View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Mar 2024, 10:50



Reply to topic  [ 739 posts ]  Go to page Previous  1 ... 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19 ... 25  Next
Brazilian rosewood - misstänkt för brott, FRIAD!!! 
Author Message
User avatar

Joined: 13 Apr 2014, 23:53
Posts: 311
Location: Vällingby
Post Re: Brazilian rosewood - misstänkt för brott
"Sen kan jag tycka att ett strafföreläggande kunde varit att föredra , men jag misstänker det har och göra med att gitarren då förstörs, vilket är det verkliga straffet och man vill chansa på ett frikännande."

Aldrig ALDRIG godta ett straff föreläggande,Aldrig skriva på något ! Finns ingen anledning att göra myndighetens jobb !!
Att rättegången skjuts upp brukar bero på att nån av parterna inte blivit delgiven, att myndigheten helt enkelt inte lyckats få tag på vederbörande.........

Känns lite som om dom vill få till ett prejudikat eftersom dom drar det hela vägen så att säga........och det gärna med en fällande dom såklart......

Jag överklaga ett beslut taget av "staten" till Tingsrätten, blev idiotförklarad av alla nära o kära, eftersom "man kan aldrig vinna mot staten "
Jag vann i Tingsrätten, staten överklaga till svea hovrätt, svea hovrätt valde att inte ge dom "prövningsrätt" mao så tog dom inte ens upp överklagan utan valde att gå på Tingsrättens dom..........
Hela processen tog ganska exakt 8 mån men jag vann.....! Mao man ska ALDRIG vika sig !


13 Feb 2016, 01:44
Profile

Joined: 19 Aug 2010, 14:14
Posts: 951
Location: Kristinehamn/Sthlm
Post Re: Brazilian rosewood - misstänkt för brott
storis wrote:
"Sen kan jag tycka att ett strafföreläggande kunde varit att föredra , men jag misstänker det har och göra med att gitarren då förstörs, vilket är det verkliga straffet och man vill chansa på ett frikännande."

Aldrig ALDRIG godta ett straff föreläggande,Aldrig skriva på något ! Finns ingen anledning att göra myndighetens jobb !!
Att rättegången skjuts upp brukar bero på att nån av parterna inte blivit delgiven, att myndigheten helt enkelt inte lyckats få tag på vederbörande.........

Känns lite som om dom vill få till ett prejudikat eftersom dom drar det hela vägen så att säga........och det gärna med en fällande dom såklart......

Jag överklaga ett beslut taget av "staten" till Tingsrätten, blev idiotförklarad av alla nära o kära, eftersom "man kan aldrig vinna mot staten "
Jag vann i Tingsrätten, staten överklaga till svea hovrätt, svea hovrätt valde att inte ge dom "prövningsrätt" mao så tog dom inte ens upp överklagan utan valde att gå på Tingsrättens dom..........
Hela processen tog ganska exakt 8 mån men jag vann.....! Mao man ska ALDRIG vika sig !


Never surrender, never give in! 8)


13 Feb 2016, 01:59
Profile
User avatar

Joined: 31 Oct 2004, 23:23
Posts: 4429
Location:
Post Re: Brazilian rosewood - misstänkt för brott
storis wrote:
Känns lite som om dom vill få till ett prejudikat eftersom dom drar det hela vägen så att säga........och det gärna med en fällande dom såklart......

Som påpekats tidigare i tråden finns det ett tydligt predikat i form av målet med den uppstoppade fågeln. Det är rimligen bland annat det som gör att åklagaren drivit målet till åtal. Åklagaren har ju en skyldighet att väcka åtal om hen bedömer att det finns tillräckliga bevis för fällande dom.


13 Feb 2016, 02:32
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 13 Apr 2014, 23:53
Posts: 311
Location: Vällingby
Post Re: Brazilian rosewood - misstänkt för brott
ChronicTown wrote:
storis wrote:
Känns lite som om dom vill få till ett prejudikat eftersom dom drar det hela vägen så att säga........och det gärna med en fällande dom såklart......

Som påpekats tidigare i tråden finns det ett tydligt predikat i form av målet med den uppstoppade fågeln. Det är rimligen bland annat det som gör att åklagaren drivit målet till åtal. Åklagaren har ju en skyldighet att väcka åtal om hen bedömer att det finns tillräckliga bevis för fällande dom.


Aj då, sorry men tråden är ju så låååååång :wink:


13 Feb 2016, 03:43
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14760
Location:
Post Re: Brazilian rosewood - misstänkt för brott
storis wrote:
Aldrig ALDRIG godta ett straff föreläggande,Aldrig skriva på något ! Finns ingen anledning att göra myndighetens jobb !!

Beror väl på, personligen tycker jag det är fånigt med personer som tex nekar fortkörningsböter bara
för att myndigheterna ska få 'jobba' trots att dom vet dom åker dit.

Är man oskyldig eller har chans att bli friad så är det väl en annan sak.

_________________



13 Feb 2016, 15:11
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 16 Apr 2009, 21:57
Posts: 29
Location:
Post Re: Brazilian rosewood - misstänkt för brott
Jaha, då var vi är snart inne i april, något nytt? :shock:


28 Mar 2016, 20:59
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 18 Nov 2002, 23:49
Posts: 2585
Location:
Post Re: Brazilian rosewood - misstänkt för brott
Nje, inget nytt förutom att datum för rättegång har kommit. 18/5 är det datum som gäller.


28 Mar 2016, 21:28
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 16 Apr 2009, 21:57
Posts: 29
Location:
Post Re: Brazilian rosewood - misstänkt för brott
hawa wrote:
Nje, inget nytt förutom att datum för rättegång har kommit. 18/5 är det datum som gäller.


OK, vi får väl se om de kan hålla datumet den här gången...


28 Mar 2016, 22:16
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 18 Nov 2002, 23:49
Posts: 2585
Location:
Post Re: Brazilian rosewood - misstänkt för brott
Imorgon smäller det, tredje gången gillt. Fy fan.
Håll tummarna för mig!


17 May 2016, 17:43
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 04 Jul 2006, 18:17
Posts: 1165
Location: Norrbotten
Post Re: Brazilian rosewood - misstänkt för brott
Spännande och intressant, lycka till


17 May 2016, 18:13
Profile
User avatar

Joined: 03 Sep 2013, 21:53
Posts: 125
Location: Mellersta Skånes inland.
Post Re: Brazilian rosewood - misstänkt för brott
Här är några ytterligare tummar som hålls! Tio för att vara exakt.

Jag är f.ö. intresserad av hur man vet att det verkligen är Brazilian Rosewood i gitarren. Jag antar att åklagaren gjort någon slags dna-analys?

_________________
“If I wanted you to understand, I would have explain it better.” Johann Cruyff


17 May 2016, 19:04
Profile

Joined: 18 Nov 2002, 23:49
Posts: 2585
Location:
Post Re: Brazilian rosewood - misstänkt för brott
Tack, Nut och Honest Charley!
Tror inte det spelar någon roll om det verkligen är brazilian eller inte.


17 May 2016, 19:12
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 09 Dec 2007, 23:13
Posts: 10865
Location: I skogen utanför Göteborg
Post Re: Brazilian rosewood - misstänkt för brott
Lycka till och hoppas du kan segla igenom denna dårskap enkelt och smidigt.

/Magnus

_________________
"Playing guitar really helps your guitar playing"


17 May 2016, 19:24
Profile WWW
User avatar

Joined: 18 May 2010, 19:48
Posts: 1633
Location: Halmstad
Post Re: Brazilian rosewood - misstänkt för brott
Långdragen tråkighet. Jag hoppas också på ditt bästa hawa.


17 May 2016, 20:42
Profile
User avatar

Joined: 15 Mar 2008, 18:36
Posts: 4460
Location: Örsundsbro
Post Re: Brazilian rosewood - misstänkt för brott
Tänker på dig, hoppas på ett bra avslut på denna sorgliga historia.

Matte

_________________
the older I get, the better I was


17 May 2016, 20:58
Profile
User avatar

Joined: 03 Feb 2008, 02:08
Posts: 510
Location: Vittinge, Uppsala
Post Re: Brazilian rosewood - misstänkt för brott
Håller verkligen tummarna att det ska sluta bra för dig och därmed ta dumheterna till en lite bättre nivå!

_________________
Ägare av Sveriges fetaste pedalbord!
Image


17 May 2016, 21:32
Profile WWW
User avatar

Joined: 12 Sep 2011, 20:04
Posts: 653
Post Re: Brazilian rosewood - misstänkt för brott
Lycka till Hawa! Håller tummarna och hoppas att förnuftet segrar, vi är många som hade kunnat vara i din sits.


18 May 2016, 00:07
Profile
User avatar

Joined: 08 Jan 2010, 17:14
Posts: 1595
Location: Kumla
Post Re: Brazilian rosewood - misstänkt för brott
Lycka till!

_________________
http://www.pigsinspace.se


18 May 2016, 06:23
Profile WWW
User avatar

Joined: 03 Aug 2010, 10:39
Posts: 1516
Location: Tjotahejti
Post Re: Brazilian rosewood - misstänkt för brott
+1

_________________
Bapman
...........................
swimming with a hole in my body

I play Country music too, I'm just not sure which country it's from...

"The only thing worse than a guitar is a guitarist!"
- Lydia Lunch


18 May 2016, 07:57
Profile WWW

Joined: 18 Nov 2002, 23:49
Posts: 2585
Location:
Post Re: Brazilian rosewood - misstänkt för brott
Tack för allt stöd :-)

Idag blev det av. Skulle börja 9:00. Jag var där i god tid i foajen...tillsammans med åklagaren. Småstelt haha. Närå, han var riktigt trevlig. Vi pratade lite om målet utan stt gå händelserna i förväg allt för mycket. Efter några minuter kommer min advokat dit och säger: -Jaha, här står du och pratar med min klient utan att jag är närvarande.
En journalist från radio var där och pratade lite med mig medan vi väntade på att gå in.
Det hela blev fördröjt pga att en av nämndemännen inte var på plats i tid, men 09:20 körde vi igång.
Efter genomgång av vilka som medverkade, brottsmålets nummer mm fick jag presentera mig och berätta lite om min bakgrund, annonsen mm.
Sedan pratade åklagaren om varför han hade tagit detta till tingsrätten och hand yrkanden.
Därefter pratade min advokat om försvarets inställning till det hela, att jag anser mig vara oskyldig til brott, att lagen inte är rimlig att känna till för gemene man och att brottet, om det är ett brott i det här fallet, bör anses som ringa=inget straff.

Åklagaren Christer B Jarlås förhörde sedan mig, ställde inga pressande frågor alls vilket gjorde mig lite förvånad.
Frågor i stil med
Kände du till att gitarren kunde vara olaglig att sälja?
Hur kommer det sig att du skulle sälja den?
Hur kommer du göra om du får behålla gitarren?
Minnet är lite suddigt, men det var inga pressande frågor.

Advokaten förhörde mig och ställde frågor för att visa
att jag vekligen inte hade en aning om att min gitarr från -88 kunde vara olaglig att annonsera.
Äh, det var ett gäng frågor från både åklagare och advokat. Minns väldigt dåligt, jag var rätt spänd och fokuserad på mina svar. Därför minns jag nte exakt nu i efterhand.

Vi hade kallat ett vittne, gitarrbyggaren Thomas Fredholm, som har järnkoll på olika träslag och han var den första i Sverige som fick certifikat för att sälja gitarrer med BR i Sverige efter förbudet 1992.
Har berättade om hur vanligt detta träslag var ända fram till 70-talet och att inte ens Jordbruksverket har haft koll på regelverket när han har varit i kontakt med dem.
Sedan var det slutplädering, åklagaren pratade om varför han anser att jag ska bli dömd och likställde/jämförde detta med att sälja elfenben mm
Åklagaren gav vår syn på det hela och det var bl a att detta inte kan jämföras med elfenben och uppstoppade rovfåglar, för där finns det en bättre kännedom hos gemene man om att det är olagligt.

Till slut fick jag tillägga något om jag ville. Jag sa att det känns helt orimligt att jag som privatperson ska känna till dessa bestämmelser när inte ens de som handlar professionellt med instrument har koll på läget.

Domen kommer om tre veckor, 8/6.
Åklagaren kom fram till mig efteråt och sa att han kommer överklaga detta om jag blir frikänd.
Jag och min advokat sa att vi kommer överklaga om jag blir dömd.
Personligen skulle jag gärna slippa detta helt, men jag tror det är viktigt att vi kör ända in i kaklet nu.
Otroligt många människor i Sverige har föremål som innehåller jakaranda och har ingen aning om att dessa föremål kan vara olagliga att sälja. Jag sökte på Blocket igår och hittade då över 90 annonser med BR. Och då kollade jag inte på instrument över huvud taget. Finns ju, som ni känner till, alltid ett gäng gitarrer med BR på Blocket trots att det ofta inte står i annonsen.
Andra föremål är möbler av alla slag, högtalare, skivspelare, salladsbestick, barometrar (ni vet såna som gamlingar brukar ha på väggen hemma), lampfötter, serveringsbrickor, pianon mm.
Annan information jag har fått sedan detta drogs igång är att Hagström jätteofta använde BR och Levin, som även i de billigare modellerna hade BR-stall. Vi snackar åtskilliga tusen gitarrer.

Nåväl, detta är alltså troligen inte över än på ett tag.
Det känns dock mycket bättre för mig personligen nu, för den här situationen var helt ny för mig och jag har levt med en anspänning ända sedan februari -15 då jag blev anmäld. Nu vet jag att en rättegång inte är så jädra farlig och kan därför pusta ut lite. Även om det blir en fortsättning. Jag och min advokat kommer inte vika ner oss, det är inte ok att ha lagar som gör att hundratusentals svenskar i teorin skulle kunna hamna i rätten för något de inte kände till.
Träslaget slutade dessutom i princip att användas vid nytillverkning för över 40 år sedan, med några få undantag.

Måste bara nämna att Thomas Fredholm har stöttat mig hela vägen och har dessutom ställt upp som expertvittne och är med även i hovrätten om det blir så. Vi hade aldrig haft någon kontakt innan detta, men han har lagt många timmar på detta inför rättegången. Ett fantastiskt stöd.
Han är dessutom en fantastiskt bra gitarrbyggare, flera toppmusiker i USA som spelar på hans instrument. Bl a Dan Tyminski som spelar i Alison Krauss band.


18 May 2016, 18:52
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 09 Oct 2013, 09:59
Posts: 2106
Post Re: Brazilian rosewood - misstänkt för brott
Gött å läsa Hawa! Hoppas verkligen fortsättningen går din väg och att det går lätt!

_________________
##################


18 May 2016, 19:05
Profile
User avatar

Joined: 04 Jul 2006, 18:17
Posts: 1165
Location: Norrbotten
Post Re: Brazilian rosewood - misstänkt för brott
Mycket intressant läsning Hawa, även om jag förstår att det tar på krafterna, lite intressant också att åklagaren tänker överklaga om du blir frikänd.
Kan det vara för att få ett prejudikat kanske?

Lycka till i fortsättning och jag håller tummarna för dig & gitarren.


18 May 2016, 20:13
Profile
User avatar

Joined: 15 Jan 2008, 22:13
Posts: 1848
Location: skaraborg
Post Re: Brazilian rosewood - misstänkt för brott
Hoppas att det går väl, det låter ju i alla fall som åklagaren själv förstår att det finns oändligt många förmildrande omständigheter.
Lider med dig Hawa.

_________________
ralvejd@pc010:~$
Generalist, kan inget om allt


18 May 2016, 21:03
Profile
User avatar

Joined: 12 Sep 2011, 20:04
Posts: 653
Post Re: Brazilian rosewood - misstänkt för brott
Heja hawa! Tack för att du håller ut i detta!


18 May 2016, 21:21
Profile

Joined: 18 Nov 2002, 23:49
Posts: 2585
Location:
Post Re: Brazilian rosewood - misstänkt för brott
Upp till domaren nu. Får se hur det går. Kan bli dyrt, dessvärre.
Men hoppas iaf att jag får behålla gitarren.


18 May 2016, 21:26
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 11 Feb 2010, 21:12
Posts: 3109
Location: Stockholm
Post Re: Brazilian rosewood - misstänkt för brott
Lycka till!

Min gissning är att det blir något litet straff, typ dagsböter, och att de förstör gitarren. Mer för att statuera exempel än för att någon i rummet tycker det är ett rimligt straff eller ens ett brott. Tyvärr så är det ju en internationell lag och de kan ju inte bara strunta i att utöva lagen när de väl har väckt åtal. Jag tror inte att okunskap kan anses vara ett giltigt skäl till att slippa straff?

Om det blir som jag tror så tycker jag det är förjävligt att de väljer en vanlig snubbe att statuera exempel på. Måste ju rimligen funnits bättre lämpade spekulanter, t ex möbelföretag eller varför inte typ 4 sound som säljer vintagegitarrer? Då blir det ju också ett större mål som sprider kunskapen, och det blir ett toppägt företag som får ta smällen istället för en privatperson.

Nästan värst i detta tycker jag är att det är åtskilliga skattelappar som läggs på det här, det är många i kedjan som ska ha betalt.. Poliser, åklagar, domare, advokater osv. Så jävla onödigt.

Hoppas du klarar dig så lindrigt som möjligt undan och starkt av dig att hantera det så bra!

_________________
Rock and/or Roll:
http://open.spotify.com/artist/6G9vhEoxtetSTrcvLee14u
http://www.facebook.com/pages/Iron-Lamb/201720046525687
http://ironlamb.bandcamp.com/
https://www.youtube.com/channel/UC7vgsQ ... tIhcqXo9EQ


18 May 2016, 21:43
Profile WWW

Joined: 28 Apr 2008, 22:30
Posts: 8608
Location:
Post Re: Brazilian rosewood - misstänkt för brott
Synnerligen tragiskt.
Hoppas det löser sig.

hawa wrote:
Tack för allt stöd :-)

Idag blev det av. Skulle börja 9:00. Jag var där i god tid i foajen...tillsammans med åklagaren. Småstelt haha. Närå, han var riktigt trevlig. Vi pratade lite om målet utan stt gå händelserna i förväg allt för mycket. Efter några minuter kommer min advokat dit och säger: -Jaha, här står du och pratar med min klient utan att jag är närvarande.
En journalist från radio var där och pratade lite med mig medan vi väntade på att gå in.
Det hela blev fördröjt pga att en av nämndemännen inte var på plats i tid, men 09:20 körde vi igång.
Efter genomgång av vilka som medverkade, brottsmålets nummer mm fick jag presentera mig och berätta lite om min bakgrund, annonsen mm.
Sedan pratade åklagaren om varför han hade tagit detta till tingsrätten och hand yrkanden.
Därefter pratade min advokat om försvarets inställning till det hela, att jag anser mig vara oskyldig til brott, att lagen inte är rimlig att känna till för gemene man och att brottet, om det är ett brott i det här fallet, bör anses som ringa=inget straff.

Åklagaren Christer B Jarlås förhörde sedan mig, ställde inga pressande frågor alls vilket gjorde mig lite förvånad.
Frågor i stil med
Kände du till att gitarren kunde vara olaglig att sälja?
Hur kommer det sig att du skulle sälja den?
Hur kommer du göra om du får behålla gitarren?
Minnet är lite suddigt, men det var inga pressande frågor.

Advokaten förhörde mig och ställde frågor för att visa
att jag vekligen inte hade en aning om att min gitarr från -88 kunde vara olaglig att annonsera.
Äh, det var ett gäng frågor från både åklagare och advokat. Minns väldigt dåligt, jag var rätt spänd och fokuserad på mina svar. Därför minns jag nte exakt nu i efterhand.

Vi hade kallat ett vittne, gitarrbyggaren Thomas Fredholm, som har järnkoll på olika träslag och han var den första i Sverige som fick certifikat för att sälja gitarrer med BR i Sverige efter förbudet 1992.
Har berättade om hur vanligt detta träslag var ända fram till 70-talet och att inte ens Jordbruksverket har haft koll på regelverket när han har varit i kontakt med dem.
Sedan var det slutplädering, åklagaren pratade om varför han anser att jag ska bli dömd och likställde/jämförde detta med att sälja elfenben mm
Åklagaren gav vår syn på det hela och det var bl a att detta inte kan jämföras med elfenben och uppstoppade rovfåglar, för där finns det en bättre kännedom hos gemene man om att det är olagligt.

Till slut fick jag tillägga något om jag ville. Jag sa att det känns helt orimligt att jag som privatperson ska känna till dessa bestämmelser när inte ens de som handlar professionellt med instrument har koll på läget.

Domen kommer om tre veckor, 8/6.
Åklagaren kom fram till mig efteråt och sa att han kommer överklaga detta om jag blir frikänd.
Jag och min advokat sa att vi kommer överklaga om jag blir dömd.
Personligen skulle jag gärna slippa detta helt, men jag tror det är viktigt att vi kör ända in i kaklet nu.
Otroligt många människor i Sverige har föremål som innehåller jakaranda och har ingen aning om att dessa föremål kan vara olagliga att sälja. Jag sökte på Blocket igår och hittade då över 90 annonser med BR. Och då kollade jag inte på instrument över huvud taget. Finns ju, som ni känner till, alltid ett gäng gitarrer med BR på Blocket trots att det ofta inte står i annonsen.
Andra föremål är möbler av alla slag, högtalare, skivspelare, salladsbestick, barometrar (ni vet såna som gamlingar brukar ha på väggen hemma), lampfötter, serveringsbrickor, pianon mm.
Annan information jag har fått sedan detta drogs igång är att Hagström jätteofta använde BR och Levin, som även i de billigare modellerna hade BR-stall. Vi snackar åtskilliga tusen gitarrer.

Nåväl, detta är alltså troligen inte över än på ett tag.
Det känns dock mycket bättre för mig personligen nu, för den här situationen var helt ny för mig och jag har levt med en anspänning ända sedan februari -15 då jag blev anmäld. Nu vet jag att en rättegång inte är så jädra farlig och kan därför pusta ut lite. Även om det blir en fortsättning. Jag och min advokat kommer inte vika ner oss, det är inte ok att ha lagar som gör att hundratusentals svenskar i teorin skulle kunna hamna i rätten för något de inte kände till.
Träslaget slutade dessutom i princip att användas vid nytillverkning för över 40 år sedan, med några få undantag.

Måste bara nämna att Thomas Fredholm har stöttat mig hela vägen och har dessutom ställt upp som expertvittne och är med även i hovrätten om det blir så. Vi hade aldrig haft någon kontakt innan detta, men han har lagt många timmar på detta inför rättegången. Ett fantastiskt stöd.
Han är dessutom en fantastiskt bra gitarrbyggare, flera toppmusiker i USA som spelar på hans instrument. Bl a Dan Tyminski som spelar i Alison Krauss band.

_________________
Corruptissima re publica plurimae leges


18 May 2016, 23:46
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 07 Jan 2010, 14:02
Posts: 390
Location: Stockholm
Post Re: Brazilian rosewood - misstänkt för brott
Det är bra att du försöker ha positiv inställning trots att det har blivit en alldeles orimlig process av det hela. Stor eloge för din attityd.

Sedan kan jag bara hålla med om Fredholm, både som mycket trevlig person och fantastisk gitarrbyggare

_________________
-----------------------


19 May 2016, 10:52
Profile
User avatar

Joined: 31 Oct 2004, 23:23
Posts: 4429
Location:
Post Re: Brazilian rosewood - misstänkt för brott
Tack för bra sammanfattning, Hawa. Skönt att det kändes OK! Blir det hovrättsförhandling kommer du med all sannolikhet slippa göra om det, de kommer rimliga använda videomaterialet från huvudförhandlingen i TR.


19 May 2016, 13:08
Profile ICQ WWW

Joined: 24 Mar 2015, 15:17
Posts: 675
Post Re: Brazilian rosewood - misstänkt för brott
Larv, drabbas hawa borde vi börja med en insamling för att hjälpa till med kostnader och förlust av gitarr eller vad nu som kommer ske, inte lusläst hela tråden.


19 May 2016, 13:38
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 739 posts ]  Go to page Previous  1 ... 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19 ... 25  Next

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 24 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.