View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Mar 2024, 18:57



Reply to topic  [ 20 posts ] 
Texas-tråden (GMF gitarrmärket) 
Author Message
User avatar

Joined: 03 Jan 2008, 12:21
Posts: 7632
Location: Malmö
Post Texas-tråden (GMF gitarrmärket)
Startar upp en tråd om de i grunden utmärkta kopiorna som såldes av GMF under några år. Antar att det finns en del av er som skaffat en sådan?
Skulle vara kul få reda på lite mer om dessa, var de tillverkades, material i kropp, vad ni tycker om dem etc.
Sen vore det kul höra vad ni som äger en Texas har gjort med den, all elektronik gav ju en del övrigt att önska....
Vad har ni bytt ut, justerat etc för att få dem till ett bra instrument?

Själv köpte jag min Texas strata på en gitarrmässa i Hässleholm för 1000:- och har gjort en hel del.
Förutom självklara justeringar har den fått en bandslip, bensadel, nya potar och switch, fixad halficka, postgul plast, bättre block (som är blockat), grövre kablage, Wilkinson stämskruvar och målat huvud "fuskloggad" med Fändörr.
Mickarna är Fender Tex-Mex (med stålplåt undertill) i stall, och två mickar från en Blade.
Efter allt detta mekande och bytande är det en utmärkt strata som har en mycket trevlig akustisk (och elektrisk) ton, alla delar är är köpta billigt bl a här på Bojen så den har inte kostat mig massor precis, strax under 2000:- har gitarren kostat mig (inkl själva gitarren då).


03 Jul 2016, 10:27
Profile
User avatar

Joined: 27 Jan 2006, 19:02
Posts: 1324
Location: Mothvirgin
Post Re: Texas-tråden (GMF gitarrmärket)
app app app ingen politik på Bojen har vi ju sagt! :mrgreen:

Image

_________________
"Constipated people don't give a crap"


03 Jul 2016, 10:35
Profile WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14761
Location:
Post Re: Texas-tråden (GMF gitarrmärket)
Goran wrote:
bensadel, nya potar och switch, fixad halficka, postgul plast, bättre block (som är blockat), grövre kablage, Wilkinson stämskruvar
Mickarna är Fender Tex-Mex (med stålplåt undertill) i stall, och två mickar från en Blade.

Kostar verkligen inte delarna mer än 1000:- totalt?

_________________



03 Jul 2016, 10:55
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 03 Jan 2008, 12:21
Posts: 7632
Location: Malmö
Post Re: Texas-tråden (GMF gitarrmärket)
persuader wrote:
app app app ingen politik på Bojen har vi ju sagt! :mrgreen:


:oops: :oops: :oops: Borde vara preskriberat sådär 40 år efteråt :roll:

Mike Leaf wrote:
Kostar verkligen inte delarna mer än 1000:- totalt?

Något sådant, sannolikt mindre, gav mig f-n på att få en bra strata för så lite som möjligt. Potar, switch, plast, mickar, block har köpts begagnade eller hittas i skrotlådan hemma. Blade-mickarna köptes för 250:- för båda, Tex-Mex 150:- (har detta noterat).
Delar har bytts efterhand de dykt upp, justering, bandslip och bensadel gjordes direkt. Så stratan har varit i en ständig evolution, och är kanske det ännu, om något billigt och kul dyker upp.
Det är liksom inte "sportsligt" att lägga 3000:- bara på mickar på en Texas......


03 Jul 2016, 12:21
Profile

Joined: 13 Jun 2013, 18:28
Posts: 2925
Post Re: Texas-tråden (GMF gitarrmärket)
Har hållt i en Texas gura och kan inte minnas att jag var så imponerad men fasen vad LÄTT den var. Det gillade jag. Kändes som luft.


03 Jul 2016, 13:25
Profile

Joined: 15 Jan 2009, 16:42
Posts: 2558
Post Re: Texas-tråden (GMF gitarrmärket)
http://fuzz.se/artikel/4-singlecut-elgitarrer

Fick nästan för mig att det kanske handlade om omloggade Burny's, för de var misstänkt lika modellerna de hade då, ända ner till specifikationerna. Nån svarade på det i ett forum, att han visste hur det låg till, men mer fick man inte veta.


03 Jul 2016, 22:02
Profile
User avatar

Joined: 09 Dec 2007, 23:13
Posts: 10865
Location: I skogen utanför Göteborg
Post Re: Texas-tråden (GMF gitarrmärket)
Jag har provat ganska många Texas och köpte en Tele också (då när de var en sån hyllningstid av dem på "vad forumet nu hette då").
Kan nog inte påstå att jag blivit imponerad av dem, har varit som allt annat i prissegmentet.
Några har varit ok lågprisinstrument, någon faktiskt helt ok för vad de kostar och de flesta helt kass.

/Magnus

_________________
"Playing guitar really helps your guitar playing"


04 Jul 2016, 14:48
Profile WWW
User avatar

Joined: 18 May 2010, 19:48
Posts: 1633
Location: Halmstad
Post Re: Texas-tråden (GMF gitarrmärket)
Hade en jobbkontakt som provade några tele. En blev kvar ett tag men övriga såldes. Jag vill kanske testa en lefty tele.

Mina ser fortfarande ut som på bilden. Tjock lack i halsfickan på den vita. Den andra kroppen såldes för länge sedan och är nog ingen Texas. Halsen är trären på baksidan och kommer nog att hamna på en ihålig Kawaikropp.

Image


05 Jul 2016, 00:08
Profile

Joined: 16 Oct 2016, 18:12
Posts: 24
Location: Göteborg
Post Re: Texas-tråden (GMF gitarrmärket)
För några veckor sedan så var det en okänd granne skulle slänga skräp och ställt bland annat en gitarr i entrén som jag tog hand om, det visade sig vara en Texas-gitarr.. aldrig hört talas om tidigare men blev förvånad över hur skön den var att spela på.
Slipade bandändar, nya strängar och nya mikrofoner (ssl4) så blir den till ett bra komplement till min ordinarie stratta.

Det verkar som kroppen är gjord av plast.. eller något kompositmaterial, det är inte trä iallfall.. antar att det är därför vikten är så låg på den.


24 Oct 2016, 15:34
Profile
User avatar

Joined: 03 Jan 2008, 12:21
Posts: 7632
Location: Malmö
Post Re: Texas-tråden (GMF gitarrmärket)
Kelvinsno1 wrote:
För några veckor sedan så var det en okänd granne skulle slänga skräp och ställt bland annat en gitarr i entrén som jag tog hand om, det visade sig vara en Texas-gitarr.. aldrig hört talas om tidigare men blev förvånad över hur skön den var att spela på.
Slipade bandändar, nya strängar och nya mikrofoner (ssl4) så blir den till ett bra komplement till min ordinarie stratta.

Det verkar som kroppen är gjord av plast.. eller något kompositmaterial, det är inte trä iallfall.. antar att det är därför vikten är så låg på den.

Min är i alla fall i solitt trä och håller normalvikt, men de fanns ju under några år så mycket möjligt man byggde vissa i laminat, men knappast plast.
Vad jag gillar mycket, i mitt ex, är att halsen är så behagligt formad, rätt fet V-profil.


25 Oct 2016, 08:34
Profile

Joined: 15 Jan 2009, 16:42
Posts: 2558
Post Re: Texas-tråden (GMF gitarrmärket)
VAR deras LP's omloggade Burny? Specarna var identiska har jag för mig när jag kollade för några år sen. Skrev om det i nån tråd, och en svarade att han visste hur det låg till, men ville inte säga mer.


25 Oct 2016, 10:49
Profile

Joined: 09 Oct 2008, 17:13
Posts: 502
Location:
Post Re: Texas-tråden (GMF gitarrmärket)
Jag hade en tele.

Den var inte hemsk, men inte heller fantastisk på något vis.

Som allt annat som hypas av snåljåpar... :mrgreen:

_________________
https://open.spotify.com/artist/6oUjNtU ... n9B8wEOOmw


Last edited by Henkie on 25 Oct 2016, 11:06, edited 1 time in total.



25 Oct 2016, 10:55
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7740
Location: Göteborg
Post Re: Texas-tråden (GMF gitarrmärket)
Henkie wrote:
Jag hade en tele.

Den var inte hemsk, men inte heller fantastisk på något vis.

Som allt annat som hypas av snåljåpar... :mrgreen:


Jag förstår att du är ironisk/sarkastisk/skojar osv men jag måste svara knastertorrt ändå: :roll:

Jag tycker att det finns en närmast orgastisk befrielse att köpa en gitarr för en spottstyver som faktiskt fungerar, som i att hålla stämningen, ha ton osv.

Det dyraste gitarren jag köpt kostade 30.000 och den billigaste 200kr. Den dyrare är självklart bättre på alla sätt eftersom det är ett custombygge helt efter mina specifikationer och önskemål. Men ändå... jag kan spela allt på 200-kronorsgitarren! Jag kan faktiskt det. Och inte en jävel inklusive jag själv skulle märka någon skillnad när jag står på scen med adrenalinet och bärsen sprutande.

Allt sitter ju som bekant i fingrarna och vilken stärkare man använder (där är det svårare att hitta vettiga grejor för struntsummor tycker jag).

Det är med stolthet jag spelar på min strata från Rusta/Jula/Lidl (vilket det nu är) och när jag hänger på mig 30K-aset så hänger jantelagen som en slöja...


25 Oct 2016, 12:28
Profile
User avatar

Joined: 03 Jan 2008, 12:21
Posts: 7632
Location: Malmö
Post Re: Texas-tråden (GMF gitarrmärket)
Vinyljunkie wrote:

Jag förstår att du är ironisk/sarkastisk/skojar osv men jag måste svara knastertorrt ändå: :roll:

Jag tycker att det finns en närmast orgastisk befrielse att köpa en gitarr för en spottstyver som faktiskt fungerar, som i att hålla stämningen, ha ton osv.

Det dyraste gitarren jag köpt kostade 30.000 och den billigaste 200kr. Den dyrare är självklart bättre på alla sätt eftersom det är ett custombygge helt efter mina specifikationer och önskemål. Men ändå... jag kan spela allt på 200-kronorsgitarren! Jag kan faktiskt det. Och inte en jävel inklusive jag själv skulle märka någon skillnad när jag står på scen med adrenalinet och bärsen sprutande.

Allt sitter ju som bekant i fingrarna och vilken stärkare man använder (där är det svårare att hitta vettiga grejor för struntsummor tycker jag).

Det är med stolthet jag spelar på min strata från Rusta/Jula/Lidl (vilket det nu är) och när jag hänger på mig 30K-aset så hänger jantelagen som en slöja...

Kan bara hålla med och det är mycket trevligt justera och modifiera en "skräpgitarr" till ett bra instrument.
Plus då att man kan ge järnet i pillandet utan att riskera värdeminskning.
Samt, vid rätt tillfälle, demolera den typ Hendrix/Townsend :twisted:


25 Oct 2016, 12:59
Profile

Joined: 06 Jan 2010, 16:20
Posts: 4247
Location: Boden Norrbotten
Post Re: Texas-tråden (GMF gitarrmärket)
Köpte en Exel strata för 300:- som träningsobjekt för allehanda tester och modifieringar. Blev förvånad att det faktisk var trä i kroppen och att dragstången funkade bra och att stämmskruvarna inte ramlade av när man tog i dom. Finns säkert massor av denna gitarr under olika namn typ förstärkare och gitarr för dryga tusenlappen. Får lägga upp bild på guran när jag är klar med den. Närmast så skall den ombandas men sparas till helgen då det kräver en öl eller två för att komma i stämningsläge :-)

_________________
Det är aldrig försent att ge upp


26 Oct 2016, 22:10
Profile WWW
User avatar

Joined: 03 Jan 2008, 12:21
Posts: 7632
Location: Malmö
Post Re: Texas-tråden (GMF gitarrmärket)
lillefar wrote:
Köpte en Exel strata för 300:- som träningsobjekt för allehanda tester och modifieringar. Blev förvånad att det faktisk var trä i kroppen och att dragstången funkade bra och att stämmskruvarna inte ramlade av när man tog i dom. Finns säkert massor av denna gitarr under olika namn typ förstärkare och gitarr för dryga tusenlappen. Får lägga upp bild på guran när jag är klar med den. Närmast så skall den ombandas men sparas till helgen då det kräver en öl eller två för att komma i stämningsläge :-)

Detta är den viktigaste ingrediensen vid hemma-pulande av gitarrer :twisted:


27 Oct 2016, 10:45
Profile

Joined: 06 Jan 2010, 16:20
Posts: 4247
Location: Boden Norrbotten
Post Re: Texas-tråden (GMF gitarrmärket)
Goran wrote:
lillefar wrote:
Köpte en Exel strata för 300:- som träningsobjekt för allehanda tester och modifieringar. Blev förvånad att det faktisk var trä i kroppen och att dragstången funkade bra och att stämmskruvarna inte ramlade av när man tog i dom. Finns säkert massor av denna gitarr under olika namn typ förstärkare och gitarr för dryga tusenlappen. Får lägga upp bild på guran när jag är klar med den. Närmast så skall den ombandas men sparas till helgen då det kräver en öl eller två för att komma i stämningsläge :-)

Detta är den viktigaste ingrediensen vid hemma-pulande av gitarrer :twisted:


Japp en naturlag som är att förhålla sig till :-)

_________________
Det är aldrig försent att ge upp


27 Oct 2016, 12:40
Profile WWW

Joined: 02 May 2013, 20:38
Posts: 258
Location: Göteborg/Laholm
Post Re: Texas-tråden (GMF gitarrmärket)
Kelvinsno1 wrote:
För några veckor sedan så var det en okänd granne skulle slänga skräp och ställt bland annat en gitarr i entrén som jag tog hand om, det visade sig vara en Texas-gitarr.. aldrig hört talas om tidigare men blev förvånad över hur skön den var att spela på.
Slipade bandändar, nya strängar och nya mikrofoner (ssl4) så blir den till ett bra komplement till min ordinarie stratta.

Det verkar som kroppen är gjord av plast.. eller något kompositmaterial, det är inte trä iallfall.. antar att det är därför vikten är så låg på den.


Då ska du känna vikten på den finfina Tele som jag strippade på lack in till träet...
Höll till i en städad verkstad. och kunde samla ihop all färg och spackel för invägning på digitalvåg, 312 gram!
Alltså en jävla massa färg och spackel som vägde över tre (3) hekto!


15 Nov 2016, 17:45
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2009, 11:20
Posts: 2750
Location: Trollhättan/Lilla Edet
Post Re: Texas-tråden (GMF gitarrmärket)
Goran wrote:
Startar upp en tråd om de i grunden utmärkta kopiorna som såldes av GMF under några år. Antar att det finns en del av er som skaffat en sådan?
Skulle vara kul få reda på lite mer om dessa, var de tillverkades, material i kropp, vad ni tycker om dem etc.
Sen vore det kul höra vad ni som äger en Texas har gjort med den, all elektronik gav ju en del övrigt att önska....
Vad har ni bytt ut, justerat etc för att få dem till ett bra instrument?

Själv köpte jag min Texas strata på en gitarrmässa i Hässleholm för 1000:- och har gjort en hel del.
Förutom självklara justeringar har den fått en bandslip, bensadel, nya potar och switch, fixad halficka, postgul plast, bättre block (som är blockat), grövre kablage, Wilkinson stämskruvar och målat huvud "fuskloggad" med Fändörr.
Mickarna är Fender Tex-Mex (med stålplåt undertill) i stall, och två mickar från en Blade.
Efter allt detta mekande och bytande är det en utmärkt strata som har en mycket trevlig akustisk (och elektrisk) ton, alla delar är är köpta billigt bl a här på Bojen så den har inte kostat mig massor precis, strax under 2000:- har gitarren kostat mig (inkl själva gitarren då).

"Fändörr"? Du skulle kallat den för "Fäder" :wink:

_________________
"Vägren upphör" Lite ålderdomlig uppmaning om att inte lägga av, som jag ibland ser vid sidan av vägen.
Stöttar Ljudbojen, ETC, Fria Tidningen, Faktum m.fl.


15 Nov 2016, 17:53
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 14:07
Posts: 2639
Location:
Post Re: Texas-tråden (GMF gitarrmärket)
Köpte en kropp för en massa år sedan som jag slipade ner, minns inte ens varför. Jag är ingen dendrofil men jag skulle gissa på att den är byggd i någon typ av Basswood.

Den kanske man skulle kunna försöka swirla någon gång i framtiden :D


17 Nov 2016, 11:42
Profile ICQ WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 20 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: Google [Bot] and 41 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.