View unanswered posts | View active topics It is currently 19 Apr 2024, 23:05



Reply to topic  [ 19 posts ] 
Fuzz Face 1967 
Author Message
User avatar

Joined: 28 Sep 2004, 13:36
Posts: 1786
Location: Uppsala
Post Fuzz Face 1967
Min pappa har en original Arbiter Fuzzface från 1966-1967 nånstans med NKT-275-transistorerna och i väldigt fint skick. Han köpte den ny på Hagströms musikaffär i Uppsala, använde den med sin Levin halvakustiska elgitarr (som gav mediokert resultat p.g.a. klena mickar enligt han själv) och Gibson GA-40 stärkare, och sen har den liksom alltid funnits i huset under min uppväxt. Ena poten var trasig sedan länge, så jag bytte den för rätt många år sedan, och ena ratten är också försvunnen, men jag fick helt nya i korrekt utförande gratis av Dunlop i USA (dom är hyvens, har även skickat mig en gratis MXR-bottenplatta).

Det har ju skrivits mycket om fuzzfacens varierande ljud mellan olika exemplar p.g.a. obefintlig kalibrering av transistorer, även då transistortypen varit "rätt". Utan att ha haft nån annan fuzzface att jämföra med så tycker jag den låter grymt. Riktigt saftig fuzz, inte minst tillsammans med en rörstärk som spricker lite själv också. Det märks att ljudet förändras lite i takt med att transistorerna blir varma.

Jag såg på Vend att nån försöker kränga en original Dallas Arbiter Rangemaster för 35 papp, vilket påminde mig om farsans fuzzface. Jag vet att den är sällsynt och värdefull, men hur mycket tror ni? En intressant sak är att den är en Arbiter, från tiden innan de blev Dallas Arbiter, alltså från 1966-67 nån gång. Potkoder och andra årtal saknas tyvärr.

Här kommer förstås bilder på den!

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image


06 Feb 2016, 16:31
Profile

Joined: 05 Sep 2011, 07:49
Posts: 2748
Location: Kalmartrakten SWISH
Post Re: Fuzz Face 1967
Makalöst skick! :shock:
Utan att veta något om värdet tror jag att denna är mycket intressant för en internationell kundkrets. Tyvärr är jag alldeles för dåligt bevandrad i vilka vintageaktörer som är lämpliga att maila, men hur som, lycka till! 8)

_________________
granis, medlem sedan 2/1 2003, sedan 5/11 2011 som Granis67.

Religion vs fossils. Fossils win.


06 Feb 2016, 18:37
Profile
User avatar

Joined: 15 Mar 2008, 18:36
Posts: 4460
Location: Örsundsbro
Post Re: Fuzz Face 1967
Den är säkert värd en hel del, men räknar till 9 komponenter på kretskortet....en enklare krets finns väl knappt?

Sen vet jag inte om avsaknaden av potkoder påverkar priset negativt, men skicket är ju makalöst! EBay lär väl vara bästa marknaden för ett samlarobjekt.

Matte

_________________
the older I get, the better I was


06 Feb 2016, 21:30
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:22
Posts: 3242
Location: växjö
Post Re: Fuzz Face 1967
Om det är som du säger: "Den låter grymt. Riktigt saftig fuzz, inte minst tillsammans med en rörstärk som spricker lite själv också", då är mitt råd: Använd den, och låt eventuella vintage-nördar grubbla över hur mycket du betalat för den! :D

_________________
pudas


07 Feb 2016, 11:57
Profile
User avatar

Joined: 28 Sep 2004, 13:36
Posts: 1786
Location: Uppsala
Post Re: Fuzz Face 1967
pudas wrote:
Om det är som du säger: "Den låter grymt. Riktigt saftig fuzz, inte minst tillsammans med en rörstärk som spricker lite själv också", då är mitt råd: Använd den, och låt eventuella vintage-nördar grubbla över hur mycket du betalat för den! :D


Hehe! Det ska jag! (Faktum är att jag repade och gigade regelbundet med denna pedal för 15 år sedan, men hade jag vetat hur mycket den var värd så hade jag låtit bli det. Den klarade sig dock med nån enstaka repa.)

Ska passa på att betona att den inte är till salu. Jag lade ut den här av nyfikenhet och för nöjes skull. Men jag ska nog maila Analogman och kanske nån annan expert på nätet och få en värdering och kommentar.

Jag ser nu i efterhand att det verkar vara en kod på CTS-poten som anger 12:e veckan 1998 -- det verkar stämma rätt bra, det var nog i slutet av 90-talet jag bytte poten. Hade det varit idag så hade jag kanske lämnat den orörd, men det är ju trevligare med en fungerande volymkontroll än en trasig. Tror jag har originalpoten i en låda också.


07 Feb 2016, 21:43
Profile
User avatar

Joined: 29 Dec 2007, 18:23
Posts: 1820
Location: Hill Valley
Post Re: Fuzz Face 1967
Om den funkar med originalpoten i och att den i övrigt är
original så tror jag du kan sälja den för minst $2000.

_________________
Försvinn ur min åsikt


08 Feb 2016, 09:36
Profile

Joined: 15 Dec 2009, 17:36
Posts: 2006
Location:
Post Re: Fuzz Face 1967
Jag vet inte om mitt resonemang stämmer helt, men jag fick en känsla att man pratade mer kring germaniumtransistorer och hur de "finns inte att få tag på längre" "NOS" " etc. Prisnivån på de pedaler som använde gamla grejer i nya pedaler låg på helt sjuka prisnivåer. Fulltone som exempel. Nu har det senaste 3-4 åren fullkomligt exploderat i sådana reissues av Fuzz Face och det är ganska tydligt att man inte behöver lägga upp tusentals kronor för att låta bra. Dunlops egna reissues är ju skitbra och finns i galet många olika varianter.

Jag har sett Fuzz Face gå för rätt stora pengar, men min gissning är att man inte får samma pengar som för 3-4 år sedan. Men 15000 får du säkert tror jag.

Eller har jag fel? Klon är det många som vill ha 10000 för på Ebay, men när det finns andra pedaler som gör (nästan) samma sak för 1500kr finns det inte så många kvar som vill lägga pengarna på bordet.


08 Feb 2016, 16:25
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14774
Location:
Post Re: Fuzz Face 1967
snutstrut wrote:
Jag vet inte om mitt resonemang stämmer helt, men jag fick en känsla att man pratade mer kring germaniumtransistorer och hur de "finns inte att få tag på längre" "NOS" " etc. Prisnivån på de pedaler som använde gamla grejer i nya pedaler låg på helt sjuka prisnivåer. Fulltone som exempel. Nu har det senaste 3-4 åren fullkomligt exploderat i sådana reissues av Fuzz Face och det är ganska tydligt att man inte behöver lägga upp tusentals kronor för att låta bra. Dunlops egna reissues är ju skitbra och finns i galet många olika varianter.

Jag har sett Fuzz Face gå för rätt stora pengar, men min gissning är att man inte får samma pengar som för 3-4 år sedan. Men 15000 får du säkert tror jag.

Eller har jag fel? Klon är det många som vill ha 10000 för på Ebay, men när det finns andra pedaler som gör (nästan) samma sak för 1500kr finns det inte så många kvar som vill lägga pengarna på bordet.


Tja, fast de som vill ha en orginal och har råd tycker nog det är roligare än en repro.
Det handlar inte om ljudet i första hand.

Samlar man gamla pedaler är ju detta en kul sak att bara äga.

_________________



08 Feb 2016, 21:03
Profile ICQ WWW

Joined: 12 Jun 2005, 04:28
Posts: 909
Location: Estocolmo
Post Re: Fuzz Face 1967
Försök att byta kolbana i originalpoten och löd in den igen.

_________________
- The Mayor of Simpleton -

http://www.guitarlabs.se


08 Feb 2016, 22:12
Profile WWW
User avatar

Joined: 29 Dec 2007, 18:23
Posts: 1820
Location: Hill Valley
Post Re: Fuzz Face 1967
Här är en på ebay just nu för 11897:-. Fast den i tråden är 200% fräschare.
http://www.ebay.com/itm/DALLAS-ARBITER- ... SwFMZWrN0Q

En sån här Jax/Shin-ei wah-fuzz har jag. På ebay till salu för 4234:-.
http://www.ebay.com/itm/Vintage-JAX-FUZ ... SwpDdVH4bL
Min brorsa hittade den i en rivningskåk. Jag köpte den för 50:-.

_________________
Försvinn ur min åsikt


09 Feb 2016, 08:36
Profile

Joined: 31 Dec 2007, 15:54
Posts: 1018
Location: Järbo,Dalsland
Post Re: Fuzz Face 1967
Uncle Fred wrote:
Här är en på ebay just nu för 11897:-. Fast den i tråden är 200% fräschare.
http://www.ebay.com/itm/DALLAS-ARBITER- ... SwFMZWrN0Q

En sån här Jax/Shin-ei wah-fuzz har jag. På ebay till salu för 4234:-.
http://www.ebay.com/itm/Vintage-JAX-FUZ ... SwpDdVH4bL
Min brorsa hittade den i en rivningskåk. Jag köpte den för 50:-.


Har också en sån Shin-Ei med originalkartong och instruktionshäftet kvar!!Tiderna ändrar sej,när jag la ut en blänkare här på bojen för nåt år sedan om ev samlarvärde på den så blev det mest lustigheter och blev tipsad att kasta den!!Så är det ibland!
Grov trådkapning nu ;-)

//Robban

_________________
GREEN KRYPTONITE
ROB`S ROCKIN`BLUES COMBO


09 Feb 2016, 10:00
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14774
Location:
Post Re: Fuzz Face 1967
Uncle Fred wrote:
Här är en på ebay just nu för 11897:-. Fast den i tråden är 200% fräschare.
http://www.ebay.com/itm/DALLAS-ARBITER- ... SwFMZWrN0Q
.


BIN-pris......

_________________



09 Feb 2016, 13:06
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 28 Sep 2004, 13:36
Posts: 1786
Location: Uppsala
Post Re: Fuzz Face 1967
R.U. Sirius wrote:
Försök att byta kolbana i originalpoten och löd in den igen.


Tyvärr saknar poten hela axeln, så den är kass. Ena ratten saknas ju också, troligtvis försvann den tillsammans med potaxeln för 45 år sedan...


09 Feb 2016, 15:28
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14774
Location:
Post Re: Fuzz Face 1967
Att en pot och ratt är bytt är ingen jättegrej då skicket i övrigt är så bra. Men det är synd för annars är det i princip mint kondition på den. Konsten är inte att vardera utan att hitta en köpare som värde sätter och vill betala bra. Lycksökare finns det gott om.

_________________



09 Feb 2016, 20:48
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 21:55
Posts: 2891
Location: Uppsala
Post Re: Fuzz Face 1967
I orginalorginalet fanns inget kretskort om jag inte missminner mig. Allt var på engelskt vis lött på varann så långt tåtarna sträckte sig (jfr gamla Marashall) som typ PTP.
Lägg den i kylen över natten så upptäcker du andra ljud :lol:


09 Feb 2016, 21:52
Profile
User avatar

Joined: 28 Sep 2004, 13:36
Posts: 1786
Location: Uppsala
Post Re: Fuzz Face 1967
rudmark wrote:
I orginalorginalet fanns inget kretskort om jag inte missminner mig. Allt var på engelskt vis lött på varann så långt tåtarna sträckte sig (jfr gamla Marashall) som typ PTP.
Lägg den i kylen över natten så upptäcker du andra ljud :lol:


Nej, det stämmer inte, om det inte är så att du menar nån prototyp eller extremt begränsad förstaupplaga. Jag har hittat många bilder på innandömen som är mycket lika farsans fuzzface, men aldrig någon utan kretskort.


10 Feb 2016, 15:06
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 21:55
Posts: 2891
Location: Uppsala
Post Re: Fuzz Face 1967
67an kan ju ha varit omlödd. Var inte min. Nåväl inget viktig fråga iofs.


10 Feb 2016, 16:01
Profile

Joined: 31 Dec 2007, 15:54
Posts: 1018
Location: Järbo,Dalsland
Post Re: Fuzz Face 1967
LieMfB wrote:
Min pappa har en original Arbiter Fuzzface från 1966-1967 nånstans med NKT-275-transistorerna och i väldigt fint skick. Han köpte den ny på Hagströms musikaffär i Uppsala, använde den med sin Levin halvakustiska elgitarr (som gav mediokert resultat p.g.a. klena mickar enligt han själv) och Gibson GA-40 stärkare, och sen har den liksom alltid funnits i huset under min uppväxt. Ena poten var trasig sedan länge, så jag bytte den för rätt många år sedan, och ena ratten är också försvunnen, men jag fick helt nya i korrekt utförande gratis av Dunlop i USA (dom är hyvens, har även skickat mig en gratis MXR-bottenplatta).

Det har ju skrivits mycket om fuzzfacens varierande ljud mellan olika exemplar p.g.a. obefintlig kalibrering av transistorer, även då transistortypen varit "rätt". Utan att ha haft nån annan fuzzface att jämföra med så tycker jag den låter grymt. Riktigt saftig fuzz, inte minst tillsammans med en rörstärk som spricker lite själv också. Det märks att ljudet förändras lite i takt med att transistorerna blir varma.

Jag såg på Vend att nån försöker kränga en original Dallas Arbiter Rangemaster för 35 papp, vilket påminde mig om farsans fuzzface. Jag vet att den är sällsynt och värdefull, men hur mycket tror ni? En intressant sak är att den är en Arbiter, från tiden innan de blev Dallas Arbiter, alltså från 1966-67 nån gång. Potkoder och andra årtal saknas tyvärr.

Här kommer förstås bilder på den!

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image



Hur fick det med denna??Såldes den eller finns den kvar i hemmet??

//Robban

_________________
GREEN KRYPTONITE
ROB`S ROCKIN`BLUES COMBO


30 Nov 2017, 14:19
Profile
User avatar

Joined: 28 Sep 2004, 13:36
Posts: 1786
Location: Uppsala
Post Re: Fuzz Face 1967
Den finns kvar i hemmet och inga planer på att sälja. :)


01 Dec 2017, 11:38
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 19 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 71 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.