View unanswered posts | View active topics It is currently 29 Apr 2026, 17:06

Reply to topic  [ 10 posts ] 
Någon som testat mackie thump? 
Author Message

Post Någon som testat mackie thump?
Hej!

Ny på detta forum så jag hoppas jag postar i rätt del. Som rubriken lyder, mackies thumpserie.. Någon som testat och vill dela med sig av erfarenheter kring dessa högtalare. Det som lockar är ju att 15 tummarna är specade ner till 35 Hz vilket ju i teorin eliminerar behovet av en sub till det jag tänker använda dem till. Tacksam för svar om dessa, tar gärna emot tips på alternativ också

//JN

17 Apr 2016, 19:51
Profile

Post Re: Någon som testat mackie thump?
Ingen erfarenhet av just thump serien, men Mackies äldre sortiment är inget som imponerat på mig. Vi köpte i bandet ett par aktiva 15 tum fullrange som aldrig lät speciellt bra, inte jämfört med dom RCF vi körde på som huvudanläggning , vill minnas att jag t.o.m föredrog Behringers eurolive som vi också hade ett gäng av.
Jag har också ett gammalt 24 kanal Mackie bord som var OK nytt, om än något konstig i sitt upplägg med en obegriplig mix av TRS, TS, XLR. Varje dag är det nya rattar som sprakar, eller är helt döda!

19 Apr 2016, 09:56
Profile

Lyssna och testa själv. Specade ner till 35 Hz? Jag har hörlurar specade
till 35 Hz - det betyder inget i sig. Vad ska du ha dem till?

19 Apr 2016, 10:51
Profile

Vad är det du ska ha dem till?

Jag har haft Thump 12 som monitor till acke/sång och när jag kört kemper live.
Funkar bra, inga konstigheter. Inte helt tysta men inte så att det stör. Väldigt lätta.
Det är helt schyssta monitorer men inte fantastiska. Tycker att 12an hanterade låga frekvenser bra.

19 Apr 2016, 11:47
Profile

Tack för svar!

Jag ska ha dem till Acke, sång och förinspelade backingtracks med bas och klaviatur, möjligen en uppmickad cajon lite då och då. Mindre lokaler och mindre spelningar utomhus. Sett till effekt och ljudstyrka är jag rätt säker på att 12 eller 15 tums toppar räcker till. Hade de funnits att lyssna på någonstans i närheten hade jag gärna gjort det, men ingen av de lokala handlarna har mackie i sitt sortiment.

Det jag har lyssnat på hittills, Yamaha m.fl. tycker jag har saknat lite i botten och behövde kompletteras med sub. Det jag hittills läst om mackies thumpserie är att de har mer botten så det kanske skulle funka med dem till förmån för både plånbok och rygg.

Med tanke på priset så lutar det nog åt att jag beställer ett par och prövar

19 Apr 2016, 17:40
Profile

Var i köptagen på PA för några månader sedan och blev inte speciellt imponerad av Mackie. Köpte HK Pulsar istället.

19 Apr 2016, 18:33
Profile

Har inte heller jag varit imponerad av Mackie. Brukar vara djäkligt vassa i diskanten.
Har själv två riggar Bose L1 II med B2 basar. Dessa är suveräna mot allt förutom plånboken. Äger också ett par RCF 10". Har även kört innan med HK performer och någon annan modell som jag också gillade ljudet i. Yamaha gör djäkligt bra grejer. Kommer inte ihåg vad jag spelat på om det var DLX eller vad serien hette ingen överdriven ton eller bas någonstans utan väldigt raka och spelar både starkt och långt. Har även Ägt Yamaha 450 något som också lät bra.

Om du kan tänka dig köra mindre toppar och sub så kan jag rekommendera lite okända BK-Audio GX 15 så låter riktigt bra och för ok pengar. BK är dom som hade hand om HK innan men som gjort en egen rippoff och även förbättrat produkten. Men så var det ju det där med att släpa en sub.

19 Apr 2016, 21:49
Profile

Ända tills du skrev att du skall köra bakgrunder i dem tänkte jag skriva att de funkar bra så länge du inte pressar dem (då blir de obehagligt hårda och irriterande).

Men med bakgrunder funkar de inte förutom på mycket låg volym, ännu mindre om du inte har en sub till.
De orkar helt inte återge ett fullrange ljud på ett behagligt sätt i mina öron.
Jag har fått såna på clinics ibland och med bakgrunder låter det inte alls skoj, hårt, obehagligt och kraftlöst.

/Magnus

19 Apr 2016, 22:33
Profile WWW

Halva grejjen med subba eller subbor är att man avlastar resten
av systemet från basregistret. Bas är mkt effektkrävande och
mellanregistret blir mycket renare när trattarna som ska sköta
det slipper en massa dunka-dunka. < populärvetenskaplig formulering.

20 Apr 2016, 09:26
Profile

Ok, får nog tänka om lite då och satsa på ett system med sub ändå. Kanske går att använda lite mindre toppar isf. Tusen tack för användbar information allihopa!

20 Apr 2016, 10:59
Profile
Reply to topic   [ 10 posts ]