View unanswered posts | View active topics It is currently 26 Apr 2024, 05:09



Reply to topic  [ 8 posts ] 
Mick-matchning 
Author Message
User avatar

Joined: 25 Nov 2015, 00:33
Posts: 241
Location: Eskilstuna
Post Mick-matchning
Jag har en Little 59 mick i min Tele.
Nu är jag på jakt efter motsvarande fast humbucker, som kommer hamna i min Super Swede.
Har luskat och letat, men behöver lite mer inputs från expertisen här.

Jag förstår såklart att gitarrerna inte kommer att låta likadant.
Men jag älskar Little 59'ens ljud och tänkte testa om någon mick kan låta lika bra eller bättre!

Länk till lite specs osv. http://www.seymourduncan.com/pickup/little-59-tele

_________________
Instagram @fyris


05 Jun 2016, 16:37
Profile WWW
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4563
Location: Northbottom
Post Re: Mick-matchning
Fyris wrote:
Jag har en Little 59 mick i min Tele.
Nu är jag på jakt efter motsvarande fast humbucker, som kommer hamna i min Super Swede.
Har luskat och letat, men behöver lite mer inputs från expertisen här.

Jag förstår såklart att gitarrerna inte kommer att låta likadant.
Men jag älskar Little 59'ens ljud och tänkte testa om någon mick kan låta lika bra eller bättre!

Länk till lite specs osv. http://www.seymourduncan.com/pickup/little-59-tele

Little '59:an som du har i din Tele -är en Jr-variant av en Duncan '59b (bridge). Är det samma typ ljud du är ute efter; borde du nog kunna hitta rätt där.


/ Jonken :idea:


05 Jun 2016, 17:37
Profile

Joined: 28 Aug 2013, 16:49
Posts: 1081
Location: Stockholm
Post Re: Mick-matchning
Fyris wrote:
Jag har en Little 59 mick i min Tele.
Nu är jag på jakt efter motsvarande fast humbucker, som kommer hamna i min Super Swede.
Har luskat och letat, men behöver lite mer inputs från expertisen här.

Jag förstår såklart att gitarrerna inte kommer att låta likadant.
Men jag älskar Little 59'ens ljud och tänkte testa om någon mick kan låta lika bra eller bättre!

Länk till lite specs osv. http://www.seymourduncan.com/pickup/little-59-tele

Det är keramisk magnet i Little '59 så den är lite speciell då den komprimerar mer än de flesta låg-output fullsize humbuckers som oftast användet AlNiCo-magneter av olika slag. Ett tips från coachen om du köpte en 2555:a som du funderade på är att testa en AlNiCo 2-variant för att tämja vässet lite i den stärkaren. Ska man ta Duncan som exempel finns bl.a Alnico II Pro och Pearly Gates.

Eftersom alla instrument låter olika kan en vettig taktik vara att analysera hur guran låter med befintliga mickar och försöka specificera vad i ljudet och responsen man vill ändra på och ha detta som utgångspunkt för framtida mickval.

_________________
Skill is nothing without style


05 Jun 2016, 18:38
Profile
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4563
Location: Northbottom
Post Re: Mick-matchning
dr.drygh wrote:
Eftersom alla instrument låter olika kan en vettig taktik vara att analysera hur guran låter med befintliga mickar och försöka specificera vad i ljudet och responsen man vill ändra på och ha detta som utgångspunkt för framtida mickval.

+100 på den!


/ Jonken


05 Jun 2016, 22:24
Profile
User avatar

Joined: 25 Nov 2015, 00:33
Posts: 241
Location: Eskilstuna
Post Re: Mick-matchning
dr.drygh wrote:
Ett tips från coachen om du köpte en 2555:a som du funderade på är att testa en AlNiCo 2-variant för att tämja vässet lite i den stärkaren. Ska man ta Duncan som exempel finns bl.a Alnico II Pro och Pearly Gates.


Spot on Doktorn!

Det blev en 2555X. Upplevde min Tele lite för vass och bytte till Little '59, mycket nöjd.
Inte lika vass, bra botten men ändå "teleig".
Grejen är den att Hagströmen är vass i sig. Tänkte att liknande mickar skulle kunna göra underverk.
Jag behöver med botten är höga toner, för det kompenserar jag upp och ner med stärkaren.

Ska kika på era tips!

_________________
Instagram @fyris


06 Jun 2016, 10:12
Profile WWW

Joined: 28 Aug 2013, 16:49
Posts: 1081
Location: Stockholm
Post Re: Mick-matchning
Om gitarren låter vass är det första jag brukar kolla att strängarna ligger som de ska i skårorna i stall och översadel, är det dålig mekanisk kontakt där blir det dålig akustisk koppling till instrumentet vilket ofta resulterar i ett rätt trist och livlöst ljud oavsett vad det är för instrument eller vad för elektronik som sitter i.

Vill man sedan fortsätta optimera gitarren efter egna preferenser kan man ytterligare förändra klang och känsla med val av material i HW, t.ex stallsadlar, stallstolpar och stränghållare (när det gäller LP-liknande guror) Skillnaden där tycker jag dock är mindre jämfört med den man får nästan gratis genom en grundlig och korrekt set-up.

För att återgå till mickval blir jag av det du skriver ytterligare övertygad om att A2 är ett vettigt val. Lite mjukare topp och lätt svampig bas, den något otajtare basen jämfört med ex A5 kommer aldrig att bli någon issue med den stärkaren 8)

Grattis till ett utmärkt förstärkarval förresten! Zven-Plexin du sålde till mig kommer sannolikt följa med mig i graven, blir styv i brallan varje gång första tonen slås an när jag startat den :D

_________________
Skill is nothing without style


06 Jun 2016, 16:54
Profile
User avatar

Joined: 25 Nov 2015, 00:33
Posts: 241
Location: Eskilstuna
Post Re: Mick-matchning
dr.drygh wrote:
För att återgå till mickval blir jag av det du skriver ytterligare övertygad om att A2 är ett vettigt val. Lite mjukare topp och lätt svampig bas, den något otajtare basen jämfört med ex A5 kommer aldrig att bli någon issue med den stärkaren 8)

Grattis till ett utmärkt förstärkarval förresten! Zven-Plexin du sålde till mig kommer sannolikt följa med mig i graven, blir styv i brallan varje gång första tonen slås an när jag startat den :D


Ahh bra tips där, ska testa. ELLER så säljer jag min Hagström och köper en ny Tele (två flugor i en smäll så att säga) :D

HAHAHA! Jag kan tänka mig det. Du är den enda rätta ägare till den!
Tack förresten, jag är vansinnigt nöjd faktiskt!!!

_________________
Instagram @fyris


10 Jun 2016, 16:19
Profile WWW
User avatar

Joined: 25 Nov 2015, 00:33
Posts: 241
Location: Eskilstuna
Post Re: Mick-matchning
För att redogöra den slutgiltiga mick-matchningen...

Som sagt, i min Squier Classic Vibe sitter en SD lil 59.
Har testat lite olika humbuckers i min Hagström Super Swede utan att bli nöjd.
Till slut trillade det in ett par SD Alnico 2 Pro HB i den (bytt elektronik även i denna).
Ville helst ha med kåpor, men det fick bli svart (sålänge).
Eller så var det just kåpfritt som gjorde susen...

Och jag kan ärligt säga att det blev en fullträff.
Har spelat in båda gitarrerna och det går inte att få dom två gitarrerna mer lika som det är nu.
Precis som jag ville ha det. Mitt favoritsound i båda gurkorna!

Summa summarum av detta experiment är att mina lödkunskaper förbättrats
och att jakten på soundet aldrig får ta slut. Upp till kamp med min SG nu.

Tack för hjälpen och tack för ordet (svamlet).

Image

_________________
Instagram @fyris


04 Jan 2017, 14:23
Profile WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 8 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: Bing [Bot] and 66 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.