View unanswered posts | View active topics It is currently 19 Apr 2024, 02:13



Reply to topic  [ 72 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3
Shred-utrustning? 
Author Message

Joined: 02 Jan 2008, 13:09
Posts: 2739
Location: Sverige: Skåne: Ystad.
Post Re: Shred-utrustning?
Direkt citat ur en intervju med Todd:

"My gear at the time consisted of: a Tascam 8 track cassette recorder, a Roland R-5 drum/bass machine, and a Marshall 2204 amplifier that I ran with a tubescreamer, The amp went directly into a Rocktron Juice Extractor, a dbx compressor, an Alesis Quadraverb and direct to tape. I couldn’t mic an amp up in an apartment and this was the best sounding option I could find at the time."

Men ja, fast jag tänker nog på hela listan som "gitarrister som kan spela fort och gör det då och då" :wink:

_________________
http://www.voodooaudio.se


08 Jun 2016, 17:39
Profile
User avatar

Joined: 09 Dec 2007, 23:13
Posts: 10870
Location: I skogen utanför Göteborg
Post Re: Shred-utrustning?
http://www.blocket.se/halland/Akustisk_ ... i-carousel

/Magnus

_________________
"Playing guitar really helps your guitar playing"


01 Jul 2016, 08:11
Profile WWW

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7746
Location: Göteborg
Post Re: Shred-utrustning?
Magnus Olsson wrote:
http://www.blocket.se/halland/Akustisk__El_gitarr__Midi__AMP__interface_67761870.htm?ca=20#vi-carousel

/Magnus


Undrar om han sett min tråd här med tanke på priset... :P


01 Jul 2016, 11:33
Profile
User avatar

Joined: 09 Dec 2007, 23:13
Posts: 10870
Location: I skogen utanför Göteborg
Post Re: Shred-utrustning?
Vinyljunkie wrote:
Magnus Olsson wrote:
http://www.blocket.se/halland/Akustisk__El_gitarr__Midi__AMP__interface_67761870.htm?ca=20#vi-carousel

/Magnus


Undrar om han sett min tråd här med tanke på priset... :P


Med tanke på att Ibanezgitarren i annonsen kostade 5800:- i listpris (och troligen 4900:- som mest i butik) när den var ny är det nog inte så. Han vill ha 5000:-.
Menar, det är ju helt upp åt väggarna priser på allt.

/Magnus

_________________
"Playing guitar really helps your guitar playing"


01 Jul 2016, 12:00
Profile WWW

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7746
Location: Göteborg
Post Re: Shred-utrustning?
Ja vafan vi kör en bump på denna tråd iom att jag inte shoppat nåt än. :roll:

Sälj och tipsa till mig!!!


06 Sep 2016, 15:46
Profile

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7746
Location: Göteborg
Post Re: Shred-utrustning?
Magnus Olsson wrote:
Fender hade en stärkare förr som hette M80 som är det närmaste en instant shred maskin jag stött på.
Den lät rövhål till allt annat, men för "spela fort som fan" ljud var den kung.
Grym separation/tydlighet, argt smattrande plektrumljud och sjukt lättspelad utan att låta sönderkomprimerad.
Tänk gamla Paul Gilbert ljud, ungefär (racer X tiden).
Man behöver inget mer än den och en kabel.

Väldigt skoj sak, men min brann upp.

Min personliga åsikt är att man får bästa såna ljud när det finns i stärkaren, alltså inga pedaler alls.
Det blir renare och tydligare då.


/Magnus


Är det här fel variant?

https://www.blocket.se/simrishamn/Fende ... w=3&last=1


20 Mar 2017, 13:12
Profile
User avatar

Joined: 09 Dec 2007, 23:13
Posts: 10870
Location: I skogen utanför Göteborg
Post Re: Shred-utrustning?
Vinyljunkie wrote:
Magnus Olsson wrote:
Fender hade en stärkare förr som hette M80 som är det närmaste en instant shred maskin jag stött på.
Den lät rövhål till allt annat, men för "spela fort som fan" ljud var den kung.
Grym separation/tydlighet, argt smattrande plektrumljud och sjukt lättspelad utan att låta sönderkomprimerad.
Tänk gamla Paul Gilbert ljud, ungefär (racer X tiden).
Man behöver inget mer än den och en kabel.

Väldigt skoj sak, men min brann upp.

Min personliga åsikt är att man får bästa såna ljud när det finns i stärkaren, alltså inga pedaler alls.
Det blir renare och tydligare då.


/Magnus


Är det här fel variant?

https://www.blocket.se/simrishamn/Fende ... w=3&last=1


Ser ut att vara rätt, men den dyrare versionen med chorus.

/Magnus

_________________
"Playing guitar really helps your guitar playing"


20 Mar 2017, 21:06
Profile WWW

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7746
Location: Göteborg
Post Re: Shred-utrustning?
Magnus: så det spelar ingen roll att det inte är de där röda rattarna mm? Innehållet bör vara det samma?


21 Mar 2017, 12:48
Profile
User avatar

Joined: 09 Dec 2007, 23:13
Posts: 10870
Location: I skogen utanför Göteborg
Post Re: Shred-utrustning?
Vinyljunkie wrote:
Magnus: så det spelar ingen roll att det inte är de där röda rattarna mm? Innehållet bör vara det samma?


Vad jag minns är det bara att de lagt till ett chorus.
Men helt säker är jag inte.

Men 1000:- är det ju värt att pröva.

/Magnus

_________________
"Playing guitar really helps your guitar playing"


21 Mar 2017, 13:13
Profile WWW

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7746
Location: Göteborg
Post Re: Shred-utrustning?
Magnus Olsson wrote:
Vinyljunkie wrote:
Magnus: så det spelar ingen roll att det inte är de där röda rattarna mm? Innehållet bör vara det samma?


Vad jag minns är det bara att de lagt till ett chorus.
Men helt säker är jag inte.

Men 1000:- är det ju värt att pröva.

/Magnus


Jag köpte faktiskt den där. Nu har jag hunnit testa den också. Så här tyckte jag:

Den har mycket gain men "fel" sort. Lite halvtaskig strängseparation och lite för tight och kort respons för att passa för shred. Den låter ju typiskt tidig 90-tals hair metal förvisso men spelkänslan är inte riktigt där. Funderar på hur en Peavey Bandit låter i jämförelse, har inte spelat på en sån sen tiden... värdet är ju ungefär det samma och jag inbillar mig att det är lite samma typ av förstärkare?
M80:an funkade bättre med en boost framför just för solon då den lät helt ok men det gick inte att få ett vettigt kompljud och framförallt inget ljud som funkade för både komp och solo, vilket för mig ändå är en av stöttepelarna med ett bra shredljud om man bara ska hålla sig till förstärkarljudet i sig. Kanske den bara saknar headroom och behöver klassiska shred-verktyg som delay mm? Jag som gillar idén med att shredda utan effekter... så jag funderar... finns det överhuvudtaget stärkare som fixar shred-vänligt ljud utan effekter? (från the shred heydays alltså..)
Det största problemet med denna M80 är emellertid att den tjuter så fort man drar upp gainen, även på väldigt låg volym, så jag undrar om det är nåt fel på den (dåligt erfarenhet av fel på halvgamla transistorhäckar...)?
Kanske också att det är skillnad på denna och de med röda rattar ändå?
Det coolaste med den var faktiskt det inbyggda choruset som låter helt unikt! Vetefan om jag hört nån pedal som låter så. Inte för att jag är nån chorusexpert iofs... :mrgreen:


10 Apr 2017, 13:06
Profile
User avatar

Joined: 09 Dec 2007, 23:13
Posts: 10870
Location: I skogen utanför Göteborg
Post Re: Shred-utrustning?
Vinyljunkie wrote:

Jag köpte faktiskt den där. Nu har jag hunnit testa den också. Så här tyckte jag:

Den har mycket gain men "fel" sort. Lite halvtaskig strängseparation och lite för tight och kort respons för att passa för shred. Den låter ju typiskt tidig 90-tals hair metal förvisso men spelkänslan är inte riktigt där. Funderar på hur en Peavey Bandit låter i jämförelse, har inte spelat på en sån sen tiden... värdet är ju ungefär det samma och jag inbillar mig att det är lite samma typ av förstärkare?
M80:an funkade bättre med en boost framför just för solon då den lät helt ok men det gick inte att få ett vettigt kompljud och framförallt inget ljud som funkade för både komp och solo, vilket för mig ändå är en av stöttepelarna med ett bra shredljud om man bara ska hålla sig till förstärkarljudet i sig. Kanske den bara saknar headroom och behöver klassiska shred-verktyg som delay mm? Jag som gillar idén med att shredda utan effekter... så jag funderar... finns det överhuvudtaget stärkare som fixar shred-vänligt ljud utan effekter? (från the shred heydays alltså..)
Det största problemet med denna M80 är emellertid att den tjuter så fort man drar upp gainen, även på väldigt låg volym, så jag undrar om det är nåt fel på den (dåligt erfarenhet av fel på halvgamla transistorhäckar...)?
Kanske också att det är skillnad på denna och de med röda rattar ändå?
Det coolaste med den var faktiskt det inbyggda choruset som låter helt unikt! Vetefan om jag hört nån pedal som låter så. Inte för att jag är nån chorusexpert iofs... :mrgreen:


Kanske är något fel på den, jag känner inte alls igen mig i det du skriver.
Framförallt inte i tjuter, minns att jag inte ens fick rundgång eller tjut ens när jag försökte.
I de två jag hade var det tidig Paul Gilbert shredljud hur man än gjorde (som i hans första video eller racer X).

Kan vi ha helt olika bild av vad ett shredljud är?
För mig är det komprimerat (som i lättspelat) och extremt tydligt vid snabbspel utan att vara vasst eller tunt och bra balans mellan tjocka och tunna strängar (alltså inte gröt där nere eller tunt där uppe).

Ledsen att det inte var vad du hoppades.

/Magnus

_________________
"Playing guitar really helps your guitar playing"


10 Apr 2017, 13:57
Profile WWW

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7746
Location: Göteborg
Post Re: Shred-utrustning?
Magnus Olsson wrote:
Vinyljunkie wrote:

Jag köpte faktiskt den där. Nu har jag hunnit testa den också. Så här tyckte jag:

Den har mycket gain men "fel" sort. Lite halvtaskig strängseparation och lite för tight och kort respons för att passa för shred. Den låter ju typiskt tidig 90-tals hair metal förvisso men spelkänslan är inte riktigt där. Funderar på hur en Peavey Bandit låter i jämförelse, har inte spelat på en sån sen tiden... värdet är ju ungefär det samma och jag inbillar mig att det är lite samma typ av förstärkare?
M80:an funkade bättre med en boost framför just för solon då den lät helt ok men det gick inte att få ett vettigt kompljud och framförallt inget ljud som funkade för både komp och solo, vilket för mig ändå är en av stöttepelarna med ett bra shredljud om man bara ska hålla sig till förstärkarljudet i sig. Kanske den bara saknar headroom och behöver klassiska shred-verktyg som delay mm? Jag som gillar idén med att shredda utan effekter... så jag funderar... finns det överhuvudtaget stärkare som fixar shred-vänligt ljud utan effekter? (från the shred heydays alltså..)
Det största problemet med denna M80 är emellertid att den tjuter så fort man drar upp gainen, även på väldigt låg volym, så jag undrar om det är nåt fel på den (dåligt erfarenhet av fel på halvgamla transistorhäckar...)?
Kanske också att det är skillnad på denna och de med röda rattar ändå?
Det coolaste med den var faktiskt det inbyggda choruset som låter helt unikt! Vetefan om jag hört nån pedal som låter så. Inte för att jag är nån chorusexpert iofs... :mrgreen:


Kanske är något fel på den, jag känner inte alls igen mig i det du skriver.
Framförallt inte i tjuter, minns att jag inte ens fick rundgång eller tjut ens när jag försökte.
I de två jag hade var det tidig Paul Gilbert shredljud hur man än gjorde (som i hans första video eller racer X).

Kan vi ha helt olika bild av vad ett shredljud är?
För mig är det komprimerat (som i lättspelat) och extremt tydligt vid snabbspel utan att vara vasst eller tunt och bra balans mellan tjocka och tunna strängar (alltså inte gröt där nere eller tunt där uppe).

Ledsen att det inte var vad du hoppades.

/Magnus


Nä vi har definitivt samma bild om hur det ska låta!

Det är nog något fel på den då för den tjuter så där som distpedaler brukar göra när man har volymen uppskruvad.


10 Apr 2017, 14:28
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 72 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3

Who is online

Users browsing this forum: Google [Bot] and 53 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.