View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Mar 2024, 10:43



Reply to topic  [ 739 posts ]  Go to page Previous  1 ... 21, 22, 23, 24, 25
Brazilian rosewood - misstänkt för brott, FRIAD!!! 
Author Message
User avatar

Joined: 17 Jul 2012, 16:29
Posts: 2815
Location: Gamlestan
Post Re: Brazilian rosewood - misstänkt för brott, FRIAD!!!
Det gäller ju alla instrument som innehåller, om vi tar Braz då, de som såldes innan 92 borde i min värld få säljas utan intyg.
Sen är det ju andra träslag inblandade här också som jag förstått det.


03 Mar 2017, 08:42
Profile
User avatar

Joined: 31 Oct 2004, 23:23
Posts: 4429
Location:
Post Re: Brazilian rosewood - misstänkt för brott, FRIAD!!!
holmis63 wrote:
Jag blir lika förbannad varje gång detta kommer på tal, är ju uppenbart feltänk från start till mål.
Hur skulle man kunna skydda hotade arter med restriktioner gällande beg-försäljning av t.ex Gitarrer som är nysålda för 10, 20, 30 år sen, skadan är ju skedd för längesen och kan inte repareras, inte ens med idiotiska regler.
Snarare finns ju chansen att försäljningen av nytillverkade guror bestående av träslag från hotade arter begränsas om man låter de gamla gitarrerna säljas fritt på begmarknaden.
En helt annan sak med nyförsäljning av Gitarrer med träslag från hotade arter, där kan man gott sätta ned foten för att skydda de hotade arterna.


Den här invändningen har ju avhandlats ett gäng gånger i tråden redan, men vi kan väl ta det en gång till...

Resonemanget är att man genom att begränsa (förstöra?) marknaden för produkter av ett visst material minskar attraktionskraften hos det materialet. Därmed minskar risken för fortsatt avverkning/jakt/utrotning av växten eller djuret i fråga. Om gamla elfenbensprodukter inte får säljas till dyra priser blir elfenben generellt mindre attraktivt och elefanterna får leva. Om man minskar Braz RW:s mytomspunna status genom att förhindra handel till dyra priser så blir det mindre attraktivt att numera försöka bygga gitarrer av det och surfa på mytbildningen (och därmed ytterligare skada beståndet).

Sen kan man såklart ifrågasätta det resonemanget, men det är en annan femma. Man måste förstå resonemanget för att förstå varför regelverket ser ut som det gör.


03 Mar 2017, 11:27
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 17 Jul 2012, 16:29
Posts: 2815
Location: Gamlestan
Post Re: Brazilian rosewood - misstänkt för brott, FRIAD!!!
Det är ju just resonemanget jag inte köper, om jag har en Braz gitarr från säg 1965, och kan sälja den på en öppen marknad så minskar ju trycket på att avverka Braz för att tillverka en ny Gitarr med Braz som ska säljas.
Myten tro jag inte om den minskar med krav på intyg, varför skulle den göra det?


03 Mar 2017, 15:30
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14760
Location:
Post Re: Brazilian rosewood - misstänkt för brott, FRIAD!!!
holmis63 wrote:
Det är ju just resonemanget jag inte köper, om jag har en Braz gitarr från säg 1965, och kan sälja den på en öppen marknad så minskar ju trycket på att avverka Braz för att tillverka en ny Gitarr med Braz som ska säljas.
Myten tro jag inte om den minskar med krav på intyg, varför skulle den göra det?


Intygets uppgift är att för marknaden särskilja de lagliga instrumenten från de olagliga.

Notera också att det är helt ok att bygga nya instrument med Brazilian Rosewood, förutsatt att träet är certifierat som skördat/köpt innan 1992.
Då får man ha dokument som styrker den delen av gitarren och söka CITES intyg.

Jag har inga problem med detta alls, men konstaterar att hela gitarrbranschen inkl oss får baxläxa att vi inte vetat vad som gällt och därmed inte brytt oss..
Åtalet tycker jag däremot som alla andra var onödigt , och tycker åklagaren skulle lagt ned eller åtminstone inte överklagat.

Krånglet med intyg och även exporttillstånd för B-listade arter utanför EU kan jag förstå att folk tycker är jobbigt då det försvårar tex köp på Ebay från USA, men om man överväger
orsaken till 'byråkratin' är att arterna är hotade så tycker jag man kan acceptera det.

_________________



03 Mar 2017, 15:49
Profile ICQ WWW

Joined: 17 Jun 2009, 13:04
Posts: 674
Location: Göteborg
Post Re: Brazilian rosewood - misstänkt för brott, FRIAD!!!
Mike Leaf wrote:
...
Allt innan är lagligt förutsatt att du har ett intyg som är lätt att få och kostar 350 kr.
...

Men hur lätt är det egentligen att få intyg på instrument tillverkade före 1992?
Om jag inte missminner mig så har detta med intyg avhandlats och det var inte alls lätt att få intyg.


03 Mar 2017, 18:32
Profile
User avatar

Joined: 31 Oct 2004, 23:23
Posts: 4429
Location:
Post Re: Brazilian rosewood - misstänkt för brott, FRIAD!!!
holmis63 wrote:
Det är ju just resonemanget jag inte köper, om jag har en Braz gitarr från säg 1965, och kan sälja den på en öppen marknad så minskar ju trycket på att avverka Braz för att tillverka en ny Gitarr med Braz som ska säljas.

För att om en äldre gitarr med brazboard kan säljas för stora pengar så uprätthåller det mytbildningen kring brazboard och ökar incitamentet att använda det träslaget i nytillverkade gitarrer. Jag tycker inte resonemanget är helt orimligt, men kanske har det större relevans för andra produkter och varor. För kom ihåg att regelverket inte differentierar mellan olika träslag/produkter som omfattas - samma principer gäller för elfenben som för sköldpaddsskal och brazilian rosewood. Inte heller differentieras mellan olika användningar - gitarrer, pianon, prydnadsobjekt etc hanteras likadant. Principerna måste därför fungera allmänt, i vissa fall känns de mer rimliga och i andra mindre.


06 Mar 2017, 10:28
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 03 Aug 2010, 10:39
Posts: 1516
Location: Tjotahejti
Post Re: Brazilian rosewood - misstänkt för brott, FRIAD!!!
Har aldrig riktigt hajat om lagen är retroaktiv som påståtts tidigare i denna tråd.
Eller om det är så att många (läs flesta) inte vetat om , brytt sig etc om lagen.
(Många byggare , leverantörer av trä etc etc verkar helt okunniga om lagen.)

Nån som har full koll ?

_________________
Bapman
...........................
swimming with a hole in my body

I play Country music too, I'm just not sure which country it's from...

"The only thing worse than a guitar is a guitarist!"
- Lydia Lunch


06 Mar 2017, 20:03
Profile WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14760
Location:
Post Re: Brazilian rosewood - misstänkt för brott, FRIAD!!!
Bapman wrote:
Eller om det är så att många (läs flesta) inte vetat om , brytt sig etc om lagen.
(Många byggare , leverantörer av trä etc etc verkar helt okunniga om lagen.)?


Jag har hållt på med Vintage-gitarrer sen innan 1992, har alla böcker , medlem på LP Forum i 15 år.
Hade innan detta åtal aldrig hört nämnas att det skulle vara förbjudet med Braz, aldrig sett eller hört om varken intyg eller
att någon åkt fast osv....

Talat med ett antal bekanta , så senast som häromdagen, en som trodde jag skojade (han hänger inte på forum men handlar en del med gamla guror).

Import/Export tillstånd för B-listade träslag som är nytt för i år verkar också helt obekant för alla utanför detta forum, med undantag från leverantörer som verkar ha insett , vissa åtminstone.

_________________



06 Mar 2017, 21:00
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 03 Aug 2010, 10:39
Posts: 1516
Location: Tjotahejti
Post Re: Brazilian rosewood - misstänkt för brott, FRIAD!!!
Att folk inte vetat om lagen det är uppenbart.
Frågan är om den är retroaktiv eller inte

_________________
Bapman
...........................
swimming with a hole in my body

I play Country music too, I'm just not sure which country it's from...

"The only thing worse than a guitar is a guitarist!"
- Lydia Lunch


06 Mar 2017, 21:38
Profile WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14760
Location:
Post Re: Brazilian rosewood - misstänkt för brott, FRIAD!!!
Bapman wrote:
Att folk inte vetat om lagen det är uppenbart.

Du stäĺlde ju en fråga om det
Quote:
Frågan är om den är retroaktiv eller inte

Vet inte vad du menar med detta tyvärr.

_________________



07 Mar 2017, 06:55
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 03 Aug 2010, 10:39
Posts: 1516
Location: Tjotahejti
Post Re: Brazilian rosewood - misstänkt för brott, FRIAD!!!
Jag undrar över hur mycket av lagstiftningen sträcker sig bakåt i tiden innan datumet då lagen antogs.
Det verkar som delar av den gör det , men jag har ingen juridisk koll och Jordbruksverkets sida ger inte mycket.

_________________
Bapman
...........................
swimming with a hole in my body

I play Country music too, I'm just not sure which country it's from...

"The only thing worse than a guitar is a guitarist!"
- Lydia Lunch


07 Mar 2017, 08:50
Profile WWW
User avatar

Joined: 28 Feb 2003, 11:15
Posts: 4128
Location:
Post Re: Brazilian rosewood - misstänkt för brott, FRIAD!!!
http://www.jordbruksverket.se/amnesomra ... 9cec6.html

Det står att det är förbjudet att annonsera, betyder det att man ej får sätta in en annons om att man vill köpa en gitarr med BR? Det känns långsökt men det står inget förtydligande om det.


14 Mar 2017, 12:07
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 05 Aug 2004, 16:53
Posts: 262
Location: Malmö
Post Re: Brazilian rosewood - misstänkt för brott, FRIAD!!!
rifle wrote:
http://www.jordbruksverket.se/amnesomraden/djur/olikaslagsdjur/hotadeartercites/moblerochprodukteravhotadetraslag.4.7c3461c14a4d09ff39cec6.html
Det står att det är förbjudet att annonsera, betyder det att man ej får sätta in en annons om att man vill köpa en gitarr med BR? Det känns långsökt men det står inget förtydligande om det.

http://www.jordbruksverket.se/amnesomra ... 261fc.html står det

Som kommersiell aktivitet räknas i princip allt som har ekonomisk vinning eller annat utbyte som syfte. Att musikinstrument som innehåller CITES A-listade arter inte får användas i kommersiella aktiviteter innebär till exempel att du inte får

Köpa, erbjuda dig att köpa eller erbjuda någon att köpa
Sälja, inneha för försäljning eller transportera för försäljning
Annonsera om att köpa, sälja eller skänka bort
Byta mot produkt eller tjänst
Hyra ut, visa upp eller på annat sätt använda i vinstsyfte
Använda instrument i syfte att saluföra produkter, det vill säga marknadsföring

Att uppträda med musikinstrument vid konsert räknas inte som kommersiell aktivitet.


14 Mar 2017, 14:30
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14760
Location:
Post Re: Brazilian rosewood - misstänkt för brott, FRIAD!!!
rifle wrote:
http://www.jordbruksverket.se/amnesomraden/djur/olikaslagsdjur/hotadeartercites/moblerochprodukteravhotadetraslag.4.7c3461c14a4d09ff39cec6.html

Det står att det är förbjudet att annonsera, betyder det att man ej får sätta in en annons om att man vill köpa en gitarr med BR? Det känns långsökt men det står inget förtydligande om det.



Prova !!!!!!!!!!!!!!!!!

Jag kan anmäla det sen :P

_________________



14 Mar 2017, 16:21
Profile ICQ WWW

Joined: 14 Mar 2011, 23:03
Posts: 74
Location:
Post Re: Brazilian rosewood - misstänkt för brott, FRIAD!!!
Ber om ursäkt i förväg om detta redan avhandlats (25 sidor poster är onekligen en hel del...), men om man då hypotetiskt skulle sitta på en Gibson Custom Shop från 2003 där de lyckats bygga med BR trots att det varit förbjudet sedan 1992....
Kommer man aldrig kunna sälja den då? Eller måste man för alltid ljuga om vilket trä det är i brädan? Även om folk som har koll på Gibson så klart kommer veta baserat på serienumret.


17 Mar 2017, 16:13
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14760
Location:
Post Re: Brazilian rosewood - misstänkt för brott, FRIAD!!!
clabbe wrote:
Ber om ursäkt i förväg om detta redan avhandlats (25 sidor poster är onekligen en hel del...), men om man då hypotetiskt skulle sitta på en Gibson Custom Shop från 2003 där de lyckats bygga med BR trots att det varit förbjudet sedan 1992....
Kommer man aldrig kunna sälja den då? Eller måste man för alltid ljuga om vilket trä det är i brädan? Även om folk som har koll på Gibson så klart kommer veta baserat på serienumret.


Ja den är svår, många i USA skickar till HM Makeovers och får brädan bytt till en certifierad bräda också Braz.....

_________________



17 Mar 2017, 20:38
Profile ICQ WWW

Joined: 14 Mar 2011, 23:03
Posts: 74
Location:
Post Re: Brazilian rosewood - misstänkt för brott, FRIAD!!!
Det fascinerande i det här fallet är ju att Gibson lyckats producera brädor med BR 2003 när träslaget förbjöds redan 1992. Jag hittar heller inget officellt statement från Gibson gällande detta. Som kund måste man ju kunna utgå från att grejer man köper inte innehåller förbjudna komponenter, eller åtminstone inte komponenter som var förbjudna redan vid tillverkningstillfället?


17 Mar 2017, 22:34
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14760
Location:
Post Re: Brazilian rosewood - misstänkt för brott, FRIAD!!!
clabbe wrote:
Det fascinerande i det här fallet är ju att Gibson lyckats producera brädor med BR 2003 när träslaget förbjöds redan 1992. Jag hittar heller inget officellt statement från Gibson gällande detta. Som kund måste man ju kunna utgå från att grejer man köper inte innehåller förbjudna komponenter, eller åtminstone inte komponenter som var förbjudna redan vid tillverkningstillfället?

Kontakta Gibsons Customer service och ställ den frågan.

Det är MÖJLIGT att träet är certifierat och kapat innan 92 , men Gibson har inte kunnat styrka det tidigare vad jag har läst.

_________________



19 Mar 2017, 15:33
Profile ICQ WWW

Joined: 14 Mar 2011, 23:03
Posts: 74
Location:
Post Re: Brazilian rosewood - misstänkt för brott, FRIAD!!!
Tackar, ska nog testa det faktiskt. Meddelar om jag får svar :)


19 Mar 2017, 16:39
Profile ICQ YIM WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 739 posts ]  Go to page Previous  1 ... 21, 22, 23, 24, 25

Who is online

Users browsing this forum: Google [Bot], Obi and 25 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.