View unanswered posts | View active topics It is currently 02 May 2026, 05:27

Reply to topic  [ 64 posts ]  Go to page 1, 2, 3  Next
Musikförsäljningen ökade 
Author Message

Post Musikförsäljningen ökade
Intäkterna från musikförsäljning ökade i fjol globalt för första gången på 20 år, med 3,2%.
I Sverige var ökningen hela 8,6 procent.
http://www.ifpi.se/dokument-statistik/m ... laret-2015
Vilka slutsatser ska man dra av det?

19 Apr 2016, 16:11
Profile

Post Re: Musikförsäljningen ökade
Att folk övergett den gamla skivköparmodellen "betala en gång - lyssna för evigt", till förmån för strömningsmodellen "betala varje månad - lyssna tills du slutar betala".

I längden måste ju detta innebära att lyssnarna betalar mer.

Själv envisas jag med att lyssna på skivor. Som jag betalt en gång. Vill inte betala spotify för musik som jag redan har betalt för.

19 Apr 2016, 16:48
Profile

Ingen aning, men med statistik och siffror kan man bevisa att jorden är platt om man det vill!
Det som gläder mig är att 11% är på CD och att vinylförsäljningen ökar pyramidalt, vilket innebär att det fortfarande finns folk som föredrar att aktivt lyssna på musik i en redig ljudanläggning i stället för i telefonlurar!

19 Apr 2016, 16:52
Profile

Tja, att folk faktiskt börjar köpa skivor igen?

Det är ju fantastiskt. Finns inget dåligt alls.

19 Apr 2016, 18:26
Profile WWW

Uttalandet som finns på sidan måste väl tolkas så att Youtube är en nagel i ögat på branschen nu. Uppenbarligen lyssnar många på musik via YT utan att det genererar just några intäkter.
Men piratnedladdningen har väl antagligen minskat till förmån för streaming vilket kanske bidrar till ökningen.

19 Apr 2016, 21:45
Profile

Det som slår mig mest är att annonsfinansierad strömmad musik inte verkar generera några intänkter att tala om.

Då blir väl Spotify med flera på sikt tvungna att få över kunderna till betalmodellen. Det kan vara det som siffrorna börjat visa, dvs en prishöjning bland streamtjänstera snarare än ett ökat musikintresse? Sen är det ju en annan fråga om folk stannar kvar i betalmodellen.

Men mest kul är vinylens återkomst.

"Om jag bara var lite ödmjuk skulle jag vara perfekt!!!"

19 Apr 2016, 22:21
Profile

dacca wrote:
Det som slår mig mest är att annonsfinansierad strömmad musik inte verkar generera några intänkter att tala om.

Då blir väl Spotify med flera på sikt tvungna att få över kunderna till betalmodellen. Det kan vara det som siffrorna börjat visa, dvs en prishöjning bland streamtjänstera snarare än ett ökat musikintresse? Sen är det ju en annan fråga om folk stannar kvar i betalmodellen.

Undertecknad, och de flesta jag känner, gick över till Spotify Premium för flera år sedan. Frivarianten gick väl an i början, med reklam rätt sällan, och mestadels för musik. Det blev bara mer och mer reklam...
Tror med andra ord att den processen är långt gången redan.

20 Apr 2016, 09:07
Profile WWW

kjelle wrote:
dacca wrote:

Undertecknad, och de flesta jag känner, gick över till Spotify Premium för flera år sedan. Frivarianten gick väl an i början, med reklam rätt sällan, och mestadels för musik. Det blev bara mer och mer reklam...

Det stämmer säkert, men jag vet inte om ni är helt representativa i erat musikintresse :o . Enligt wikipedia hade t.ex. spotify dygt 60 milj kunder, varav cirka 15 betalande i maj 2015.

Fortsätter alla dina kompisar med abonnemang när de väl en gång börjat, eller är det några som hoppat av?

20 Apr 2016, 17:16
Profile

Är det bara jag som tycker det är lite fånigt och bakåtsträvande att vinyl är så populärt just nu? Fördelarna är ju rätt få jämfört med nackdelarna och den mesta nya musiken är ju förmodligen ändå producerad digitalt och sen helt enkelt bara utgiven på ett analogt format. Sen skulle jag gissa att dom flesta som köper vinylskivor inte egentligen köper för att gå hem och lyssna på skivan på sin grymma anläggning utan köper bara för att det är coolt att ha och sen ändå lyssnar på musiken på sin telefon.

20 Apr 2016, 17:49
Profile ICQ YIM WWW

Ixmack wrote:
Är det bara jag som tycker det är lite fånigt och bakåtsträvande att vinyl är så populärt just nu? Fördelarna är ju rätt få jämfört med nackdelarna och den mesta nya musiken är ju förmodligen ändå producerad digitalt och sen helt enkelt bara utgiven på ett analogt format. Sen skulle jag gissa att dom flesta som köper vinylskivor inte egentligen köper för att gå hem och lyssna på skivan på sin grymma anläggning utan köper bara för att det är coolt att ha och sen ändå lyssnar på musiken på sin telefon.

Nej inte är vinyl bakåtsträvande inte! En kvalitetspressad vinyl avspelad på en kompetent anläggning erbjuder betydligt högre ljudprestanda än CD och streamat/MP-3. Men, vist det kanske inte i praktiken har så stor betydelse, vad viktigare är att när man köper en vinyl så har men investerat i ett lite multimedia-konstverk! Omslag med plats för grafik-konst, plats för diverse texter eller t.o.m en hopvikt affisch!
En annan aspekt är att man lyssnar på vinyl på ett helt annat sätt än digitalt. En vinyl sätter man ner nålen på första spåret och lyssnar till plattan är slut, man lyssnar på plattan i sin helhet! I dag zappar man bara och lyssnar kanske bara på dom första tjugo sekunderna på sin favoritlåt, sen zappar man vidare.
Sen har givetvis varje människa sin orsak i val av plattform för sitt musiklyssnande.

20 Apr 2016, 18:24
Profile

dacca wrote:
kjelle wrote:

Det stämmer säkert, men jag vet inte om ni är helt representativa i erat musikintresse :o . Enligt wikipedia hade t.ex. spotify dygt 60 milj kunder, varav cirka 15 betalande i maj 2015.

Fortsätter alla dina kompisar med abonnemang när de väl en gång börjat, eller är det några som hoppat av?

Jag undrar hur många procent av de 45 miljoner ickebetalande kunderna som ens loggar in på sina konton. Har ett spotifykonto jag inte varit inloggad på de senaste 4 åren (loggade in förra månaden och kontot finns kvar).

Sen kanske de inte räknar konto=kund, vad vet jag..

20 Apr 2016, 18:50
Profile

pudas wrote:
Ixmack wrote:

Nej inte är vinyl bakåtsträvande inte! En kvalitetspressad vinyl avspelad på en kompetent anläggning erbjuder betydligt högre ljudprestanda än CD och streamat/MP-3. Men, vist det kanske inte i praktiken har så stor betydelse, vad viktigare är att när man köper en vinyl så har men investerat i ett lite multimedia-konstverk! Omslag med plats för grafik-konst, plats för diverse texter eller t.o.m en hopvikt affisch!
En annan aspekt är att man lyssnar på vinyl på ett helt annat sätt än digitalt. En vinyl sätter man ner nålen på första spåret och lyssnar till plattan är slut, man lyssnar på plattan i sin helhet! I dag zappar man bara och lyssnar kanske bara på dom första tjugo sekunderna på sin favoritlåt, sen zappar man vidare.
Sen har givetvis varje människa sin orsak i val av plattform för sitt musiklyssnande.

Vad är en "kvalitetspressad" vinyl enligt dig?

20 Apr 2016, 19:03
Profile

Kanske uttrycket "kvalitetspressad" var något vagt, men vad jag menar är en vinyl som håller högsta tekniska kvalitet, i alla led, mastring, gravering, pressning.

20 Apr 2016, 20:13
Profile

En anledning till att vinylen kommer tillbaka tror jag har att göra med hur man mixar idag. Fokus ligger på att låta häftigt i streamad mp3 som ska ut i pyttehögtalare.

Se t.ex. https://www.youtube.com/watch?v=3Gmex_4hreQ

Ett sätt att komma runt det problemet är att köpa vinyl. Åtminstonde gamla, men jag skulle tro även nya, vinylskivor mastras/mixas inte på samma sätt som mycket av det digitala (CD/mp3).

20 Apr 2016, 21:58
Profile

pudas wrote:

Vet inte om jag tycker vinyl låter bättre än en CD egentligen, hugget som stucket tycker jag men det kanske är fel på mina öron. CD'n fortsätter ju dessutom låta bra mycket längre än en vinylskiva. Håller med om att det är kul att kunna njuta av omslag, bilder och design i lite större format men det är ju en rätt liten fördel jämfört med nackdelarna och innebär ju i sig själv en nackdel egentligen genom sin otymplighet.
Hur folk lyssnar på musik är nog väldigt individuellt, oavsett vilket format man väljer. Skillnaden är väl att i och med "nya" format är det lättare att lyssna på ett annat sätt, lyssna på bara en låt från en platta när man är sugen på just den eller när man inte har tid att lyssna på ett helt album, eller varför inte sätta spelaren på shuffle och blanda när man inte riktigt vet vad man är sugen på? Vill man lyssna igenom ett helt album finns ju möjligheten kvar och dom flesta gör nog lite av varje.

20 Apr 2016, 22:00
Profile ICQ YIM WWW

Spotify passerade nyligen 30M betalande kunder. De verkar också stå sig bra i konkurrensen mot andra liknande streamingtjänster.

Jag skulle också tro att betalande kunder står för majoriteten av det faktiska lyssnandet.

"Marshall equipment is made to pass on your sounds. Faithfully. Without distortion." (tidig Marshall-slogan)

21 Apr 2016, 09:07
Profile

Jag tillhör också de som helt klart föredrar de nya formaten, minns fortfarande böket med vinylskivorna och hur man alltid fick en liten dammrand kvar hur mycket man än borstade så de sprakade till vid varje varv. Sedan är det fantastisk att ha tillgång till all musik och kunna lyssna på nya saker när man känner för det.

Det måste väl ha diskuterats förut här misstänker jag, men rent tekniskt är väl inte vinyl så fantastiskt bra egentligen eller? Sedan kan jag köpa att de kanske mixas annorlunda etc och att det ger en bättre upplevelse...

21 Apr 2016, 10:10
Profile

Jag kör bara vinyl hemma och bara spotify på jobbet.
Olika format beroende på var jag är.

21 Apr 2016, 10:25
Profile ICQ WWW

dacca wrote:
En anledning till att vinylen kommer tillbaka tror jag har att göra med hur man mixar idag. Fokus ligger på att låta häftigt i streamad mp3 som ska ut i pyttehögtalare.

Se t.ex. https://www.youtube.com/watch?v=3Gmex_4hreQ

Ett sätt att komma runt det problemet är att köpa vinyl. Åtminstonde gamla, men jag skulle tro även nya, vinylskivor mastras/mixas inte på samma sätt som mycket av det digitala (CD/mp3).

Dessvärre är precis detta ett problem med dagens nypressade vinyler. Det finns nästan inga ställen kvar som graverar analogt eftersom den sortens rullbandspelare som klarar av att göra det utan att riskera att förstöra graververket både är dyra och sällsynta. Därför kör man det istället genom ett digitalt delay, vilket gör att man alltid har en liten klick bajs i maten.. :P

Pudas: Detta är bakgrunden till min något diffusa fråga om kvalitetsvinyl.

Brasklapp: Är inspelningen i sig digital spelar detta naturligtvis ingen roll, men att spela in digitalt och sen släppa det analogt är ju helidiotiskt. Detta är emellertid exakt vad de flesta gör då det är creddigt med formatet i sig.

21 Apr 2016, 12:41
Profile

Vinyljunkie wrote:

Brasklapp: Är inspelningen i sig digital spelar detta naturligtvis ingen roll, men att spela in digitalt och sen släppa det analogt är ju helidiotiskt. Detta är emellertid exakt vad de flesta gör då det är creddigt med formatet i sig.

Hipstersformat :arrow: :mrgreen:

21 Apr 2016, 13:05
Profile ICQ WWW

Vinyljunkie wrote:
...att spela in digitalt och sen släppa det analogt är ju helidiotiskt.
Nja, musiken måste ju passera flera analoga led ändå (högtalarmembran, örats trumhinna) så helidiotiskt är kanske att ta i.

21 Apr 2016, 13:29
Profile

rifle wrote:
Vinyljunkie wrote:

Hipstersformat :arrow: :mrgreen:

Ja det har ju blivit det på senare år men det verkar ofta som att många köper vinyl bara för att ha, inte alltid för att spela. DET är helidiotiskt i min bok.

21 Apr 2016, 13:31
Profile

d95err wrote:
Spotify passerade nyligen 30M betalande kunder. De verkar också stå sig bra i konkurrensen mot andra liknande streamingtjänster.

Jag skulle också tro att betalande kunder står för majoriteten av det faktiska lyssnandet.

Det är väl min känsla också. Som svar på frågan ovan, nej, känner ingen som har gått tillbaka från Spotify Premium till Free, det blir för jobbigt med reklamen.
Att jämföra vinyl med streamat är ju ibland inte möjligt. Jag lyssnar då och då på vinyl hemma, har väl åtminstone ca 400 vinyl. Så fort jag behöver något portabelt blir det Spotify, eller något annat streamat medium. Svårt att bära med sig en välljudande vinylspelande anläggning...

21 Apr 2016, 14:50
Profile WWW

Men Adele släppte ju ett album förra året, klart skivförsäljningen gick upp då... :D

Lite mer cyniskt;
Apple music lanserades. Så ock Tidal.
Apple music hade en 3 mån lång prova gratis som nu gått över till betalning. Har folk sagt upp tjänsten eller ligger den och tickar pengar nu?
Tidal likaså?

Låter det bra så är det antagligen bra...

21 Apr 2016, 15:47
Profile

kjelle wrote:
d95err wrote:

Det är väl min känsla också. Som svar på frågan ovan, nej, känner ingen som har gått tillbaka från Spotify Premium till Free, det blir för jobbigt med reklamen.
Att jämföra vinyl med streamat är ju ibland inte möjligt. Jag lyssnar då och då på vinyl hemma, har väl åtminstone ca 400 vinyl. Så fort jag behöver något portabelt blir det Spotify, eller något annat streamat medium. Svårt att bära med sig en välljudande vinylspelande anläggning...

Spela in blandband?

21 Apr 2016, 16:37
Profile

martink78 wrote:
Det måste väl ha diskuterats förut här misstänker jag, men rent tekniskt är väl inte vinyl så fantastiskt bra egentligen eller? Sedan kan jag köpa att de kanske mixas annorlunda etc och att det ger en bättre upplevelse...

Det där fattar inte jag heller riktigt. När vinylplattorna var på väg ut och CD på väg in, menade alla förståsigpåare att CD och digitalt var ljudmässigt totalt överlägset vinyl. Nu är det många som menar motsatsen och blir skitarga om man ifrågasätter. Själv köper jag gärna plattor jag tycker är så bra att jag "vill ha" dem, men skulle aldrig drömma om att köpa dem i ett så bökigt format som vinyl. Nån begagnad vinylare slinker dock in ibland. Leve CD:n!

21 Apr 2016, 16:45
Profile

Lyssnar bara på vinyl.
Blev stressad av spotify,hade aldrig ro att lyssna in något.
Det är för lätt att bara byta låt,gäller även cd.
Med viylen låter jag alltid en sida få snurra klart,har nu upptäckt massor av ny(gammal)musik.
Musik har blivit roligt igen!
Polaren gör lite lika med youtube, sätter på tvn väljer en grupp sen väljer tuben själv nästa osv.
Funkar för honom.
Dock betalar jag för spotify,använder det enbart om jag ska ta ut en låt.
Ljudmässigt är vinyl sjukt mycket bättre tycker jag.

21 Apr 2016, 16:56
Profile

Lyssnar numera på Tidal HiFi (streamat i CD kvalitet), klart bättre än Spotify ljudmässigt. Spelar trådlöst från en iMac till en riktigt bra stereo och det låter ruskigt bra.

21 Apr 2016, 18:12
Profile ICQ WWW

Två saker som jag snappat upp kring detta är, för det första, att hjärnan tydligen är riktigt dålig på att komma ihåg hur något låter.

Många tror kanske de har dåliga öron osv, men det är visst universiellt. Därav behovet av A/B prov. Det hela blir kanske lite som att gå till optikern, det går liksom inte bara att plocka fram de bästa styrkorna, utan man får testa hit och testa dit. Det leder också till att man lätt kan lura sig själv att nåt låter 'helt ok' eller 'rätt bra' så länge man inte har något att jämföra med.

Den andra grejen är att CD har bättre dynamiskt omfång (dynamic range), vilket ger större möjligheter vid mixning/mastring, men att man inte utnyttjar det. Vad jag förstått beror det på att man vill låta bra, eller kanske säljande, under otacksamma förhållanden som i öronsnäckor, i bilen, i datorhögtalarna osv. Hur som helst har det hela lett till att man ofta har mindre dynamiskt omfång på CD's än man hade på vinyl.

21 Apr 2016, 21:21
Profile

blackers wrote:
Lyssnar numera på Tidal HiFi (streamat i CD kvalitet), klart bättre än Spotify ljudmässigt. Spelar trådlöst från en iMac till en riktigt bra stereo och det låter ruskigt bra.

Komprimeras inte ljudet när man skickar det trådlöst via bluetooth?

21 Apr 2016, 23:11
Profile
Reply to topic   [ 64 posts ]  Go to page 1, 2, 3  Next