View unanswered posts | View active topics It is currently 02 May 2026, 08:31

Reply to topic  [ 29 posts ] 
Dagens Youtubetips, Johan Segeborn 
Author Message

Post Dagens Youtubetips, Johan Segeborn
Det är säker många här som har kollat in Johans sida men vill tipsa om den
ändå, superintressanta tester & jämförelser & lärorika grejjer + en helt underbar
engelsk bryting... eller nåt 10/10 :D

https://www.youtube.com/user/JohanSegeborn/videos

20 Apr 2016, 22:34
Profile

Post Re: Dagens Youtubetips, Johan Segeborn
mange006 wrote:
Det är säker många här som har kollat in Johans sida men vill tipsa om den
ändå, superintressanta tester & jämförelser & lärorika grejjer + en helt underbar
engelsk bryting... eller nåt 10/10 :D

https://www.youtube.com/user/JohanSegeborn/videos

Instämmer ! Jag är stor fan av Johans youtube klipp (även om det dyker upp lite fakta fel ibland :wink: ) är mega impad av hans engagemang och
sen gillar jag speciell hans gitarr lir ! Han är inte någon dålig som knappt kan spela ej eller någon "super gitarrist" som sitter o runkar gitarr o sätter det man ska dema kommer i andra hand, utan lirar sånt som jag tror många kan relatera till hatten av till Johan!

När det kommer till Johans bryting, så vill jag nog mena att han skulle kunna vara typ exempel för svengelska :wink: :mrgreen:

20 Apr 2016, 23:12
Profile

Johan är bara... Johan :)
Ett enormt engagemang och sätter handling på tankarna.

21 Apr 2016, 06:09
Profile

Trevlig, enormt stor passion/intresse för vad han gör, svarar på typ varenda kommentar han får på youtube samt mail.

Han har helt klart lyckats bli lite av en internationell "youtube stjärna" och får mer och mer visningar.

21 Apr 2016, 06:57
Profile

Kul videos, imponerande ork och engagemang. Han har intresse och glöd som smittar av sig.
Väldigt underhållande engelska också, framförallt melodin, och det är en bonus.

Skall man vara lite kritisk så spelar han inte bra nog för ljudresultaten av jämförelser skall vara relevanta.
Plus att jag personligen tycker att, till exempel, ett test av högtalare där alla får samma mickplacering inte säger vidare mycket, ännu mindre om de får samma stärkareinställningar också. (Menar "inte säger vidare mycket" som att man kan inte ha det som en referens till vilka högtalare man kan tänkas skulle köpa).
Men för den skulle inte mindre underhållande.

Och för min personliga smak så leker han alltid med prylar som inte intresserar mig ett dugg (förutom högtalare då).
Men det är ju inte hans fel, vi är bara intresserade av olika prylar.

Tummen upp för Johan och massor av respekt för att han gör det han gör.

/Magnus

21 Apr 2016, 09:35
Profile WWW

Magnus Olsson wrote:
Skall man vara lite kritisk så spelar han inte bra nog för ljudresultaten av jämförelser skall vara relevanta.

Haha, oväntat att MO skulle dissa spelandet!

Hur som helst, det är väl dock inget objektiv faktum utan subjektivt från person till person huruvida man anser att hans spelande ger relevanta jämförelser man har nytta eller glädje av.

21 Apr 2016, 09:47
Profile ICQ WWW

Magnus Olsson wrote:

Får nog också inflika där hehe.
Jag tycker iaf att han lirar helrätt för vad för typ av era och stärk det gäller ofta, thumbs up aye! 8)
Beror iförsej på vad MO menar med "inte bra nog" :P

21 Apr 2016, 10:13
Profile

Kände på mig att det kanske skulle reageras på en kommentar om spelandet och övervägde om jag skulle stryka det.

Självklart är det subjektivt och bara vad jag själv tycker, allt man skriver här är väl från sin egen horisont.
Det jag menar har ingenting med vad man spelar att göra, han lirar helt rätt grejer.
Det jag menar, och det här är luddigt och nog inte något alla hänger med på, är ton (typ den man menar när man säger tonen sitter i fingrarna, alltså inte samma sak som ljud). För att göra en pryl helt rättvis, eller visa dess potential, måste gitarristen ha "ton" och kunna forma den efter förutsättningarna prylen/prylarna ger. Ännu mer om man snackar gamla prylar som blir guld i rätt händer och "jaha, nästa" i fel händer.

Hoppas det förklarar vad jag menar lite bättre?

/Magnus

21 Apr 2016, 14:17
Profile WWW

Jag förstår vad som menas, han spelar lite statiskt.. Tycker dock inte att det stör, jag kollar på nästan alla hans videos. Vet inte riktigt vad jag får ut av det dock, mer än att det är kul att kolla på Marshalls. :)

http://ironlamb.bandcamp.com/
https://www.youtube.com/channel/UC7vgsQ ... tIhcqXo9EQ

21 Apr 2016, 14:38
Profile WWW

Magnus Olsson wrote:
För att göra en pryl helt rättvis, eller visa dess potential, måste gitarristen ha "ton" och kunna forma den efter förutsättningarna prylen/prylarna ger. Ännu mer om man snackar gamla prylar som blir guld i rätt händer och "jaha, nästa" i fel händer.

Hoppas det förklarar vad jag menar lite bättre?

/Magnus

Njae - tror inte att jag delar din uppfattning här fullt. Johan spelar ju såpass bra att man hör skillnad på de olika högtalare, förstärkare etc som han demar i sina videos. Personligen så tycker jag att behållningen är just att det finns en skillnad och en liten riktning vad den skillnaden består i.
När han spelar med högtalare X låter det ditt och när han spelar med Y låter det datt. Skillnaden mellan ditt och datt får jag själv bedöma vad den innebär och om den är relevant för mig.

Shoot-outsen han gör är relevanta men om du syftar till de videos där han bara kör en pryl kan jag köpa ditt resonemang.

21 Apr 2016, 15:15
Profile

Jag gillar Johans klipp! De är underhållande och intressanta.
Och han testar ju nästan alltid saker som jag vill ha. :)

21 Apr 2016, 20:24
Profile WWW

Borde kanske hålla mig utanför denna tråd då jag anser mig vara kompis med Johan.

Jag är dock grymt imponerad av honom och hans förmåga att alltid hitta något intressant att spela, inspirerad av de ljud han får av det han demar. Alldeles för många som demar instrument och utrustning på nätet gör inte detta, utan ska i stället visa upp sig själva och då faller hela grejen med att dema utrustning, eller hur?

Jag gillar verkligen Johans attack, timing och grove i spelet. Han har ju sällan komp med men det är väldigt rytmiskt stabit och det märks att han spelat många år både trummor och bas. Ljudmässigt överträffar hans inspelningar allt jag hört i denna kategorin på Youtube och även många studioinspelningar.

Vidare är jag grymt imponerad av hans mod att ställa sig så här utlämnad när man spelar in så här naket utan komp och massa effekter. Inga trummisar och sångare som döljer skavanker i spelet. Jag själv drar mig oerhört mycket för att lägga ut ett klipp på nätet, jag kör oftast bara ett vad jag kallar "quick and dirty" det får bli som det blir en tagning med telefonen för att tex visa att nu är det ljud i en stärkare jag fixat... Sen känner jag ändå "hjälp tänk om någon hör mig spela otajt..." (Alla har vi väl spelat i band och har mardrömmar om domen från "musikpolisen" som kom till allas spelningar, stod längst bak med armarna i kors och lyssnade skeptiskt till alla ens fel man gjorde, uppbackade av jantelagen. :) )

Från forum så som ljudbojen är det otroligt få som faktiskt lägger ut ljudklipp och musik, vilket är konstigt då det faktiskt är ljud och musik på nåt sätt detta handlar om. Vi lägger glatt ut bilder på gitarrer, förstärkare. svajstall och mickar men att visa upp hur det låter, "nä" fan det är jobbigt. Så en eloge till Johan och andra som vågar detta. Han är ju en vanlig kille som oss andra (Killar och tjejer) här. Han är ingen offentlig person på det sättet att han gör detta som sitt jobb. Det är en hobby han har, han har inte sponsring eller så, Han ar ju inte ens reklam på sin sida, han tjärnar inga pengar på det här, snarare tvärt om kan jag tänka med tanke på allt tid han lägger ner.

Så tack Johan min vän för en fantastiskt kul och inspirerande youtube kanal som jag tycker berikat vårat gemensamma gitarrintresse otroligt!!! :) :) :)

plexi

21 Apr 2016, 20:54
Profile ICQ YIM WWW

Tumme upp på den! Pleximaster.
Tycker johan är kung!spelar hur bra som helst för övrigt!

21 Apr 2016, 21:08
Profile

Gillar det han lägger upp. Mycket pang på å inget trist runkande. Å andra sidan har jag aldrig fattat det där med gnidandet å runkerierna.

21 Apr 2016, 21:26
Profile

Jag kan ärligt talat inte se vad en enormt skicklig gitarrist skulle tillföra i ett test av prylar typ högtalarelement.

Genomför man bara testet konsekvent så har spelskickligheten ringa betydelse, det är upp till lyssnaren att dra
slutsatser av det man hör.

Jag tror tvärtom att det kan vara bra att spela enkla grejer där typ klangen i grejerna kommer fram.

21 Apr 2016, 21:31
Profile ICQ YIM WWW

Tråden visar att vi alla tycker olika, uppfattar saker olika och värderar samma saker som olika viktigt.
Vi kan väl låta det stanna där och lämna det därhän så att inte tråden om Johans videos blir ett dividerande om han spelar bra nog eller inte.
Tråden förtjänar ett bättre öde än så.

Jag skrev vad jag tycker och det borde jag låtit bli.
Jag kände på mig redan när jag skrev att det skulle tass på fel sätt av många, men jag tryckte "submit" innan jag han stoppa mig själv.

Som sagts, massor av respekt för Johan och allt han gör.

/Magnus

21 Apr 2016, 21:49
Profile WWW

Gissar att en kraftig majoritet av alla respekterar att du är rak och skriver vad du tycker, det här är ju ett diskussionsforum.

Sedan att det är oerhört lätt att missuppfatta varandra på ett diskussionsforum jämfört med tal "face to face" är en helt annan sak.

Magnus Olsson wrote:
Jag skrev vad jag tycker och det borde jag låtit bli.

Som sagts, massor av respekt för Johan och allt han gör.

/Magnus

21 Apr 2016, 22:35
Profile

Johan är bra och kul på alla sätt! Jag älskar hans svengelska :mrgreen:

Jag förstår MO's synpunkt men håller inte med. Att Johan inte spelar som en gud, gör ju tvärtom hans pryttel-tester MER relevanta. En über-gitarrist kan ju få dålig utrustning att låta helt okej, vilket blir en obehaglig överraskning när man som vanlig dödlig gitarrist provar prytteln och det låter skit.

21 Apr 2016, 23:15
Profile

Gillar hans engelska, inte egentligen sämre än andra svenskars, tvärtom. Gillar att han inte försöker göra sig till och bara är sig själv.
FYI - för native speakers låter det bara löjligt med gemene svensks "amerikanska" engelskaförsök, dvs sticker inte mer i öronen men låter bara istället tramsigt

22 Apr 2016, 10:05
Profile

pleximaster wrote:
Borde kanske hålla mig utanför denna tråd då jag anser mig vara kompis med Johan.

Jag är dock grymt imponerad av honom och hans förmåga att alltid hitta något intressant att spela, inspirerad av de ljud han får av det han demar. Alldeles för många som demar instrument och utrustning på nätet gör inte detta, utan ska i stället visa upp sig själva och då faller hela grejen med att dema utrustning, eller hur?

Jag gillar verkligen Johans attack, timing och grove i spelet. Han har ju sällan komp med men det är väldigt rytmiskt stabit och det märks att han spelat många år både trummor och bas. Ljudmässigt överträffar hans inspelningar allt jag hört i denna kategorin på Youtube och även många studioinspelningar.

Vidare är jag grymt imponerad av hans mod att ställa sig så här utlämnad när man spelar in så här naket utan komp och massa effekter. Inga trummisar och sångare som döljer skavanker i spelet. Jag själv drar mig oerhört mycket för att lägga ut ett klipp på nätet, jag kör oftast bara ett vad jag kallar "quick and dirty" det får bli som det blir en tagning med telefonen för att tex visa att nu är det ljud i en stärkare jag fixat... Sen känner jag ändå "hjälp tänk om någon hör mig spela otajt..." (Alla har vi väl spelat i band och har mardrömmar om domen från "musikpolisen" som kom till allas spelningar, stod längst bak med armarna i kors och lyssnade skeptiskt till alla ens fel man gjorde, uppbackade av jantelagen. :) )

Från forum så som ljudbojen är det otroligt få som faktiskt lägger ut ljudklipp och musik, vilket är konstigt då det faktiskt är ljud och musik på nåt sätt detta handlar om. Vi lägger glatt ut bilder på gitarrer, förstärkare. svajstall och mickar men att visa upp hur det låter, "nä" fan det är jobbigt. Så en eloge till Johan och andra som vågar detta. Han är ju en vanlig kille som oss andra (Killar och tjejer) här. Han är ingen offentlig person på det sättet att han gör detta som sitt jobb. Det är en hobby han har, han har inte sponsring eller så, Han ar ju inte ens reklam på sin sida, han tjärnar inga pengar på det här, snarare tvärt om kan jag tänka med tanke på allt tid han lägger ner.

Så tack Johan min vän för en fantastiskt kul och inspirerande youtube kanal som jag tycker berikat vårat gemensamma gitarrintresse otroligt!!! :) :) :)

plexi

Håller helt och till fullo med dig, det kanske inte framgick av mitt tidigare inlägg där jag skrev att han spelar lite statiskt. Menade bara att jag kan förstå att man tycker det, inte att det skulle göra mervärdet av YT-videosarna lägre, kanske snarare tvärtom.

http://ironlamb.bandcamp.com/
https://www.youtube.com/channel/UC7vgsQ ... tIhcqXo9EQ

22 Apr 2016, 12:43
Profile WWW

Hur han än nu spelar (jag tycker han demar perfekt) så har han börjat nå stora framgångar på youtube och så smått börjat klättra upp som ett välkänt namn inom "gitarrvärlden". Mer än vad man kan säga om de flesta av oss här. :-)

Fortsätter han så här så gissar jag han kommer få flera intressanta karriär erbjudanden förutom det han redan bygger upp på youtube.

22 Apr 2016, 13:04
Profile

Följer Johan och hans youtube kanal nu när jag letar efter tips i marshallträsket. All heder åt Johan.

22 Apr 2016, 14:00
Profile WWW

Magnus Olsson wrote:

Bu. Han spelar helt adekvat för de prylar han testar, så vi rockkillar kan relatera ljudet till det vi gillar.
Gillar man varken Rock, Marshalls eller gamla gitarrer kan jag förstå att man inte får ut mycket av det.

22 Apr 2016, 14:40
Profile ICQ WWW

Mike Leaf wrote:
Magnus Olsson wrote:

Bu. Han spelar helt adekvat för de prylar han testar, så vi rockkillar kan relatera ljudet till det vi gillar.
Gillar man varken Rock, Marshalls eller gamla gitarrer kan jag förstå att man inte får ut mycket av det.

+1 Gillar Johan skarpt!

22 Apr 2016, 15:36
Profile

Åjo,
ofta kul/demo spelande. Det ger i alla fall mig något trots att jag helst vill ha förstärkare med mycket headroom.
Mike Leaf wrote:
Magnus Olsson wrote:

23 Apr 2016, 02:12
Profile

Mike Leaf wrote:
Magnus Olsson wrote:

Det har, som sagts, inte med vad man spelar att göra.

/Magnus

23 Apr 2016, 18:59
Profile WWW

Jag gillar hanns "Nobel-engelska", den ger en tung, vetenskaplig inramning till testerna! :D
Personligen tycker jag att i princip alla Y-T demos och tester är totalt outhärdliga. Sunkig ljudkvalitet, gubbar som pratar i evigheter för att avrunda med att spela på nybörjarnivå på sina "boutique-pryttlar"!
Undantag finns, Phil X, Greg Koch, och definitivt Johan Segeborn!

24 Apr 2016, 08:28
Profile

pudas wrote:
Jag gillar hanns "Nobel-engelska", den ger en tung, vetenskaplig inramning till testerna! :D
Personligen tycker jag att i princip alla Y-T demos och tester är totalt outhärdliga. Sunkig ljudkvalitet, gubbar som pratar i evigheter för att avrunda med att spela på nybörjarnivå på sina "boutique-pryttlar"!
Undantag finns, Phil X, Greg Koch, och definitivt Johan Segeborn!

:D :D :D :D

Håller med, det är ju oftast så det ser ut.
Med detta perspektiv får jag väl hålla med om allt (även om jag skulle skrivit lite andra namn).
Jag tittar sällan på tester (testar själv istället, även om det är ekonomiskt korkat) men generellt så spelar folk alldeles för mycket, som om de vill dema sig själv mer än prylen.
Korta spel med olika ljud (så länge prylen inte bara kan ett), gärna komp också och en genomgång av prylen och man är hemma.

/Magnus

24 Apr 2016, 19:09
Profile WWW

Känns som den killen liksom är grejen med att det finns olika gitarrister som genuint går in för det man gör bland oss allihopa. Man blir jävligt glad av sånt och även om man har olika preferenser så hatten av för den snubben inte minst för den tid och den energi som krävs för att göra det :-)

24 Apr 2016, 23:11
Profile WWW
Reply to topic   [ 29 posts ]