jag det motsatta i min Jake som ju har alkropp, att den blev lite bumlig med otajt attack i basen med den BK Rebel Yell jag valt som stallmick.
Bytte härom veckan till en Duncan Distortion och jevlarr vilket lyft det blev, denna komprimerar förvisso lite mer men eftersom det är sån jäkla attack i instrumentet blev det en lyckad kombo, mycket bättre definition och behagligare över lag att lira 80-tals Metal i ett högljutt band med :)

Trevligt och se dig tillbaka på Bojen igen min vän.

Jakes original har ju också kroppen i hårdask.(Gitarren är ju i grunden en 70-tals Fender hardtail strata.) Hans planka har ju en väldigt kraftfull ton -precis som din räzer strata i ask. Skillnaden här är dock att med hardtail; lägger man till det där Tele twanget tonmässigt -ovanpå det allt där. Egentligen med så mycket AK-ton: Letar man ju egentligen efter återhållsammare, transparentare mickar. Jake har istället gjort precis tvärt om: Valt att "gå all in" -och köra i princip överlindade mickar i samtliga lägen. Detta gör soundet ganska "boomy".

Min tanke/plan är att utnyttja konstruktionens starka AK-ton -för att tygla micken: Dels genom att låta den plocka upp en jäkla massa vibration underifrån (via basplattan) -samtidigt som man kör en lägre mickhöjd sett emot strängarna. Allt är förståss relativt; men detta borde ge lite intressanta förutsättningar för den grynigare Alnico 5 -magneten i micken.

En rejäl "dubbel D" är ett klassiskt kittlande begrepp; både som stallmick i elektrisk gitarr -samt som BH-storlek på brudar. En Duncan Distortion -mick är ju helt underbar BÅDE hårt överstyrt och rent. Det bästa med det är ju att den ALDRIG sviker när det gäller att hålla skiten ordentligt tight. Detta uppskattas ALLTID av de andra musikerna man delar ljudbild med. Måste vara rock basisternas absoluta favvo mick: De enda gångerna de tycker att ett gitarrljud låter as bra -när de får ännu mer utrymme på sin kant. :lol:

Har luftat en hel del på min pissgula Star -planka på sistone. JÄKLAR vilken gitarr det är! Kör den nedstämt en halva med ett 009-042 set. Logiskt skall ju detta låta "sladdrig apa" -men-icke-sa-Nicke. Kantig och gul: Men den bokstavligen matar ut extremt underbar trä ton -med äckligt god tighthet. Har använt i princip bara den när jag spelat in en hel massa nya högtalare i dagarna.


/ Jonken 8)


Hehe, jo jag har tagit lite semester. Hade sista giget 1/7 och har sedan dess i princip inte tagit i en gitarr :lol:
Började mjukstarta i förrgår med att bygga ihop ett nytt pedalbord för att matcha en ny stärkarkombination jag är nyfiken att testa.

_________________
Skill is nothing without style


05 Aug 2017, 23:13
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 47 posts ]  Go to page Previous  1, 2

Who is online

Users browsing this forum: Bing [Bot], Majestic-12 [Bot] and 51 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.