View unanswered posts | View active topics It is currently 18 Apr 2024, 23:16



Reply to topic  [ 16 posts ] 
blues baby 
Author Message

Joined: 14 Sep 2011, 13:47
Posts: 497
Post blues baby
Kommit över en Bluesbaby (Award session, England) -chassie, 22 W. Den är en klonad bluesjunior i transistorformat som passar direkt i en BJ eller Peavey Classic. Låter jättebra och väger måttligt. Driftsäker och har lite mer ljudmöjligheter än originalet. Inget hemmansköp heller. Tänkte tipsa er BJ och P-Classic ägare om denna.
Kanske nåt för er som vill kunna lita på grejjorna när de dängs runt i turnebussar och på röjargig.
Har stoppat den i en gammal philips orkesterstärkarcombo, tv-modell, som är komplett med cigg-brännmärken på ena kanten och en väl inspelat 12-a i. Skitkul att få till nåt användbart av den gamla burken (rörstärkaren var bortom räddning för vettiga pengar) utan att ha ansträngt ekonomin nämnvärt.
Gå in på Award Sessions hemsida och kolla.


14 Dec 2015, 11:15
Profile
User avatar

Joined: 22 Sep 2004, 23:57
Posts: 1893
Location: Västra Frölunda
Post Re: blues baby
Tack för tips !
Skall beaktas.

_________________
<--->

Salve securim manubrium !


14 Dec 2015, 20:46
Profile
Post Re: blues baby
22W är lite för lite, det är ju inga direkt rör-watt vi pratar om.
Utan en slags "hybrid-teknologi" baserad på hans pedutter.

Men det är smart marknadsföring, skulle han bara peta på
mera låt oss säga 50W skulle det vara en hit...


16 Dec 2015, 23:32

Joined: 19 Dec 2008, 13:01
Posts: 1321
Location:
Post Re: blues baby
Har varit sugen på en sådan där länge. Nu finns de ju i några olika färdiga combovarianter också. Finns det någon kabinettbyggare i Sverige som skulle kunna snickra ihop en så lätt combo som möjligt? Och så stoppar man i ett Eminence Lil Texas eller Tonkerlite-element (verkningsgrad 101 dB) så har man en lätt "to go" förstärkare!


19 Dec 2015, 20:06
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 18 May 2010, 19:48
Posts: 1639
Location: Halmstad
Post Re: blues baby
Jasså har väl provat andra Sessiongrejor. Kan du jämföra med Sessionette 75, JD10 eller kanske en Retrotonemod? Eller något annat.

Stewart Wards Award Session har rätt många påhejare, men ibland undrar men om de är samma personer med olika nicks.


21 Dec 2015, 02:07
Profile
Post Re: blues baby
Grejen är att dom verkligen låter svinbra men 22-30W är på tok för lite.

Skrev till Stewart för redan 3 år sedan och påpekade detta,
anledningen till är ...just det trafon.....trafon skulle bli för dyr
för 50 W-versionen!...

-Ja jag menar, Micke Nord kan inte ha fel...
50W är en gyllene medelväg om man inte vill micka upp, samt
bibehåller bra spräck även för metal...
8)


21 Dec 2015, 21:19
User avatar

Joined: 28 Apr 2007, 12:16
Posts: 1274
Location: Alingsås
Post Re: blues baby
arinihsd wrote:
Jasså har väl provat andra Sessiongrejor. Kan du jämföra med Sessionette 75, JD10 eller kanske en Retrotonemod? Eller något annat.

Stewart Wards Award Session har rätt många påhejare, men ibland undrar men om de är samma personer med olika nicks.


Det står iaf att den är baserad på en JD10, längesedan jag hade den men vill minnas att den lät bra. http://www.award-session.com/bluesbaby.html


21 Dec 2015, 22:22
Profile

Joined: 19 Dec 2008, 13:01
Posts: 1321
Location:
Post Re: blues baby
CataClysm wrote:
Grejen är att dom verkligen låter svinbra men 22-30W är på tok för lite.

Skrev till Stewart för redan 3 år sedan och påpekade detta,
anledningen till är ...just det trafon.....trafon skulle bli för dyr
för 50 W-versionen!...

-Ja jag menar, Micke Nord kan inte ha fel...
50W är en gyllene medelväg om man inte vill micka upp, samt
bibehåller bra spräck även för metal...
8)


Enligt deras facebooksida så är det på gång en 45 watts version av Bluesbaby.


15 Jan 2016, 01:59
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 14 Sep 2011, 13:47
Posts: 497
Post Re: blues baby
Upplever den väldigt lik jd10´s od läge (alltså inte rockläget) genom en neutral stärkare. Den gamla inspelade philipstratten den nu går igenom ger en kanske varmare, mindre sprillig karaktär åt ljudet, vilket jag gillar, men jag tror inte den är helt "neutral" i återgivningen.
Går att spela högt rent och full gain kliver in i 70-talsrocken. 2 switchar på baksidan ger blackface/marshall samt neutral/loudness (?? större frekvensomfång)
Jd10´s OD läge (eller jd 20 som jag har förmånen att ha kommit över) funkar ju i alla vettiga stärkarsammanhang och vill man ha mera dist är det bara att mata den med passande pedal. Känns likadant med BB-n.
Svarar på anslag och rattar som en rörstärk.


15 Jan 2016, 14:31
Profile

Joined: 19 Dec 2008, 13:01
Posts: 1321
Location:
Post Re: blues baby
BluesBaby har ju funnits i en modell med 22 watt och en med 45 watt. Nu har de kommit med en version av 45-wattaren som de kallar för "High Clean Headroom". Kanske kan vara något för den som tröttnat på att släpa tunga förstärkare?

http://www.award-session.com/bluesbaby-complete.html

Har själv en 22-wattare med en Eminence Lil Texas högtalare som funkar precis som jag tänkt. En lätt, oöm (tror jag) förstärkare med bra ljud. Brukar åka med kollektivtrafiken (i S-holm) till repen och det är hur smidigt som helst med en lättviktspirra att ta med sig stärkaren och pedalbordet.


24 Mar 2017, 18:16
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 22 Jul 2016, 21:52
Posts: 858
Post Re: blues baby
niknor wrote:
BluesBaby har ju funnits i en modell med 22 watt och en med 45 watt. Nu har de kommit med en version av 45-wattaren som de kallar för "High Clean Headroom". Kanske kan vara något för den som tröttnat på att släpa tunga förstärkare?

http://www.award-session.com/bluesbaby-complete.html

Har själv en 22-wattare med en Eminence Lil Texas högtalare som funkar precis som jag tänkt. En lätt, oöm (tror jag) förstärkare med bra ljud. Brukar åka med kollektivtrafiken (i S-holm) till repen och det är hur smidigt som helst med en lättviktspirra att ta med sig stärkaren och pedalbordet.

Jag har haft mycket kontakt med honom de senaste åren, och jag misstänker att jag är en bidragande
orsak till just 45Wattsvalet, samt nu den senare HH (high headroom) varianten för pedaler.

Dvs tubescreamers!... :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Nåväl inte för att skryta men BB-45-HH slår en Blues Junior på Fingrarna, och närmar sig faktiskt
Eric Claptorn signature series utan att skämmas...

_________________
http://www.ergopikk.com


24 Mar 2017, 19:05
Profile

Joined: 22 Jul 2016, 21:52
Posts: 858
Post Re: blues baby
HH varianten kom bara för 2 veckor sedan, dvs efter senaste majlet skickat till "the innovator on the Island"...
:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Ska självklart köpa en när tillfälle kommer, dessutom ska dom gå att modda
för att sättas i ett 2HE-Rack, vilket

Han måste självklart ha anammat iden med pedalplattform som är ULTRA_CLEAN.

_________________
http://www.ergopikk.com


24 Mar 2017, 19:09
Profile
User avatar

Joined: 18 May 2010, 19:48
Posts: 1639
Location: Halmstad
Post Re: blues baby
Jag är intresserad. Men är som i tidigare post sugen på en svensk jämförelse med en Sessionette 75 och ännu hellre en Retrotonemod Sessionette. Jag har ett par JD-10, men de änvänds sällan och nästan bara när jag inte få något kul ljud ur en förstärkare. Ofta använder jag en separat EQ tillsammans med JD-10.

En annan fråga. Hur fungerar de nya förstärkarna i jämförelse med en Award Session Acetone :?: Den har också något liknande JD-10 som preamp. Min har knäckt kabinett. Och jag tänka mig en Acetone som bärbar topp istället.

Det bästa jag har fått ut av Award Session för hemmabruk hittills var preamp från Sessionette 75 in i loopen på en Fender HRD 4x10. Fick ut vettiga lägenhetsvolymer. Ljudet var absolut vad jag ville ha, men kombinationen tog för mycket plats.


24 Mar 2017, 23:17
Profile

Joined: 19 Dec 2008, 13:01
Posts: 1321
Location:
Post Re: blues baby
Bättre pris på 45-wattaren med högre headroom till och med 30/4.
http://www.award-session.com/special_offers.html


07 Apr 2017, 16:50
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 29 Nov 2013, 19:45
Posts: 139
Location: Mönsterås
Post Re: blues baby
Verkar som att erbjudandet endast gäller UK. Offer applies to UK mainland residents only.


08 Apr 2017, 19:29
Profile

Joined: 19 Dec 2008, 13:01
Posts: 1321
Location:
Post Re: blues baby
HowlingWind wrote:
Verkar som att erbjudandet endast gäller UK. Offer applies to UK mainland residents only.


Äh, jag läste inte det finstilta. Fan vad dåligt!

Jag tycker att man kan fråga dem om man är intresserad, det kanske går att få till någon sorts deal ändå.
Det var inga problem när jag ville köpa en combo utan tolex eller lack (har oljat och vaxat den) och utan högtalare i somras.


08 Apr 2017, 21:31
Profile ICQ YIM WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 16 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 21 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.