View unanswered posts | View active topics It is currently 23 Apr 2024, 17:42



Reply to topic  [ 29 posts ] 
Vattendekaler 
Author Message

Joined: 07 May 2008, 14:49
Posts: 498
Location: Nybro
Post Vattendekaler
Skulle vilja göra en vattendekal till en hpd telemaster som är en fyrtioårspresent så den ska ju få en speciell logga för det (alltså inget fulloggeri).
Vart beställer man detta bäst, helst inom EU

Hit me back
www.the2120.blogspot.com


09 Sep 2015, 23:37
Profile WWW

Joined: 27 Dec 2007, 10:29
Posts: 1542
Location:
Post Re: Vattendekaler
Jag har köpt här:
http://www.musikding.de/Labeling

_________________
"Ollie may not have been the best guitarist in the world, but he was certainly among the top two." John Halsey, 1997


10 Sep 2015, 07:28
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 02 Mar 2009, 22:40
Posts: 1483
Location: South
Post Re: Vattendekaler
Harvester wrote:

Det är helt tomma ark man köper därifrån?


12 Sep 2015, 00:20
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 10:29
Posts: 1542
Location:
Post Re: Vattendekaler
Bentooshape wrote:
Harvester wrote:

Det är helt tomma ark man köper därifrån?

Ja.

_________________
"Ollie may not have been the best guitarist in the world, but he was certainly among the top two." John Halsey, 1997


12 Sep 2015, 06:00
Profile ICQ WWW

Joined: 28 Apr 2008, 10:07
Posts: 258
Location:
Post Re: Vattendekaler
Olavi kan ordna vilken logo du än önskar.
http://ikonenolavi.wix.com/decals

Rothko and frost har oxå.
http://www.rothkoandfrost.com/

Rohkosdekal är aningen tunnare, men båda går fint att lacka över och polera.


12 Sep 2015, 08:47
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 02 Mar 2013, 15:20
Posts: 558
Post Re: Vattendekaler
Jag kör med Rothko and Frost, bra kvalitet, och riktigt tunna. Dekalen skulle kunna vara något mer "osynligt" eftersom man dels måste högglanspolera ytan under dekalen (glöm att sätta den direkt på olackat trä) och det kan trots det ibland bli som en "skugga". Fortfarande riktigt bra dekaler och snabba leveranser

EDIT. Glömde en viktig sak: Vissa lacker eller oljor kan lösa upp trycket på dekalerna från Rothko and Frost. Jag har haft problem med Tru-Oil. Ett supertunnt lager schellack ordnar det, men det är bra att vara medveten om det


12 Sep 2015, 10:56
Profile
User avatar

Joined: 02 Mar 2009, 22:40
Posts: 1483
Location: South
Post Re: Vattendekaler
Peter Naglitsch wrote:
Jag kör med Rothko and Frost, bra kvalitet, och riktigt tunna. Dekalen skulle kunna vara något mer "osynligt" eftersom man dels måste högglanspolera ytan under dekalen (glöm att sätta den direkt på olackat trä) och det kan trots det ibland bli som en "skugga". Fortfarande riktigt bra dekaler och snabba leveranser

EDIT. Glömde en viktig sak: Vissa lacker eller oljor kan lösa upp trycket på dekalerna från Rothko and Frost. Jag har haft problem med Tru-Oil. Ett supertunnt lager schellack ordnar det, men det är bra att vara medveten om det

Jag har haft samma upplevelse med tru oil.

En fråga, lägger du schellack under och på loggan, eller bara på den?


07 Dec 2016, 14:55
Profile

Joined: 02 Mar 2013, 15:20
Posts: 558
Post Re: Vattendekaler
Schellack under är det vanligaste, men jag har för mig att jag har lagt ett par lager Tru-oil först, på med dekalen, ett lager schellack och därefter avslutande lager Tru-oil. Men som sagt lite osäker där faktiskt...


07 Dec 2016, 16:39
Profile
User avatar

Joined: 27 Jan 2011, 04:34
Posts: 686
Location: Göteborg
Post Re: Vattendekaler
Finns det någon affär som har tomma ark i Sverige som man kan handla över disk i?

_________________
/Anders


07 Dec 2016, 17:05
Profile WWW

Joined: 28 Dec 2007, 17:14
Posts: 1814
Location: Trollhättan
Post Re: Vattendekaler
Hej där
Är det telemastern du köpte av mig för ett tag sen ?
Vore kul att se vad du gjort med den :)

_________________
http://www.myspace.com/primaryman


07 Dec 2016, 18:25
Profile
User avatar

Joined: 02 Mar 2009, 22:40
Posts: 1483
Location: South
Post Re: Vattendekaler
Peter Naglitsch wrote:
Schellack under är det vanligaste, men jag har för mig att jag har lagt ett par lager Tru-oil först, på med dekalen, ett lager schellack och därefter avslutande lager Tru-oil. Men som sagt lite osäker där faktiskt...

Tack för svar!
Känns som att det borde funka med tru oil under såvida den är torr och inte löses upp av vattnet som kommer på då dekalen är fuktig.


07 Dec 2016, 20:31
Profile
User avatar

Joined: 04 May 2008, 18:00
Posts: 3357
Location:
Post Re: Vattendekaler
Peter Naglitsch wrote:
Schellack under är det vanligaste, men jag har för mig att jag har lagt ett par lager Tru-oil först, på med dekalen, ett lager schellack och därefter avslutande lager Tru-oil. Men som sagt lite osäker där faktiskt...


Tack för tipset! Då har jag beställt en dekal från Rothko and frost till mitt stratabygge.

Lackar man hela huvudet i shellack först, eller bara under dekalens position?

Jag hade tänkt att cellulosalacka bara huvudet, eftersom halsen är i "roasted maple" och därmed inte behöver lackas. Men shellack kanske är smidiare att jobba med, eller vad föreslår ni?

Kroppen är för övrigt cellulosalackad med gammal teknik av MJT.


07 Dec 2016, 22:00
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 02 Mar 2013, 15:20
Posts: 558
Post Re: Vattendekaler
Bentooshape wrote:
Peter Naglitsch wrote:
Schellack under är det vanligaste, men jag har för mig att jag har lagt ett par lager Tru-oil först, på med dekalen, ett lager schellack och därefter avslutande lager Tru-oil. Men som sagt lite osäker där faktiskt...

Tack för svar!
Känns som att det borde funka med tru oil under såvida den är torr och inte löses upp av vattnet som kommer på då dekalen är fuktig.

Kan inte tänka mig att det blir något bekymmer med fukt på oxiderad ("härdad") olja. Testa för säkerhets skull med en droppe vatten på ytan för att se hur den reagerar. Verkar det tveksamt är ju schellack en fantastic barrier även som ett lager ovanpå oljan innan dekalen


08 Dec 2016, 12:21
Profile

Joined: 02 Mar 2013, 15:20
Posts: 558
Post Re: Vattendekaler
CarlM wrote:
Peter Naglitsch wrote:
Schellack under är det vanligaste, men jag har för mig att jag har lagt ett par lager Tru-oil först, på med dekalen, ett lager schellack och därefter avslutande lager Tru-oil. Men som sagt lite osäker där faktiskt...


Tack för tipset! Då har jag beställt en dekal från Rothko and frost till mitt stratabygge.

Lackar man hela huvudet i shellack först, eller bara under dekalens position?

Jag hade tänkt att cellulosalacka bara huvudet, eftersom halsen är i "roasted maple" och därmed inte behöver lackas. Men shellack kanske är smidiare att jobba med, eller vad föreslår ni?

Kroppen är för övrigt cellulosalackad med gammal teknik av MJT.

Jag skulle lägga schellak på hela ytan, men f a för att jag gillar hur schellack har en förmåga att verkligen få ett stycke väl slipat trä att nästan glöda (ok, överdrift...). Så jag hade lagt ett par lager schellack, dekal, två lager schellack på dekalen som barriär mot lösningsmedel I lacken och sedan cellulosa om man vill, eller fortsätta att bygga upp schellacken till skaplig yta.


08 Dec 2016, 12:24
Profile
User avatar

Joined: 04 May 2008, 18:00
Posts: 3357
Location:
Post Re: Vattendekaler
Peter Naglitsch wrote:
Jag skulle lägga schellak på hela ytan, men f a för att jag gillar hur schellack har en förmåga att verkligen få ett stycke väl slipat trä att nästan glöda (ok, överdrift...). Så jag hade lagt ett par lager schellack, dekal, två lager schellack på dekalen som barriär mot lösningsmedel I lacken och sedan cellulosa om man vill, eller fortsätta att bygga upp schellacken till skaplig yta.


Tack.

Sprayar du eller penslar du på schellacken, eller lägger du på den på något annat sätt? Hur slipar/polerar du schellacken?


09 Dec 2016, 22:41
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 02 Mar 2013, 15:20
Posts: 558
Post Re: Vattendekaler
Jag lägger schellack med bommulstrasa, små lappar som jag viker för att inte få någon "kan" utåt, inte riktigt som de bollar man kör med när man gör franskpolering, utan mer en "billighetsvariant" av desamma. Schellack kan slipas och poleras som "vanlig lack" när den torkat. Annars kan man (man, inte jag) göra en sista polerung med sprit som jämnar ut ytan, men nu pratar vi traditionell franskpoleringsmetod som jag inte alls behärskar, och antagligen beskriver helt fel. Man brukar säga att franskpolering tar ftp två minuter att lära sig, och ett helt liv att bli bra på...

Bliv lite triggad, hittar den här videon
https://www.youtube.com/watch?v=ParX4-dOf1s
beskriver inte det som ofta kallas "flashig off" för top-lagret, men i övrigt en ovanligt bra instruktionsvideo


10 Dec 2016, 14:36
Profile

Joined: 02 Mar 2013, 15:20
Posts: 558
Post Re: Vattendekaler
OK, helt OT, men en till video med avslutningsdelen av franskpolering:
https://www.youtube.com/watch?v=dbMKcZMve70
Intressant avslutningsmetod jag inte sett tidigare, med handflatan för avslutande polering


10 Dec 2016, 14:48
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:10
Posts: 3871
Location:
Post Re: Vattendekaler
Jag kan också rekommendera Rothko & Frost. Plus att dekalerna bör överlackeras. Här dekal från Rothko på känd micktillverkares gitarr:


Image


10 Dec 2016, 15:15
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 04 May 2008, 18:00
Posts: 3357
Location:
Post Re: Vattendekaler
Peter Naglitsch wrote:
Jag lägger schellack med bommulstrasa, små lappar som jag viker för att inte få någon "kan" utåt, inte riktigt som de bollar man kör med när man gör franskpolering, utan mer en "billighetsvariant" av desamma. Schellack kan slipas och poleras som "vanlig lack" när den torkat. Annars kan man (man, inte jag) göra en sista polerung med sprit som jämnar ut ytan, men nu pratar vi traditionell franskpoleringsmetod som jag inte alls behärskar, och antagligen beskriver helt fel. Man brukar säga att franskpolering tar ftp två minuter att lära sig, och ett helt liv att bli bra på...

Bliv lite triggad, hittar den här videon
https://www.youtube.com/watch?v=ParX4-dOf1s
beskriver inte det som ofta kallas "flashig off" för top-lagret, men i övrigt en ovanligt bra instruktionsvideo


I videon använder han någon form av slippulver. Vet du vad det heter? Är det något du använder? Eller menar du att man bara går till färgaffären, frågar efter schellack och sedan läger på det med en bommulstrasa som du beskrev i ditt inlägg?

Sprit vågar jag mig inte på än i alla fall. Så jag tar gärna emot tips på hur man slipar och polerar, eftersom jag bara oljat tidigare och inte har någon erfarenhet av att lacka eller "schellacka".

Tack på förhand.


10 Dec 2016, 16:20
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 04 May 2008, 18:00
Posts: 3357
Location:
Post Re: Vattendekaler
woodstock wrote:
Jag kan också rekommendera Rothko & Frost. Plus att dekalerna bör överlackeras. Här dekal från Rothko på känd micktillverkares gitarr:


Image


Snyggt!


10 Dec 2016, 16:21
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 02 Mar 2013, 15:20
Posts: 558
Post Re: Vattendekaler
CarlM wrote:
I videon använder han någon form av slippulver. Vet du vad det heter? Är det något du använder? Eller menar du att man bara går till färgaffären, frågar efter schellack och sedan läger på det med en bommulstrasa som du beskrev i ditt inlägg?

Sprit vågar jag mig inte på än i alla fall. Så jag tar gärna emot tips på hur man slipar och polerar, eftersom jag bara oljat tidigare och inte har någon erfarenhet av att lacka eller "schellacka".

Tack på förhand.

Pulvret är finmald pimpsten. Det använder man för att skapa en "slurry" av slipat trädamm, pimpsten och schellack för att fylla porer, alltså inget som behövs på t ex lönn som har slutna porer. När jag skrev att använda sprit, menade jag som han gör i video två, använd en "blötare" blandning av schellack och sprit och gnor på, lägger på mindre och jämnar ut mer. kolla video två så ser du lite om vad det handlar om. Ser relativt enkelt ut när man tittar på någon som kan det, är nog knappast så enkelt första gångerna...

Jobbar man noggrant så kan man bygga upp en bra yta som faktiskt inte behöver slipas efteråt. kan även tänka mig (fast jag inte testat själv) att knepet för Truoil med att lägga de sista lagern med bitar av ett kaffefilter skulle kunna funk bra här. Värt att experimentera med på någon lite överbliven bit

Schellack bör man blanda själv, inte köpa färdig. De färdiga varianterna brukar vara utblandade med div annat jox som mjukgörare mm. Blanda genom att hälla t-sprit över schellack-flingor och rör/skaka om ofta.


10 Dec 2016, 20:59
Profile

Joined: 03 Feb 2003, 15:26
Posts: 78
Location: Årsta
Post Re: Vattendekaler
Quote:
Olavi kan ordna vilken logo du än önskar.
http://ikonenolavi.wix.com/decals

Rekommenderar verkligen Olavi... det kostar en slant, men han lägger ner arbete på att det ska bli som man vill ha det.


Attachments:
DSCN0569.JPG
DSCN0569.JPG [ 168.74 KiB | Viewed 6388 times ]
11 Dec 2016, 13:10
Profile
User avatar

Joined: 04 May 2008, 18:00
Posts: 3357
Location:
Post Re: Vattendekaler
Peter Naglitsch wrote:
CarlM wrote:
I videon använder han någon form av slippulver. Vet du vad det heter? Är det något du använder? Eller menar du att man bara går till färgaffären, frågar efter schellack och sedan läger på det med en bommulstrasa som du beskrev i ditt inlägg?

Sprit vågar jag mig inte på än i alla fall. Så jag tar gärna emot tips på hur man slipar och polerar, eftersom jag bara oljat tidigare och inte har någon erfarenhet av att lacka eller "schellacka".

Tack på förhand.

Pulvret är finmald pimpsten. Det använder man för att skapa en "slurry" av slipat trädamm, pimpsten och schellack för att fylla porer, alltså inget som behövs på t ex lönn som har slutna porer. När jag skrev att använda sprit, menade jag som han gör i video två, använd en "blötare" blandning av schellack och sprit och gnor på, lägger på mindre och jämnar ut mer. kolla video två så ser du lite om vad det handlar om. Ser relativt enkelt ut när man tittar på någon som kan det, är nog knappast så enkelt första gångerna...

Jobbar man noggrant så kan man bygga upp en bra yta som faktiskt inte behöver slipas efteråt. kan även tänka mig (fast jag inte testat själv) att knepet för Truoil med att lägga de sista lagern med bitar av ett kaffefilter skulle kunna funk bra här. Värt att experimentera med på någon lite överbliven bit

Schellack bör man blanda själv, inte köpa färdig. De färdiga varianterna brukar vara utblandade med div annat jox som mjukgörare mm. Blanda genom att hälla t-sprit över schellack-flingor och rör/skaka om ofta.


Tack för svaren! Då förstår jag lite bättre. Jag lutar åt att bara köra schellack eftersom det bara är huvudet som ska lackas. Baksidan på halsen blir antingen rä eftersom den är av "roasted" lönn. Men om jag behandlar den så blir det i så fall en MusicMan-behandling med "True oil" och vax.

Så om jag förstått det rätt så tål Rothko&Frost-loggan spriten in schellack/spritblandningen. För i så fall så kör jag helt på schellack utan cellulosa ovanpå.


12 Dec 2016, 14:01
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 04 May 2008, 18:00
Posts: 3357
Location:
Post Re: Vattendekaler
Jag har schellackat först och nu satt på loggan från Rothko & Frost. Är det någon som vet om deras loggor tål schellack, eller om jag måste lägga på någon annan lack? Jag vill helst schellacka om möjligt.


07 Mar 2017, 11:18
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 02 Jan 2008, 13:09
Posts: 2739
Location: Sverige: Skåne: Ystad.
Post Re: Vattendekaler
Jag kan i mån av tid också fixa vattendekaler. Jag gör mina från scratch, så de blir jättetunna, och lackar man med cellulosa blir det inte någon stor kant runt dekaler som måste slipas och poleras.

Kan dock endast göra svarta då jag inte har färgskrivare.

_________________
http://www.voodooaudio.se


07 Mar 2017, 13:39
Profile

Joined: 02 Mar 2013, 15:20
Posts: 558
Post Re: Vattendekaler
CarlM wrote:
Jag har schellackat först och nu satt på loggan från Rothko & Frost. Är det någon som vet om deras loggor tål schellack, eller om jag måste lägga på någon annan lack? Jag vill helst schellacka om möjligt.

Jag har "låst in" R&F-dekaler med schellack innan jag lagt på mer Tru Oil. Funkar bra. Vill minnas att jag lade på första lageret genom att rulla på med en tops doppad I schellack för att inte riskera någonting. En bra grundregel är I alla fall att inte gå på med mekanisk påverkan I sidled, dutta på, rulla på, spraya på osv, allt hjälper för att förebygga skador på de tuna dekalerna. Om du kan vänta till ikväll skulle jag ev kunna testa lite på en felklippt logga och verkligen gnugga på hårt med schellack, jag kanske har överdrivit problemet och överjobbat för att skydda dekalerna...


07 Mar 2017, 14:09
Profile
User avatar

Joined: 04 May 2008, 18:00
Posts: 3357
Location:
Post Re: Vattendekaler
Peter Naglitsch wrote:
CarlM wrote:
Jag har schellackat först och nu satt på loggan från Rothko & Frost. Är det någon som vet om deras loggor tål schellack, eller om jag måste lägga på någon annan lack? Jag vill helst schellacka om möjligt.

Jag har "låst in" R&F-dekaler med schellack innan jag lagt på mer Tru Oil. Funkar bra. Vill minnas att jag lade på första lageret genom att rulla på med en tops doppad I schellack för att inte riskera någonting. En bra grundregel är I alla fall att inte gå på med mekanisk påverkan I sidled, dutta på, rulla på, spraya på osv, allt hjälper för att förebygga skador på de tuna dekalerna. Om du kan vänta till ikväll skulle jag ev kunna testa lite på en felklippt logga och verkligen gnugga på hårt med schellack, jag kanske har överdrivit problemet och överjobbat för att skydda dekalerna...


Tack! Jag har inte bråttom. Jag satt på den sent igår kväll och den ska sitta minst 24 timmar innan man gör något och för mig är det viktigare att det blir rätt än går fort, så jag avvaktar gärna om du gör ett test.

Om det funkar så kan jag börja med att dutta med tops för att sedan återgå till landningsbanetekniken, där man går in med tygbollen som en landning på en landningsbana och sedan drar den ganska försiktigt (men bestämt) över ytan som ska schellackas.

Men det blir rätt bra med schellack på "roasted maple" och det kräver inte en massa utrustning.


07 Mar 2017, 15:05
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 02 Mar 2013, 15:20
Posts: 558
Post Re: Vattendekaler
Mina egna farhågor var klart överdrivna när jag hålla på och lagt första lagren schellack försiktigt. Jag testade och visst, jag kunde få bort texten på vattendekalen, men jag fick gnugga väldigt hårt, typ så som man gnuggar om man verkligen vill att trycket ska gå bort. Så det är bara att lugnt köra på.


07 Mar 2017, 23:40
Profile
User avatar

Joined: 04 May 2008, 18:00
Posts: 3357
Location:
Post Re: Vattendekaler
Peter Naglitsch wrote:
Mina egna farhågor var klart överdrivna när jag hålla på och lagt första lagren schellack försiktigt. Jag testade och visst, jag kunde få bort texten på vattendekalen, men jag fick gnugga väldigt hårt, typ så som man gnuggar om man verkligen vill att trycket ska gå bort. Så det är bara att lugnt köra på.


Tack! Då kör jag på! (Fast försiktigt.)


07 Mar 2017, 23:48
Profile ICQ YIM WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 29 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: Bing [Bot] and 34 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.