View unanswered posts | View active topics It is currently 25 Apr 2024, 21:10



Reply to topic  [ 41 posts ]  Go to page 1, 2  Next
NGD x 3 
Author Message
User avatar

Joined: 09 Dec 2007, 23:13
Posts: 10870
Location: I skogen utanför Göteborg
Post NGD x 3
Två gitarrer jag väntat på lääänge trillade inte i landet och som en ren impuls blev det en ny halvbaryton sjua också.
Mitt gitarrkonto får ta pappaledigt ett bra tag nu.
Helt klart fördelen med att redan ha många gitarrer, frugan märker ingen skillnad på om det plötsligt är några till då hon inte kan hålla reda på dem längre.

Modellerna är
TM1702M - den med tele bestyckning.
TM1730M - den med strata bestyckning.
De är de två jag väntat länge på. Har i många år drömt om att kunna få riktigt strata och tele ljud ur gitarrer det står Ibanez på, nu är det äntligen möjligt.
Duncan mickar på båda (Alnico II pro på telen och "five-two" på stratan) låsbara stämskruvar och i övrigt väldigt "vintage" specs.

Impulsen, sjuan, heter det korta och smidiga namnet RGDIX7MPB-SBB :D
En 26.5" hals i birds eye lönn, ask kropp (gillar inte ask, men här funkade det väldigt bra), en helt ny DiMarzio mick som heter X (och är alldeles för het för min smak).

Bilder för den som gillar sånt.

Gruppbild i studion.
Image

Image

Image

Image

Image

Image

/Magnus

_________________
"Playing guitar really helps your guitar playing"


20 Jan 2016, 17:08
Profile WWW

Joined: 27 Dec 2007, 10:29
Posts: 1542
Location:
Post Re: NGD x 3
Snygga!
Ibanez har faktiskt kommit med riktigt fina modeller tycker jag, förr kunde jag absolut inte kunna tänka mig en Ibanez nu men jag gillar både FR, Roadcore och jag måste säga att även dessa (Talman)är riktigt läckra.
Kanske blir en Ibanez en vacker dag.

En gammal Blazer eller en Roadstar skulle jag också kunna tänka mig, har dock aldrig testat någon av dem.

_________________
"Ollie may not have been the best guitarist in the world, but he was certainly among the top two." John Halsey, 1997


20 Jan 2016, 17:35
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 25 Sep 2004, 16:48
Posts: 3706
Location: Hising Island
Post Re: NGD x 3
Grattis!

Talmännen är ju ganska trevliga fast de påminner om nåt jag sett förut tror jag...

Den 7-strängade är inte i smak. Den ser ut som ett hemmabygge/custombygge för högskolestudenter på jazzlinjens avantgardekurs. Men är det en bra gitarr så är det.

_________________
http://www.facebook.com/mayshounds/
https://open.spotify.com/artist/0uyaofsOLmzcYezAAKtYkj?si=dplvo-jQQRuJTBU5FoX1GA


20 Jan 2016, 17:48
Profile

Joined: 30 Sep 2009, 07:41
Posts: 1648
Post Re: NGD x 3
Grattis! Håller med, tele och strata modellerna var helt ok.


20 Jan 2016, 18:12
Profile
User avatar

Joined: 09 Dec 2007, 23:13
Posts: 10870
Location: I skogen utanför Göteborg
Post Re: NGD x 3
Harvester wrote:
Snygga!
Ibanez har faktiskt kommit med riktigt fina modeller tycker jag, förr kunde jag absolut inte kunna tänka mig en Ibanez nu men jag gillar både FR, Roadcore och jag måste säga att även dessa (Talman)är riktigt läckra.
Kanske blir en Ibanez en vacker dag.

En gammal Blazer eller en Roadstar skulle jag också kunna tänka mig, har dock aldrig testat någon av dem.


Håller med! :D
Jag älskar FR och Roadcore. Talman har jag alltid gillat, har flera gamla också.

Båda Talman gitarrerna (som är prestige, deras högsta modeller) känns som riktigt bra fender gitarrer på alla plan.
Men man får inte en fender av samma kvalitet för de pengarna, då får man upp minst 10k till.

/Magnus

_________________
"Playing guitar really helps your guitar playing"


20 Jan 2016, 19:29
Profile WWW
User avatar

Joined: 09 Dec 2007, 23:13
Posts: 10870
Location: I skogen utanför Göteborg
Post Re: NGD x 3
glassfinger wrote:
Grattis!

Talmännen är ju ganska trevliga fast de påminner om nåt jag sett förut tror jag...

Den 7-strängade är inte i smak. Den ser ut som ett hemmabygge/custombygge för högskolestudenter på jazzlinjens avantgardekurs. Men är det en bra gitarr så är det.



Ja, de påminner en del (rätt mycket om man skall vara ärlig) om jazzmaster.
Men va fan, går det att göra en gitarr utan att det påminner om något som inte redan finns. :D

Håller med dig om sjuan, fast för mig är det inget negativt. Men det bar färgen som fick mig på fall, gladgrönt på gitarrer bankar mitt hjärta för. Den är jättebra, men inte topp of the line nivå (ganska billig sak).

/Magnus

_________________
"Playing guitar really helps your guitar playing"


20 Jan 2016, 19:33
Profile WWW
User avatar

Joined: 09 Dec 2007, 23:13
Posts: 10870
Location: I skogen utanför Göteborg
Post Re: NGD x 3
monk wrote:
Grattis! Håller med, tele och strata modellerna var helt ok.


Tack!
Jag tycker att det är helt underbart att kunna spela "strata ljud" utan att det ser ut som en strata (strator har ju så fult huvud, och kroppen ör inte så jättesnygg heller). Tele älskar jag, men det är gött att det står Ibanez på den.

/Magnus

_________________
"Playing guitar really helps your guitar playing"


20 Jan 2016, 19:34
Profile WWW
User avatar

Joined: 29 Jun 2010, 20:08
Posts: 712
Location:
Post Re: NGD x 3
Fint! Talman-modellen har jag alltid gillat. Vore dock roligare att se Ibanez släppa en Talman som påminner mer om dom gamla i utförandet, antingen då med lipstick-mickar eller p90.
Image


20 Jan 2016, 20:03
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 28 Mar 2008, 11:48
Posts: 1992
Location: Backe
Post Re: NGD x 3
Den turkosa var väldigt fräck och då diggar jag vanligtvis inte denna sortens guror. Hade jag lirat äventyrligt skruvad prog-metal eller dylikt hade jag nog kunna tänka mig att svinga en sådan! :mrgreen:

_________________
www.facebook.com/gudarsskymning


20 Jan 2016, 20:09
Profile WWW
User avatar

Joined: 12 Jan 2008, 03:41
Posts: 777
Post Re: NGD x 3
fint stall på sjuan! 8)


20 Jan 2016, 20:47
Profile

Joined: 30 Sep 2009, 07:41
Posts: 1648
Post Re: NGD x 3
Hur står sig telen mot din nocaster?


20 Jan 2016, 21:50
Profile

Joined: 25 May 2009, 21:10
Posts: 78
Location:
Post Re: NGD x 3
Riktigt sugen på en vit talman med rosewoodbräda! Hoppas nån butik i gbg får in dom snart så man kan testa lite.

Lite synd bara att det är medium-band, jumbo hade varit mumma! Men vad skulle du säga att ibanez medium motsvarar i dunlop-storlek?


20 Jan 2016, 22:05
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 09 Dec 2007, 23:13
Posts: 10870
Location: I skogen utanför Göteborg
Post Re: NGD x 3
Ixmack wrote:
Fint! Talman-modellen har jag alltid gillat. Vore dock roligare att se Ibanez släppa en Talman som påminner mer om dom gamla i utförandet, antingen då med lipstick-mickar eller p90.
Image


Jag har ett par av de gamla redan så jag gillar att det är som det är.
Men de gamla var sjukt ball de också.

/Magnus

_________________
"Playing guitar really helps your guitar playing"


20 Jan 2016, 23:24
Profile WWW
User avatar

Joined: 09 Dec 2007, 23:13
Posts: 10870
Location: I skogen utanför Göteborg
Post Re: NGD x 3
bluescaptain wrote:
Den turkosa var väldigt fräck och då diggar jag vanligtvis inte denna sortens guror. Hade jag lirat äventyrligt skruvad prog-metal eller dylikt hade jag nog kunna tänka mig att svinga en sådan! :mrgreen:


Tack!
Du har ett sunt och öppet sinne, respekt för det.

/Magnus

_________________
"Playing guitar really helps your guitar playing"


20 Jan 2016, 23:25
Profile WWW
User avatar

Joined: 09 Dec 2007, 23:13
Posts: 10870
Location: I skogen utanför Göteborg
Post Re: NGD x 3
Patrick Zimbalist wrote:
fint stall på sjuan! 8)


Ja, är snudd på sånt man runkar till.
Jag menar, det bara sitter ju där och ser läckert ut, förföriskt utmanar en.

/Magnus

_________________
"Playing guitar really helps your guitar playing"


20 Jan 2016, 23:26
Profile WWW
User avatar

Joined: 09 Dec 2007, 23:13
Posts: 10870
Location: I skogen utanför Göteborg
Post Re: NGD x 3
monk wrote:
Hur står sig telen mot din nocaster?


Den är faktiskt såld, jag kunde inte leva med relic grejen.

Nocastern hade väldigt mycket roligare mickar än dessa duncan är.
Ett par snäpp bättre gitarr överhuvudtaget, men den kostar ju mer än 23000:- mer, så de borde den vara (annars vore det ju direkt pinsamt).
Nocastern var ett snudd på magiskt exemplar, denna är bara en väldigt bra gitarr. Som en Suhr, ungefär.

Mickarna i stratan får stanna men de i Telen åker bort.

/Magnus

_________________
"Playing guitar really helps your guitar playing"


20 Jan 2016, 23:31
Profile WWW
User avatar

Joined: 09 Dec 2007, 23:13
Posts: 10870
Location: I skogen utanför Göteborg
Post Re: NGD x 3
johakarl wrote:
Riktigt sugen på en vit talman med rosewoodbräda! Hoppas nån butik i gbg får in dom snart så man kan testa lite.

Lite synd bara att det är medium-band, jumbo hade varit mumma! Men vad skulle du säga att ibanez medium motsvarar i dunlop-storlek?


Det dröjer ett tag innan de med rosewood bräda kommer till Sverige, bara de med lönn som finns än så länge.
Tar ingen butik in en så hör av dig via PM så fixar vi så du får testa ändå.

Jag vet inte namnen på Dunlop band men skulle säga att dessa är typiskt medium.
Jag var rädd att jag skulle störa mig lite på det men har inte tänkt på det alls (för 5 år sen hade de åkt av direkt men nu för tiden spelar det mig ingen roll vad det är för band så länge de inte är micro).

Översadelbredden är smalare än vanliga Ibanez, men inte heller det har jag reflekterat över.
Har suttit i studion ett par timmar nu med stratan och spelat in en låt och den låter fantastiskt.

/Magnus

_________________
"Playing guitar really helps your guitar playing"


20 Jan 2016, 23:35
Profile WWW
User avatar

Joined: 17 Jul 2014, 02:10
Posts: 824
Location: i stora Hultet
Post Re: NGD x 3
Grattis! Roligt med nytt ;)

Gillar huvudformen på "telen" och "stratan". Får hålla med om att det är ett fräsigt stall på sjuan!

Nocastern är i tryggt förvar här hemma.. Den är magisk som Magnus säger.


21 Jan 2016, 00:00
Profile

Joined: 25 May 2009, 21:10
Posts: 78
Location:
Post Re: NGD x 3
Magnus Olsson wrote:

Det dröjer ett tag innan de med rosewood bräda kommer till Sverige, bara de med lönn som finns än så länge.
Tar ingen butik in en så hör av dig via PM så fixar vi så du får testa ändå.

Jag vet inte namnen på Dunlop band men skulle säga att dessa är typiskt medium.
Jag var rädd att jag skulle störa mig lite på det men har inte tänkt på det alls (för 5 år sen hade de åkt av direkt men nu för tiden spelar det mig ingen roll vad det är för band så länge de inte är micro).

Översadelbredden är smalare än vanliga Ibanez, men inte heller det har jag reflekterat över.
Har suttit i studion ett par timmar nu med stratan och spelat in en låt och den låter fantastiskt.

/Magnus


Medium på bredden och höjden då? Jämförbara med en standard strata kanske?


21 Jan 2016, 08:56
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 25 May 2009, 21:10
Posts: 78
Location:
Post Re: NGD x 3
Några iaktagelser angående huvudet: Varför ingen prestige-logga? Och lite ovanligt med 3+3 stämmisar på strata och tele (men dom ville väl vara trogna den gamla talman modellen antar jag). Lite nörderi kanske men påverkar skillnaden i stränglängden känslan och tonen något, jämfört med 6 inline?


21 Jan 2016, 09:04
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 09 Dec 2007, 23:13
Posts: 10870
Location: I skogen utanför Göteborg
Post Re: NGD x 3
johakarl wrote:
Magnus Olsson wrote:

Det dröjer ett tag innan de med rosewood bräda kommer till Sverige, bara de med lönn som finns än så länge.
Tar ingen butik in en så hör av dig via PM så fixar vi så du får testa ändå.

Jag vet inte namnen på Dunlop band men skulle säga att dessa är typiskt medium.
Jag var rädd att jag skulle störa mig lite på det men har inte tänkt på det alls (för 5 år sen hade de åkt av direkt men nu för tiden spelar det mig ingen roll vad det är för band så länge de inte är micro).

Översadelbredden är smalare än vanliga Ibanez, men inte heller det har jag reflekterat över.
Har suttit i studion ett par timmar nu med stratan och spelat in en låt och den låter fantastiskt.

/Magnus


Medium på bredden och höjden då? Jämförbara med en standard strata kanske?


Ja, som en standard strata är en bra jämförelse.
Smalare och lägre än de jumboband Ibanez oftast använder.

Har du provat en Roadcore? Banden på talman är en modell mindre.

Jag gillar generellt inte 3x3, men mer av praktiska och estetiska skäl (generellt är 3x3 huvuden sjukt fult) än för hur det känns att spela med. Visst är det skillnad mellan hur 6 i line och 3x3 känns, men försumbar (fel ord, mer spelar ingen roll rent praktiskt) i mina ögon. Denna modellen har jag aldrig provat med 6 in line, så det svårt att gissa vad skillnaden skulle bli.
Det låter exakt som en tele och en strata, skulle jag säga.

Vet ej varför det inte är någon prestige logo (men kan fråga), gissar på estetiskt, huvudet är ju väldigt clean nu.
Jag tror att de helt enkelt inte vill kombinera den gamla och ak logon med prestige logon.
Även den case gitarren kommer i skiljer sig från vad ibanez normalt har, denna är mer åt en fender trä case hållet och bara en mycket liten och diskret logo på.

/Magnus

_________________
"Playing guitar really helps your guitar playing"


21 Jan 2016, 09:41
Profile WWW
User avatar

Joined: 09 Dec 2007, 23:13
Posts: 10870
Location: I skogen utanför Göteborg
Post Re: NGD x 3
dirt wrote:
Grattis! Roligt med nytt ;)

Gillar huvudformen på "telen" och "stratan". Får hålla med om att det är ett fräsigt stall på sjuan!

Nocastern är i tryggt förvar här hemma.. Den är magisk som Magnus säger.


Ja, du gjorde en bra affär och i ärlighetens namn retar det mig att jag inte kunde komma över mina hjärnspöken om relic.
Väldigt synd att Fender att inte verkar bygga riktigt bra tele som inte är relic.

/Magnus

_________________
"Playing guitar really helps your guitar playing"


21 Jan 2016, 09:45
Profile WWW
User avatar

Joined: 16 Jul 2011, 00:09
Posts: 1085
Location: Skåne
Post Re: NGD x 3
Sjuan är verkligen vacker. Är ju förtjust i trärena designer och denna tilltalar mig. :D

Tvivlar inte på att de andra två är bra gitarrer, men visuellt tycker jag att jackets utformning/vinkel/placering förstör helhetsintrycket.


21 Jan 2016, 10:08
Profile

Joined: 20 Apr 2009, 08:46
Posts: 1536
Location: Stockholm
Post Re: NGD x 3
Herregud vilken gitarr den där sjuan!! :shock: :shock: :shock:
Måste ha!

EDIT: är det ett Hipshotstall på den?

_________________
"Det har låtit bra, med ett litet inslag av skitdåligt bara, ibland,typ." - Distorsionspojken


21 Jan 2016, 10:27
Profile

Joined: 13 Jun 2013, 18:28
Posts: 2925
Post Re: NGD x 3
jazzfromhell wrote:
Herregud vilken gitarr den där sjuan!! :shock: :shock: :shock:
Måste ha!

EDIT: är det ett Hipshotstall på den?

Ser ut som ett Gibraltar stall


21 Jan 2016, 10:32
Profile

Joined: 13 Jun 2013, 18:28
Posts: 2925
Post Re: NGD x 3
Magnus Olsson wrote:
Helt klart fördelen med att redan ha många gitarrer, frugan märker ingen skillnad på om det plötsligt är några till då hon inte kan hålla reda på dem längre.

Haha!!! :lol:

Låter dock bli att uttrycka mej om gurorna då dom tyvärr inte faller mej i smaken :)


21 Jan 2016, 10:32
Profile
User avatar

Joined: 17 Jul 2014, 02:10
Posts: 824
Location: i stora Hultet
Post Re: NGD x 3
Magnus Olsson wrote:
dirt wrote:
Grattis! Roligt med nytt ;)

Gillar huvudformen på "telen" och "stratan". Får hålla med om att det är ett fräsigt stall på sjuan!

Nocastern är i tryggt förvar här hemma.. Den är magisk som Magnus säger.


Ja, du gjorde en bra affär och i ärlighetens namn retar det mig att jag inte kunde komma över mina hjärnspöken om relic.
Väldigt synd att Fender att inte verkar bygga riktigt bra tele som inte är relic.

/Magnus


Men Custom Shopen har ju gjort Nocasters i NOS-utförande? Men det gäller ju att hitta en och en som är sådär magiskt bra också..


21 Jan 2016, 13:38
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 14:07
Posts: 2639
Location:
Post Re: NGD x 3
Oj den där sjuan var läcker. Skervesen inspirerad kan man se :D


21 Jan 2016, 13:43
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 09 Dec 2007, 23:13
Posts: 10870
Location: I skogen utanför Göteborg
Post Re: NGD x 3
dirt wrote:

Men Custom Shopen har ju gjort Nocasters i NOS-utförande? Men det gäller ju att hitta en och en som är sådär magiskt bra också..


Det är sant, men jag har provat vääldigt många och ingen av dem har sagt "köp mig".
Det verkar hända något med dem när de blir relic.
Vet det låter löjligt men jag har inte provat någon NOS som varit över bra.

/Magnus

_________________
"Playing guitar really helps your guitar playing"


21 Jan 2016, 14:01
Profile WWW
User avatar

Joined: 09 Dec 2007, 23:13
Posts: 10870
Location: I skogen utanför Göteborg
Post Re: NGD x 3
Tvåtakt wrote:
Magnus Olsson wrote:
Helt klart fördelen med att redan ha många gitarrer, frugan märker ingen skillnad på om det plötsligt är några till då hon inte kan hålla reda på dem längre.

Haha!!! :lol:

Låter dock bli att uttrycka mej om gurorna då dom tyvärr inte faller mej i smaken :)


Det är ok att säga att man tycker att de är så fula att man blir provocerad och vill gå ut och sparka på en förbipasserandes hund eller säga grova förolämpningar till en lyktstolpe.


Det funkar, tro mig :-)

/Magnus

_________________
"Playing guitar really helps your guitar playing"


21 Jan 2016, 14:02
Profile WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 41 posts ]  Go to page 1, 2  Next

Who is online

Users browsing this forum: Bing [Bot] and 73 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.