View unanswered posts | View active topics It is currently 18 Apr 2024, 12:33



Reply to topic  [ 44 posts ]  Go to page 1, 2  Next
Skicka till USA 
Author Message

Joined: 05 Sep 2011, 07:49
Posts: 2748
Location: Kalmartrakten SWISH
Post Skicka till USA
Tipsa mig:
- Bra transportör av gitarr till USA
- Om någon skickat gitarr från Sverige till USA, hur mycket har frakten kostat?

_________________
granis, medlem sedan 2/1 2003, sedan 5/11 2011 som Granis67.

Religion vs fossils. Fossils win.


24 Mar 2016, 16:20
Profile

Joined: 05 Sep 2011, 07:49
Posts: 2748
Location: Kalmartrakten SWISH
Post Re: Skicka till USA
Lite bråttom nu... :D

_________________
granis, medlem sedan 2/1 2003, sedan 5/11 2011 som Granis67.

Religion vs fossils. Fossils win.


25 Mar 2016, 07:56
Profile
User avatar

Joined: 26 Aug 2005, 08:04
Posts: 636
Location:
Post Re: Skicka till USA
Kör in ett paket med rätt storlek o vikt i postnords formulär: http://skicka2.posten.se/Sidor/Start.aspx
Så får du ett svar.
Finns väl motsvarande på DHL.


25 Mar 2016, 08:28
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 12 Aug 2002, 10:11
Posts: 1823
Location: Helsingborg
Post Re: Skicka till USA
Testa fraktjakt.se


25 Mar 2016, 09:17
Profile

Joined: 05 Sep 2011, 07:49
Posts: 2748
Location: Kalmartrakten SWISH
Post Re: Skicka till USA
Tack grabbar, I'm on it... :D

_________________
granis, medlem sedan 2/1 2003, sedan 5/11 2011 som Granis67.

Religion vs fossils. Fossils win.


25 Mar 2016, 09:21
Profile

Joined: 17 Jun 2009, 13:04
Posts: 674
Location: Göteborg
Post Re: Skicka till USA
Har använt fraktjakt för detta ändamål.
Minns jag rätt så valde jag FedEX som speditör och kostnaden låg nånstans runt tusenlappen(typ 1200 eller nåt) för "next day shipping" och med en paketvikt på ca 15 kg.


25 Mar 2016, 20:28
Profile
User avatar

Joined: 19 May 2008, 15:13
Posts: 678
Location: Skåne
Post Re: Skicka till USA
Fraktpriser är ju en färskvara men för 3 år sedan skickade jag en orkestergitarr till USA med postens ems international. Paketet vägde 20kg och det kostade 1592kr. Jag beställde en rejäl fraktlåda hos den lokala lådfabriken därav den höga vikten. Inga case passade denna gitarr och var rejäla nog. Dubbelkolla att alla adressuppgifter finns på lådan så det inte blir några missförstånd. Postens app tillät mig inte skriva in Texas vilket försenade leveransen med nån vecka, trots att postnummer och alla andra uppgifter fanns. Under några dagar visste ingen var gitarren var vilket var lite svettigt.

_________________
/Nicklas


25 Mar 2016, 22:06
Profile

Joined: 19 May 2006, 09:20
Posts: 675
Post Re: Skicka till USA
Posten ska man nog vara lite tveksam till. Man kan inte köpa försäkring om man vill skicka begagnade varor (typ vintagegitarrer o liknande)... :cry:

_________________
"Därute går Hemulerna med stora, tunga steg..."


27 Mar 2016, 22:26
Profile
User avatar

Joined: 20 Sep 2009, 18:28
Posts: 658
Location: Uddevalla
Post Re: Skicka till USA
Det är väl inte den gröne slingshoten med p90 som skall korsa atlanten hoppas jag :shock:

_________________
Image


28 Mar 2016, 00:04
Profile

Joined: 28 Jun 2008, 09:35
Posts: 312
Location: Stockholm
Post Re: Skicka till USA
Hur gick det, har du skickat gitarren till USA? vilket fraktbolag valde du i så fall och vad kostade det?
Har en amerikan som vill köpa gitarr av mig nu, men jag vet inte om det kanske är för dyrt och omständigt för att vara värt.


14 Apr 2016, 12:29
Profile

Joined: 05 Sep 2011, 07:49
Posts: 2748
Location: Kalmartrakten SWISH
Post Re: Skicka till USA
Blev inget.

_________________
granis, medlem sedan 2/1 2003, sedan 5/11 2011 som Granis67.

Religion vs fossils. Fossils win.


16 Apr 2016, 20:33
Profile

Joined: 04 May 2008, 20:17
Posts: 103
Location:
Post Re: Skicka till USA
Ursäkta en "gammal bump" men om man googlar "skicka gitarr till USA" hamnar man i den här tråden och då tänkte jag passa på att dela med mig av de erfarenheter jag har (skickade gura till USA igår):

Vanliga posten kan inte skicka paket längre än 105 cm till USA = har man elgura + hardcase/emballage så är det kört
EMS International kan skicka för ca. 1100 kronor (paket runt 115x45x20 som väger 12 kilo) - men, ingen försäkring möjlig om det är ett begagnat instrument...

Det ENDA alternativet som fanns var fraktjakt.se som använder sig av FedEx (skickar man dock själv direkt via FedEx går det på runt 5500:-). Vill tillägga att jag lade till en försäkring och det kostade 1135 kronor för frakten + 685 i försäkring (upp till 30 000 kronor)... Men, fraktjakts betalningssystem kan inte lägga till varuförsäkringen, vilket resulterade i att jag "bara" behövde betala 1135 och fick försäkringen på köpet så att säga p.g.a. en glitch i fraktjakts betalningssystem... Detta stämde jag av med fraktjakts kundtjänst och jag har "papper" på att den faktiskt är försäkrad.

Litet tillägg som jag fick reda på i efterhand: Köparen var övertygad om att han skulle slippa tull + moms eftersom jag sålde en amerikansk tillverkad gitarr till honom. Troligtvis kommer han ändå behöva betala tull/importavgift - men jag skickade med något speciellt dokument som jag fick info om via FedEx i USA som man kan använda. Fraktjakt eller "svenska" FedEX kände inte till detta dokument, det heter något i stil med "Foreign shippers declaration of US goods returned" och hade varit en fördel om jag själv skrivit ut det INNAN jag skickade gitarren - dock inte helt säker på att det hjälper. Men om någon ska sälja/skicka gitarr till USA så kan det vara bra att stämma av med köparen om han/hon är medveten om eventuella avgifter för tull/import (även om det är ett instrument tillverkat i USA) och åtminstone erbjuda sig att fylla i den här "Foreign shippers declaration of US goods returned" och se till att köparen fyller i ett dokument som heter "Importer's declaration of US goods returned", det kan spara lite huvudvärk/eventuell besvikelse hos köparen.

Tänkte allt detta kan vara bra att veta eftersom man gärna hamnar i denna tråden via en google sökning på "skicka gitarr till USA".

Kollade även med DHL, de skulle ha runt 5500 kronor också så för mig var det enda som faktiskt fungerade/var rimligt att välja just fraktjakt (som några andra herrar i tråden har antytt).


13 May 2016, 14:16
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 09 Aug 2014, 13:18
Posts: 502
Post Re: Skicka till USA
Tack för ovanstående info!
Ska precis till att skicka en gammal Gibson till USA och kommer välja fraktjakt. Kan återkomma med en rapport om hur allt gick 8)


29 Dec 2016, 16:25
Profile
User avatar

Joined: 09 Dec 2007, 23:13
Posts: 10870
Location: I skogen utanför Göteborg
Post Re: Skicka till USA
Kristid wrote:
Tack för ovanstående info!
Ska precis till att skicka en gammal Gibson till USA och kommer välja fraktjakt. Kan återkomma med en rapport om hur allt gick 8)


Se till att du har all dokumentation och certifikat till gitarren, annars kommer den aldrig att komma fram (och du troligen att åka fast). Så länge du inte tänker skicka den på något sätt så att den är framme innan den 2 januari (och den blir troligen stoppad ändå).

Bara ett tips i all välmening, det händer saker nu.

/Magnus

_________________
"Playing guitar really helps your guitar playing"


29 Dec 2016, 17:39
Profile WWW

Joined: 05 Sep 2011, 07:49
Posts: 2748
Location: Kalmartrakten SWISH
Post Re: Skicka till USA
Granis67 wrote:
Blev inget.


Av den anledningen att vi skulle byta gitarr med varandra, vilket skulle kosta mig i runda slängar runt 4000 kr (om inte minnet sviker mig och att jag minns alldeles tokigt). Det är mycket pengar och kanske hade det också varit värt det men som byte betraktat kändes det som alldeles för mycket att betala. Min gitarr som jag skulle skicka låg i spannet $1300-1500 och gitarren jag skulle byta mot låg runt $1200. Var och en skulle bekosta frakt för den gitarr man skickade samt tull etc. för gitarr man tog emot.

_________________
granis, medlem sedan 2/1 2003, sedan 5/11 2011 som Granis67.

Religion vs fossils. Fossils win.


29 Dec 2016, 18:22
Profile
User avatar

Joined: 09 Aug 2014, 13:18
Posts: 502
Post Re: Skicka till USA
Magnus Olsson wrote:
Kristid wrote:
Tack för ovanstående info!
Ska precis till att skicka en gammal Gibson till USA och kommer välja fraktjakt. Kan återkomma med en rapport om hur allt gick 8)


Se till att du har all dokumentation och certifikat till gitarren, annars kommer den aldrig att komma fram (och du troligen att åka fast). Så länge du inte tänker skicka den på något sätt så att den är framme innan den 2 januari (och den blir troligen stoppad ändå).

Bara ett tips i all välmening, det händer saker nu.

/Magnus


Nej helvete vilken ångest, det har jag inte alls tänkt på!
Ska skicka en LP Custom, vad måste jag fixa för dokumentation?


29 Dec 2016, 19:42
Profile
User avatar

Joined: 09 Dec 2007, 23:13
Posts: 10870
Location: I skogen utanför Göteborg
Post Re: Skicka till USA
Kristid wrote:
Magnus Olsson wrote:

Se till att du har all dokumentation och certifikat till gitarren, annars kommer den aldrig att komma fram (och du troligen att åka fast). Så länge du inte tänker skicka den på något sätt så att den är framme innan den 2 januari (och den blir troligen stoppad ändå).

Bara ett tips i all välmening, det händer saker nu.

/Magnus


Nej helvete vilken ångest, det har jag inte alls tänkt på!
Ska skicka en LP Custom, vad måste jag fixa för dokumentation?


Kontakta jordbruksverket.
Det behövs ett certifikat från landet instrumentet reser ifrån och sen behövs det ett från landet där det skall landa.
Så eventuell köpare måste kolla upp det på sitt håll.

Allt är fortfarande så nytt att ingen riktigt vet hur allt skall gå till.
Det verkar vara så att somliga länder släpper igenom allt som skickades innan den 2 och andra tar allt som anländer den 2 och efter. USA är ett av de länder som ligger i framkant, så att de skulle vara ett av länderna som släpper igenom har jag mycket svårt att tro.

Står en hel del om det på jordbruksverkets hemsida.
Få certifikat kommer att ta ganska lång tid nu i början, tar annars 30 dagar under normala omständigheter (innan detta kom upp, så gissningsvis minst det dubbla nu). Kostar en del också men inga stora summor (400:-).

En del här ur USA perspektiv.
https://www.namm.org/issues-and-advocac ... nd-bubinga

Självklart massor på Cites hemsida.

/Magnus

_________________
"Playing guitar really helps your guitar playing"


29 Dec 2016, 19:55
Profile WWW
User avatar

Joined: 09 Aug 2014, 13:18
Posts: 502
Post Re: Skicka till USA
Gäller det då även gitarrer som inte har rosewood i sig? Typ en LP custom med ebenholts i greppbrädan :cry:


29 Dec 2016, 20:04
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14773
Location:
Post Re: Skicka till USA
Behövs det även till Ebenholtz ?

Finns ingen rosewood i den gitarren

_________________



29 Dec 2016, 20:06
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14773
Location:
Post Re: Skicka till USA
Ja det verkar tyvärr drabba både Ebenholtz och Mahogny


"Ebenholts"

B-lista:

- Diospyros spp. (Samlingsnamn för samtliga sorters ebenholts) (Endast populationerna i Madagaskar. Inga andra populationer är upptagna i bilagorna till denna förordning.


Mahogny"

B-lista:

-Swietenia humilis ("Stillahavsmahogny")

-Swietenia macrophylla ("Hondurasmahogny") (Populationen i den neotropiska regionen – omfattar Central- och Sydamerika samt Karibien)

-Swietenia mahagoni ("Kubamahogny")

_________________



29 Dec 2016, 20:09
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 09 Aug 2014, 13:18
Posts: 502
Post Re: Skicka till USA
Är den infon från jordbruksverket? De nämner varken ebenholts eller mahogny när de t.ex. tar upp Cites på Reverb: https://reverb.com/news/new-cites-regul ... od-species


29 Dec 2016, 20:15
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14773
Location:
Post Re: Skicka till USA
Kristid wrote:
Är den infon från jordbruksverket? De nämner varken ebenholts eller mahogny när de t.ex. tar upp Cites på Reverb: https://reverb.com/news/new-cites-regul ... od-species

Kommer härifrån

viewtopic.php?f=4&t=112836

_________________



29 Dec 2016, 20:22
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14773
Location:
Post Re: Skicka till USA
http://www.jordbruksverket.se/amnesomra ... 02334.html

Som jag tolkar det är det ett Exporttillstånd samt deklaration om ursprung som krävs för B-listade arter, dock inget Cites-Intyg

Du får nog ringa och fråga ..... räkna med att bli runtkopplad några ggr, alla som vet något på myndigheter brukar vara lediga i mellandagar

_________________



29 Dec 2016, 20:26
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 09 Aug 2014, 13:18
Posts: 502
Post Re: Skicka till USA
Mike Leaf wrote:
http://www.jordbruksverket.se/amnesomraden/djur/olikaslagsdjur/hotadeartercites/importochexportmellaneuochandralander.4.7caa00cc126738ac4e880002334.html

Som jag tolkar det är det ett Exporttillstånd samt deklaration om ursprung som krävs för B-listade arter, dock inget Cites-Intyg

Du får nog ringa och fråga ..... räkna med att bli runtkopplad några ggr, alla som vet något på myndigheter brukar vara lediga i mellandagar


Ja jösses, hur i hela fridens namn ska man kunna lösa det till en LP från 76 :cry:


29 Dec 2016, 20:54
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14773
Location:
Post Re: Skicka till USA
Kristid wrote:
Ja jösses, hur i hela fridens namn ska man kunna lösa det till en LP från 76 :cry:


Det är bara någon % av alla som skickar gitarrer och andra varor med dessa träslag som är informerade om denna nya regel.
De flesta bara skickar iväg ovetande om detta.

Det är skillnad för större leverantörer som Crafton, Warmoth mfl , de vill nog göra allt korrekt.

Du kan tänka dig hur mycket varor som passerar in och ut ur USA varje dag. Dom kan omöjligt kontrollera allt.

Jag tycker du har 3 val, antingen skicka på vinst och förlust. Eller skaffar de intyg som behövs och det kommer ta ett tag. Eller backa ur affären

Oavsett ovan val så behöver du informera köparen och låta denne vara med i beslutsgången

Jag tror det är en risk att det fastnar i tullen, men inte bombsäkert.

_________________



30 Dec 2016, 09:45
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 09 Aug 2014, 13:18
Posts: 502
Post Re: Skicka till USA
Mike Leaf wrote:
Kristid wrote:
Ja jösses, hur i hela fridens namn ska man kunna lösa det till en LP från 76 :cry:


Det är bara någon % av alla som skickar gitarrer och andra varor med dessa träslag som är informerade om denna nya regel.
De flesta bara skickar iväg ovetande om detta.

Det är skillnad för större leverantörer som Crafton, Warmoth mfl , de vill nog göra allt korrekt.

Du kan tänka dig hur mycket varor som passerar in och ut ur USA varje dag. Dom kan omöjligt kontrollera allt.

Jag tycker du har 3 val, antingen skicka på vinst och förlust. Eller skaffar de intyg som behövs och det kommer ta ett tag. Eller backa ur affären

Oavsett ovan val så behöver du informera köparen och låta denne vara med i beslutsgången

Jag tror det är en risk att det fastnar i tullen, men inte bombsäkert.


Jag får helt enkelt gambla, det är ingen direkt försäljning utan snarare en gåva. Om tullen bestämmer sig för att jag är någon form av miljöterrorist och gör sågspån av gitarren så får jag väl intala mig själv att det ändå bara var en Norlin-gura och det var väl lika bra.
Sedan får jag bita i det sura och skicka en gåva i form av pengar istället så mottagaren inte står med händerna tomma. Tur att man kan skicka pengar digitalt så man slipper åka dit då det säkert är spår av rosewood i pappersmassan dom använder för att trycka sedlarna :roll:


30 Dec 2016, 17:12
Profile
User avatar

Joined: 09 Aug 2014, 13:18
Posts: 502
Post Re: Skicka till USA
Och tack för all info! Även om jag försöker hålla ångesten på ett minimum genom att skämta lite så är jag väldigt tacksam att det finns dom som har koll på läget och försöker sprida kunskapen.

Jag återkommer när jag vet hur det gått för paketet.


30 Dec 2016, 17:19
Profile
User avatar

Joined: 09 Dec 2007, 23:13
Posts: 10870
Location: I skogen utanför Göteborg
Post Re: Skicka till USA
Kristid wrote:
Och tack för all info! Även om jag försöker hålla ångesten på ett minimum genom att skämta lite så är jag väldigt tacksam att det finns dom som har koll på läget och försöker sprida kunskapen.

Jag återkommer när jag vet hur det gått för paketet.


Seriöst, det kommer inte att lyckas med "håller tummarna och hoppas det inte blir stoppat" nu.
Det är verkligen inte lönt att prova. Fixa papper eller "kasta bort gitarren och riskera ett åtal (fråga Hawa här på bojen hur kul det kan vara).
Det är ju inte bara att gitarren stoppas, det är liksom ett brott att skicka den.
Möjligen om det vore en gitarr du kunde skruva isär och skicka i delar lite då och då, men troligen inte då heller.
All post som kommer till USA skannas.

Att saker slinker igenom på vår sida är möjligt, på andra hållet finns det inte en chans.

Att det är en gåva hjälper inte håller, man får inte ge bort skyddade arter heller.

/Magnus

_________________
"Playing guitar really helps your guitar playing"


30 Dec 2016, 19:54
Profile WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14773
Location:
Post Re: Skicka till USA
Magnus Olsson wrote:
Fixa papper eller "kasta bort gitarren och riskera ett åtal (fråga Hawa här på bojen hur kul det kan vara).
Det är ju inte bara att gitarren stoppas, det är liksom ett brott att skicka den.

/Magnus

Blandar du inte ihop förbjudna arter på A-listan nu med tillåtna på B-listan?

_________________



30 Dec 2016, 20:28
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 09 Dec 2007, 23:13
Posts: 10870
Location: I skogen utanför Göteborg
Post Re: Skicka till USA
Mike Leaf wrote:
Magnus Olsson wrote:
Fixa papper eller "kasta bort gitarren och riskera ett åtal (fråga Hawa här på bojen hur kul det kan vara).
Det är ju inte bara att gitarren stoppas, det är liksom ett brott att skicka den.

/Magnus

Blandar du inte ihop förbjudna arter på A-listan nu med tillåtna på B-listan?


Nej.
Men hur tänker du om att det inte skulle vara ett brott att skicka dem utan papper om det är olagligt att skicka utan papper?

/Magnus

_________________
"Playing guitar really helps your guitar playing"


30 Dec 2016, 20:39
Profile WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 44 posts ]  Go to page 1, 2  Next

Who is online

Users browsing this forum: arinihsd, Vinyljunkie and 34 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.