View unanswered posts | View active topics It is currently 30 Apr 2026, 18:53

Reply to topic  [ 9 posts ] 
tips på sanding primer 
Author Message

Post tips på sanding primer
Har flyttat till hus, vilket dramatiskt underlättar lackeringsjobb. Funderar på se över en butterscotch blonde tele som borde strippas på sin fula och tjocka polylack (JV Squire) och i stället få en tunn och elegant nitro-dito. Har upptäckt att det finns en produkt som på engelska kallas sanding primer, en primerlack som är väldigt lättslipat.

På gitarrdelar och gmf hittar jag bara porfyllare, vilket är något annat (om jag fattat det hela rätt). De sanding primers jag har hittat i Sverige hos bilhandlare etcetera är färgade, men jag vill ju ha en transparent primer med tanke på butterscotch blonde... Har någon här tips på var jag kan hitta transparent sanding primer, antingen spray eller på burk?

18 Apr 2016, 19:40
Profile

Vilket träslag?

Du kan använda Nitro som sealer , det går alldeles utmärkt.

18 Apr 2016, 19:53
Profile ICQ WWW

Post Re: tips på sanding primer
Det är en 52' jv squier butterscotch blonde. Ask gissar jag? Kan ta en bild senare och visa.

Nitrolack, ok. Den blir ju riktigt hård. Såg en video på youtube om den här sanding primer-produkten. Lättslipad och kloggade tydligen inte igen sandpappret heller.

18 Apr 2016, 20:42
Profile

http://www.rothkoandfrost.com/clear-cel ... sealer-uk/

Det finns fler om man googlar.

Jag har ingen erfarenhet. De slipbara primers jag har använt är för billacker.

Kolla spec noga. Den första clear primer för trä jag hittade var för PU-lack.

18 Apr 2016, 21:47
Profile

Mike Leaf wrote:
Vilket träslag?

Du kan använda Nitro som sealer , det går alldeles utmärkt.

+1 Ska man lacka nitro vill i alla fall inte jag "sabba" det genom att kladda på en massa annat under. Täta träslag som t.ex al behöver inte porfyllas, porösare trä som träskask etc går utmärkt att grunda med nitro några varv och våtslipa innan önskad finish läggs på, porfyllare är enligt mig onödigt.
Visst sk slipgrund och liknande går lätt och snabbt att slipa men jag antar att det inte är fråga om någon industriell produktion här så då kan du unna dig den extra tiden det tar att få det riktigt bra :)

18 Apr 2016, 23:02
Profile

Toppen! Tack tipsen!

19 Apr 2016, 08:38
Profile

shellack funkar utmärkt annars:)

19 Apr 2016, 17:30
Profile ICQ YIM WWW

TheLars wrote:
shellack funkar utmärkt annars:)

+1

19 Apr 2016, 18:35
Profile

Om du nu ska använda cellulosa lack (som nitro heter på svenska) så finns det ingen anledning att krångla till det.

Lägg två lager med 50% förtunnad lack, sickla alla plana ytor och fint sandpapper (typ 800-1000 ) på övriga ställen.
Efter det lägger du 3-4 lager med 10-20% förtunnad lack, sickla mellan varje lager och det är inte skit noga hur ytfinishen blir då cellulosa lack är så starkt att varje nytt lager löser upp föregående o "gifter sig" med varandra, så att man sicklar/sliper mellan lagerna är för ta bort ev skräp o ojämnheter.

Efter detta låter du lacken vila gärna över en vecka innan du kan vatten slipa med MK fint sandpapper för att sen polera.

Genom åren har jag sett många mindre bra resultat av "hemma lack" men den gemensamma nämnaren för inte så lyckat resultat har varit otålighet o dåligt underarbete.
Man kan mycket väl göra en bra hemma lack som har proffs resultat om man gör sitt jobb rätt och inte är otålig.
Visst en polermaskin är ju lite springande punkten varför proffs jobb på gitarrer som oftas ser bra ut, men man kan hand polera o få samma resultat fast det tar tid o är jobbigt.
Alternativ till hand polera är ju att göra allt jobb själv och en lämna bort poleringen, har själv pratat med GNU just om det vilket är något dom ställer upp på.
GNU har för övrigt en del bra tips om lackering på sin sida.

21 Apr 2016, 18:14
Profile
Reply to topic   [ 9 posts ]