View unanswered posts | View active topics It is currently 19 Apr 2024, 15:00



Reply to topic  [ 739 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ... 25  Next
Brazilian rosewood - misstänkt för brott, FRIAD!!! 
Author Message
User avatar

Joined: 28 Feb 2003, 11:15
Posts: 4129
Location:
Post Re: Brazilian rosewood - misstänkt för brott
Mike Leaf wrote:
woodstock wrote:
Vad skulle en motsvarande gitarr såld med jordbruksverkets intyg ha för värde?


Omöjligt att svara på då dom troligen aldrig gett ut ett sånt intyg.

Tror inte det finns en enda gitarr i Sverige med intyg från jordbruksverket , men om någon här har en så träd gärna fram
och berätta hur det gick till.

vet däremot att andra provat tex i USA där man har i princip samma regler, men nekats.


Antagligen eftersom de här reglerna finns så kommer det vara en övergångsperiod då tex instrument som är berörda kommer att få CITES-intyg. Om säg 10-15 år så lär väl alla instrument som är berörda säljs även ha ett intyg. Administrationen kommer nog bli enklare för varje objekt som får intyg.


05 Feb 2015, 13:51
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14774
Location:
Post Re: Brazilian rosewood - misstänkt för brott
rifle wrote:
Antagligen eftersom de här reglerna finns så kommer det vara en övergångsperiod då tex instrument som är berörda kommer att få CITES-intyg. Om säg 10-15 år så lär väl alla instrument som är berörda säljs även ha ett intyg. Administrationen kommer nog bli enklare för varje objekt som får intyg.


Vad jag hörde förut från USA var att det krävdes ett tillverkarintyg med en massa uppgifter i , vilket avr helt omöjligt att få fram från Tex Gibson.

Men nu har jag fått info från Tyskland att där går det tydligen utmärkt bara med ett kvitto på köpet, kanske går med serienr också.

it's done every day here in Germany. I had a CITES cert made for my 1961 Strat. I had a receipt from a date prior to the CITES act and could thus prove it has been here before the deadline. So no way for the authority to back out of it.
/Sharky

_________________



05 Feb 2015, 14:05
Profile ICQ WWW

Joined: 18 Sep 2011, 23:38
Posts: 262
Location: Skåneland
Post Re: Brazilian rosewood - misstänkt för brott
Mike Leaf wrote:
Tror inte det finns en enda gitarr i Sverige med intyg från jordbruksverket , men om någon här har en så träd gärna fram
och berätta hur det gick till.



Jag har två intyg från Jordbruksverket som jag har till mina JG-gitarrer. Båda har brazilian rosewood i greppbrädorna, och virket var importerat 1980.
Se bifogad bild.


Attachments:
IMG_4729.JPG1.JPG
IMG_4729.JPG1.JPG [ 155.22 KiB | Viewed 6696 times ]
05 Feb 2015, 14:12
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14774
Location:
Post Re: Brazilian rosewood - misstänkt för brott
Hartsner1 wrote:

Jag har två intyg från Jordbruksverket som jag har till mina JG-gitarrer. Båda har brazilian rosewood i greppbrädorna, och virket var importerat 1980.
Se bifogad bild.


Där ser man! kul att ha fel, det visar ju att det går att få ,men var det JG som fixade dom? han är ju tillverkare
Hoppas det går lika lätt med en äldre fabrikstillverkad där man inte kan få intyg från tillverkaren lika lätt

_________________



05 Feb 2015, 14:31
Profile ICQ WWW

Joined: 17 Sep 2005, 18:40
Posts: 1495
Location: Uppsala
Post Re: Brazilian rosewood - misstänkt för brott
Detta var helt nytt för mig. Min gamla stratta från 1965 har en väldigt mörk greppbräda... Jag giggar den för pengar...

_________________
Jag sponsrar Ljudbojen!


05 Feb 2015, 14:43
Profile
User avatar

Joined: 29 Apr 2010, 13:47
Posts: 2620
Location: Sthlm
Post Re: Brazilian rosewood - misstänkt för brott
En annan viktig fundering i sammanhanget:

Hur kan man vetenskapligt och hundraprocentigt säkert artbestämma träslaget på en del av en gitarr? Med någon slags DNA-test? (Topsa gitarren?) Kan man analysera träslaget utan att ta bort en flisa av trät? Och utan att tränga igenom eller förstöra eventuellt täckande lager av lack?

Om man istället gör en sådan analys enbart visuellt, måste den analysen då göras av någon som är certifierad för att utföra sådana analyser? För annars är det ju inte mycket värt. Och vad händer om en som gör en sådan analys sedan själv köper instrumentet (eller möbeln för den delen) som han har artbestämt? Han kan ju själv ha haft ett ekonomiskt intresse av att fejka resultatet av analysen. I den ena eller den andra riktningen.


05 Feb 2015, 15:10
Profile

Joined: 03 Apr 2011, 01:09
Posts: 2834
Location:
Post Re: Brazilian rosewood - misstänkt för brott
lpstd wrote:
En annan viktig fundering i sammanhanget:

Hur kan man vetenskapligt och hundraprocentigt säkert artbestämma träslaget på en del av en gitarr? Med någon slags DNA-test? (Topsa gitarren?) Kan man analysera träslaget utan att ta bort en flisa av trät? Och utan att tränga igenom eller förstöra eventuellt täckande lager av lack?

Om man istället gör en sådan analys enbart visuellt, måste den analysen då göras av någon som är certifierad för att utföra sådana analyser? För annars är det ju inte mycket värt. Och vad händer om en som gör en sådan analys sedan själv köper instrumentet (eller möbeln för den delen) som han har artbestämt? Han kan ju själv ha haft ett ekonomiskt intresse av att fejka resultatet av analysen. I den ena eller den andra riktningen.


Ja, det här ställer jag mig också tveksam till. Det går ju rent teoretiskt att få vilket trädslag som helst att växa i viket land som helst, åtminstone i växthus. Hur ska man kunna bevisa att det växt på en speciell plats?


05 Feb 2015, 15:33
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 18 Nov 2002, 23:49
Posts: 2585
Location:
Post Re: Brazilian rosewood - misstänkt för brott
lpstd wrote:
hawa wrote:
Nyss ringde polisen

Hur vet du det? Kollade du upp det uppringande numret? Har du ringt tillbaka och dubbelkollat att det verkligen var polisen som ringde?


Japp :-)


05 Feb 2015, 15:43
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14774
Location:
Post Re: Brazilian rosewood - misstänkt för brott
Cabretta wrote:
lpstd wrote:
En annan viktig fundering i sammanhanget:

Hur kan man vetenskapligt och hundraprocentigt säkert artbestämma träslaget på en del av en gitarr? Med någon slags DNA-test? (Topsa gitarren?) Kan man analysera träslaget utan att ta bort en flisa av trät? Och utan att tränga igenom eller förstöra eventuellt täckande lager av lack?

Om man istället gör en sådan analys enbart visuellt, måste den analysen då göras av någon som är certifierad för att utföra sådana analyser? För annars är det ju inte mycket värt. Och vad händer om en som gör en sådan analys sedan själv köper instrumentet (eller möbeln för den delen) som han har artbestämt? Han kan ju själv ha haft ett ekonomiskt intresse av att fejka resultatet av analysen. I den ena eller den andra riktningen.


Ja, det här ställer jag mig också tveksam till. Det går ju rent teoretiskt att få vilket trädslag som helst att växa i viket land som helst, åtminstone i växthus. Hur ska man kunna bevisa att det växt på en speciell plats?



Det räcker inte med en träflisa heller, ska vara en större bit trä om man ska artbestämma.
Så som jag förstod det förut så var det ett tillverkarintyg som krävdes för att styrka ursprung.

Hur polisen ska artbestämma den , ja det är jag också nyfiken på.
Lutar väl åt att dom låter någon träexpert lukta på den och göra en 'ockulärbesiktning' endast

_________________



05 Feb 2015, 15:53
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14774
Location:
Post Re: Brazilian rosewood - misstänkt för brott
Steven wrote:
Detta var helt nytt för mig. Min gamla stratta från 1965 har en väldigt mörk greppbräda... Jag giggar den för pengar...

Förbjudet, utan intyg.

Troligen förbjudet att spela in i studio med den också, om det ska bli ett komersiellt alster av det.

_________________



05 Feb 2015, 15:55
Profile ICQ WWW

Joined: 04 Aug 2004, 12:57
Posts: 2604
Location:
Post Re: Brazilian rosewood - misstänkt för brott
Fast det är ju så att ALLA gitarrer med t.ex rosewood, ebenholts eller mahogny kräver ett sånt intyg då, inte bara dom som du vet har träslag som är med på den listan.


05 Feb 2015, 15:56
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 29 Apr 2010, 13:47
Posts: 2620
Location: Sthlm
Post Re: Brazilian rosewood - misstänkt för brott
Mike Leaf wrote:
Hur polisen ska artbestämma den , ja det är jag också nyfiken på.
Lutar väl åt att dom låter någon träexpert lukta på den och göra en 'ockulärbesiktning' endast


Ja men vem ska då bestämma vem som är en "träexpert"? Om två ockulära experter tvistar, vem har rätt? Den ene säger dalbergia nigra, och den andre säger att det är brunbetsad ek... Eller rostad gran, eller vadsomhelst.

Ägaren borde ju rimligen ha möjlighet att överklaga ett beslut och kunna belägga sin överklagan t.ex genom att ta in sin egen expert?


05 Feb 2015, 16:03
Profile
User avatar

Joined: 18 Sep 2004, 23:06
Posts: 2587
Location: Täby
Post Re: Brazilian rosewood - misstänkt för brott
En overklighetskänsla smyger sig på.... :?


05 Feb 2015, 16:06
Profile
User avatar

Joined: 11 Feb 2010, 21:12
Posts: 3109
Location: Stockholm
Post Re: Brazilian rosewood - misstänkt för brott
knedy wrote:
Fast det är ju så att ALLA gitarrer med t.ex rosewood, ebenholts eller mahogny kräver ett sånt intyg då, inte bara dom som du vet har träslag som är med på den listan.


Exakt, så måste det ju vara. Alla gitarrer som kan vara i misstänkt farozon måste ha intyg, annars har "man" inga garantier för att det inte är CITES-förargligt trä. Det här är bland det sjukaste och mest godtyckliga jag hört talas om. Så. Jävla. Stört.

_________________
Rock and/or Roll:
http://open.spotify.com/artist/6G9vhEoxtetSTrcvLee14u
http://www.facebook.com/pages/Iron-Lamb/201720046525687
http://ironlamb.bandcamp.com/
https://www.youtube.com/channel/UC7vgsQ ... tIhcqXo9EQ


05 Feb 2015, 17:03
Profile WWW
User avatar

Joined: 10 Aug 2002, 10:47
Posts: 3126
Location: Stockholm
Post Re: Brazilian rosewood - misstänkt för brott
Åh,den här tråden är ju helt fantastisk! :D

Men shit vilken grej Hawa!

Följer med stor spänning!

_________________
https://www.facebook.com/blacksolsticesthlm
https://www.facebook.com/cobracultband


05 Feb 2015, 19:13
Profile WWW
User avatar

Joined: 10 Dec 2014, 20:26
Posts: 259
Location: Enköping
Post Re: Brazilian rosewood - misstänkt för brott
Det låter ju helt osannolikt!
Följer också med spänning och hoppas att det går väl.


05 Feb 2015, 19:16
Profile

Joined: 18 Jun 2011, 14:31
Posts: 1096
Location: Sollentuna
Post Re: Brazilian rosewood - misstänkt för brott
En närmast surrealistisk upplevelse att läsa på Jordbrvsidan :shock: Vilket byråkratimeck...de som sammanställt några av de där listorna måste ha gått på livslång semester efteråt
Det verkar inte lätt att få detaljerad info om hur man ser på regeltillämpning/tolkning för musikinstrument :roll: ebenholts är ju också listat...sen hade jag svårt att fånga upp fr.o.m när de olika förbudstiderna inträffade förutom -47,(det var ngt begränsat utbud före -47 tyvärr ) Var stod -92 och hur länge har detta gällt,det kan ju inte vara igår direkt... :?
Förbudet att sälja vidare måste ju ha gällt fr.o.m när importförbudet kom till,eller? Hondurasmahogny t.ex fr.om 2010 om den är fr Bolivia eller 2012 om den är fr Belize...Hur ska man kunna veta var det kommer ifrån?Vissa gitarrtillverkare finns ju inte längre,så det blir ju riktigt svårt att spåra det...?!
Köpte en Gitarr tillverkad -05 för bara ett år sen med...nej förresten,bäst att inte säga nåt om den... :) Kriminellt tydligen och ackeguror från 70-talet i kanonfina träslag också...
Läste och skrattade högt om import/exportregler,där nämns inte musikinstrument specifikt alls,det verkar troligare att man äger 4 döda sjöhästar som behöver följa med i flyttlasset,det var f.ö ok :lol: Är det vanligare att samla döda sjöhästar än gitarrer :shock: :shock: :shock: Vi är tydligen utrotningshotade själva :lol:
http://www.jordbruksverket.se/amnesomra ... 00260.html

En bra sak: Det går bra att betala de 350 kronorna med check!!! När använde man det senast.. :?

Ojojoj,vilken soppa,men samtidigt,tänk att vi människor har lyckats utrota så många trädslag..sorgligt

Lite om cites

http://www.fretboardjournal.com/feature ... ion-treaty


Last edited by Bumbi on 29 Mar 2015, 14:12, edited 2 times in total.



05 Feb 2015, 19:32
Profile

Joined: 18 Nov 2002, 23:49
Posts: 2585
Location:
Post Re: Brazilian rosewood - misstänkt för brott
Ja, mer får jag och ni veta på tisdag för då ska jag dit och prata med polisen som ringde.
Gitarren och alla papper som rör den ska jag ta med.
Ska tillägga att polisen som ringde mig var en schysst person och han fattade ju hur knasigt detta
är (att en stackars, laglydig klassisk gitarrist råkar ut för detta), även om han förstås inte kunde säga det rakt ut. Lät mer som att han bara är tvungen att göra sitt jobb.


05 Feb 2015, 19:36
Profile ICQ WWW

Joined: 08 Jan 2008, 10:48
Posts: 1988
Location: Uppsala
Post Re: Brazilian rosewood - misstänkt för brott
Lagarna kring försäljning av material som kommer från utrotningshotade djur och växter är stenhård. Det är förbjudet att saluföra sånt material, dvs lägger du ut en annons kan du åka dit, även om inget säljs, och även om du inte ens hade föremålet du annonserat ut. Det spelar ingen roll om du inte visste att det var olagligt.

Blocket har normalt filter som stoppar den här typen av annonser innan de publiceras. Tydligen fångar det inte upp Brazilian rosewood. Ta gärna upp det med dem så fler gitarrister inte behöver råka illa ut.

_________________
Erik R

"Marshall equipment is made to pass on your sounds. Faithfully. Without distortion." (tidig Marshall-slogan)


05 Feb 2015, 20:07
Profile

Joined: 18 Jun 2011, 14:31
Posts: 1096
Location: Sollentuna
Post Re: Brazilian rosewood - misstänkt för brott
d95err wrote:
Lagarna kring försäljning av material som kommer från utrotningshotade djur och växter är stenhård. Det är förbjudet att saluföra sånt material, dvs lägger du ut en annons kan du åka dit, även om inget säljs, och även om du inte ens hade föremålet du annonserat ut. Det spelar ingen roll om du inte visste att det var olagligt.

Blocket har normalt filter som stoppar den här typen av annonser innan de publiceras. Tydligen fångar det inte upp Brazilian rosewood. Ta gärna upp det med dem så fler gitarrister inte behöver råka illa ut.


Men,Brazilian rosewood är ju inte direkt ovanligt,så inget dagsnytt fenomen direkt,och som sagt ebenholts,hur ska man agera där? Rosewood man är tror är vanlig kan ju faktiskt vara Brazilian också,det finns ju inte en sportslig att kontrollera marknaden här..
Och Blocket vet säkert om detta,problemet är ju sannolikt stort inom möbler inte minst,jag tror inte Blocket tar det ansvaret,instrument är en rätt liten del i sammanhanget...
Men,det som känns riktigt konstigt för mig,är ju att instrumenten är ju redan byggda,många av dem långt före förbud eller ens utrotning var aktuellt...vad är poängen med att kriminalisera all eftermarknad? Bättre då att ordentligt jaga ner de som fortfarande skjuter tigrar eller fäller träd tycker jag...


05 Feb 2015, 20:22
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14774
Location:
Post Re: Brazilian rosewood - misstänkt för brott
Walain wrote:
knedy wrote:
Fast det är ju så att ALLA gitarrer med t.ex rosewood, ebenholts eller mahogny kräver ett sånt intyg då, inte bara dom som du vet har träslag som är med på den listan.


Exakt, så måste det ju vara. Alla gitarrer som kan vara i misstänkt farozon måste ha intyg, annars har "man" inga garantier för att det inte är CITES-förargligt trä. Det här är bland det sjukaste och mest godtyckliga jag hört talas om. Så. Jävla. Stört.


Nja det där vet jag inte , tror du dom ens skriver ut intyg på prylar som INTE innehåller hotade arter?
Det är väl bara Braz av dom som nämns som är på A-listan?

_________________



05 Feb 2015, 20:32
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14774
Location:
Post Re: Brazilian rosewood - misstänkt för brott
Bumbi wrote:
Var stod -92 och hur länge har detta gällt,det kan ju inte vara igår direkt... :?
Förbudet att sälja vidare måste ju ha gällt fr.o.m när importförbudet kom till,eller?
Hondurasmahogny t.ex fr.om 2010 om den är fr Bolivia eller 2012 om den är fr Belize...
Ojojoj,vilken soppa,


Dalbergia Nigra kom på A-listan 1992, Honduras Mahogny och Ebenholtz är B klassade och har importförbud (med undantag)
Det är bara A-listans arter som är förbjudna att hantera komersiellt (om man inte har undantagsintyg) vilket utfärdas om de
tillverkats 1947 - 1992 (Dalbergia Nigra)

För det som tillverkats efter 1992 är det tydlige väldigt svårt..... Fnns ju en del Brazboard R9 därute som G byggde 2003.

Citesintyget du får inom EU gäller bara inom EU , och du kan inte ta in den i USA med det intyget.

Tydligen jobbar man med ett 'instrumentintyg' som ska kunna användas vid införsel/utförsel mellan Usa/EU

_________________



05 Feb 2015, 20:41
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14774
Location:
Post Re: Brazilian rosewood - misstänkt för brott
hawa wrote:
Ja, mer får jag och ni veta på tisdag för då ska jag dit och prata med polisen som ringde.
Gitarren och alla papper som rör den ska jag ta med.
Ska tillägga att polisen som ringde mig var en schysst person och han fattade ju hur knasigt detta
är (att en stackars, laglydig klassisk gitarrist råkar ut för detta), även om han förstås inte kunde säga det rakt ut. Lät mer som att han bara är tvungen att göra sitt jobb.


Dom bör avskriva detta direkt med 'brott kan ej styrkas' om det ens finns en anmälan.
Annars blir det väl troligen bara en tillrättavisning.

Kan inte tänka mig något annat.
Lämna inte ifrån dig gitarren utan ett myndighetsbeslut bara , det har du ingen skyldighet att göra.

_________________



05 Feb 2015, 20:52
Profile ICQ WWW

Joined: 18 Jun 2011, 14:31
Posts: 1096
Location: Sollentuna
Post Re: Brazilian rosewood - misstänkt för brott
Mike Leaf wrote:
Bumbi wrote:
Var stod -92 och hur länge har detta gällt,det kan ju inte vara igår direkt... :?
Förbudet att sälja vidare måste ju ha gällt fr.o.m när importförbudet kom till,eller?
Hondurasmahogny t.ex fr.om 2010 om den är fr Bolivia eller 2012 om den är fr Belize...
Ojojoj,vilken soppa,


Dalbergia Nigra kom på A-listan 1992, Honduras Mahogny och Ebenholtz är B klassade och har importförbud (med undantag)
Det är bara A-listans arter som är förbjudna att hantera komersiellt (om man inte har undantagsintyg) vilket utfärdas om de
tillverkats 1947 - 1992 (Dalbergia Nigra)

För det som tillverkats efter 1992 är det tydlige väldigt svårt..... Fnns ju en del Brazboard R9 därute som G byggde 2003.

Citesintyget du får inom EU gäller bara inom EU , och du kan inte ta in den i USA med det intyget.

Tydligen jobbar man med ett 'instrumentintyg' som ska kunna användas vid införsel/utförsel mellan Usa/EU


Tack för det...ja,efter -92 blir ju väldigt svårt,min Gitarr har BR enl spec och är byggd -05

Vi får skapa ett eget kodspråk här,inte lägga ut bilder,bara maila vid intresse...
alt skicka in Cites-ansökningar och bilder för artbestämning på alla instrument vi äger och ge JBV nåt att bita i ett tag framöver...och betala med check :lol:


Last edited by Bumbi on 29 Mar 2015, 14:10, edited 1 time in total.



05 Feb 2015, 21:00
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14774
Location:
Post Re: Brazilian rosewood - misstänkt för brott
Bumbi wrote:

Vi får skapa ett eget kodspråk här,inte lägga ut bilder,bara maila vid intresse...
alt skicka in Cites-ansökningar och bilder för artbestämning på alla instrument vi äger och ge JBV nåt att bita i ett tag framöver...och betala med check :lol:


Jag har en gitarr med Brazboard , men så länge den bara är i hemmet så behöver jag inget intyg på den, och eftersom jag tycker det är lite fånigt struntar jag nog i det.
Vet inte om det går ens att få en postväxel på 350:- eller hur dom tänkt sig det.

_________________



05 Feb 2015, 21:02
Profile ICQ WWW

Joined: 18 Jun 2011, 14:31
Posts: 1096
Location: Sollentuna
Post Re: Brazilian rosewood - misstänkt för brott
Mike Leaf wrote:
Bumbi wrote:

Vi får skapa ett eget kodspråk här,inte lägga ut bilder,bara maila vid intresse...
alt skicka in Cites-ansökningar och bilder för artbestämning på alla instrument vi äger och ge JBV nåt att bita i ett tag framöver...och betala med check :lol:


Jag har en gitarr med Brazboard , men så länge den bara är i hemmet så behöver jag inget intyg på den, och eftersom jag tycker det är lite fånigt struntar jag nog i det.
Vet inte om det går ens att få en postväxel på 350:- eller hur dom tänkt sig det.


Va,har du slängt checkhäftet :shock:


05 Feb 2015, 21:14
Profile
User avatar

Joined: 05 Aug 2004, 13:51
Posts: 2114
Post Re: Brazilian rosewood - misstänkt för brott
Mike Leaf wrote:
snutstrut wrote:
Förbjudet att sälja. Han har inte sålt gitarren utan kommer med den på axeln till Poliskontoret! Det finns ju inget brott??!!



All kommersiell aktivitet är förbjuden
Du får inte använda A-listade träslag eller produkter från sådana träslag i kommersiella aktiviteter om träden är avverkade i det vilda.

Förbud mot kommersiella aktiviteter betyder att du till exempel inte får

Annonsera
Köpa
Sälja
Erbjuda någon att köpa
Annonsera om att få köpa
Annonsera om att skänka bort

Med andra ord är det annonsen i sig som är olaglig; gitarren har inget med den att göra. Därför ser jag ingen som helst anledning att lämna in gitarren om annonsen är nerplockad. Bättre att bara erkänna "brottet" och betala eventuella böter, men vägra ta med gitarren. En analys av gitarren borde endast vara rimlig om den redan sålts, för att bevisa att affären var olaglig.

Om det här nu är på riktigt så måste det vara nån jäkla dåre hos polisen som har för lite att göra. Hur fan det nu kan gå till med tanke på alla olösta brott av betydligt viktigare art. Å andra sidan har jag inget som helst förtroende för rättsväsendet i detta land så jag är inte jätteförvånad. Dårar, idioter och galenpannor kan ställa till med mycket dumt om ingen protesterar.


05 Feb 2015, 21:14
Profile

Joined: 18 Jun 2011, 14:31
Posts: 1096
Location: Sollentuna
Post Re: Brazilian rosewood - misstänkt för brott
Mike Leaf wrote:
hawa wrote:
Ja, mer får jag och ni veta på tisdag för då ska jag dit och prata med polisen som ringde.
Gitarren och alla papper som rör den ska jag ta med.
Ska tillägga att polisen som ringde mig var en schysst person och han fattade ju hur knasigt detta
är (att en stackars, laglydig klassisk gitarrist råkar ut för detta), även om han förstås inte kunde säga det rakt ut. Lät mer som att han bara är tvungen att göra sitt jobb.


Dom bör avskriva detta direkt med 'brott kan ej styrkas' om det ens finns en anmälan.
Annars blir det väl troligen bara en tillrättavisning.

Kan inte tänka mig något annat.
Lämna inte ifrån dig gitarren utan ett myndighetsbeslut bara , det har du ingen skyldighet att göra.


Polisen är ju en myndighet,dom kan väl ta gitarren direkt om dom kopplar den till annonsen som tydligen är uppsåtligt brottsligt förfarande...?!


05 Feb 2015, 21:17
Profile
User avatar

Joined: 05 Feb 2014, 21:41
Posts: 315
Post Re: Brazilian rosewood - misstänkt för brott
Alla som spelar gitarr borde automatiskt få 4 års fängelse så slipper polisen så mycket arbete och administration.


05 Feb 2015, 21:42
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14774
Location:
Post Re: Brazilian rosewood - misstänkt för brott
Makten wrote:
Med andra ord är det annonsen i sig som är olaglig; gitarren har inget med den att göra. Därför ser jag ingen som helst anledning att lämna in gitarren om annonsen är nerplockad. Bättre att bara erkänna "brottet" och betala eventuella böter, men vägra ta med gitarren. En analys av gitarren borde endast vara rimlig om den redan sålts, för att bevisa att affären var olaglig.


Precis, jag skrev det i nån post ovanför redan, det är 2 separata saker.

_________________



05 Feb 2015, 21:57
Profile ICQ WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 739 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ... 25  Next

Who is online

Users browsing this forum: arinihsd and 48 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.