View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Mar 2024, 19:41



Reply to topic  [ 189 posts ]  Go to page Previous  1 ... 3, 4, 5, 6, 7  Next
Green Guitars (Guitarnet.se) - Bättre än Gibson?? 
Author Message
User avatar

Joined: 17 Jul 2012, 16:29
Posts: 2815
Location: Gamlestan
Post Re: Green Guitars (Guitarnet.se) - Bättre än Gibson??
Mike Leaf wrote:
holmis63 wrote:
Det är detta vi konsumenter möter hela tiden på den nya globala marknaden där allt tillverkas i Asien på beställning, det gäller bara att veta vilka brands som delar konstruktion och komponeter så kan man göra klipp, eller bli blåst :wink:


Eller köper Du en Gibson istället för att lura dig själv att en uppsockrad 1500 kronors kina-kopia är lika bra.


Japp, man får ju en beggad Gibson LP studio för en 5 tusing nufötiden, kan väl inte vara speciellt svårt att välja mellan en Green och Studion :wink:


18 Feb 2016, 21:10
Profile
User avatar

Joined: 07 Oct 2014, 15:21
Posts: 81
Post Re: Green Guitars (Guitarnet.se) - Bättre än Gibson??
Bara att instämma med föregående talare och förhoppningsvis kan vi stänga ner detta taffliga försök till gratisreklam-tråd för billigt vedeldsträ från Kina.
Gibson >>> kinakopior inkl "green"


19 Feb 2016, 00:11
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:10
Posts: 3871
Location:
Post Re: Green Guitars (Guitarnet.se) - Bättre än Gibson??
oldieboy wrote:
Bara att instämma med föregående talare och förhoppningsvis kan vi stänga ner detta taffliga försök till gratisreklam-tråd för billigt vedeldsträ från Kina.
Gibson >>> kinakopior inkl "green"


Frågan om sambandet mellan Madiba och Green Guitars/Anders återstår. Det finns en del språkliga likheter här som inte är unika men ändå signifikanta.


19 Feb 2016, 00:27
Profile ICQ WWW

Joined: 14 Mar 2011, 21:18
Posts: 2532
Location:
Post Re: Green Guitars (Guitarnet.se) - Bättre än Gibson??
Efter att ha följt diskussionen från och till, så gjorde jag och en polare slag i saken och åkte till Gislaved och provspelade ett antal gitarrer.
Om jag minns rätt testade vi 8 stycken av Les Paul typ, två för strax under 4000:- och resten runt 8000-11 000:- tror jag (de dyrare hade Lundgren mickar).

Förutom en, som var från FGN (+10 000:- ?), var samtliga Green Guitars. Själv tyckte jag att en av de billigare var mest prisvärd, men en dyrare gold top med fet hals var riktigt nice. Jag misstänker att gitarrerna har "modern wiring" vilket inte riktigt passar mig (jfr. diskantförlust när man drar ner volymen) och jag är inte heller speciellt förtjust i konceptet "bussningar i toppen" för bridge posts/studs. I det avseendet tycker jag t ex FGN tagit ett steg i rätt riktning med skruvarna direkt i toppen plus att de verkar ha long tenon på gitarrer (i nästan samma prisklass).

Bortsett från att ett par av gitarrerna var lite råa (blev bättre efter lite strängbändande hit o dit) tycker jag att de kändes rätt ok.
Har lite dålig koll på vad det finns för alternativ för 8000:- och uppåt, så det skulle jag själv kollat innan en ev. affär..


19 Feb 2016, 01:20
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 24 Mar 2015, 15:17
Posts: 675
Post Re: Green Guitars (Guitarnet.se) - Bättre än Gibson??
Intressant det här med Vietnam som gitarrtillverkar land dock, hade inte kopplat tidigare att det är såpass vanligt.

Oftast får ju de flesta kopior här stämpel "Kina".

Harley Benton görs i Vietnam i stor utstäckning? Sett flera trådar på nätet där det även spekuleras om att Vintage görs i Vietnam, det verkar så (ägs Vintage i sin tur av Wilkinson?)? Nu spekulerar vi om ifall även vissa modeller från Green Guitars tillverkas i Vietnam, eventuellt i samma fabrik som Harley Bentons. Detta behöver ju dock inte betyda något negativt, kanske snarare tvärtom även om väl Harley Bentons mer och mer kanske sticker ut som de mest prisvärda (självklart beroende på specar, materialval etc).

Tex här lite spekulation om Wilkinson, Vintage och Harley Bentons
http://www.aguitarforum.com/threads/vin ... ame.89153/


19 Feb 2016, 10:15
Profile

Joined: 31 Jul 2012, 14:27
Posts: 310
Post Re: Green Guitars (Guitarnet.se) - Bättre än Gibson??
holmis63 wrote:
I princip all industriell tillverkning går ut på kostnadsbesparingar nuförtiden, Green guitars och Thomann har säkert fått kostnadsförslag på sina beställda specar och sen har tillverkaren i högsta möjliga grad använt gemensamma komponenter för att få ut så mycket förtjänst på sin insats, det betyder ju inte att de är identiska men....

Kompisen hade en Epiphone valve junior och jag har en Harley benton GA5, båda toppar, vi visste att de tillverkades i samma fabrik i kina, Epin var ganska mycket dyrare men jag kommer inte riktigt ihåg prisskillnaden, det var säkert 5 år sen detta, och minnet är, ja, bra men kort :wink:

Vi öppnade och jämförde för vi var så nyfikna, i princip alla komponenter delades, förutom potten för tonkontroll med tillhörande kretskomponenter som var en extra feature på GA5an, inte fan vet jag varför Epin var dyrare med ett sämre erbjudande, men förmodligen handlar det bara om Branding, Epi kan man ta lite extra för jämfört med Harley benton.

Det är detta vi konsumenter möter hela tiden på den nya globala marknaden där allt tillverkas i Asien på beställning, det gäller bara att veta vilka brands som delar konstruktion och komponeter så kan man göra klipp, eller bli blåst :wink:


Det är ju inget nytt, industriell tillverkning har alltid skett för att tjäna pengar. Vilka komponenter som är lika i två gitarrer från samma fabrik beror på ju på hur beställningen är specad, om man specar dyrare komponenter så måste ju fabriken leverera det annars blir det ju kontraktsbrott och dyl. Har man inte beställt nått speciellt så används nått billigt förstås.

Kända märken tar naturligtvis betalt för sitt märke, det gäller ju inte minst Gibson...


19 Feb 2016, 12:57
Profile
User avatar

Joined: 17 Jul 2012, 16:29
Posts: 2815
Location: Gamlestan
Post Re: Green Guitars (Guitarnet.se) - Bättre än Gibson??
martink78 wrote:
holmis63 wrote:
I princip all industriell tillverkning går ut på kostnadsbesparingar nuförtiden, Green guitars och Thomann har säkert fått kostnadsförslag på sina beställda specar och sen har tillverkaren i högsta möjliga grad använt gemensamma komponenter för att få ut så mycket förtjänst på sin insats, det betyder ju inte att de är identiska men....

Kompisen hade en Epiphone valve junior och jag har en Harley benton GA5, båda toppar, vi visste att de tillverkades i samma fabrik i kina, Epin var ganska mycket dyrare men jag kommer inte riktigt ihåg prisskillnaden, det var säkert 5 år sen detta, och minnet är, ja, bra men kort :wink:

Vi öppnade och jämförde för vi var så nyfikna, i princip alla komponenter delades, förutom potten för tonkontroll med tillhörande kretskomponenter som var en extra feature på GA5an, inte fan vet jag varför Epin var dyrare med ett sämre erbjudande, men förmodligen handlar det bara om Branding, Epi kan man ta lite extra för jämfört med Harley benton.

Det är detta vi konsumenter möter hela tiden på den nya globala marknaden där allt tillverkas i Asien på beställning, det gäller bara att veta vilka brands som delar konstruktion och komponeter så kan man göra klipp, eller bli blåst :wink:


Det är ju inget nytt, industriell tillverkning har alltid skett för att tjäna pengar. Vilka komponenter som är lika i två gitarrer från samma fabrik beror på ju på hur beställningen är specad, om man specar dyrare komponenter så måste ju fabriken leverera det annars blir det ju kontraktsbrott och dyl. Har man inte beställt nått speciellt så används nått billigt förstås.

Kända märken tar naturligtvis betalt för sitt märke, det gäller ju inte minst Gibson...


Min erfarenhet är att kostnadsbesparings-ivern har ökat oerhöt sen jag började arbeta på 70-talet, ibland känns det som att man offrar både människor och kvalitet, men det kanske bara är att ivern har letat sig närmare oss här i Sverige.
Oavsett om det inte är nytt så är det väl information som tål att upprepas, om man nu redan känner till detta så var det bara en liten påminnelse, är det mer OK så?


19 Feb 2016, 13:07
Profile
User avatar

Joined: 18 Mar 2013, 08:59
Posts: 1441
Post Re: Green Guitars (Guitarnet.se) - Bättre än Gibson??
Inte konstigt om du gillade FGM gitarren, det är Fugijen som tillverkade en hel del av Burny, Greco o Orvillarna på 80-90 talet, de kan sina grejer..
PÅ japanska LP´s brukar man köra med gamla 50-tals ABR-1 stuket.


19 Feb 2016, 13:31
Profile

Joined: 31 Jul 2012, 14:27
Posts: 310
Post Re: Green Guitars (Guitarnet.se) - Bättre än Gibson??
holmis63 wrote:

Min erfarenhet är att kostnadsbesparings-ivern har ökat oerhöt sen jag började arbeta på 70-talet, ibland känns det som att man offrar både människor och kvalitet, men det kanske bara är att ivern har letat sig närmare oss här i Sverige.
Oavsett om det inte är nytt så är det väl information som tål att upprepas, om man nu redan känner till detta så var det bara en liten påminnelse, är det mer OK så?


Jo, konkurrensen har ju ökat så det går inte att ha en massa dökött på samma sätt som man kom undan med förut. Däremot tror jag inte kvaliten har minskat generellt sett, tvärtom snarare, titta på budgetguror nu och då....


19 Feb 2016, 15:09
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14761
Location:
Post Re: Green Guitars (Guitarnet.se) - Bättre än Gibson??
Jag tror inte man ska blanda ihop industriell tillverkning , tex elektronik med elgitarrer som är byggda av trä och görs till stor del för hand fortfarande idag. Tittar man tex på Gibson så är tillverkningen idag väldigt lik det man gjorde på 50-talet.

Är det något man kan spara på är det vad man betalar i arbetskostnad och vilket material man utgår från.

Materialet började man fuska med redan i början av 70-ötalet för att sen gå tillbaka igen till kvalitet.

Hur man än tycker om det så har det aldrig funnits så många olika hyfsat bra instrument att köpa i alla prisklasser som idag, stor skillnad mot hur illa det var på 70-80-talet med utbud och pris.

Dagens unga gitarrister har betydligt lättare att hitta och ha råd med en hyfsad planka än vad min generation hade när vi var i samma ålder

_________________



19 Feb 2016, 15:28
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 28 Feb 2003, 11:15
Posts: 4128
Location:
Post Re: Green Guitars (Guitarnet.se) - Bättre än Gibson??
woodstock wrote:
Frågan om sambandet mellan Madiba och Green Guitars/Anders återstår. Det finns en del språkliga likheter här som inte är unika men ändå signifikanta.


Det här väl typ den tredje tråden som startas angående det här märket med typ samma trådstart.
All reklam är bra reklam.


19 Feb 2016, 15:32
Profile ICQ WWW

Joined: 09 Oct 2008, 17:13
Posts: 502
Location:
Post Re: Green Guitars (Guitarnet.se) - Bättre än Gibson??
woodstock wrote:
oldieboy wrote:
Bara att instämma med föregående talare och förhoppningsvis kan vi stänga ner detta taffliga försök till gratisreklam-tråd för billigt vedeldsträ från Kina.
Gibson >>> kinakopior inkl "green"


Frågan om sambandet mellan Madiba och Green Guitars/Anders återstår. Det finns en del språkliga likheter här som inte är unika men ändå signifikanta.


Det vore väldigt intressant att jämföra IP-adresserna (extremt lätt att fejka, men samtidigt väldigt avslöjande om man INTE har gjort det). :arrow:

_________________
https://open.spotify.com/artist/6oUjNtU ... n9B8wEOOmw


19 Feb 2016, 16:19
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 14 Mar 2011, 21:18
Posts: 2532
Location:
Post Re: Green Guitars (Guitarnet.se) - Bättre än Gibson??
SLA wrote:
Inte konstigt om du gillade FGM gitarren, det är Fugijen som tillverkade en hel del av Burny, Greco o Orvillarna på 80-90 talet, de kan sina grejer.
Har aldrig haft nån Burny, Greco, Orville el dyl, men det är säkert bra grejor.
Faktum är att jag i ett blind test (the Doug and Pat show) gissade att en gammal Tokai var Les Paul:en från 1960... :oops:

Med tanke på att jag lyssnat på massor av liveinspelningar med pållar från 50/60-talet, haft turen att få spela på en 60:a och haft flera egna från 70-talet,
kan man tänka sig att jag borde gissat bättre. Men det visar lite, tycker jag, hur svårt det kan vara att skilja "bättre" från "sämre" när man lämnat det riktiga lågprissegmentet.


19 Feb 2016, 21:30
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14761
Location:
Post Re: Green Guitars (Guitarnet.se) - Bättre än Gibson??
zoork_1 wrote:
Faktum är att jag i ett blind test (the Doug and Pat show) gissade att en gammal Tokai var Les Paul:en från 1960... :oops:

Med tanke på att jag lyssnat på massor av liveinspelningar med pållar från 50/60-talet, haft turen att få spela på en 60:a och haft flera egna från 70-talet,
kan man tänka sig att jag borde gissat bättre. Men det visar lite, tycker jag, hur svårt det kan vara att skilja "bättre" från "sämre" när man lämnat det riktiga lågprissegmentet.



Du fokuserar mycket på ljudet i dina analyser, vilket är bra. Jag skulle dock aldrig vilja äga en kopia som är så felkonstruerad i form och material. Det skulle irritera mig varje gång jag skulle spela på den.

Om jag var 14 år och inte hade några finansiella resurser skulle det vara OK som en första LP tills jag sparat ihop till en riktig. Så var det också för mig på 70-talet, min första LP var en Ibanez, sen spara, spara , spara, Jobba , jobba...

_________________



20 Feb 2016, 09:08
Profile ICQ WWW

Joined: 27 Dec 2007, 15:10
Posts: 3871
Location:
Post Re: Green Guitars (Guitarnet.se) - Bättre än Gibson??
rifle wrote:
woodstock wrote:
Frågan om sambandet mellan Madiba och Green Guitars/Anders återstår. Det finns en del språkliga likheter här som inte är unika men ändå signifikanta.


Det här väl typ den tredje tråden som startas angående det här märket med typ samma trådstart.
All reklam är bra reklam.


Jag är inte helt säker på att all reklam är bra reklam i det här fallet. Det som framkommit hittills här är definitivt inte alls trovärdigt. Sedan har det mindre betydelse, Ljudbojens spridningstal skall nog inte överskattas. Men sedan har vi den egna hemsidan. Egentligen känns den nästan som resultatet av ett reklamorienterat självskadebeteende. Det är inte trovärdigt, det saknas självkritiskt tänkande, det är amatörmässigt, det är rent av väldigt underhållande.

Samtidigt är det långt till resten av världen i Smålandstenar-Gislaved-Gnosjö. Det finns ett djävlar anamma där och en tjurskallig do-it-yourselfmentalitet där man går sin egen väg och kan känna sig rätt stolta över det. Den egentliga verksamheten, e-kraft är ett exempel på det. Men det går inte riktigt att överföra på guitarnet. Åtminstone inte med nuvarande presentation. Där handlar det helt uppenbart om något annat. Men direkt bra reklam är det inte.


23 Feb 2016, 22:50
Profile ICQ WWW

Joined: 24 Mar 2015, 15:17
Posts: 675
Post Re: Green Guitars (Guitarnet.se) - Bättre än Gibson??
SwedishGuitarNerd
https://www.youtube.com/watch?v=nVwoLPh5F50


25 Feb 2016, 02:52
Profile
User avatar

Joined: 12 Jan 2008, 03:41
Posts: 777
Post Re: Green Guitars (Guitarnet.se) - Bättre än Gibson??
makatech wrote:

tyvärr orkar man ju inte kolla skiten eftersom killen är otroligt seg...han inledde dessutom med att inte kunna uttala swedish guitar nerd korrekt :lol:
vad tyckte pojkspolingen då? (även om jag inte har ngt förtroende för hans tyckande)


25 Feb 2016, 22:23
Profile
User avatar

Joined: 28 Sep 2004, 13:36
Posts: 1786
Location: Uppsala
Post Re: Green Guitars (Guitarnet.se) - Bättre än Gibson??
Mike Leaf wrote:
Så var det också för mig på 70-talet, min första LP var en Ibanez, sen spara, spara , spara, Jobba , jobba...


Jo, det är ju så man får göra om man vill spela på Gibson.........


25 Feb 2016, 22:29
Profile

Joined: 15 Jan 2009, 16:42
Posts: 2558
Post Re: Green Guitars (Guitarnet.se) - Bättre än Gibson??
Patrick Zimbalist wrote:
makatech wrote:

tyvärr orkar man ju inte kolla skiten eftersom killen är otroligt seg...han inledde dessutom med att inte kunna uttala swedish guitar nerd korrekt :lol:
vad tyckte pojkspolingen då? (även om jag inte har ngt förtroende för hans tyckande)


Han tyckte att gitarren var skitbra. Bl.a. så var stämskruvarna förmodligen de bästa han upplevt på nån gitarr. Gitarren kändes välbyggd, såg dyr och ut kändes dyr. Elektroniken var sådär dock. Tonkontrollen gjorde inte så mycket, förrän man drog ner i bott, "mudland" som han kallade det. Mickarna gillade han, och jämförde med Epiphone's mickar, som han uppenbarligen tycker är dynga. Det kan jag hålla med om, så det var lovande.


25 Feb 2016, 22:43
Profile
User avatar

Joined: 04 May 2008, 18:00
Posts: 3354
Location:
Post Re: Green Guitars (Guitarnet.se) - Bättre än Gibson??
Henkie wrote:
1695 kronor: http://www.thomann.de/se/harley_benton_ ... ns_red.htm

4990 kronor: http://www.guitarnet.se/sv-SE/gitarrer- ... t-30184093

:D

Thomanns är tillverkad i Vietnam, Green vägrar berätta fast säger att det är Asien men inte kina. :lol:


Ha, ha!

Så Green är årets "Toxic Pedals"! :D

Det verkar som Harley Benton är det säkraste köpet om man vill ha bra lågprisgrejor till rätt pris.

Så hur ser då den totala dekaltrimmade Harley Benton-riggen ut?

Gitarr: Green = Harley Benton
Pedaler: Toxic Pedals = Harley Benton = Joyo
Förstärkare? Har någon dekaltrimmat någon Harley Benton-förstärkare och lyckats hajpa den? Eller är det nästa grej?

:)


25 Feb 2016, 23:17
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 09 Oct 2008, 17:13
Posts: 502
Location:
Post Re: Green Guitars (Guitarnet.se) - Bättre än Gibson??
HAHAHAHHA

Gammal tråd om Toxic:

"We will of course not go into who our suppliers are. And that is not interesting"

:lol: :lol: :lol:

_________________
https://open.spotify.com/artist/6oUjNtU ... n9B8wEOOmw


26 Feb 2016, 16:03
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 27 Dec 2007, 14:07
Posts: 2639
Location:
Post Re: Green Guitars (Guitarnet.se) - Bättre än Gibson??
Ska man skratta eller gråta? :mrgreen:


26 Feb 2016, 21:20
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 20 Aug 2002, 22:58
Posts: 1114
Location:
Post Re: Green Guitars (Guitarnet.se) - Bättre än Gibson??
Henkie wrote:
1695 kronor: http://www.thomann.de/se/harley_benton_ ... ns_red.htm

4990 kronor: http://www.guitarnet.se/sv-SE/gitarrer- ... t-30184093

:D

Thomanns är tillverkad i Vietnam, Green vägrar berätta fast säger att det är Asien men inte kina. :lol:


:roll: BUSTED! :mrgreen:


26 Feb 2016, 21:22
Profile ICQ WWW

Joined: 01 Oct 2016, 15:20
Posts: 2
Post Re: Green Guitars (Guitarnet.se) - Bättre än Gibson??
Hej Madiba!
först vill jag bara uttrycka min glädje av att du gillar att lira gitarr. Lite personliga reflektioner till din fråga i all ödmjukhet. Först och främst finns inga genvägar till att bli en bättre gitarrist, utan övning så ofta som bara är möjligt är medicinen mot det. Och en god del talang är inte heller fel. Så långt logikens brutala lagar, det är den del av själva musicerandet du faktisk kan påverka genom egen kraft och vilja och den energi du lägger in i spelandet.

Vad gäller material och material i förhållande till vikt, så skiljer det sig ju mellan olika typer av träslag/hårdvara, strängar mm i dyrare och mindre dyra instrument. Löner för dem som tillverkar instrumenten är också en bidragande orsak till prisskillnader såklart. Men tillbaka till dig; om du vill bli en bättre gitarrist så skall du såklart prova en Green guitar, eller en begagnad Les Paul, eller en begagnad Japansk Les Paul-kopia från 80-talet eller Ibanez eller vad som helst för vilket du än köper lär du dig mer om gitarrer som instrument, vad som verkligen påverkar ljudet och inte. De allra sämsta exemplaren försvinner ganska fort från marknaden. I den situation du är nu som du skriver är studentens och därmed har du ju en begränsad budget att hålla dig till. Green guitars vad jag kan se via hemsidan, är ju helt enkelt ett par killar som har startat en affärsrörelse som de såklart vill tjäna pengar på men att döma av hemsidan också har en syfte i att finna bäst ton för en rimlig budget. För din del är kanske vägen att mellanlanda på en Green för att sedan kanske stanna där i 10 år eller så och då om du har ekonomiska medel uppgradera dig till ett dyrare instrument. För att du vill, känner att kunskapen och spelmogenheten är sådan.

Jag själv äger en begagnad Fenix Les Paul från 1990-talet och den är ganska tung men ljudet är bra, Gibsonlikt, det är bra balans i gitarren, den låter bra även utan förstärkare och priset var rimligt och jag var då en ganska nybliven gitarrist i ett band så jag såg det som en bra möjlighet att lära mig mer. Det dyrare märkena lever ju på just sina namn och i många fall ser en del det som rena investeringar att köpa en Custom shop modell från Fender eller Gibson. Men kikar man runt på Youtube från fabrikerna så är skillnaden inte milisvid, de har liknande cnc-svarvar, de finns fortfarande folk som slipar för hand osv, osv. Att fråga om råd i ett ljud-eller instrumentforum är svårt då den personliga åsikten är just personlig.

Öva på din gura i ur och skur, ät sov, älska, andas och lev musik till sist är det dina öron som avgör (jag lägger ingen gubbe som ler eller rullar med ögonen utan tackar istället för ordet.

Josef


01 Oct 2016, 16:14
Profile
User avatar

Joined: 15 Sep 2009, 21:57
Posts: 3137
Post Re: Green Guitars (Guitarnet.se) - Bättre än Gibson??
:roll: doh...
Gräv lite till!

Josef K wrote:
Hej Madiba!
först vill jag bara uttrycka min glädje av att du gillar att lira gitarr. Lite personliga reflektioner till din fråga i all ödmjukhet. Först och främst finns inga genvägar till att bli en bättre gitarrist, utan övning så ofta som bara är möjligt är medicinen mot det. Och en god del talang är inte heller fel. Så långt logikens brutala lagar, det är den del av själva musicerandet du faktisk kan påverka genom egen kraft och vilja och den energi du lägger in i spelandet.

Vad gäller material och material i förhållande till vikt, så skiljer det sig ju mellan olika typer av träslag/hårdvara, strängar mm i dyrare och mindre dyra instrument. Löner för dem som tillverkar instrumenten är också en bidragande orsak till prisskillnader såklart. Men tillbaka till dig; om du vill bli en bättre gitarrist så skall du såklart prova en Green guitar, eller en begagnad Les Paul, eller en begagnad Japansk Les Paul-kopia från 80-talet eller Ibanez eller vad som helst för vilket du än köper lär du dig mer om gitarrer som instrument, vad som verkligen påverkar ljudet och inte. De allra sämsta exemplaren försvinner ganska fort från marknaden. I den situation du är nu som du skriver är studentens och därmed har du ju en begränsad budget att hålla dig till. Green guitars vad jag kan se via hemsidan, är ju helt enkelt ett par killar som har startat en affärsrörelse som de såklart vill tjäna pengar på men att döma av hemsidan också har en syfte i att finna bäst ton för en rimlig budget. För din del är kanske vägen att mellanlanda på en Green för att sedan kanske stanna där i 10 år eller så och då om du har ekonomiska medel uppgradera dig till ett dyrare instrument. För att du vill, känner att kunskapen och spelmogenheten är sådan.

Jag själv äger en begagnad Fenix Les Paul från 1990-talet och den är ganska tung men ljudet är bra, Gibsonlikt, det är bra balans i gitarren, den låter bra även utan förstärkare och priset var rimligt och jag var då en ganska nybliven gitarrist i ett band så jag såg det som en bra möjlighet att lära mig mer. Det dyrare märkena lever ju på just sina namn och i många fall ser en del det som rena investeringar att köpa en Custom shop modell från Fender eller Gibson. Men kikar man runt på Youtube från fabrikerna så är skillnaden inte milisvid, de har liknande cnc-svarvar, de finns fortfarande folk som slipar för hand osv, osv. Att fråga om råd i ett ljud-eller instrumentforum är svårt då den personliga åsikten är just personlig.

Öva på din gura i ur och skur, ät sov, älska, andas och lev musik till sist är det dina öron som avgör (jag lägger ingen gubbe som ler eller rullar med ögonen utan tackar istället för ordet.

Josef

_________________
Rewolver
https://www.facebook.com/RewolverBand/


01 Oct 2016, 16:46
Profile

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7740
Location: Göteborg
Post Re: Green Guitars (Guitarnet.se) - Bättre än Gibson??
Öhh... ehhh... mer försök med smygreklam... eller?


03 Oct 2016, 17:47
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:10
Posts: 3871
Location:
Post Re: Green Guitars (Guitarnet.se) - Bättre än Gibson??
Vinyljunkie wrote:
Öhh... ehhh... mer försök med smygreklam... eller?


Guitarnet wrote:
Hej alla,
Jag har varit med och startat upp guitarnet.se...

/Anders Axelsson
En som gillar att lira



Josef K wrote:
Hej Madiba!
först vill jag bara uttrycka min glädje av att du gillar att lira gitarr. Lite personliga reflektioner...

Josef


03 Oct 2016, 20:31
Profile ICQ WWW

Joined: 27 Dec 2007, 15:10
Posts: 3871
Location:
Post Re: Green Guitars (Guitarnet.se) - Bättre än Gibson??
Om man kan läsa in något i Josef K:s nick är det möjligen någon som läst sin Kafka och kanske rent av känner sig orättvist behandlad här.


03 Oct 2016, 21:01
Profile ICQ WWW

Joined: 01 Oct 2016, 15:20
Posts: 2
Post Re: Green Guitars (Guitarnet.se) - Bättre än Gibson??
woodstock wrote:
Om man kan läsa in något i Josef K:s nick är det möjligen någon som läst sin Kafka och kanske rent av känner sig orättvist behandlad här.


Vad exakt menar du med det?


11 Oct 2016, 18:56
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:10
Posts: 3871
Location:
Post Re: Green Guitars (Guitarnet.se) - Bättre än Gibson??
Josef K wrote:
woodstock wrote:
Om man kan läsa in något i Josef K:s nick är det möjligen någon som läst sin Kafka och kanske rent av känner sig orättvist behandlad här.


Vad exakt menar du med det?


Vad jag menar framgår av kontexten, eventuellt med bara lite lite hjälp av Google. Frågan är snarare vem är du?


11 Oct 2016, 20:06
Profile ICQ WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 189 posts ]  Go to page Previous  1 ... 3, 4, 5, 6, 7  Next

Who is online

Users browsing this forum: Google [Bot] and 27 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.