| Author |
Message |
|
CaptainPsycho
|
 Pick-ups?
Hej Bojs! Köpte för ett tag sedan en Gibson SG J bestyckad med ett par 490. Inte riktigt mitt sound även om gitarren (efter omlackering och upp-pimpning) är kanon! Jag lirar även på en Lake Placid-blå ESP Viper med EMG-mickar och där är soundet perfekt (varför nämnde jag färgen?)! Tips på mickar att sätta i SG:n? Vill ha ett tight ljud som studsar mot pannbenet och får tanterna i publiken mjuka i... Ja, ni vet!
|
| 13 Aug 2015, 19:56 |
|
 |
|
JonasSweden1
Joined: 27 Aug 2009, 14:20 Posts: 873 Location: Stockholmsområdet
|
 Re: Pick-ups?
CaptainPsycho wrote: Hej Bojs! Köpte för ett tag sedan en Gibson SG J bestyckad med ett par 490. Inte riktigt mitt sound även om gitarren (efter omlackering och upp-pimpning) är kanon! Jag lirar även på en Lake Placid-blå ESP Viper med EMG-mickar och där är soundet perfekt (varför nämnde jag färgen?)! Tips på mickar att sätta i SG:n? Vill ha ett tight ljud som studsar mot pannbenet och får tanterna i publiken mjuka i... Ja, ni vet! Duncan JB eller Antiquity? Bill Lawrence L500? David Allen Powerage?
_________________ "Jamen, lite coola rockriff sitter aldrig fel"
|
| 13 Aug 2015, 20:21 |
|
 |
|
CaptainPsycho
|
JonasSweden1 wrote: CaptainPsycho wrote: Hej Bojs! Köpte för ett tag sedan en Gibson SG J bestyckad med ett par 490. Inte riktigt mitt sound även om gitarren (efter omlackering och upp-pimpning) är kanon! Jag lirar även på en Lake Placid-blå ESP Viper med EMG-mickar och där är soundet perfekt (varför nämnde jag färgen?)! Tips på mickar att sätta i SG:n? Vill ha ett tight ljud som studsar mot pannbenet och får tanterna i publiken mjuka i... Ja, ni vet! Duncan JB eller Antiquity? Bill Lawrence L500? David Allen Powerage? Noterar, googlar å tackar! Duncan JB har dykt upp i diskussionen tidigare. Har kollat Bareknuckles också... Nailbomb!
|
| 13 Aug 2015, 20:25 |
|
 |
|
Mike Leaf
|
Men om du gillar EMG kanske Antiquities inte direkt är rätt val? inte BareKnuckles heller.......
Speciellt om du inte gillar 490 micken.
Varför sätter du inte EMG i SG´n om soundet är perfekt i den andra gitarren?
| 13 Aug 2015, 20:50 |
|
 |
|
CaptainPsycho
|
Mike Leaf wrote: Men om du gillar EMG kanske Antiquities inte direkt är rätt val? inte BareKnuckles heller.......
Varför sätter du inte EMG i SG´n om soundet är perfekt i den andra gitarren? Det har du i och för sig rätt i Mike...men samtidigt så vill jag ju har två gitarrer med likvärdigt ljud för att snabbt kunna byta vid strängpaj eller urstämmning. Plus att det blir konstigt att strippa ESP'n... och struligt att plocka in ett aktivt set i SG'n...
|
| 13 Aug 2015, 20:57 |
|
 |
|
CaptainPsycho
|
Ska väl försöka beskriva min spelstil också...  Tuggar mest, dämpat komp-tugg samt våldsamt punkhamrande. Tekniskt helt okomplicerat men en jävla massa attityd. Lyssna på introt till Generation X's intro till Ready Steady Go....
|
| 13 Aug 2015, 21:00 |
|
 |
|
Mike Leaf
|
CaptainPsycho wrote: Mike Leaf wrote: Men om du gillar EMG kanske Antiquities inte direkt är rätt val? inte BareKnuckles heller.......
Varför sätter du inte EMG i SG´n om soundet är perfekt i den andra gitarren? Det har du i och för sig rätt i Mike...men samtidigt så vill jag ju har två gitarrer med likvärdigt ljud för att snabbt kunna byta vid strängpaj eller urstämmning. Plus att det blir konstigt att strippa ESP'n... och struligt att plocka in ett aktivt set i SG'n... Jag menade att du skulle montera EMG även i SGn , inte flytta dom. Varför är det så struligt?
| 13 Aug 2015, 21:42 |
|
 |
|
CaptainPsycho
|
Jaha...  Trög jag e då! Struligt... Är trög även där, men behövs det inte utrymme för batteri då? Nya pottar? Jag kan liksom inte det där...så var snäll mot mig... 
|
| 13 Aug 2015, 21:52 |
|
 |
|
Struts
|
Seymour Duncan black winter kanske eller invader?
|
| 13 Aug 2015, 23:40 |
|
 |
|
Peter Naglitsch
|
Köp ett komplett sett likadana EMG (som redan sagts) för då får du ju det ljud du vet att du gillar. Då kommer det med en uppsättning portar mm som numera bara pluggas/skruvas ihop, behöver inte lödas. Batteriet får oftast plats i kontrollutrymmet eftersom EMG använder mini-pottar och om man bara rullar in batteriet i en tunn skumplastbit eller liknande kommer det både ligga still och hindras från att kortsynta något. Visst, blir det ett meck att byta batterier, men du slipper fräsa för en batteri-låda. alternativet är en sån här (extern batteripedal från EMG):  men då blir det en pryttel till att hålla reda på och så måste du säkert ha en stereokabel mellan pedalen och gitarren att hålla reda på, men du slipper karva i gitarren, slipper pilla vid batteribyte och du får det ljud du är van vid!
|
| 14 Aug 2015, 06:32 |
|
 |
|
CaptainPsycho
|
Tackar för tips å trix! Ska kolla runt lite å dessutom öppna upp guran och mäta. Funderade ett tag på EMG Hetfield...lär ju vara en korsning mellan passiv och aktiv (rent soundmässigt). Nån som har testat?
|
| 14 Aug 2015, 07:01 |
|
|