View unanswered posts | View active topics It is currently 18 Apr 2024, 04:30



Reply to topic  [ 80 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3
Köpa vilket vintage-strata-svaj som håller stämningen? 
Author Message

Joined: 03 Apr 2011, 01:09
Posts: 2834
Location:
Post Re: Köpa vilket vintage-strata-svaj som håller stämningen?
Martin Kuhn wrote:
Det går inte att få ett sexpunktssvaj att funka optimalt och förutsägbart. Punkt. Finns hur många giltiga argument som helst. Wudtone har kommit med en lösning på det största problemet, som är ganska elegant:
http://www.wudtone.com/wudtone-hardware/ Drop-in, så att även utseendenördarna kan bli nöjda.


Ja, om detta inte påverkar tonen nämnvärt i osvajat läge så känns det spontant som en klar förbättring av funktionen.

Påtagligt i klippet hur mycket smidigare stallet tycks röra sig mot skruvarna med denna konstruktion.

Men då skulle man ju egentligen bara behöva en ny platta, inte ett helt nytt stall? Är det bara plattan man köper?

EDIT.) Ja, man tycks kunna köpa enbart plattan + skruvar för 50 pund ser jag.

Förvånar mig lite att inte Leo kom på detta (han var ju en fiffig typ), det är ju rätt logiskt egentligen.


27 Feb 2016, 22:11
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 14 Mar 2003, 14:36
Posts: 2345
Location: Varberg
Post Re: Köpa vilket vintage-strata-svaj som håller stämningen?
Cabretta wrote:
Martin Kuhn wrote:
Det går inte att få ett sexpunktssvaj att funka optimalt och förutsägbart. Punkt. Finns hur många giltiga argument som helst. Wudtone har kommit med en lösning på det största problemet, som är ganska elegant:
http://www.wudtone.com/wudtone-hardware/ Drop-in, så att även utseendenördarna kan bli nöjda.


Ja, om detta inte påverkar tonen nämnvärt i osvajat läge så känns det spontant som en klar förbättring av funktionen.

Påtagligt i klippet hur mycket smidigare stallet tycks röra sig mot skruvarna med denna konstruktion.

Men då skulle man ju egentligen bara behöva en ny platta, inte ett helt nytt stall? Är det bara plattan man köper?

EDIT.) Ja, man tycks kunna köpa enbart plattan + skruvar för 50 pund ser jag.


Skruvhålen i stallet ser annorlunda ut; som avfasade halvmånar, i bakkant. Så enbart plattan räcker nog inte för de utlovade fördelarna.

_________________
"'scuse me, while I kiss that guy"


27 Feb 2016, 22:32
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14773
Location:
Post Re: Köpa vilket vintage-strata-svaj som håller stämningen?
Cabretta wrote:


Förvånar mig lite att inte Leo kom på detta (han var ju en fiffig typ), det är ju rätt logiskt egentligen.


dom har haft +60 år på sig att fundera. Leo hade väl max 60 dagar typ.

_________________



28 Feb 2016, 19:41
Profile ICQ WWW

Joined: 05 Jul 2009, 11:02
Posts: 680
Location: Borlänge
Post Re: Köpa vilket vintage-strata-svaj som håller stämningen?
Det här är svinbra. http://gitarrdelar.se/product_info.php? ... ts_id=3634
Det är solida sadlar även fast en av bilderna visar bockade....Men samma stall säljs också med bockade eländen om man föredrar det. Men det gör man ju inte.

Edit: Notera att det är lite smalare spacing, men skruvarna sitter som vanligt.
Mycket bra enligt mig, men det kanske är en smaksak.

_________________
Gitarrplanket Facebook!
Sveriges ledande gitarrforum.
https://www.facebook.com/groups/2469874 ... 8/?fref=ts


28 Feb 2016, 20:08
Profile

Joined: 02 Jan 2008, 13:09
Posts: 2739
Location: Sverige: Skåne: Ystad.
Post Re: Köpa vilket vintage-strata-svaj som håller stämningen?
Jag kör med ett wudtone. Så länge de sex hålen är rakt borrade, skruvarna rätt justerade, strängarna sträckta, sadlar i god kondition och någon form av låsning på stämskruven (låsbara skruvar eller korrekt låst strängen om sig själv) så är det snudd på omöjligt att få det att stämma ur sig. Mycket bra stall!

_________________
http://www.voodooaudio.se


28 Feb 2016, 22:25
Profile

Joined: 18 Mar 2007, 21:58
Posts: 8742
Location: Uppsala
Post Re: Köpa vilket vintage-strata-svaj som håller stämningen?
En del av problemet med förbättringar av t.ex. Fendersvaj är väl vi reaktionära gitarrister. Förändringar som avviker från "orginalen" från 50- och 60-talet tas inte emot välvilligt. Även sådant som INTE påverkar ton eller spelbarhet dissas för det mesta, t.ex. Gibsons montering av potar på PCB. Att t.ex. förstärkningar av Gibsons hals/huvud konstruktionen inte accepterades är ännu dummare...
Det är väl därför som dessa gamla, rätt snabbt konstruerade lösningar fortfarande dominerar. Lösningar som ibland syftade mer åt producerbarhet och låg tillverkningskostnad än ton och funktion.
Men, det är inte lätt att övertala oss gitarrister (undertecknad inkluderad :oops: ) att acceptera förbättringar!

_________________
Image


Last edited by kjelle on 29 Feb 2016, 16:31, edited 1 time in total.



29 Feb 2016, 10:52
Profile WWW

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7745
Location: Göteborg
Post Re: Köpa vilket vintage-strata-svaj som håller stämningen?
Stelin_ wrote:
Det här är svinbra. http://gitarrdelar.se/product_info.php? ... ts_id=3634
Det är solida sadlar även fast en av bilderna visar bockade....Men samma stall säljs också med bockade eländen om man föredrar det. Men det gör man ju inte.

Edit: Notera att det är lite smalare spacing, men skruvarna sitter som vanligt.
Mycket bra enligt mig, men det kanske är en smaksak.


Jag beställde ett precis sånt förra veckan. Verkar helt klart lovande.


29 Feb 2016, 13:07
Profile

Joined: 05 Jul 2009, 11:02
Posts: 680
Location: Borlänge
Post Re: Köpa vilket vintage-strata-svaj som håller stämningen?
Vinyljunkie wrote:
Stelin_ wrote:
Det här är svinbra. http://gitarrdelar.se/product_info.php? ... ts_id=3634
Det är solida sadlar även fast en av bilderna visar bockade....Men samma stall säljs också med bockade eländen om man föredrar det. Men det gör man ju inte.

Edit: Notera att det är lite smalare spacing, men skruvarna sitter som vanligt.
Mycket bra enligt mig, men det kanske är en smaksak.


Jag beställde ett precis sånt förra veckan. Verkar helt klart lovande.


Bra val!
Jag har fått fila lite för svarjarmsinfästningen tog i kroppen lite grann (på en Warmoth kropp). Det var bara att vira lite slippapper på en penna och fila i en minut så var det fixat.
Men stallet är kanonbra. Älskar spacingen, svajarmsinfästningen, de solida sadlarna och att det håller stämningen. Har det dock inte flytande. En annan sak jag gillar är blocket. Det är totalt onödigt att uppdatera till stålblock...provade det vid ett tillfälle men då lät gitarren sämre. :evil:

Gillar stallet så mycket att jag jagade rätt på ett i japan via Ebay när jag byggde min andra strata och gitarrdelar strulade med att aldrig få in något i laget. :)

_________________
Gitarrplanket Facebook!
Sveriges ledande gitarrforum.
https://www.facebook.com/groups/2469874 ... 8/?fref=ts


29 Feb 2016, 20:36
Profile

Joined: 17 Dec 2014, 15:06
Posts: 23
Post Re: Köpa vilket vintage-strata-svaj som håller stämningen?
jag har många svaj. Klart bäst är omoddad TransTrem med gängad kula på svajändan av strängen. Tvåa är Floyd rose. Trea är wilkinson. Men ändå kör jag mycket med gamla sketfender. Jag var nära att göra mig av med originalstratorna pga all jävla urstämning när jag läste ett inlägg som i ett slag gjorde dom användbara igen. Om ni inte har testat så gör det.

När jag stämmer gör jag en tyst dive bomb dvs trycker svajet i botten. Stämmer igen och ny dive bomb. När den väl stämmer så är det bara att lira. Om den stämmer ur sig kör jag en tyst dive bomb och då kommer den tillbaka till hyfsad stämning. Typ efter ett solo med mycket slit i strängarna. Funkar faktiskt. Gör alla likadant eller var det nyhetsvärde?

_________________
Jag hatar hatare


29 Feb 2016, 22:50
Profile
User avatar

Joined: 12 Jan 2008, 03:41
Posts: 777
Post Re: Köpa vilket vintage-strata-svaj som håller stämningen?
Patrick Zimbalist wrote:
guitarnerdswe wrote:
Jag har aldrig hållit i en gitarr med traditionellt stratasvaj som hållit stämningen. Inte heller 2-punkts med låsbara stämskruvar håller i närheten av ett floyd, vilket är det enda jag känner till som man faktiskt inte behöver ha lite ångest med innan man drar i spaken. Sen har jag inte prövat några av dom mer exotiska lösningarna som Transtrem och Kahler.

https://www.youtube.com/watch?v=O0Oyc6slYRc
kolla denna!

ingen som kollade??? :roll:


01 Mar 2016, 18:20
Profile
User avatar

Joined: 17 Jul 2014, 02:10
Posts: 824
Location: i stora Hultet
Post Re: Köpa vilket vintage-strata-svaj som håller stämningen?
Patrick Zimbalist wrote:
Patrick Zimbalist wrote:

ingen som kollade??? :roll:

+100 minst!

Jag gjorde och funderade på att reposta..


01 Mar 2016, 20:08
Profile
User avatar

Joined: 12 Jan 2008, 03:41
Posts: 777
Post Re: Köpa vilket vintage-strata-svaj som håller stämningen?
dirt wrote:
Patrick Zimbalist wrote:
ingen som kollade??? :roll:

+100 minst!

Jag gjorde och funderade på att reposta..

:mrgreen: :lol: :mrgreen: :lol: :mrgreen: :lol: :mrgreen: :lol: :mrgreen: :lol:


01 Mar 2016, 20:31
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14773
Location:
Post Re: Köpa vilket vintage-strata-svaj som håller stämningen?
kjelle wrote:
En del av problemet med förbättringar av t.ex. Fendersvaj är väl vi reaktionära gitarrister. Förändringar som avviker från "orginalen" från 50- och 60-talet tas inte emot välvilligt.
Det är väl därför som dessa gamla, rätt snabbt konstruerade lösningar fortfarande dominerar. Lösningar som ibland syftade mer åt producerbarhet och låg tillverkningskostnad än ton och funktion.
!


Stämmer , men dom har ju nästan alltid själva moderna alternativ till 'vintage' så köparen kan välja vad dom vill ha.
Jag tror mer det handlar om att en del moderna gitarrister använder vintagesvaj annorlunda än man gjorde 1954...
Divebombs kontra vibrato på ackord.... Sen hade ju Stratan .012 strängar med spunnen G också.

_________________



01 Mar 2016, 21:07
Profile ICQ WWW

Joined: 18 Mar 2007, 21:58
Posts: 8742
Location: Uppsala
Post Re: Köpa vilket vintage-strata-svaj som håller stämningen?
Mike Leaf wrote:
kjelle wrote:
En del av problemet med förbättringar av t.ex. Fendersvaj är väl vi reaktionära gitarrister. Förändringar som avviker från "orginalen" från 50- och 60-talet tas inte emot välvilligt.
Det är väl därför som dessa gamla, rätt snabbt konstruerade lösningar fortfarande dominerar. Lösningar som ibland syftade mer åt producerbarhet och låg tillverkningskostnad än ton och funktion.
!


Stämmer , men dom har ju nästan alltid själva moderna alternativ till 'vintage' så köparen kan välja vad dom vill ha.
Jag tror mer det handlar om att en del moderna gitarrister använder vintagesvaj annorlunda än man gjorde 1954...
Divebombs kontra vibrato på ackord.... Sen hade ju Stratan .012 strängar med spunnen G också.

Jo, men om inte de nya lösningarna säljer bra, försvinner dom. Nu är ju Fenders standardsvaj inte med 6 skruvar längre, och allmänheten har väl accepterat det, men på "fingitarrerna" åker det gamla stallet på igen. När det gäller Gibson är väl vi traditionalister mer reaktionära!

_________________
Image


02 Mar 2016, 12:59
Profile WWW

Joined: 05 Sep 2011, 07:49
Posts: 2748
Location: Kalmartrakten SWISH
Post Re: Köpa vilket vintage-strata-svaj som håller stämningen?
VJ, nu har det gått drygt tre år och 8 månader, hur blev resultatet? Eller gav du upp och kröp till korset och lät ett proffs utöva lite magi... :wink:

_________________
granis, medlem sedan 2/1 2003, sedan 5/11 2011 som Granis67.

Religion vs fossils. Fossils win.


12 Nov 2019, 00:11
Profile
User avatar

Joined: 29 Sep 2009, 15:55
Posts: 3293
Post Re: Köpa vilket vintage-strata-svaj som håller stämningen?
Ja lång tid har det gått, och min strata har ännu inte tappat stämningen :).

_________________
www.slackervillezoo.se


15 Nov 2019, 09:47
Profile WWW

Joined: 05 Sep 2011, 07:49
Posts: 2748
Location: Kalmartrakten SWISH
Post Re: Köpa vilket vintage-strata-svaj som håller stämningen?
Vinyljunkie wrote:
Stelin_ wrote:
Det här är svinbra. http://gitarrdelar.se/product_info.php? ... ts_id=3634
Det är solida sadlar även fast en av bilderna visar bockade....Men samma stall säljs också med bockade eländen om man föredrar det. Men det gör man ju inte.

Edit: Notera att det är lite smalare spacing, men skruvarna sitter som vanligt.
Mycket bra enligt mig, men det kanske är en smaksak.


Jag beställde ett precis sånt förra veckan. Verkar helt klart lovande.



Höll det vad det lovade?

_________________
granis, medlem sedan 2/1 2003, sedan 5/11 2011 som Granis67.

Religion vs fossils. Fossils win.


06 Dec 2019, 16:19
Profile

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7745
Location: Göteborg
Post Re: Köpa vilket vintage-strata-svaj som håller stämningen?
Granis: ett rungande JA!!! Det är det bästa sexpunktssvajjet jag någonsin testat! Har det på alla mina strator numera. Det är bara en sådan fruktansvärt bra kvalitet! Och svajarmsfästet är fantastiskt det också!


09 Dec 2019, 15:54
Profile

Joined: 05 Sep 2011, 07:49
Posts: 2748
Location: Kalmartrakten SWISH
Post Re: Köpa vilket vintage-strata-svaj som håller stämningen?
Vinyljunkie wrote:
Granis: ett rungande JA!!! Det är det bästa sexpunktssvajjet jag någonsin testat! Har det på alla mina strator numera. Det är bara en sådan fruktansvärt bra kvalitet! Och svajarmsfästet är fantastiskt det också!


Bra, så hur gjordes installationen, kvalificerad ”gitarrmek” eller ”hemmamekare”? Någon upplevd skillnad i ljud jämfört med ett optimerat vintagestall? Fast du kom väl inte dithän att du fick fason på Fenders egna vintagestall?

_________________
granis, medlem sedan 2/1 2003, sedan 5/11 2011 som Granis67.

Religion vs fossils. Fossils win.


09 Dec 2019, 18:02
Profile

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7745
Location: Göteborg
Post Re: Köpa vilket vintage-strata-svaj som håller stämningen?
Granis67 wrote:
Vinyljunkie wrote:
Granis: ett rungande JA!!! Det är det bästa sexpunktssvajjet jag någonsin testat! Har det på alla mina strator numera. Det är bara en sådan fruktansvärt bra kvalitet! Och svajarmsfästet är fantastiskt det också!


Bra, så hur gjordes installationen, kvalificerad ”gitarrmek” eller ”hemmamekare”? Någon upplevd skillnad i ljud jämfört med ett optimerat vintagestall? Fast du kom väl inte dithän att du fick fason på Fenders egna vintagestall?


Det har ju varit lite olika. Vissa kroppar har de ju bara passat på direkt. Nån har ett "proffs" borrat, några har jag själv satt dit. Men ingen gång har det i princip behövs någon justering - bara tuta och köra!

Nä alltså jag har aldrig lyckats justera in något 6-punktssvaj och knappt testat nåt som hållit stämningen ens i närheten av detta! Det är uppriktigt sagt helt överjävligt bra! Och det måste vara fler än jag som upptäckt det för det är ju slut överallt!

Nä ingen ljudskillnad, det är ju bara arminfästningen som skiljer mot ett "vanligt". Vill man att allt ska se "vintage korrekt" ut så faller det ju med den detaljen - som för övrigt är anledningen till att jag testade de från början!!! En arm som sitter på ett sätt att det går att använda det! Yey!

Verkligen bara superlativ! Och då är jag vanligtvis en såndär floydkille. 8)


10 Dec 2019, 15:16
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 80 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 18 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.