View unanswered posts | View active topics It is currently 20 Apr 2024, 00:51



Reply to topic  [ 47 posts ]  Go to page 1, 2  Next
Jake E Lee -byggtråd. 
Author Message
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4560
Location: Northbottom
Post Jake E Lee -byggtråd.
Har sedan en tid knåpat på med några Jake E Lee -guror. Tanken är att få ihop två stycken av dessa -med lite olika spec. Den första blev klar igår. Knäppte några hastiga bilder på gitarren åt bojaren dr.drygh. Passar på att slänga upp samma bilder här:

Image Image

Image Image


Recept:

Kropp: Swamp ash
Hals: 1/4 sågad lönn R/W (Medium C)
Band: Rostfria jumbo 1 till 12 + rostfria tall vintage 13 till 21
Mickar: SD TB '78 + SD Fury + SD Fury
Pleka: Custom Jake E Lee style: HB bridge / Reverse slanted middle SC / Reverse slanted neck SC, volym + 5-läges.
Stall: Hardtail + string thru.


Grymt trevlig gitarr. Extremt lättspelad, låååång sjungande sustain -som verkligen inbjuder till rejäla overbends i rock liret. Mycket övertoner i ett snabbt & tight sound. Känns som en stabil & lojal arbetshäst för många år framöver. Ljudmässigt bidrar mickarna att den låter typ "two masters": EVH + Yngwie. Eddies Brown sound på stall micken -och Yngwies snabba, tighta "fluid" genom SC:na. Bara att välja passande mick position efter räka.

Detta är en RIKTIGT STYGG Rock'n Roll Rebel! :shock:


/ Jonken :wink:


Last edited by Jonken on 17 Oct 2016, 11:18, edited 1 time in total.



03 Oct 2016, 16:53
Profile

Joined: 28 Aug 2013, 16:49
Posts: 1081
Location: Stockholm
Post Re: NGD Jake E Lee -bygge klar.
Jag fyller på i tråden med min så fort jag fått tillbaks halsen från Hasse :D
Snygg detalj förresten med "knappsträngtrycket", som det var på Charvel när det begav sig. Fasen att jag inte tänkte på det själv :?

_________________
Skill is nothing without style


03 Oct 2016, 23:43
Profile

Joined: 13 Jun 2013, 18:28
Posts: 2925
Post Re: NGD Jake E Lee -bygge klar.
Jag tröttnar aldrig på det dr färgschemat :mrgreen:

Fast den är inte pearl white va? Jakes är ju det... Jag föredrar iförsig riktig snövit (som din ser ut att vara) men oavsett va det jäkla coolt :)


04 Oct 2016, 16:05
Profile
User avatar

Joined: 11 Jan 2008, 17:00
Posts: 1348
Location: Trollhättan
Post Re: NGD Jake E Lee -bygge klar.
Band: Rostfria jumbo 1 till 12 + rostfria tall vintage 13 till 21

Hmm, nyfiken i en strut, kan Du förklara lite mer varför man kör en sån kombo.

_________________
"spelar som smör" var ett understatement, som smör i en teflonpanna snarare


04 Oct 2016, 18:44
Profile WWW

Joined: 13 Jun 2013, 18:28
Posts: 2925
Post Re: NGD Jake E Lee -bygge klar.
televinklad wrote:
Band: Rostfria jumbo 1 till 12 + rostfria tall vintage 13 till 21

Hmm, nyfiken i en strut, kan Du förklara lite mer varför man kör en sån kombo.


För att Jakean gör det :mrgreen:

Själv förstår jag heller inte riktigt vitsen... Har dock aldrig provat så svårt att veta hur det känns å lira på.


04 Oct 2016, 19:20
Profile

Joined: 02 Jan 2008, 13:09
Posts: 2739
Location: Sverige: Skåne: Ystad.
Post Re: NGD Jake E Lee -bygge klar.
televinklad wrote:
Band: Rostfria jumbo 1 till 12 + rostfria tall vintage 13 till 21

Hmm, nyfiken i en strut, kan Du förklara lite mer varför man kör en sån kombo.

För att man ska få plats med korvfingrarna när man kommer högre upp och bandstavarna sitter tätare.

_________________
http://www.voodooaudio.se


04 Oct 2016, 19:21
Profile

Joined: 17 Jan 2013, 12:59
Posts: 817
Post Re: NGD Jake E Lee -bygge klar.
Otroligt häftigt. En tribute till en av de mest underskattade i branschen.
Den där skulle jag inte ha ngt emot att plugga in i min Splawn.


05 Oct 2016, 10:39
Profile

Joined: 28 Aug 2013, 16:49
Posts: 1081
Location: Stockholm
Post Re: NGD Jake E Lee -bygge klar.
Fingers on fire wrote:
Otroligt häftigt. En tribute till en av de mest underskattade i branschen.
Den där skulle jag inte ha ngt emot att plugga in i min Splawn.

Jag håller på med en likadan fast med 1-pc lönnhals :) Skulle du vara sugen bör en provspelning gå att styra upp när den väl blir klar. Det dröjer tyvärr ett tag till, var förbi Hasse idag och fick besked att halsen troligtvis dröjer 2 veckor till.

_________________
Skill is nothing without style


05 Oct 2016, 18:25
Profile
User avatar

Joined: 11 Jan 2008, 17:00
Posts: 1348
Location: Trollhättan
Post Re: NGD Jake E Lee -bygge klar.
nilo wrote:
televinklad wrote:
Band: Rostfria jumbo 1 till 12 + rostfria tall vintage 13 till 21

Hmm, nyfiken i en strut, kan Du förklara lite mer varför man kör en sån kombo.

För att man ska få plats med korvfingrarna när man kommer högre upp och bandstavarna sitter tätare.

:D

_________________
"spelar som smör" var ett understatement, som smör i en teflonpanna snarare


05 Oct 2016, 19:53
Profile WWW

Joined: 17 Jan 2013, 12:59
Posts: 817
Post Re: NGD Jake E Lee -bygge klar.
dr.drygh wrote:
Fingers on fire wrote:
Otroligt häftigt. En tribute till en av de mest underskattade i branschen.
Den där skulle jag inte ha ngt emot att plugga in i min Splawn.

Jag håller på med en likadan fast med 1-pc lönnhals :) Skulle du vara sugen bör en provspelning gå att styra upp när den väl blir klar. Det dröjer tyvärr ett tag till, var förbi Hasse idag och fick besked att halsen troligtvis dröjer 2 veckor till.


Bara att dra iväg ett mail när det blir läge.


05 Oct 2016, 21:31
Profile

Joined: 28 Aug 2013, 16:49
Posts: 1081
Location: Stockholm
Post Re: NGD Jake E Lee -bygge klar.
Fingers on fire wrote:

Bara att dra iväg ett mail när det blir läge.

Det gör jag.
Lite andra specar på min än Jonkens, förutom lönnhals med 22 band (6100 hela vägen) har min alkropp med lite mindre rundade kanter, typ mer Dinky men med Strata-proportioner. Dessutom blir mickvalet något annorlunda och mer anpassat efter övriga specar på guran. Jag har mycket höga förväntningar på det här bygget, tyvärr har det dragit ut lite på tiden bl.a eftersom halsen behövde avflåjjdas.

_________________
Skill is nothing without style


05 Oct 2016, 22:30
Profile
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4560
Location: Northbottom
Post Re: NGD Jake E Lee -bygge klar.
televinklad wrote:
Band: Rostfria jumbo 1 till 12 + rostfria tall vintage 13 till 21

Hmm, nyfiken i en strut, kan Du förklara lite mer varför man kör en sån kombo.

:)

Egentligen en 3-delad orsak till detta:

A.) För att Jake kör med det.
B.) Hade ingen gitarr med detta.
C.) Bygger två styck av dessa guror -och den andra får jumbo band all-thö-vay.

Med facit i hand är jag faktiskt jäkligt överraskad över vilken effekt detta faktiskt har när man spelar. Brädan känns lite "snabbare" och "exaktare" nertill. Kanske ren inbildning; men det känns som att de tunnare banden nertill; gör att det iaf känns lite enklare att utöva riktiga vansinnes sträckningar över brädan. (Typ; ala Jake; med tummen ovanpå brädan.) Jumbo banden ger samtidigt den "fläskigare" -spelkänslan närmare nöten.

Konstigt egentligen: Ganska intressant att slå två anslag -istället för "bara en" -på snabbare fills, licks. Även i skalor (gärna varierat dämpat -kontra odämpat förövrigt); och man känner sig plötsligt mycket närmare gitarrister som Jake E Lee & Warren DeMartini.... :lol: :lol: :lol:

- Skämt osido: Att kombinera bandstavar som är lika höga -samtidigt som de är olika breda; är helt klart en riktigt intressant kombination.


/ Jonken


05 Oct 2016, 22:39
Profile

Joined: 13 Jun 2013, 18:28
Posts: 2925
Post Re: NGD Jake E Lee -bygge klar.
Då har jag missuppfattat helt å hållet :oops:

Trodde det var höga band först å lägre sen :oops: har funderat på detta i några år nu sen jag läste om Jakeans val av frets...
Bra att få den saken uträtt dock!


06 Oct 2016, 08:12
Profile
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4560
Location: Northbottom
Post Re: NGD Jake E Lee -bygge klar.
Fingers on fire wrote:
Otroligt häftigt. En tribute till en av de mest underskattade i branschen.
Den där skulle jag inte ha ngt emot att plugga in i min Splawn.

Kan inte annat än att hålla med att Jake är jävligt underskattad! Tror många inte riktigt har koll på hur jävla avancerat han egentligen river på låtarna. Och då snackar jag inte i första hand om hans sololir -utan hans komplir. Önskar att fler som sitter hemma och tar ut solon; gärna skulle koncentrera sig mer energi på vad som egentligen händer på gitarren Ex här:

Också att fundera över hur jävla mycket Zakk Wylde egentligen rippat Jake E Lee här:
https://www.youtube.com/watch?v=hPDMszDm9dQ

Lite sunkig lesson klipp; som ändå byter ner lite av vad som händer på guran:
https://www.youtube.com/results?search_query=rock+n+roll+rebel+ozzy+osbourne+

Och när man har fått för sig att detta är bara basic; och inte allt för speciellt: Testa sätta skiten själv:
https://www.youtube.com/watch?v=7ZDhX_JAAbg

Dessa sound är ju från mitten av 80-talet. Det blir en HELT ANNAN GREJ med dagens moderna grejjer!!! Sången kräver inga större pipor. Det är det övriga som kräver betydligt mer av de som spelar tillsammans. (Ex: att inte "lagga" alls på stretcharna på brädan i kompet.) :wink: Kan också berätta att det två HELT separata saker att fixa detta i en tryggmiljö stirrande på greppbrädan; -jämfört med att leverera det inför publik på ett sätt så att det inte är tråkigare än valskit att titta på....


/ Jonken :roll:


16 Oct 2016, 12:00
Profile
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4560
Location: Northbottom
Post Re: NGD Jake E Lee -bygge klar.
Det är förövrigt ett jävla TRÖK-jobb att parallell matcha resistorer. I detta fall gick detta ut på att matcha; för att få ut samma sound ur Fury -mickarna: Som man får i en YJM Strata. Detta innebar inte bara att räkna ut det elektriskt; utan även kompensera soundmässigt mellan två gitarrer med olika AK sound.

Oelektriska exempel:

- En YJM Strata har lönn bräda med översadel i mässing / Min Jake har lönn med R/W bräda och nöt i ben.
- Nickel jumbo band på YJM / Rostfritt på min Jake.

Elektriskt gällde det att matcha så att halsmicken fick ett lägre Kohm värde genom 500K volympoten.

Så: Om någon vill bespara sig besväret med att bli tokig på att löda in och ur resistorer med olika värden; kan jag bespara dem besväret.
Lägger upp alternativet som funkar att göra på en vanlig 5 läges Strata swich:

Image

Detta borde funka ganska de flesta gitarrer med al/swamp ash kropp -och lönn/rosewood brädor; om man vill ha kombinera HB mick i stall läget och stackade SC mickar i halsläget. Genom samma 500 volympot -låter Stall HB'n son den ska -samt hals SC'n som den ska. Detta är jävligt noggrant framtaget i samband med mitt Jake -bygge.

På min gitarr blev det mer exakt så här:

Min volympot mätte upp 468K. En parallell resistor över detta på 820K gav ca 298K till halsmicken; vilket visade sig fungera bäst. Detta schema gör alltså detta i översta -samt övre egg läget på switchen; INTE i mitten läget -samt nedre egg läget. Däremot splittar/tappar den givetvis HB'n där. Det enda riktiga HB-läget med full patte i detta schema är det understa läget på 5 läges switchen. Det är inga som helst problem att tappa båda stackade SC-mickarna rätt. Men för att göra detta krävs typ en super/mega switch -istället för en vanlig blad switch. Personligen tycker jag att mittenmicken gör sig bättre när den har lite mer diskant. Till den grad att jag monterade bort min superswitch -och körde detta istället.

- Så håll till godo alla Bojare!


/ Jonken :wink:


16 Oct 2016, 16:46
Profile

Joined: 28 Aug 2013, 16:49
Posts: 1081
Location: Stockholm
Post Re: NGD Jake E Lee -bygge klar.
Jonken wrote:
Det är förövrigt ett jävla TRÖK-jobb att parallell matcha resistorer. I detta fall gick detta ut på att matcha; för att få ut samma sound ur Fury -mickarna: Som man får i en YJM Strata. Detta innebar inte bara att räkna ut det elektriskt; utan även kompensera soundmässigt mellan två gitarrer med olika AK sound.

Oelektriska exempel:

- En YJM Strata har lönn bräda med översadel i mässing / Min Jake har lönn med R/W bräda och nöt i ben.
- Nickel jumbo band på YJM / Rostfritt på min Jake.

Elektriskt gällde det att matcha så att halsmicken fick ett lägre Kohm värde genom 500K volympoten.

Så: Om någon vill bespara sig besväret med att bli tokig på att löda in och ur resistorer med olika värden; kan jag bespara dem besväret.
Lägger upp alternativet som funkar att göra på en vanlig 5 läges Strata swich:

Image

Detta borde funka ganska de flesta gitarrer med al/swamp ash kropp -och lönn/rosewood brädor; om man vill ha kombinera HB mick i stall läget och stackade SC mickar i halsläget. Genom samma 500 volympot -låter Stall HB'n son den ska -samt hals SC'n som den ska. Detta är jävligt noggrant framtaget i samband med mitt Jake -bygge.

På min gitarr blev det mer exakt så här:

Min volympot mätte upp 468K. En parallell resistor över detta på 820K gav ca 298K till halsmicken; vilket visade sig fungera bäst. Detta schema gör alltså detta i översta -samt övre egg läget på switchen; INTE i mitten läget -samt nedre egg läget. Däremot splittar/tappar den givetvis HB'n där. Det enda riktiga HB-läget med full patte i detta schema är det understa läget på 5 läges switchen. Det är inga som helst problem att tappa båda stackade SC-mickarna rätt. Men för att göra detta krävs typ en super/mega switch -istället för en vanlig blad switch. Personligen tycker jag att mittenmicken gör sig bättre när den har lite mer diskant. Till den grad att jag monterade bort min superswitch -och körde detta istället.

- Så håll till godo alla Bojare!


/ Jonken :wink:

Fiffig koppling :idea:
Har du några ungefärliga rekommendationer för värde på resistorn om man i stället har 1-pc kvartssågad lönnhals, nickelband och bensadel?

_________________
Skill is nothing without style


16 Oct 2016, 22:57
Profile
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4560
Location: Northbottom
Post Re: NGD Jake E Lee -bygge klar.
dr.drygh wrote:
Fiffig koppling :idea:
Har du några ungefärliga rekommendationer för värde på resistorn om man i stället har 1-pc kvartssågad lönnhals, nickelband och bensadel?

Din gitarr borde hamna ton mässigt ganska nära min. Så jag tror att du skall börja med att testa 820K. Om du tycker att detta ger en för opassande diskant/övreregister; borde 680K vara ett bra backup alternativ.

Mycket hänger på hur mycket din volympot mäter upp. Om du mäter upp V-poten -ger detta dig ena delen i denna ekvation. Du kan exempelvis använda denna räknare och själv räkna ut de parallella resistorvärdena: http://www.sengpielaudio.com/calculator-paralresist.htm (Bara att fylla i ditt pot värde i "R1" rutan och det tänkta parallellresistorvärdet i "R2" rutan. Tryck calculate; och du får ut det nya totalvärdet.

Börjar blir lite mer än småsugen på att se en färdig gitarr hos dig snart! Segar det hos Hasse fortfarande?


/ Jonken


17 Oct 2016, 10:33
Profile

Joined: 28 Aug 2013, 16:49
Posts: 1081
Location: Stockholm
Post Re: NGD Jake E Lee -bygge klar.
Jonken wrote:
dr.drygh wrote:
Fiffig koppling :idea:
Har du några ungefärliga rekommendationer för värde på resistorn om man i stället har 1-pc kvartssågad lönnhals, nickelband och bensadel?

Din gitarr borde hamna ton mässigt ganska nära min. Så jag tror att du skall börja med att testa 820K. Om du tycker att detta ger en för opassande diskant/övreregister; borde 680K vara ett bra backup alternativ.

Mycket hänger på hur mycket din volympot mäter upp. Om du mäter upp V-poten -ger detta dig ena delen i denna ekvation. Du kan exempelvis använda denna räknare och själv räkna ut de parallella resistorvärdena: http://www.sengpielaudio.com/calculator-paralresist.htm (Bara att fylla i ditt pot värde i "R1" rutan och det tänkta parallellresistorvärdet i "R2" rutan. Tryck calculate; och du får ut det nya totalvärdet.

Börjar blir lite mer än småsugen på att se en färdig gitarr hos dig snart! Segar det hos Hasse fortfarande?


/ Jonken


Tackar!
Gissa om jag är sugen då?!?
Det har hakat upp sig med lacken tydligen, var där med en gitarr för ombandning för en och en halv vecka sedan och den var klar i torsdags...han lovade nästan att halsen skulle vara klar i slutet på denna vecka.

_________________
Skill is nothing without style


17 Oct 2016, 11:50
Profile
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4560
Location: Northbottom
Post Re: NGD Jake E Lee -bygge klar.
dr.drygh wrote:
Tackar!
Gissa om jag är sugen då?!?
Det har hakat upp sig med lacken tydligen, var där med en gitarr för ombandning för en och en halv vecka sedan och den var klar i torsdags...han lovade nästan att halsen skulle vara klar i slutet på denna vecka.

Varsågod.
Kan tänka mig att du håller på att bli vansinnig -för att det drar ut på tiden.... :lol:
Hoppas att det ordnar sig snart -så du äntligen kan få ihop gitarren.

- Den som väntar på något gott..... :wink:


/ Jonken


17 Oct 2016, 20:16
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 17:14
Posts: 861
Location: Stockholm
Post Re: Jake E Lee -byggtråd.
Ruskigt cool gitarr, snyggt jobb! Älskar hans spel och håller Bark at the Moon och Ultimate Sin som bästa Ozzy-plattorna. Badlands-plattorna är även de grymt bra. Intro-riffet till Never är nog det ballaste riff jag någonsin hört.


21 Oct 2016, 07:55
Profile
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4560
Location: Northbottom
Post Re: Jake E Lee -byggtråd.
gorilla wrote:
Ruskigt cool gitarr, snyggt jobb! Älskar hans spel och håller Bark at the Moon och Ultimate Sin som bästa Ozzy-plattorna. Badlands-plattorna är även de grymt bra. Intro-riffet till Never är nog det ballaste riff jag någonsin hört.

-Tackar -tackar.

Är faktiskt ruskigt nöjd med denna skapelse. Det är något speciellt med den: Den växer lixom hela tiden på en. Den har fått enormt mycket speltid på sistone.

Har på senare tid helt medvetet valt att gräva ner lite djupare i Jake E Lees spelstil. Intressanta (och vansinniga) grejer/val Jake E Lee har i sin musik verktygslåda. HELT KLART en riktigt frisk fläkt i dagens ganska "in-rutade" -spelteknik. Har inte varit så här kul att sträcka på myran; sedan ungdomens tid när man mer desperat försökte få bukt på Jimi Hendrix lir.

Väldigt givande att komfortabelt kunna sträcka sig mer ordentligt på brädan. När någon annan som också spelar; ser vad man gör: Blir det typ alltid "WTF!" GLÖM att de fixar att det göra samma sak rakt av där och då. Man måste verkligen nöta in det. Att dessutom göra vissa av Jakes sträck -grejer i takt; hamnar jäkligt nära Tom Morello -stuff.

Jorå; både "Bark at the Moon" och "Ultimate sin" -är riktigt trevliga plattor. :wink:


/ Jonken


23 Oct 2016, 09:37
Profile
User avatar

Joined: 04 May 2008, 18:00
Posts: 3357
Location:
Post Re: Jake E Lee -byggtråd.
Inspirerande! Jag insåg just att kan antagligen borde beställa ett plekrumskydd utan borrning för volymkontrollen utan istället sätta den som på ditt bygge (fast med en tonkontroll under i normal position).


30 Oct 2016, 17:31
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4560
Location: Northbottom
Post Re: Jake E Lee -byggtråd.
CarlM wrote:
Inspirerande! Jag insåg just att kan antagligen borde beställa ett plekrumskydd utan borrning för volymkontrollen utan istället sätta den som på ditt bygge (fast med en tonkontroll under i normal position).

Det är faktiskt ganska smart att beställa custom plekor utan hål för potar. Hålen är enkla att göra. Detta ger möjlighet att fin-precisera hålens positioner exakt på de ställen man vill ha dem på sitt instrument.

Konstigt gällende just potarnas positioner (av egen erfarenhet i gitarrbyggarsvängen) har jag noterat att: De som kör med längre axelband -ofta föredrar att ha potarna lite längre ifrån strängarna. Och tvärt om för de som har instrumenten högre upp.


/ Jonken


01 Nov 2016, 23:11
Profile
User avatar

Joined: 04 May 2008, 18:00
Posts: 3357
Location:
Post Re: Jake E Lee -byggtråd.
Jonken wrote:
CarlM wrote:

Konstigt gällende just potarnas positioner (av egen erfarenhet i gitarrbyggarsvängen) har jag noterat att: De som kör med längre axelband -ofta föredrar att ha potarna lite längre ifrån strängarna. Och tvärt om för de som har instrumenten högre upp.

/ Jonken


Ha, jag tänkte på det senast när vi repade igår! Jag plockat fram stratan igen nyligen använt samma axelband som till Les Paulerna och då hamnar gitarren väl långt ner och då känns det som volymratten är i vägen och irriterar hela tiden. Men så bytte jag till det axelband som jag normalt använder till tele och stratan och då irriterade volymkontrollen inte alls så mycket, men det blir ett prektrumskydd utan borrning för volympotten och så sätter jag volymen i de övre tonkontrollshålet i stället. Då har jag dessutom möjlighet att borra upp ett volymhål senare om jag ändrar mig.


02 Nov 2016, 10:23
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 28 Aug 2013, 16:49
Posts: 1081
Location: Stockholm
Post Re: Jake E Lee -byggtråd.
Jonken wrote:
Det är faktiskt ganska smart att beställa custom plekor utan hål för potar. Hålen är enkla att göra. Detta ger möjlighet att fin-precisera hålens positioner exakt på de ställen man vill ha dem på sitt instrument.



/ Jonken

Just så har jag gjort till Jake II;an, tyvärr hade de gjort försänkningarna till skruvarna för djupa så det blev bakläxa. Hoppas kunna hämta den i morrn, i så fall blir det fart på bygget :)

_________________
Skill is nothing without style


03 Nov 2016, 03:33
Profile
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4560
Location: Northbottom
Post Re: Jake E Lee -byggtråd.
dr.drygh wrote:
Just så har jag gjort till Jake II;an, tyvärr hade de gjort försänkningarna till skruvarna för djupa så det blev bakläxa. Hoppas kunna hämta den i morrn, i så fall blir det fart på bygget :)

OK. Hoppas att det ordnar sig -och försänkningarna ändå funkar.
Lägg gärna upp lite bilder här om du hinner!

ImageImageImage


/ Jonken :D


05 Nov 2016, 12:04
Profile

Joined: 28 Aug 2013, 16:49
Posts: 1081
Location: Stockholm
Post Re: Jake E Lee -byggtråd.
Det har av olika anledningar tagit plågsamt lång tid att färdigställa denna, men som man säger: "Worth waiting for".
Behold the Jake II:

https://www.dropbox.com/sh/8pnhc7vu3q0e ... iW-sa?dl=0

Beteende och spelkänsla som Jonken beskrivit tidigare i tråden dock med något annorlunda karaktär beroende på lite annorlunda specar.
Förutom att kroppen är något "kantigare" än en traditionell Strata-kropp är den ihopsatt enligt följande recept:

Alkropp
Enbits kvartssågad lönnhals
22 6100 nickelsilver-band
"Vanlig" bensadel
Hardtail string-through
Custom-made enlagers mattsvart pleka bestyckad enligt följande:
Hals: Duncan SSL-5
Mitt: Tonerider City Limits
Stall: Bare Knuckle specialbeställd och lindad enligt mina önskemål i samråd med deras trevliga och kunniga expertis
5-läges switch med autosplit i läge 2 och 680 KOhms resistor över läge 4 och 5
Mastervolym med 500 KOhm Alpha-pot

Målsättningen med ovanstående var att få ett mer fokuserat mellanregister och skaplig output ur stallmicken med bibehållen öppenhet och dynamik samtidigt som den cleanar upp bra när man rullar av volymen.
I halsläget ville jag ha en sjungande ton utan bludder med tydlig attack även med massivt gain-uttag.
Mitt-micken valdes i första hand för att få ett krispigt men ändå fylligt sound med "Marshall-rent" ljud.

Alla dessa förväntningar har infriats med råge så jag har redan glömt förtretet med alla förseningar.
En helt jävla magisk gura helt enkelt :D

_________________
Skill is nothing without style


20 Nov 2016, 22:00
Profile

Joined: 13 Jun 2013, 18:28
Posts: 2925
Post Re: Jake E Lee -byggtråd.
Jag är så förtjust i vita/svarta guror att trots att jag vet exakt hur det kommer se ut redan innan jag gick in på länken så blev jag lika uppspelt som vanligt :mrgreen:

Jag har ju också en hardtail-HPD sedan ett par månader tillbaka som inte är helt olik :mrgreen:
Dock endast en EMG 81 i stall, inget annat.
Warmoth hals, Hosco kropp.

Image

Kan dock inte säga att jag är helt nöjd. Det kan bero på att dragstångsmuttern är ursliten så jag kan inte justera dragstången ordentligt.
Eller det "går" men man måste ta bort stämskruvarna, lägga gitarren mot en vägg, sina egna fötter mot en annan väg, liggandes på golvet frustandes som Hulken och sedan med all kraft trycka skruvmejseln mot dragstångsmuttern så den rör sig lite grann.

Inget jag vill göra varje säsongskifte :mrgreen:

Måste skaffa ny hals... :oops:


20 Nov 2016, 22:45
Profile

Joined: 28 Aug 2013, 16:49
Posts: 1081
Location: Stockholm
Post Re: Jake E Lee -byggtråd.
Tvåtakt wrote:

Kan dock inte säga att jag är helt nöjd. Det kan bero på att dragstångsmuttern är ursliten så jag kan inte justera dragstången ordentligt.
Eller det "går" men man måste ta bort stämskruvarna, lägga gitarren mot en vägg, sina egna fötter mot en annan väg, liggandes på golvet frustandes som Hulken och sedan med all kraft trycka skruvmejseln mot dragstångsmuttern så den rör sig lite grann.

Inget jag vill göra varje säsongskifte :mrgreen:

Måste skaffa ny hals... :oops:

Ingen gura för nybörjare alltså, kräver ett fullblodsproffs för att tämja :mrgreen:
Och ja, vita guror med svart pleka har något visst över sig, någon slags punkig, bråkig uppkäftighet :D

_________________
Skill is nothing without style


20 Nov 2016, 23:29
Profile
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4560
Location: Northbottom
Post Re: Jake E Lee -byggtråd.
JÄKLAR va LÄCKER den blev! -GRATTIS!

Kan tänka mig att det känns riktigt bra att gitarren äntligen är klar. Riktigt kul och höra den även låter -och känns som den ska.

Intressant mickkonfiguration. Låter som bra blandning av riv, kött -och SC karaktär i såväl; överlindad -samt vintage tapp. 680K resistorn sitter säkert kanon över halsmicken -för att ge de rätta grundvärdena.

Framöver blir det intressant att höra -om denna typ av gitarr har samma effekt på dig -som den hade på mig: På någe konstigt sätt växer instrumentet verkligen enormt på en! Känns som en pålitlig "go-to" -gitarr; som alltid är "där" oavsett omständigheterna. Ruggigt stabil, pålitlig -och enormt välljudande.


/ Jonken


23 Nov 2016, 18:02
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 47 posts ]  Go to page 1, 2  Next

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 76 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.