View unanswered posts | View active topics It is currently 26 Apr 2024, 18:50



Reply to topic  [ 122 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4, 5  Next
Ghost, vad/vilka är det? 
Author Message
User avatar

Joined: 09 Dec 2007, 23:13
Posts: 10870
Location: I skogen utanför Göteborg
Post Re: Ghost, vad/vilka är det?
tobol wrote:
Magnus Olsson wrote:

Ghost är ju tveklöst pop.
Pop är bara en benämning, förkortning, för populär musik och ghost är populära.
Metallica och Guns and Roses är också pop i ordets rätta bemärkelse, populära alltså.

Och skulle man tolka benämningen pop som många gör, som en stil av musik, så är ju ghost pop då också, det är på det stora hela bara produktionen som skiljer. Mycket av det skulle lika gärna kunna vara en ABBA låt och ABBA är tveklöst pop (jag älskar ABBA, så det är långt ifrån något negativt).
Precis som den mesta power metal är exakt samma sorts låtar som schlager och att vissa stilar av country är exakt samma sorts låtar som dansband, till exempel.

Pop är inte ett fult ord, pop är bara att det är populärt.

/Magnus


Det är den ursprungliga definitionen från tidigt 20-tal. Pop ses idag som en genre och inte som ett begrepp för populärmusik. Produktionen är mer eller mindre det som definierar genren, finns otaliga exempel där låtar görs om och som visar på att det nästan alltid är produktionen och inte låten som är betydande för genren. Sen finns det självklart undantag som med allt annat.

Men att kalla rock och metal för pop används i 99% av fallen som något slags hån eller förminskande, sen har vi de som endast vill diskutera för diskussionens skull som drar upp att alla populära band är en del av populärmusiken och är således pop.

Fråga lite blandat folk om de anser Metallica vara ett popband och ta del av verkligheten.


Jo, jag skrev ju det också.
"Och skulle man tolka benämningen pop som många gör, som en stil av musik.. Osv.".

Visst är det produktionen som ofta gör vilken genre musik blir stoppad i, som jag antyde i "Precis som den mesta power metal är exakt samma sorts låtar som schlager och att vissa stilar av country är exakt samma sorts låtar som dansband, till exempel". Fast produktionen av pop (menat som musikstilen folk normalt kallar pop) har varit hur många olika produktionstilar som helst genom åren. Michael Jackson är tveklöst pop, the Cardigans är tveklöst pop, Beatles är tveklöst pop, det finns inte en enda gemensam nämnare där produktionsmässigt förutom att det är väldigt populära alla tre.

Oftare är det nog vad bandet/artisten/skivbolaget marknadsför det som.
Ta bort ghost image och de är tveklöst väldigt mycket närmare pop (menat som musikstilen folk normalt kallar pop) än någon annan stil av musik, möjligen poprock.

Vilken tolkningen man än känner för att ha av ordet pop så är ingen av dem något negativt i mina öron.
Gissningsvis är tolkningen från de som ser det som något hån eller förminskande att musiken är saleout, försök till att bli populär. Och då är vi ju tillbaka i den ursprungliga tolkningen, pop som populärt (och gissningsvis är då populärt något negativt).

Själv lever jag efter att det finns genren "musik".

Det känns rätt ointressant vad folk på gatan kallar Metallica, de var bara ett exempel.
I "true metal" fans ögon är de saluouts, ett läskigt pop band (det är allt som säljer i deras ögon).
I Lena radiolyssnarens öron är det värsta extrem hårda brölbandet, fast de har ju ju kanske en fin så där lugn låt.

Genre sitter väldigt mycket i vad lyssnaren tycker eller vill att det skall vara.
Prata vi då så breda genrer som pop eller rock kan det ju nästan vara vad som helst.

Sen har vi de som självklart utgår ifrån att deras tolkning är den odiskutabla sanningen.

/Magnus

_________________
"Playing guitar really helps your guitar playing"


15 Apr 2016, 00:41
Profile WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:22
Posts: 3243
Location: växjö
Post Re: Ghost, vad/vilka är det?
Det är intressant hur pass viktigt det är med terminologin för metal publiken, säg ordet Pop, och metal diggaren känner " hån eller förminskande"!
Men klart om man söker på sub varianterna av "metal" på Wiki så inser man att det är mycket att hålla reda på!
Black metal, death metal, doom metal, thrash metal, power metal, speed metal, nu metal, grindcore, osv in absurdum, då är ju ordet pop ytterst förvirrande!

_________________
pudas


15 Apr 2016, 06:28
Profile
User avatar

Joined: 09 Dec 2007, 23:13
Posts: 10870
Location: I skogen utanför Göteborg
Post Re: Ghost, vad/vilka är det?
pudas wrote:
Det är intressant hur pass viktigt det är med terminologin för metal publiken, säg ordet Pop, och metal diggaren känner " hån eller förminskande"!
Men klart om man söker på sub varianterna av "metal" på Wiki så inser man att det är mycket att hålla reda på!
Black metal, death metal, doom metal, thrash metal, power metal, speed metal, nu metal, grindcore, osv in absurdum, då är ju ordet pop ytterst förvirrande!


Ja, det är intressant det där, och inte bara inom metal, inom alla stilar. Inom metal skall man helst komma på ett helt eget namn som slutar med "metal", djentcorekill metal eller nått. Sen får man grupptillhörighet med alla andra som vill vara djentcorekill metal. Kanske är det samma med nästan alla stilar, bara att man inte är lika insatt där?

I ärlighetens namn tyckte jag sånt var viktigt när jag var yngre, fast hårdrock och metal hade inte så många undergrupper att man blev helt förvirrad då, nu tycker jag nog mest att det känns krystat.
Fast jag förstår det ur ett "vill lyckas" perspektiv, man måste ju berätta för publiken vem det är som skall gilla en så skivbolagen vet vem de skall marknadsföra en mot. Ghost hade kanske inte lyckats riktigt lika bra om de marknadsfördes i "får jag lov" istället för Sweden rock.

/Magnus

_________________
"Playing guitar really helps your guitar playing"


15 Apr 2016, 08:01
Profile WWW
User avatar

Joined: 29 Apr 2010, 13:47
Posts: 2622
Location: Sthlm
Post Re: Ghost, vad/vilka är det?
Magnus Olsson wrote:
I ärlighetens namn tyckte jag sånt var viktigt när jag var yngre, fast hårdrock och metal hade inte så många undergrupper att man blev helt förvirrad då, nu tycker jag nog mest att det känns krystat.
Fast jag förstår det ur ett "vill lyckas" perspektiv, man måste ju berätta för publiken vem det är som skall gilla en så skivbolagen vet vem de skall marknadsföra en mot. Ghost hade kanske inte lyckats riktigt lika bra om de marknadsfördes i "får jag lov" istället för Sweden rock.

/Magnus
Tror det gäller många, kanske de flesta, att det där med genrer var viktigt när man var yngre. När jag började lyssna på punk 1977 var plötsligt allt annat fel och jag försökte sälja mina gamla skivor. Som tur var gick dessa inte att sälja då. När man blev äldre upptäckte man att världen var större än enbart punk.

Har att göra med identifikation och grupptillhörighet vilket är extremt viktigt för många människor. Ungefär samma mekanismer som ligger bakom religionstillhörighet eller att hålla på ett visst fotbollslag.


15 Apr 2016, 09:20
Profile
User avatar

Joined: 28 Sep 2004, 13:36
Posts: 1786
Location: Uppsala
Post Re: Ghost, vad/vilka är det?
De som lyssnar på metal är ju ofta killar som gillar att nörda ner sig i kategorier och fakta (typ såna som oss, haha) och i kombination med grupptillhörigheten uppstår väl fenomenet med alla insnöade subgrupper och sånt. Pop-hipsters är ju nog så nördiga, men där är kulturen kanske lite mera att man tycker att det är töntigt att verka bry sig för mycket. Eller så försöker man lyssna på artister som är så jävla "unika" att det liksom inte finns nån kategori -- det blir extremt individualistiskt och ska inte kategoriseras lika mycket.

Väldigt generaliserande, men det är ett intressant ämne.

Kommer förresten att tänka på dokumentärserien Hårdrockens historia (Metal Evolution), som för övrigt är kanonbra, där berättaren hela tiden återkommer till att hårdrockare är "outsiders" i samhället, samtidigt som han lyfter fram hur många miljoner människor det är som förenas kring hårdrocken. :mrgreen:


15 Apr 2016, 09:49
Profile

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7747
Location: Göteborg
Post Re: Ghost, vad/vilka är det?
Magnus Olsson wrote:
pudas wrote:
Det är intressant hur pass viktigt det är med terminologin för metal publiken, säg ordet Pop, och metal diggaren känner " hån eller förminskande"!
Men klart om man söker på sub varianterna av "metal" på Wiki så inser man att det är mycket att hålla reda på!
Black metal, death metal, doom metal, thrash metal, power metal, speed metal, nu metal, grindcore, osv in absurdum, då är ju ordet pop ytterst förvirrande!


Ja, det är intressant det där, och inte bara inom metal, inom alla stilar. Inom metal skall man helst komma på ett helt eget namn som slutar med "metal", djentcorekill metal eller nått. Sen får man grupptillhörighet med alla andra som vill vara djentcorekill metal. Kanske är det samma med nästan alla stilar, bara att man inte är lika insatt där?

I ärlighetens namn tyckte jag sånt var viktigt när jag var yngre, fast hårdrock och metal hade inte så många undergrupper att man blev helt förvirrad då, nu tycker jag nog mest att det känns krystat.
Fast jag förstår det ur ett "vill lyckas" perspektiv, man måste ju berätta för publiken vem det är som skall gilla en så skivbolagen vet vem de skall marknadsföra en mot. Ghost hade kanske inte lyckats riktigt lika bra om de marknadsfördes i "får jag lov" istället för Sweden rock.

/Magnus


Det är ju superviktigt om man vill diskutera musik med något annat än bara känslor. Jag tycker det är konstigt att det anses vara fult att intellektualisera just musikdiskussioner. Tänk om samma hyllningskör vad gäller brist på kunskap skulle gälla något annat, tex vinprovsmakarkultur? Ehh... det var ett gott rött vin det här... ska vi prova ett vitt nu? Och så var det inget mer att säga om det...

Krystat för dig kanske för att du saknar kunskapen och intresset...


15 Apr 2016, 13:00
Profile
User avatar

Joined: 28 Feb 2003, 11:15
Posts: 4131
Location:
Post Re: Ghost, vad/vilka är det?
Det svår med att namnge musikstilar är att tex vad punk är för dig är inte punk för mig.
Det finns inga glasklara regler så vad man kallar det är väl mer än fingervisning om vad man kan förvänta sig egentligen.

Men ska man identifiera sig med benämningen så förstår jag att en del blir upprörda jämfört med om man ska använda benämningen att lista ut hur nåt låter.


15 Apr 2016, 13:06
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 09 Dec 2007, 23:13
Posts: 10870
Location: I skogen utanför Göteborg
Post Re: Ghost, vad/vilka är det?
Vinyljunkie wrote:

Det är ju superviktigt om man vill diskutera musik med något annat än bara känslor. Jag tycker det är konstigt att det anses vara fult att intellektualisera just musikdiskussioner. Tänk om samma hyllningskör vad gäller brist på kunskap skulle gälla något annat, tex vinprovsmakarkultur? Ehh... det var ett gott rött vin det här... ska vi prova ett vitt nu? Och så var det inget mer att säga om det...

Krystat för dig kanske för att du saknar kunskapen och intresset...


Hur får du det till att det skulle vara fult att intellektualisera en musikdiskussion?

Det är inte att tillhöra en genre, eller dess existens, som är krystat, det är att tvingat försöka komma på en egen för den musik man spelar som är krystat. Publiken placerar en där de vill ha en ändå.

Ja, jag saknar absolut intresse för alla subnamn som finns inom hårdrock och metal (alla andra musikstilar också), men saknar inte kunskapen om det eller intresse för musiken.

För mig är genrer ganska intetsägande i en musikdiskussion, det är inte förrän folk början nämna sina influenser det får en bild (om man har tur). Alla genrer är för breda verktyg för att säga något mer än vilken stil musikerna vill indetifirea sig med, det säger väldigt lite om hur de faktiskt låter.

Och vin är ju en dålig sak att jämföra med, där är glasklara linjer om man kan lite om det.
Så är det verkligen inte med musik genrer.

/Magnus

_________________
"Playing guitar really helps your guitar playing"


15 Apr 2016, 13:21
Profile WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14776
Location:
Post Re: Ghost, vad/vilka är det?
Magnus Olsson wrote:
Det är inte att tillhöra en genre, eller dess existens, som är krystat, det är att tvingat försöka komma på en egen för den musik man spelar som är krystat. Publiken placerar en där de vill ha en ändå.


Precis. Alla säger dom är helt unika, fast det går 13 på ett dussin musikaliskt
Magnus Olsson wrote:
Ja, jag saknar absolut intresse för alla subnamn som finns inom hårdrock och metal (alla andra musikstilar också), men saknar inte kunskapen om det eller intresse för musiken.
/Magnus

Samma här , otroligt konstig katalogiserande av musik, möligen intressant som recensent eller författare som ska logga allt i olika kapitel.
Magnus Olsson wrote:
För mig är genrer ganska intetsägande i en musikdiskussion, det är inte förrän folk början nämna sina influenser det får en bild (om man har tur). Alla genrer är för breda verktyg för att säga något mer än vilken stil musikerna vill indetifirea sig med, det säger väldigt lite om hur de faktiskt låter.
/Magnus


Absolut, dessutom blir det en massa käbbel om 'vad som är vad' eller INTE är 'vad'

_________________



15 Apr 2016, 20:19
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14776
Location:
Post Re: Ghost, vad/vilka är det?
Vinyljunkie wrote:
vinprovsmakarkultur? Ehh... det var ett gott rött vin det här... ska vi prova ett vitt nu? Och så var det inget mer att säga om det...

Krystat för dig kanske för att du saknar kunskapen och intresset...


Är man i en klubb/grupp där alla googlat samma info och tycker samma så blir det ju helt sanslöst tokigt om någon ny eller inbjuden tycker vino tinto smakar bättre än ditt värsta årgångsvin, men det är ju ändå en helt ärlig bedömning, om än oväntad.
Man kan ju ha en åsikt om både vin och musik utan att ha 'kunskap eller intresse' det får vi andra acceptera.

_________________



15 Apr 2016, 20:24
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14776
Location:
Post Re: Ghost, vad/vilka är det?
LieMfB wrote:
De som lyssnar på metal är ju ofta killar som gillar att nörda ner sig i kategorier och fakta
Kommer förresten att tänka på dokumentärserien Hårdrockens historia (Metal Evolution), som för övrigt är kanonbra, där berättaren hela tiden återkommer till att hårdrockare är "outsiders" i samhället, samtidigt som han lyfter fram hur många miljoner människor det är som förenas kring hårdrocken. :mrgreen:


Det är så otroligt många som gillar metal, alla åldrar och lika mycket tjejer som killar.
Däremot nördarna är nog de du beskriver.

Därav paradoxen du belyser

_________________



15 Apr 2016, 20:28
Profile ICQ WWW

Joined: 18 Dec 2009, 21:11
Posts: 1347
Location: Göteborg
Post Re: Ghost, vad/vilka är det?
Ingen har blandat Deep Purple (Majesty) med ABBA (Majesty igen) och Mercyful Fate innan, därav framgången.
Och därför också de ändlösa diskussionerna om vilken genre Ghost tillhör.

Jag saknar mössan, annars är de fortfarande rätt bra. Och RDn är ju en jävligt läcker gura.


16 Apr 2016, 22:55
Profile
User avatar

Joined: 09 May 2006, 00:06
Posts: 1611
Location: Säter
Post Re: Ghost, vad/vilka är det?
Denna tråd. :shock:
Sen finns det de på detta forum som kallar Diskantforum sandlåda... Jösses..


17 Apr 2016, 08:30
Profile
User avatar

Joined: 28 Mar 2008, 11:48
Posts: 1992
Location: Backe
Post Re: Ghost, vad/vilka är det?
helmik wrote:
Denna tråd. :shock:
Sen finns det de på detta forum som kallar Diskantforum sandlåda... Jösses..


:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

_________________
www.facebook.com/gudarsskymning


18 Apr 2016, 11:33
Profile WWW

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7747
Location: Göteborg
Post Re: Ghost, vad/vilka är det?
Magnus Olsson wrote:
Vinyljunkie wrote:

Det är ju superviktigt om man vill diskutera musik med något annat än bara känslor. Jag tycker det är konstigt att det anses vara fult att intellektualisera just musikdiskussioner. Tänk om samma hyllningskör vad gäller brist på kunskap skulle gälla något annat, tex vinprovsmakarkultur? Ehh... det var ett gott rött vin det här... ska vi prova ett vitt nu? Och så var det inget mer att säga om det...

Krystat för dig kanske för att du saknar kunskapen och intresset...


Hur får du det till att det skulle vara fult att intellektualisera en musikdiskussion?

Det är inte att tillhöra en genre, eller dess existens, som är krystat, det är att tvingat försöka komma på en egen för den musik man spelar som är krystat. Publiken placerar en där de vill ha en ändå.

Ja, jag saknar absolut intresse för alla subnamn som finns inom hårdrock och metal (alla andra musikstilar också), men saknar inte kunskapen om det eller intresse för musiken.

För mig är genrer ganska intetsägande i en musikdiskussion, det är inte förrän folk början nämna sina influenser det får en bild (om man har tur). Alla genrer är för breda verktyg för att säga något mer än vilken stil musikerna vill indetifirea sig med, det säger väldigt lite om hur de faktiskt låter.

Och vin är ju en dålig sak att jämföra med, där är glasklara linjer om man kan lite om det.
Så är det verkligen inte med musik genrer.

/Magnus


Men dummer! Intresse och kunskap att dela upp musik i olika subgenrer givetvis. Kan man inte härleda sin påstådda kunskap med dito terminologi kan man heller inte diskutera den med något annat än känsloupplevelser. Precis som med vin är det glasklara linjer om man kan lite om det.


18 Apr 2016, 12:33
Profile

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7747
Location: Göteborg
Post Re: Ghost, vad/vilka är det?
Mike Leaf wrote:
Vinyljunkie wrote:
vinprovsmakarkultur? Ehh... det var ett gott rött vin det här... ska vi prova ett vitt nu? Och så var det inget mer att säga om det...

Krystat för dig kanske för att du saknar kunskapen och intresset...


Är man i en klubb/grupp där alla googlat samma info och tycker samma så blir det ju helt sanslöst tokigt om någon ny eller inbjuden tycker vino tinto smakar bättre än ditt värsta årgångsvin, men det är ju ändå en helt ärlig bedömning, om än oväntad.
Man kan ju ha en åsikt om både vin och musik utan att ha 'kunskap eller intresse' det får vi andra acceptera.


Nu blandar du ihop två saker:

Det är inte samma sak att tycka om/tycka illa om ett vin/ en musikstil som att ha kunskapen att definiera vilken druva/ vilken genre det tillhör.


18 Apr 2016, 12:36
Profile
User avatar

Joined: 29 Apr 2010, 13:47
Posts: 2622
Location: Sthlm
Post Re: Ghost, vad/vilka är det?
En druva är en druva. De är Cabernet Sauvignon eller Riesling. De är objektivt definierbara. Genrer kan aldrig bli annat än subjektiva uppfattningar.


18 Apr 2016, 16:44
Profile

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7747
Location: Göteborg
Post Re: Ghost, vad/vilka är det?
lpstd wrote:
En druva är en druva. De är Cabernet Sauvignon eller Riesling. De är objektivt definierbara. Genrer kan aldrig bli annat än subjektiva uppfattningar.


Det handlar om gränsdragningar och hur finfördelad definitionen ska vara. Och åter igen - hur mycket kunskap man besitter. Jag har tex i ingen kunskap alls om rödvin men känner givetvis skillnad på olika viner. Men vi behöver inte prata mer om rödtjut när du (och andra) hakar upp er på det...

Ett konkret exempel: de två vanligaste subjektiva uppfattningarna om Metallica förstlingverk Kill em all, är att det antingen är thrash metal eller speed metal. Och det finns fog för båda uppfattningarna. Men den som påstår att den är ... tex doom metal får anses vara okunnig.

Så ja, subjektiva uppfattning men bara till en viss och skapligt liten gräns.


18 Apr 2016, 17:02
Profile
User avatar

Joined: 20 May 2013, 20:10
Posts: 185
Location: Mark & Göteborg
Post Re: Ghost, vad/vilka är det?
Sjukt bra band... bästa svenska exporten sedan Abba (parallellt med Roxette/Ace Of Base kanske, än så länge)

Första "svenska" rockband som når nummer 1 i usa
http://www.billboard.com/articles/colum ... s-chart-ep

... senaste Imperiet cover'n är magisk! (aktuellt tema..)
https://www.youtube.com/watch?v=887lax8LDDg


26 Jan 2017, 22:48
Profile
User avatar

Joined: 12 Oct 2005, 15:29
Posts: 899
Location:
Post Re: Ghost, vad/vilka är det?
Slakta en klassiker tycker jag det där kallas. Lät som en Idolartist gör Imperiet, med nån slags hemsk Eurovisionproduktion.

_________________
http://www.seymourduncan.com/blog/the-players-room/friends-of-seymour-duncan-hamer-guitars


01 Feb 2017, 14:17
Profile ICQ WWW

Joined: 24 Mar 2015, 15:17
Posts: 675
Post Re: Ghost, vad/vilka är det?
Mmannen wrote:
Slakta en klassiker tycker jag det där kallas. Lät som en Idolartist gör Imperiet, med nån slags hemsk Eurovisionproduktion.


Jo, det kan du ju tycka, smaken är som baken, allt medan Ghost skrattar hela vägen till banken och står inför utsålda arenor världen över. ;-)


01 Feb 2017, 15:59
Profile
User avatar

Joined: 12 Oct 2005, 15:29
Posts: 899
Location:
Post Re: Ghost, vad/vilka är det?
Det har jag absolut inga problem med. Lyssnar inte på Ghost själv, tycker de är rätt trista. Men gillar att det går bra för dem. Det är kul. Jämför dem gärna med Ace Of Base. Det Ace of Base gjorde med reggaemusik det gör Ghost med hårdrock. All kudos till dem. De har säkert skitroligt också, DET är jag avundsjuk på. :lol: 8)

_________________
http://www.seymourduncan.com/blog/the-players-room/friends-of-seymour-duncan-hamer-guitars


01 Feb 2017, 16:48
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 07 Mar 2004, 12:58
Posts: 1947
Location: Stockholm
Post Re: Ghost, vad/vilka är det?
Se7en wrote:
Sjukt bra band... bästa svenska exporten sedan Abba (parallellt med Roxette/Ace Of Base kanske, än så länge)

Första "svenska" rockband som når nummer 1 i usa
http://www.billboard.com/articles/colum ... s-chart-ep

... senaste Imperiet cover'n är magisk! (aktuellt tema..)
https://www.youtube.com/watch?v=887lax8LDDg

Jodå, den gick ju in - i ena örat och rätt ut genom det andra.

Nä, jag tycker det där lät väldigt platt.
Fast jag är nog inte rätt målgrupp, gubbjäveln ska kanske bara vara tyst.

Men visst, de skrattar hela vägen till banken och det är ju kul för dom.

_________________
"Hellre Äter jag själv, än ser mina barn svälta"


01 Feb 2017, 17:04
Profile

Joined: 22 Feb 2015, 16:03
Posts: 183
Post Re: Ghost, vad/vilka är det?
Ja helt klart det bästa svenska bandet på mycket länge,Meloria plattan är ju helt magisk!
Men den där covern går tok bort, värdelös! tycker jag.


01 Feb 2017, 18:26
Profile
User avatar

Joined: 25 Sep 2004, 16:48
Posts: 3706
Location: Hising Island
Post Re: Ghost, vad/vilka är det?
Lite kul är det väl ändå att de plockar fram en gammal Imperiet låt. Jag visste inte att den fanns inspelad på engelska (av Imperiet) innan Ghost gjorde cover. Bra låt oavsett.

_________________
http://www.facebook.com/mayshounds/
https://open.spotify.com/artist/0uyaofsOLmzcYezAAKtYkj?si=dplvo-jQQRuJTBU5FoX1GA


01 Feb 2017, 21:13
Profile
User avatar

Joined: 05 Feb 2014, 21:41
Posts: 315
Post Re: Ghost, vad/vilka är det?
Sir Realistic wrote:

Men visst, de skrattar hela vägen till banken och det är ju kul för dom.


Tydligen bara en som skrattar och resten gråter. Riktigt sorgligt kan man tycka.

http://www.expressen.se/noje/intern-str ... det-ghost/


05 Apr 2017, 20:26
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:22
Posts: 3243
Location: växjö
Post Re: Ghost, vad/vilka är det?
Men om man bara är en namnlös gast så kan man inget begära, en gast kan ju inte äga en portmonnä ens! :D

_________________
pudas


05 Apr 2017, 20:55
Profile

Joined: 22 Jul 2016, 21:52
Posts: 858
Post Re: Ghost, vad/vilka är det?
pudas wrote:
Men om man bara är en namnlös gast så kan man inget begära, en gast kan ju inte äga en portmonnä ens! :D

-Det är väl inga gastar kvar?

Bara Påve Publius (eller vad han kallar sig) kvar.
Säkert med ett fett traktamente.
:mrgreen:

_________________
http://www.ergopikk.com


05 Apr 2017, 20:59
Profile

Joined: 24 Mar 2015, 15:17
Posts: 675
Post Re: Ghost, vad/vilka är det?
Bongo Bob wrote:
Sir Realistic wrote:

Men visst, de skrattar hela vägen till banken och det är ju kul för dom.


Tydligen bara en som skrattar och resten gråter. Riktigt sorgligt kan man tycka.

http://www.expressen.se/noje/intern-str ... det-ghost/


Hmm, vilken soppa, fyra bandmedlemmar förutom Martin Persner som slutat tidigare står tydligen bakom denna stämningsansökan mot Tobias Forge. Ghost ska bland annat vara förband åt Iron Maiden i år så han lär ha fullt upp med att trimma in nya inhyrda bandmedlemmar.

Martin sägs för övrigt nu istället satsa på sitt gamla band Magna Carta Cartel och har nyligen släppt "Sway" & "The Demon King" via Spotify, helt ok låtar för övrigt och relativt lik den typen av musik som Ghost gör/gjort (kanske att MCC är "mjukare/softare").

Verkar som om Tobias ser Ghost som sitt eget band och sin skapelse och att han därför har rätt att göra precis hur han vill?

Martin Persner om Ghost & Magna Carta Cartel
https://www.youtube.com/watch?v=iQS6ZIjJUUQ

"As of yesterday we, four signatories from the band Ghost, have filed a lawsuit with the Linköping District Court. We are suing Tobias Forge (”Papa Emeritus”) – the band’s lead singer who has also been responsible for the finances of the band since its founding.
As of the filing of this lawsuit we are requesting that the court, under penalty, oblige Tobias Forge to declare the incomes as well as expenses of the band concerning the years between 2011 and 2016.
Throughout all the years we have been on tour with Ghost (between 2011-2016 some of us have performed something like 500 shows with the band) and throughout the band’s album recordings, we have neither been allowed to share in the profits of the band, nor have we seen any of the incomes accounted for.
The only thing we have received have been minimal advance payments to allow the band to keep going. This despite the fact that we had an agreement that any profits should be shared fairly between the members of the band.
When we have attempted to raise the issue of the band’s finances with Tobias Forge his sole response has been that there are so far no profits to be share, but that everyone will be generously compensated once the band turns a profit.
The reason that this lawsuit is now being filed is a contract dispute that has escalated during the previous year (2016). Over the last year we have received multiple proposed contracts from Tobias Forge in which he seeks to redefine his role in the band.
Since the conception of Ghost our common understanding and agreement has been that we are a band on equal terms, but that Tobias will act as band leader and manage the band’s finances through his own companies.
Through contracts received from Tobias and his lawyers during 2016, Tobias has attempted to make us sign an agreement that implies we are merely consultants working for his company, an agreement also stating that we would receive less that a minimal wage for our contributions to the band. According to this proposal, furthermore we would renounce any and all rights to music royalties.
All above despite the fact that some of us have been members of the band since its foundation, investing all of our time in the band during the past five years, with as much right to the recordings and trademark of the band Ghost as that of Tobias Forge.
Out vocalist and former friend is now attempting to, in a underhand and shameless way, transform Ghost from a band into a solo project with hired musicians. Naturally this is not something we can accept.
When, in connection with the 2016 United States tour, approached a lawyer in order to sort out the situation of the contracts, we were informed that Tobias Forge no longer wanted us to participate in upcoming tours. Thus, Tobias Forge is now going ahead with the tour, which started March 24 2017 and is set to end in the UK on August 12, on his own together with rented musicians who have replaced all other band members. Tobias Forge has chosen this path of action without any permission from us to carry out the tour on his own. This under the name Ghost, which we regard as our commonly owned trademark.
The actions of Tobias Forge amount to nothing less than unabashed dishonesty, greed, and darkness. Not the darkness of which Ghost sings, but a darkness that pushes a person to betray his best friends when fame and fortune appear within reach.
We are terribly sorry that this afflicts the fans of the band as well, and that they too should suffer because of this betrayal and greed.
<3
We who are suing Tobias Forge are:
Simon Söderberg (Alpha) – member of Ghost since 2010.
Mauro Rubino (Air) – member of Ghost since 2011.
Henrik Palm (Eather) – member of Ghost since 2015
Martin Hjertstedt (Earth) – member of Ghost since 2014
The Nameless Ghouls"


06 Apr 2017, 07:44
Profile
User avatar

Joined: 20 May 2013, 20:10
Posts: 185
Location: Mark & Göteborg
Post Re: Ghost, vad/vilka är det?
Lite Axl varning på Tobias Forge.. men vi får väl se vad som händer!
Synd för jag tyckte Ghost har gjort grymt bra plattor och deras musik blandade nytt med gammalt... som tom gick OK ifrån tonåringen till pensionären spellista...


13 Apr 2017, 22:43
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 122 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4, 5  Next

Who is online

Users browsing this forum: Majestic-12 [Bot], Obi, Tubis and 85 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.