View unanswered posts | View active topics It is currently 26 Apr 2024, 23:58



Reply to topic  [ 122 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4, 5  Next
Ghost, vad/vilka är det? 
Author Message

Joined: 05 Feb 2012, 20:22
Posts: 187
Post Re: Ghost, vad/vilka är det?
davidihse wrote:
Väldigt bra popmusik!
Riktigt bra skrivna låtar men visst är det inget annat än pop? Eller kanske man kan kalla det hårdpop.
Jag gillar det på samma sätt jag gillar ABBA (ABBA är bättre). Men att riffen skulle vara tunga vet jag inte, kanske för 45 år sen.
Jag har nu en Ghostlista jag lyssnar på, men inte för nerven i musiken (bluesrock) utan för melodisnickrande, teater och entertainment.


Skärp dig, det där resonemanget låter som när vissa vill påstå att inget högre stämt än Drop-B kan klassas som metal. Samma tafatta logik. Om du på allvar vill hävda att Opus eponymous och Meliora är pop så kan du vara den person med sämst förmåga att förstå musikgenres som jag någonsin påträffat.


11 Apr 2016, 21:21
Profile
User avatar

Joined: 29 Sep 2009, 15:55
Posts: 3293
Post Re: Ghost, vad/vilka är det?
Oj förlåt, menade inte alls att trampa någon på tårna! Så här då, som en lyssnare som har en väldigt brokig bakgrund vad gäller musiksmak, allätare om man så vill, hörde jag lite "pop" i det hela. Väldigt bra melodier och jäkligt schysst stämning i musiken. Jag gillar skarp välgjord musik och det är detta, men jag ser eller förstår inte vad som är särskilt tungt bara.
Men som du skriver som blev arg på mig så kanske jag inte förstår.

_________________
www.slackervillezoo.se


11 Apr 2016, 22:41
Profile WWW
User avatar

Joined: 29 Jun 2007, 09:19
Posts: 2560
Location: Malmö
Post Re: Ghost, vad/vilka är det?
Äh, de här grejorna som det länkats till tidigare är väl just precis poplåtar med chugga-chugga-arrangemang? Fattar inte varför man blir förnärmad över att nån påstår det.
makatech wrote:
Patrick Zimbalist wrote:
hörde låten cirice och blev megaimpad...sedan hittade jag inga fler bra låtar. tips?
https://www.youtube.com/watch?v=-0Ao4t_fe0I


Tex?

He is
https://www.youtube.com/watch?v=rgcpkgQiyfg

Ritual
https://www.youtube.com/watch?v=6l2FEHr_Yzg

Ghuleh / Zombie Queen
https://www.youtube.com/watch?v=yRB1hTjxjMg

_________________
Mats


11 Apr 2016, 22:52
Profile
User avatar

Joined: 17 Jul 2014, 02:10
Posts: 824
Location: i stora Hultet
Post Re: Ghost, vad/vilka är det?
Oj, att lite pop-metal kan röra upp såna känslor!?!


11 Apr 2016, 23:19
Profile

Joined: 24 Mar 2015, 15:17
Posts: 675
Post Re: Ghost, vad/vilka är det?
Du förstår verkligen inte det? :-D

Att definiera allt som Ghost producerat som "pop" kan tolkas som billigt nedlåtande ordbajseri med genomskinlig avsikt att provocera.

Något annat du inte förstår?

albert wrote:
Äh, de här grejorna som det länkats till tidigare är väl just precis poplåtar med chugga-chugga-arrangemang? Fattar inte varför man blir förnärmad över att nån påstår det.


11 Apr 2016, 23:21
Profile
User avatar

Joined: 17 Jul 2014, 02:10
Posts: 824
Location: i stora Hultet
Post Re: Ghost, vad/vilka är det?
Vad är det som är så nedlåtande med pop?

Detta är ju typiskt folk som vill vara "annorlunda" men är helt plötsligt "mainstream", likt "emo-kulturen" eller "hipster-kulturen".

I övrigt så gillar jag Ghost, de har definitivt gjort en hel del riktigt bra grejjer, oavsett va fan man kallar deras musik.


Last edited by dirt on 11 Apr 2016, 23:38, edited 5 times in total.



11 Apr 2016, 23:26
Profile
User avatar

Joined: 29 Jun 2007, 09:19
Posts: 2560
Location: Malmö
Post Re: Ghost, vad/vilka är det?
makatech wrote:
Du förstår verkligen inte det? :-D

Att definiera allt som Ghost producerat som "pop" kan tolkas som billigt nedlåtande ordbajseri med genomskinlig avsikt att provocera.

Något annat du inte förstår?

albert wrote:
Äh, de här grejorna som det länkats till tidigare är väl just precis poplåtar med chugga-chugga-arrangemang? Fattar inte varför man blir förnärmad över att nån påstår det.

Smilesar som inte betyder "smile" utan hån förstår jag mig i alla fall inte på...

Kan inte se att någon mer än du påstått att allt Ghost producerat är pop. Däremot låter flera av de grejor som det länkats till som pop med hårdrockskomp. Varför det per automatik är dåligt förstår jag inte heller.

_________________
Mats


11 Apr 2016, 23:27
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:22
Posts: 3243
Location: växjö
Post Re: Ghost, vad/vilka är det?
makatech wrote:
Du förstår verkligen inte det? :-D

Att definiera allt som Ghost producerat som "pop" kan tolkas som billigt nedlåtande ordbajseri med genomskinlig avsikt att provocera.



Det verkar som att det finns en viss okunskap om begreppet "Pop"! "Pop" är ingen kvalitetsstämpel på musik i sig, utan snarare att det finns en koppling till populärkultur i stort. Musik i tiden, med koppling till samtiden konst, mode, film etc.
Men vist, för metalpubliken råder det ju murar och taggtråd mellan dom olika subvarianterna av "metall", där det känns tryggt att befinna sig i!

_________________
pudas


12 Apr 2016, 07:12
Profile
User avatar

Joined: 28 Feb 2003, 11:15
Posts: 4131
Location:
Post Re: Ghost, vad/vilka är det?
Att det kallas för pop är väl inget, men att kalla de för hipstersband wathafuck?


12 Apr 2016, 07:29
Profile ICQ WWW

Joined: 05 May 2008, 20:57
Posts: 3347
Location:
Post Re: Ghost, vad/vilka är det?
Ghost är som metal-justin-bieber. Smart marknadsföring och poplåtar med låtsas-chugga.
Inte dåligt men totalt ointressant. Noll äkthet enligt mig. Gillar inte musik och image som är fabricerad.


12 Apr 2016, 08:18
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 29 Sep 2009, 15:55
Posts: 3293
Post Re: Ghost, vad/vilka är det?
Tycker du ska ge det en chans Spindeln, men se det som teater. Det är väldigt väl framförd "skräckteater". Black Sabbath t ex ville spela skräckmusik på samma sätt som filmer skapas för att vara lite läskiga.
Det är knappast Motörhead utan mer Judas Priest, Kiss och Marillion på något sätt.

_________________
www.slackervillezoo.se


12 Apr 2016, 09:02
Profile WWW
User avatar

Joined: 09 Dec 2007, 23:13
Posts: 10870
Location: I skogen utanför Göteborg
Post Re: Ghost, vad/vilka är det?
makatech wrote:
Du förstår verkligen inte det? :-D

Att definiera allt som Ghost producerat som "pop" kan tolkas som billigt nedlåtande ordbajseri med genomskinlig avsikt att provocera.

Något annat du inte förstår?

albert wrote:
Äh, de här grejorna som det länkats till tidigare är väl just precis poplåtar med chugga-chugga-arrangemang? Fattar inte varför man blir förnärmad över att nån påstår det.


Ghost är ju tveklöst pop.
Pop är bara en benämning, förkortning, för populär musik och ghost är populära.
Metallica och Guns and Roses är också pop i ordets rätta bemärkelse, populära alltså.

Och skulle man tolka benämningen pop som många gör, som en stil av musik, så är ju ghost pop då också, det är på det stora hela bara produktionen som skiljer. Mycket av det skulle lika gärna kunna vara en ABBA låt och ABBA är tveklöst pop (jag älskar ABBA, så det är långt ifrån något negativt).
Precis som den mesta power metal är exakt samma sorts låtar som schlager och att vissa stilar av country är exakt samma sorts låtar som dansband, till exempel.

Pop är inte ett fult ord, pop är bara att det är populärt.

/Magnus

_________________
"Playing guitar really helps your guitar playing"


12 Apr 2016, 09:03
Profile WWW

Joined: 25 Mar 2014, 19:33
Posts: 992
Post Re: Ghost, vad/vilka är det?
I sina bästa stunder är det välskrivna poplåtar dock är ju imagen totalt pajas.


12 Apr 2016, 09:26
Profile

Joined: 24 Mar 2015, 15:17
Posts: 675
Post Re: Ghost, vad/vilka är det?
Jaja, jag hade tydligen missuppfattat definitionen en del, sorry.

Ghost (och tyligen även Metallica och Guns & Roses) är pop för vissa av er och nu går vi vidare, wtf. ;)


12 Apr 2016, 10:13
Profile

Joined: 05 Feb 2012, 20:22
Posts: 187
Post Re: Ghost, vad/vilka är det?
Magnus Olsson wrote:

Ghost är ju tveklöst pop.
Pop är bara en benämning, förkortning, för populär musik och ghost är populära.
Metallica och Guns and Roses är också pop i ordets rätta bemärkelse, populära alltså.

Och skulle man tolka benämningen pop som många gör, som en stil av musik, så är ju ghost pop då också, det är på det stora hela bara produktionen som skiljer. Mycket av det skulle lika gärna kunna vara en ABBA låt och ABBA är tveklöst pop (jag älskar ABBA, så det är långt ifrån något negativt).
Precis som den mesta power metal är exakt samma sorts låtar som schlager och att vissa stilar av country är exakt samma sorts låtar som dansband, till exempel.

Pop är inte ett fult ord, pop är bara att det är populärt.

/Magnus


Det är den ursprungliga definitionen från tidigt 20-tal. Pop ses idag som en genre och inte som ett begrepp för populärmusik. Produktionen är mer eller mindre det som definierar genren, finns otaliga exempel där låtar görs om och som visar på att det nästan alltid är produktionen och inte låten som är betydande för genren. Sen finns det självklart undantag som med allt annat.

Men att kalla rock och metal för pop används i 99% av fallen som något slags hån eller förminskande, sen har vi de som endast vill diskutera för diskussionens skull som drar upp att alla populära band är en del av populärmusiken och är således pop.

Fråga lite blandat folk om de anser Metallica vara ett popband och ta del av verkligheten.


12 Apr 2016, 13:32
Profile
User avatar

Joined: 29 Sep 2009, 15:55
Posts: 3293
Post Re: Ghost, vad/vilka är det?
Tobol. Lyssna på låten He is, lyssna sen på nåt från Dog Man Star. I detta exempel är Ghost smörigare och mer catchy än vad Suede var.
Jag kallar det pop för att det är tralligt, trevligt, lättillgängligt, det pampiga och tuffa låter som om det kommer från en Hollywood film. Jag kallar det oxå pop för att om du jämför hitsen med t ex Queens of the Stone Age's låtar så är Ghost ett popband med chugga chugga.
Att jag tycker så är ok, jag får tycka så eftersom jag gillar Motörhead och Napalm Death.
Men att jag tycker det är riktigt bra är ingen hemlighet, skönt att slippa mer growl, och ni som är känsliga för ordet pop kan väl byta ut det ordet mot ordet schlager t ex, som Lordi :).
Hårdrock är inte tufft längre, men det kan fortfarande vara jävligt bra och coolt.

_________________
www.slackervillezoo.se


12 Apr 2016, 14:03
Profile WWW

Joined: 05 Feb 2012, 20:22
Posts: 187
Post Re: Ghost, vad/vilka är det?
davidihse wrote:
Tobol. Lyssna på låten He is, lyssna sen på nåt från Dog Man Star. I detta exempel är Ghost smörigare och mer catchy än vad Suede var.
Jag kallar det pop för att det är tralligt, trevligt, lättillgängligt, det pampiga och tuffa låter som om det kommer från en Hollywood film. Jag kallar det oxå pop för att om du jämför hitsen med t ex Queens of the Stone Age's låtar så är Ghost ett popband med chugga chugga.
Att jag tycker så är ok, jag får tycka så eftersom jag gillar Motörhead och Napalm Death.
Men att jag tycker det är riktigt bra är ingen hemlighet, skönt att slippa mer growl, och ni som är känsliga för ordet pop kan väl byta ut det ordet mot ordet schlager t ex, som Lordi :).
Hårdrock är inte tufft längre, men det kan fortfarande vara jävligt bra och coolt.


Motörhead är väl definitionen av rock för många, men jag misstänker att du anser Motörhead vara ett popband? "Till the end" är ju en smörig popballad.

Du hör väl själv att argumentationen inte håller.


12 Apr 2016, 14:28
Profile
User avatar

Joined: 29 Sep 2009, 15:55
Posts: 3293
Post Re: Ghost, vad/vilka är det?
Det är väl så att vi alla använder ordet pop lite olika helt enkelt. Motörhead spelar väl hårdrock'n'roll skulle jag vilja säga och Ghost spelar popmetal?
Jag lämnar nu denna "argumentation" med att hylla Ghost för deras teatermusik ;).

_________________
www.slackervillezoo.se


12 Apr 2016, 14:36
Profile WWW
User avatar

Joined: 27 Jan 2006, 19:02
Posts: 1324
Location: Mothvirgin
Post Re: Ghost, vad/vilka är det?
Tycker senaste plattan är riktigt bra. Krävde några lyssningar
att komma in i det. Jag skiter fullständigt vad musiken kallas.

_________________
"Constipated people don't give a crap"


12 Apr 2016, 14:55
Profile WWW
User avatar

Joined: 29 Apr 2010, 13:47
Posts: 2622
Location: Sthlm
Post Re: Ghost, vad/vilka är det?
Så sent som i mitten på 70-talet (när jag började lyssna på musik) kallades samtliga rockband för "pop-grupp" (på svenska åtminstone) och termen "rock" användes på den tiden enbart för rock från 50-talet. Typ Elvis.


12 Apr 2016, 15:26
Profile

Joined: 17 Jan 2013, 12:59
Posts: 817
Post Re: Ghost, vad/vilka är det?
Ghost ryktas ta in både Billy Gibbons och Bonamassa på kommande platta. För ett bluesigare sound. Alltför att tillfredställa samtliga "Bojare". Frågan är ju hur Gibbons ska göra med sin maskering? Kombon skägg och smink fungerar ju inte särskilt bra.


12 Apr 2016, 17:09
Profile

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7747
Location: Göteborg
Post Re: Ghost, vad/vilka är det?
Fingers on fire wrote:
Ghost ryktas ta in både Billy Gibbons och Bonamassa på kommande platta. För ett bluesigare sound. Alltför att tillfredställa samtliga "Bojare". Frågan är ju hur Gibbons ska göra med sin maskering? Kombon skägg och smink fungerar ju inte särskilt bra.


Mustasch och smink då?

http://www.famousfix.com/post/king-diamond-13319687


12 Apr 2016, 17:48
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14776
Location:
Post Re: Ghost, vad/vilka är det?
Vinyljunkie wrote:

Mustasch och smink då?



Funkar

Image

_________________



13 Apr 2016, 20:02
Profile ICQ WWW

Joined: 05 May 2008, 20:57
Posts: 3347
Location:
Post Re: Ghost, vad/vilka är det?
Ok ska testa att lyssna lite mer på dom.


13 Apr 2016, 21:42
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7747
Location: Göteborg
Post Re: Ghost, vad/vilka är det?
Mike Leaf wrote:
Vinyljunkie wrote:

Mustasch och smink då?



Funkar

Image


Dock inte i ditt exempel, inte på riktigt iaf. På skämtnivå, sure.


14 Apr 2016, 11:31
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14776
Location:
Post Re: Ghost, vad/vilka är det?
Vinyljunkie wrote:

Dock inte i ditt exempel, inte på riktigt iaf. På skämtnivå, sure.


Vadå? är detta på allvar menar du?
Pappa Emiratus och hans spöken är på riktigt?

_________________



14 Apr 2016, 15:26
Profile ICQ WWW

Joined: 24 Mar 2015, 15:17
Posts: 675
Post Re: Ghost, vad/vilka är det?
En ganska lång intervju med Ghost i Aftonbladet plus nu.

Han ger väl ett lite luddigt svar om det här med satanism. ;-)

Typ att han fascineras av det, var intresserad av det som ung men samtidigt kopplar att det inte är sant. Han ser det hela som ett arrangemang där han är regissör och skådespelare samtidigt.


14 Apr 2016, 16:05
Profile

Joined: 15 Dec 2009, 17:36
Posts: 2007
Location:
Post Re: Ghost, vad/vilka är det?
När jag hörde "He is" på radion första gången visste jag inte att det var Ghost. Ja, den låter har väl ett arr som en Simon & Garfunkel-låt. Men sången som framförs med lite lätt dubbelröst och på ett lite kyrkhögtidligt sätt gör att iallafall jag upplever den som rätt småläskig ändå. Ondska förpackad i fint paket, typ. När jag hörde texten förstod jag att det var Ghost och blev en aning förvånad att man spelade satanistiska Ghost på morgonpasset Men det är ju en snygg låt med bra arr. Inget snack om saken.

Men jag förstår om kristna kyrkor sätter söndagsfikat i fel strupe när de hör låtarna, läser texterna och sedan ser sångaren i sin utstyrsel. Så om konceptet är ett Alice Cooper för år 2016 så har de lyckats!


14 Apr 2016, 16:34
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 09 Dec 2007, 23:13
Posts: 10870
Location: I skogen utanför Göteborg
Post Re: Ghost, vad/vilka är det?
tobol wrote:
Magnus Olsson wrote:

Ghost är ju tveklöst pop.
Pop är bara en benämning, förkortning, för populär musik och ghost är populära.
Metallica och Guns and Roses är också pop i ordets rätta bemärkelse, populära alltså.

Och skulle man tolka benämningen pop som många gör, som en stil av musik, så är ju ghost pop då också, det är på det stora hela bara produktionen som skiljer. Mycket av det skulle lika gärna kunna vara en ABBA låt och ABBA är tveklöst pop (jag älskar ABBA, så det är långt ifrån något negativt).
Precis som den mesta power metal är exakt samma sorts låtar som schlager och att vissa stilar av country är exakt samma sorts låtar som dansband, till exempel.

Pop är inte ett fult ord, pop är bara att det är populärt.

/Magnus


Det är den ursprungliga definitionen från tidigt 20-tal. Pop ses idag som en genre och inte som ett begrepp för populärmusik. Produktionen är mer eller mindre det som definierar genren, finns otaliga exempel där låtar görs om och som visar på att det nästan alltid är produktionen och inte låten som är betydande för genren. Sen finns det självklart undantag som med allt annat.

Men att kalla rock och metal för pop används i 99% av fallen som något slags hån eller förminskande, sen har vi de som endast vill diskutera för diskussionens skull som drar upp att alla populära band är en del av populärmusiken och är således pop.

Fråga lite blandat folk om de anser Metallica vara ett popband och ta del av verkligheten.


Jo, jag skrev ju det också.
"Och skulle man tolka benämningen pop som många gör, som en stil av musik.. Osv.".

Visst är det produktionen som ofta gör vilken genre musik blir stoppad i, som jag antyde i "Precis som den mesta power metal är exakt samma sorts låtar som schlager och att vissa stilar av country är exakt samma sorts låtar som dansband, till exempel". Fast produktionen av pop (menat som musikstilen folk normalt kallar pop) har varit hur många olika produktionstilar som helst genom åren. Michael Jackson är tveklöst pop, the Cardigans är tveklöst pop, Beatles är tveklöst pop, det finns inte en enda gemensam nämnare där produktionsmässigt förutom att det är väldigt populära alla tre.

Oftare är det nog vad bandet/artisten/skivbolaget marknadsför det som.
Ta bort ghost image och de är tveklöst väldigt mycket närmare pop (menat som musikstilen folk normalt kallar pop) än någon annan stil av musik, möjligen poprock.

Vilken tolkningen man än känner för att ha av ordet pop så är ingen av dem något negativt i mina öron.
Gissningsvis är tolkningen från de som ser det som något hån eller förminskande att musiken är saleout, försök till att bli populär. Och då är vi ju tillbaka i den ursprungliga tolkningen, pop som populärt (och gissningsvis är då populärt något negativt).

Själv lever jag efter att det finns genren "musik".

Det känns rätt ointressant vad folk på gatan kallar Metallica, de var bara ett exempel.
I "true metal" fans ögon är de saluouts, ett läskigt pop band (det är allt som säljer i deras ögon).
I Lena radiolyssnarens öron är det värsta extrem hårda brölbandet, fast de har ju ju kanske en fin så där lugn låt.

Genre sitter väldigt mycket i vad lyssnaren tycker eller vill att det skall vara.
Prata vi då så breda genrer som pop eller rock kan det ju nästan vara vad som helst.

Sen har vi de som självklart utgår ifrån att deras tolkning är den odiskutabla sanningen.

/Magnus

_________________
"Playing guitar really helps your guitar playing"


15 Apr 2016, 00:41
Profile WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:22
Posts: 3243
Location: växjö
Post Re: Ghost, vad/vilka är det?
Det är intressant hur pass viktigt det är med terminologin för metal publiken, säg ordet Pop, och metal diggaren känner " hån eller förminskande"!
Men klart om man söker på sub varianterna av "metal" på Wiki så inser man att det är mycket att hålla reda på!
Black metal, death metal, doom metal, thrash metal, power metal, speed metal, nu metal, grindcore, osv in absurdum, då är ju ordet pop ytterst förvirrande!

_________________
pudas


15 Apr 2016, 06:28
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 122 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4, 5  Next

Who is online

Users browsing this forum: Bing [Bot], Google [Bot] and 93 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.