View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Mar 2024, 22:25



Reply to topic  [ 9 posts ] 
Eight Days a Week 
Author Message

Joined: 05 Sep 2011, 07:49
Posts: 2740
Location: Kalmartrakten SWISH
Post Eight Days a Week
Funderar på att spana in Ron Howards film om The Beatles, Eight Days a Week, The Touring Years. Någon som redan gjort så och kan tänkas uttala sig om det var några "nyheter" eller blir det endast en stunds välkänd nostalgi? Och ja, jag gillar verkligen Beatles. :D

_________________
granis, medlem sedan 2/1 2003, sedan 5/11 2011 som Granis67.

Religion vs fossils. Fossils win.


25 Sep 2016, 18:01
Profile
User avatar

Joined: 19 May 2008, 15:13
Posts: 678
Location: Skåne
Post Re: Eight Days a Week
Klart du ska gå. Oavsett om du redan vet det mesta får du ju se och höra Beatlarna på bio med i regel bra ljud och bild. Du kommer antagligen precis som jag lämna biografen en aningen otillfredställd men fylld med den där härliga glädjekänslan som Beatlarna ofta lyckas smitta en med. Visst, jag hade velat ha mer live material eftersom det som visades såg bra ut och lät bra men portionerades ut i små bitar. Kör hela låten tänkte jag ofta men det blev mycket teasers. Antagligen för att få bättre flyt i berättandet så klart. Läste i efterhand att en del förbättringar gjorts såsom överdubbning av twist and shout. Jag trodde också man skulle få se hela shea konserten men det var tydligen bara vissa visningar som hade "+ 30min shea". "Jaha men Sheat också?!" Sa jag dock inte till biomaskinisten för han var som bortblåst efteråt.

_________________
/Nicklas


25 Sep 2016, 23:42
Profile

Joined: 09 Jan 2008, 11:55
Posts: 1685
Location: Vadstena
Post Re: Eight Days a Week
Filmen är tyvärr lite uttråkande monoton i mitten. Frågan är vad Ron Howard vill uppnå med tanke på att inget nytt berättas.
Nu bygger existensberättigandet på att de tidigare nästintill olyssningsbara stadiumfilmningarna utsatts för avancerad
filtrering så att minst 50 procent publikskrik försvunnit. Och visst är det häftigt att höra bandets tighthet trots förhållandena.
Tyvärr är 90 procent av filmen upptagen med tiden fram till -64. Den intressanta produktion som följde sen skummas bara igenom.
Trots allt mitt klag är filmen klart sevärd. Om inte annat som fashinerande tidsdokument.
Allt som är fast förflyktigas. Vi var två åskådare i biosalongen...

_________________
Lasse


26 Sep 2016, 07:36
Profile

Joined: 05 Sep 2011, 07:49
Posts: 2740
Location: Kalmartrakten SWISH
Post Re: Eight Days a Week
Nu ligger filmen på svtplay fram till 10 september 2017.

_________________
granis, medlem sedan 2/1 2003, sedan 5/11 2011 som Granis67.

Religion vs fossils. Fossils win.


12 Aug 2017, 07:36
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14761
Location:
Post Re: Eight Days a Week
Senare Beatles är klart mer intressant än de tidiga popdängorna som är rätt lättvikiga....

Men gud så surt det var på taket till BBC 1970. Ostämt eller dålig medhörning? Coolt med Tele byggd helt i Rosewood dock.

_________________



12 Aug 2017, 12:05
Profile ICQ WWW

Joined: 05 Sep 2011, 07:49
Posts: 2740
Location: Kalmartrakten SWISH
Post Re: Eight Days a Week
Mike Leaf wrote:
Senare Beatles är klart mer intressant än de tidiga popdängorna som är rätt lättvikiga....

Men gud så surt det var på taket till BBC 1970. Ostämt eller dålig medhörning? Coolt med Tele byggd helt i Rosewood dock.


Håller med om att det blev mer intressant från andra hälften av '65 fram till hösten '67 men det finns en hel del guldkorn även dessförinnan och därefter.

BBC 1970? Det är väl från tidigt '69 och Apple? Antar att de inte hade lirat så värst mycket tillsammans sedan de slutade att turnera och det är kanske det som är märkbart samtidigt som man vet vad de hade gjort för musik dessförinnan. Tänker då på en del spår från Revolver och Pepper, att sedan gå tillbaka till ett mer traditionellt sound, bandsättning samt "vanliga" låtar...tja då kanske det är lite surt, ostämt etc. Dålig medhörning? Ja, kanske. Förberedelsetid för spelningen var väl endast något dygn.

_________________
granis, medlem sedan 2/1 2003, sedan 5/11 2011 som Granis67.

Religion vs fossils. Fossils win.


12 Aug 2017, 13:16
Profile
User avatar

Joined: 09 Oct 2013, 09:59
Posts: 2106
Post Re: Eight Days a Week
Klart sevärd även om man sett och läst allt om Beatles.

_________________
##################


12 Aug 2017, 13:39
Profile

Joined: 14 Mar 2011, 21:18
Posts: 2532
Location:
Post Re: Eight Days a Week
Tack för SVT-play tipset, gillade den....
Surt eller inte på "tak-spelningen", tycker framförandet var coolt


12 Aug 2017, 13:49
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 29 Jun 2007, 09:19
Posts: 2560
Location: Malmö
Post Re: Eight Days a Week
Bra film - tack för tipset! Tyckte inte den behandlade fel tidsperiod - filmen har undertiteln "The touring years", och de slutade lira live 1966. Det sura i takkonserten var väl mest några inlägg från George Harrison? Annars är den ju helt fantastisk, såväl framförandet som musikhistoriskt och nostalgiskt. Håller med om att det blev musikaliskt mer intressant efter She-Loves-You-perioden, men Beatles paradgren var redan från början låtskapandet.

_________________
Mats


12 Aug 2017, 15:02
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 9 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 27 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.