View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Mar 2024, 15:23



Reply to topic  [ 21 posts ] 
Muskaffär i NY/Manhattan 
Author Message

Joined: 28 Dec 2007, 00:49
Posts: 2137
Location: Blekinge
Post Muskaffär i NY/Manhattan
Har ni tips på affär att besöka om man ska dit. Gärna varför ni gillar den o så med.

M


05 Apr 2015, 10:11
Profile

Joined: 28 Aug 2013, 16:49
Posts: 1081
Location: Stockholm
Post Re: Muskaffär i NY/Manhattan
http://samashmusic.com/new-york-city/

Har inte varit där men den på 48:e var trevlig, köpte bl.a en Valley Arts där 1991 som jag fortfarande har kvar.

_________________
Skill is nothing without style


05 Apr 2015, 10:28
Profile
User avatar

Joined: 31 Oct 2004, 23:23
Posts: 4429
Location:
Post Re: Muskaffär i NY/Manhattan
Sam Ash är ju ett monstervaruhus som har det mesta förutom personlighet... Den på 48:e är dessutom stängd, men de har en ny på 34:e.

När det gäller de mindre butikerna hade Rudys på 48:e en del kul när jag var där i januari, sen har du såklart Ludlow, Rivington och Matt Umanov längre ner på Manhattan. Men med nuvarande dollarpris är det inte så kul att shoppa i USA. Möjligen kan man satsa på att köpa nåt hyfsat prissatt på ebay, och passa på att få den skeppad till NY så man kan ta hem den på flyget och slippa dyr frakt och moms och tull.


05 Apr 2015, 13:54
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14760
Location:
Post Re: Muskaffär i NY/Manhattan
ChronicTown wrote:
och passa på att få den skeppad till NY så man kan ta hem den på flyget och slippa dyr frakt och moms och tull.

Hur tänker du här? Moms och tull ska väl betalas när den tas in i Sverige?

_________________



05 Apr 2015, 15:35
Profile ICQ WWW

Joined: 28 Aug 2013, 16:49
Posts: 1081
Location: Stockholm
Post Re: Muskaffär i NY/Manhattan
Ja, visst är Sam Ash lite tråkigt och opersonligt men deras nya superscheissestora ställe hade jag nog gärna kollat in ändå om jag var där. Är det inte så att många av de balla affärerna på Music Row tvingats flytta/lägga ned i takt med att fastighetsägarna fått för sig att bygga lyxiga bostäder där i stället?

_________________
Skill is nothing without style


05 Apr 2015, 20:53
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14760
Location:
Post Re: Muskaffär i NY/Manhattan
dr.drygh wrote:
Ja, visst är Sam Ash lite tråkigt och opersonligt men deras nya superscheissestora ställe hade jag nog gärna kollat in ändå om jag var där. Är det inte så att många av de balla affärerna på Music Row tvingats flytta/lägga ned i takt med att fastighetsägarna fått för sig att bygga lyxiga bostäder där i stället?

Har du läst artiklarna om GC?

Uppumpat bolag som tog med sig 200 musikaffärer i graven, spiken i kistan var när dom öppnade på Times Square NY.

_________________



05 Apr 2015, 22:18
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 31 Oct 2004, 23:23
Posts: 4429
Location:
Post Re: Muskaffär i NY/Manhattan
Mike Leaf wrote:
ChronicTown wrote:
och passa på att få den skeppad till NY så man kan ta hem den på flyget och slippa dyr frakt och moms och tull.

Hur tänker du här? Moms och tull ska väl betalas när den tas in i Sverige?

Tror det är fjärde gången du postar den kommentaren när jag pratar om det här ämnet. Eftersom du mycket väl förstår vad jag menar måste det handla om nån sorts konstig hangup, på mig eller på ämnet. Om du har nån synpunkt kan du gärna skicka ett PM eller mail och klargöra den, så får jag se om jag ska den i beaktande framöver. Annars tänker jag att det kanske är onödigt att fylla trådarna med den kommentaren. Ha det!


05 Apr 2015, 23:59
Profile ICQ WWW

Joined: 02 Oct 2009, 22:34
Posts: 344
Location:
Post Re: Muskaffär i NY/Manhattan
Om man orkar ta sig ut till Brooklyn är Retro Frets helt klart värt ett besök! Trevlig personal med otroligt mycket coola vintagegurkor. Bästa musikaffären jag besökt på flera år. Sam Ash & GC är ungefär lika kul som att gå på Elgiganten eller Media Markt. TR Crandall i närheten av Blue Note är rätt häftig, mycket vintage. :)


06 Apr 2015, 00:16
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14760
Location:
Post Re: Muskaffär i NY/Manhattan
ChronicTown wrote:
Tror det är fjärde gången du postar den kommentaren när jag pratar om det här ämnet. Eftersom du mycket väl förstår vad jag menar måste det handla om nån sorts konstig hangup, på mig eller på ämnet. Om du har nån synpunkt kan du gärna skicka ett PM eller mail och klargöra den, så får jag se om jag ska den i beaktande framöver. Annars tänker jag att det kanske är onödigt att fylla trådarna med den kommentaren. Ha det!


Har ingen 'hangup' på dig, men tycker det är tveksamt att rekommendera smuggling utan att förklara de ev konsekvenserna, både du och jag har möjligen diskuterat detta tidigare men kanske inte alla som läser ditt råd vet vad som gäller?

Framstår som att man 'slipper frakt och moms' genom att ta den som handbagage på flyget och det är väl inte riktigt korrekt.
Förstår inte varför jag ska behöva PM:a dig om det?

Det var vara bara den synpunkten, jag uppskattar dina inlägg vanligtvis, ber om ursäkt om detta var en 'het potatis'.
Absolut inte min avsikt att provocera eller reta upp dig.

Rock on.

_________________



06 Apr 2015, 10:12
Profile ICQ WWW

Joined: 28 Dec 2007, 00:49
Posts: 2137
Location: Blekinge
Post Re: Muskaffär i NY/Manhattan
Tack för tipsen, vi får väl se vad det blir.

M


06 Apr 2015, 17:03
Profile

Joined: 15 Dec 2009, 17:36
Posts: 1993
Location:
Post Re: Muskaffär i NY/Manhattan
Matt Umanov på Bleeker Street är väldigt mysig. Jättetrevlig personal! Men du lär inte göra några fynd.

I övrigt kände jag inte att utbudet är större där än i de bättre affärerna här hemma. GC är ju lite Mediamarkt. Sam Ash är trevliga men har för mycket grejer för att man ska kunna ta in allt.


06 Apr 2015, 17:48
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 31 Oct 2004, 23:23
Posts: 4429
Location:
Post Re: Muskaffär i NY/Manhattan
Mike Leaf wrote:
Har ingen 'hangup' på dig, men tycker det är tveksamt att rekommendera smuggling utan att förklara de ev konsekvenserna, både du och jag har möjligen diskuterat detta tidigare men kanske inte alla som läser ditt råd vet vad som gäller? Framstår som att man 'slipper frakt och moms' genom att ta den som handbagage på flyget och det är väl inte riktigt korrekt.

Om poängen var att tydliggöra det för dem som läser tråden vet jag inte riktigt hur inlägget "Hur tänker du här? Moms och tull ska väl betalas när den tas in i Sverige?" skulle bidra till det... Senast löd din kommentar ungefär "uppmuntrar du till smugglingsbrott?", vilket var samma tonläge och troligen ungefär lika hjälpsamt för eventuella oinformerade trådläsare.

Nåväl, hoppas trådstartaren fått bra NY-tips nu!


06 Apr 2015, 18:27
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14760
Location:
Post Re: Muskaffär i NY/Manhattan
ChronicTown wrote:
Om poängen var att tydliggöra det för dem som läser tråden vet jag inte riktigt hur inlägget "Hur tänker du här? Moms och tull ska väl betalas när den tas in i Sverige?" skulle bidra till det... Senast löd din kommentar ungefär "uppmuntrar du till smugglingsbrott?", vilket var samma tonläge och troligen ungefär lika hjälpsamt för eventuella oinformerade trådläsare.

Nåväl, hoppas trådstartaren fått bra NY-tips nu!


Poängen med inlägget var att ditt påstående att man kan 'ta den på flyget och slippa moms' är direkt felaktigt.

Om du formulerat det lite annorlunda hade jag troligen inte kommenterat.

Detta med tull, moms osv på importerade varor
dyker upp med jämna mellanrum i olika trådar och alla vet inte vad som gäller.

_________________



06 Apr 2015, 18:56
Profile ICQ WWW

Joined: 15 Dec 2009, 17:36
Posts: 1993
Location:
Post Re: Muskaffär i NY/Manhattan
Sluta nu. Vi går väl på grön gubbe allihopa? Det vet vi ju om! Behövs väl ingen diskussion här om det? Inte så att Tullverket läser Ljudbojen? Det finns väl 5000 trådar på Flashback om hur man bäst smiter igenom tullen? Då handlar det om knark och reptildjur. Inte en relikerad Gibson med tveksamt frässkägg.


06 Apr 2015, 19:58
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 05 Sep 2011, 07:49
Posts: 2740
Location: Kalmartrakten SWISH
Post Re: Muskaffär i NY/Manhattan
Vi bidrar väl alla till vår gemensamma välfärd och gör rätt för oss, eller? Om inte kan man råka ut för det som en kompis till mig gjorde. Måste ha varit någon gång våren '87. Detta var på den tiden då DFDS hade färjetrafik mellan Göteborg - Harwich, ungefär åtta år innan Sveriges inträde i EU, nåväl. I London hade kompisen köpt en ny Fender Stratocaster, han hade ingen som helst koll på att denna skulle förtullas utan han var mest glad för sin nya gitarr. Vid ankomsten till Göteborg, efter sedvanligt festande ombord var kompisen rejält bakis, med andra ord ingen vacker syn. Framme, dags att gå av, allt och alla med? Jovisst. Kompisgänget går på grönt varpå den ena av två tulltjänstemän kallar till sig min bakfulla kompis med sin splirrans nya Fender Stratocaster i likaledes ny pappkartong med Fenderlogga. Tar ett tag när sedan kompisen kommer igenom så är det utan sin nya gitarr. :shock:

Ett tag var det osäkert om han överhuvudtaget skulle få tillbaka gitarren. Efter ett par månader blev det bestämt att han skulle få tillbaka sin gitarr men då betydligt dyrare. Blev avgifter m.m. och då jag under ett par månader befann mig i Göteborg fick jag äran att hämta ut gitarren. Tror att han gav motsvarande 2700 - 2900 kr för gitarren, hans "bidrag" till statskassan landade runt 1800 kr. Generös kille. :wink:

Med detta sagt, klart att vi alla hjälps åt att betala för vår gemensamma välfärd eller gäller det bara andra och inte mig?

_________________
granis, medlem sedan 2/1 2003, sedan 5/11 2011 som Granis67.

Religion vs fossils. Fossils win.


06 Apr 2015, 20:35
Profile

Joined: 05 Sep 2011, 14:30
Posts: 526
Location: Lund
Post Re: Muskaffär i NY/Manhattan
Jag köpte en gitarr av en dansk som brukade hämta hem gitarrer till vårt södra broderland. För att det skulle bli lönt att shoppa brukade han handla i musikaffärer som INTE låg på Manhattan. Det handlade om nån skatt som man slipper då (googla och kolla)- har för mig att det är samma skatt som gör att de flesta outletstores inte ligger på Manhattan (förutom hyrorna då). Sedan fifflade han med momsen, fick butiken i US att dra av momsen, men redovisade/betalade sedan inte moms vid hemkomst (nej, detta är inget jag rekommenderar- jag berättar bara vad han sa).


07 Apr 2015, 00:26
Profile

Joined: 28 Aug 2013, 16:49
Posts: 1081
Location: Stockholm
Post Re: Muskaffär i NY/Manhattan
gurami64 wrote:
Jag köpte en gitarr av en dansk som brukade hämta hem gitarrer till vårt södra broderland. För att det skulle bli lönt att shoppa brukade han handla i musikaffärer som INTE låg på Manhattan. Det handlade om nån skatt som man slipper då (googla och kolla)- har för mig att det är samma skatt som gör att de flesta outletstores inte ligger på Manhattan (förutom hyrorna då). Sedan fifflade han med momsen, fick butiken i US att dra av momsen, men redovisade/betalade sedan inte moms vid hemkomst (nej, detta är inget jag rekommenderar- jag berättar bara vad han sa).


Han handlade sannolikt i New Jersey, även om de för några år sedan höjde skatten där finns fortfarande vissa områden, typ Secaucus, med halverad sales tax.

_________________
Skill is nothing without style


07 Apr 2015, 00:45
Profile

Joined: 05 Sep 2011, 14:30
Posts: 526
Location: Lund
Post Re: Muskaffär i NY/Manhattan
Var på gitarraffärsvandring idag, lördag 13 maj 2017.

Började hos Sam Ash.
Välsorterat, snyggt visat, men bara nya grejer vad jag såg (fanns nån gammal Tele i en glasdisk).

30th street guitars.
Ligger på 27:e gatan! Här fanns det mera vintagegodis. En fantastiskt sliten DC LP jr, 335:or, strator... bl a en 65:a för 9500 USD+ tax. Rent generellt: svårt att hitta fynd med dagens växelkurs. Trevlig atmosfär i butiken.

Rogue music
Ligger på 30:e gatan. Man måste ringa på för att bli insläppt, och blir också utsläppt via nån knapptryck. Mera av elektronikaffär men så nån gammal gul Fender bassmantop och en del nyare guror.

Umanov guitars på Bleecker st.
Bara nytt. Rea på PRS.

Tar resten nån annan dag. Regnet öste ned så jag fick fly in på en indisk restaurang för en öl och ett glas rött.


14 May 2017, 06:45
Profile
User avatar

Joined: 28 Jan 2008, 21:39
Posts: 867
Location:
Post Re: Muskaffär i NY/Manhattan
30th Street Guitars, 236 West 30th Street.
Fräck avlång affär med massor av godis, nytt som gammalt. Trevlig personal!

_________________
"Det finns alltid plats för mer"


14 May 2017, 09:19
Profile ICQ WWW

Joined: 15 Jan 2009, 16:42
Posts: 2558
Post Re: Muskaffär i NY/Manhattan
https://foursquare.com/top-places/new-y ... sic-stores


14 May 2017, 12:14
Profile

Joined: 05 Sep 2011, 14:30
Posts: 526
Location: Lund
Post Re: Muskaffär i NY/Manhattan
Herb wrote:
30th Street Guitars, 236 West 30th Street.
Fräck avlång affär med massor av godis, nytt som gammalt. Trevlig personal!


Dom måste ha flyttat (men som konstaterats, en trevlig affär).

30th Street Guitars  
Adress: 234 W 27th St, New York, NY 10001


14 May 2017, 17:02
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 21 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 26 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.