View unanswered posts | View active topics It is currently 24 Apr 2024, 07:55



Reply to topic  [ 739 posts ]  Go to page Previous  1 ... 21, 22, 23, 24, 25  Next
Brazilian rosewood - misstänkt för brott, FRIAD!!! 
Author Message
User avatar

Joined: 03 Sep 2013, 21:53
Posts: 125
Location: Mellersta Skånes inland.
Post Re: Brazilian rosewood - misstänkt för brott, FRIAD!!!
Gratulerar!

Märklig text och slutledning i SR´s artikel. Den köper jag inte.

Jag är också väldigt intresserad att få läsa Hovrättens motivering.
Du får gärna pm:a en fil om det finns en sådan.

Mvh T

_________________
“If I wanted you to understand, I would have explain it better.” Johann Cruyff


04 Feb 2017, 00:38
Profile
User avatar

Joined: 31 Oct 2004, 23:23
Posts: 4429
Location:
Post Re: Brazilian rosewood - misstänkt för brott, FRIAD!!!
dirt wrote:
Magnus Olsson wrote:
Jag tror att antingen killen som skrivit, eller killen på Jordbruksverket, har snurrat till det.
Det finns liksom ingen gitarr där det är mer än tio kilo trä från B listan (har någon hört talas om något trä gitarr som väger mer än 10kg överhuvudtaget?). Summa sumarum, enligt vad de skriver skulle det inte gälla någon gitarr alls.

De har blandat in amerikanska regler. I USA får man ta in och ut "non commercially" från Appendix II-listade arter under 10kg utan papper.
Det är US Fish and Wildlife Service som sköter reglementet där borta:
https://www.fws.gov/international/pdf/q ... r-2016.pdf

Artikeln är inte glasklar, men fasen va NI snurrar till det extra. Den som läser tråden blir knappast klokare av detta. Magnus har snart diskvalificerat sig... :lol:

- Regelverket är globalt. Grundprinciperna är desamma i USA som inom EU.
- Undantaget avseende mängder under 10kg av b-listade arter per parti gäller även i Sverige (EU) http://www.jordbruksverket.se/amnesomra ... 472b2.html
- Om du importerar ett (stort!) gäng gitarrer samtidigt kan mängden rosewood för det partiet såklart överstiga 10kg.


04 Feb 2017, 01:09
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 31 Oct 2004, 23:23
Posts: 4429
Location:
Post Re: Brazilian rosewood - misstänkt för brott, FRIAD!!!
Honest Charley wrote:
Jag är också väldigt intresserad att få läsa Hovrättens motivering.
Du får gärna pm:a en fil om det finns en sådan.

Den ligger ju i tråden strax ovan ditt inlägg: viewtopic.php?p=760564#p760564


04 Feb 2017, 01:13
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 17 Jul 2014, 02:10
Posts: 824
Location: i stora Hultet
Post Re: Brazilian rosewood - misstänkt för brott, FRIAD!!!
ChronicTown wrote:
dirt wrote:
De har blandat in amerikanska regler. I USA får man ta in och ut "non commercially" från Appendix II-listade arter under 10kg utan papper.
Det är US Fish and Wildlife Service som sköter reglementet där borta:
https://www.fws.gov/international/pdf/q ... r-2016.pdf

Artikeln är inte glasklar, men fasen va NI snurrar till det extra. Den som läser tråden blir knappast klokare av detta. Magnus har snart diskvalificerat sig... :lol:

- Regelverket är globalt. Grundprinciperna är desamma i USA som inom EU.
- Undantaget avseende mängder under 10kg av b-listade arter per parti gäller även i Sverige (EU) http://www.jordbruksverket.se/amnesomra ... 472b2.html
- Om du importerar ett (stort!) gäng gitarrer samtidigt kan mängden rosewood för det partiet såklart överstiga 10kg.


Bra, då påverkar inte de nya reglerna privatpersoner som säljer/köper/reser med ensataka gitarrer ickekommersiellt över landsgränser.

Sen om man läser på Fish and Wildlife så står det att man måste kolla upp innan, för olika länder implementerar/tolkar regelverket olika.


04 Feb 2017, 01:16
Profile
User avatar

Joined: 31 Oct 2004, 23:23
Posts: 4429
Location:
Post Re: Brazilian rosewood - misstänkt för brott, FRIAD!!!
dirt wrote:
Bra, då påverkar inte de nya reglerna privatpersoner som säljer/köper/reser med ensataka gitarrer ickekommersiellt över landsgränser.

Vet inte riktigt om du driver med mig eller bara vill förvirra med dina slutsatser. Är det nån idé att jag fortsätter svara?

- Du kan inte sälja eller köpa en gitarr (eller för den delen nåt annat) icke-kommersiellt. Det framgår av konceptet. Resa är en annan femma, så länge du inte gör det för att sälja den.
- Du pratar om landsgränser - det är inte en korrekt utgångspunkt eftersom EU ses som en enda marknad här. Inom EU kan du åka runt som du vill. EU:s yttre gräns är den enda relevanta. Den kan du resa över i enlighet med undantaget (icke-kommersiellt, <10kg).

Quote:
Sen om man läser på Fish and Wildlife så står det att man måste kolla upp innan, för olika länder implementerar/tolkar regelverket olika.

Precis som jag skriver: grundprinciperna är detsamma. CITES-förordningens språk är detsamma för alla undertecknande parter (länder).
För EU gäller på samma sätt i grunden samma tillämpning genom hela unionen, eftersom det som sagt är en enda marknad. Rättssystemen och implementeringen i nationell lag kan dock skilja sig, precis som mycket annan EU-lagstiftning.


04 Feb 2017, 01:34
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 17 Jul 2014, 02:10
Posts: 824
Location: i stora Hultet
Post Re: Brazilian rosewood - misstänkt för brott, FRIAD!!!
ChronicTown wrote:
Vet inte riktigt om du driver med mig eller bara vill förvirra med dina slutsatser. Är det nån idé att jag fortsätter svara?

Jag är inte här för att driva med dig eller förvirra någon. Jag försöker förstå. Tack för förklaringarna! Attityden håller jag däremot inte med om.

Sen menade jag inte inom EU specifikt med landgränser även om det råkar finnas sådana även inom EU.


04 Feb 2017, 06:17
Profile
User avatar

Joined: 03 Aug 2010, 10:39
Posts: 1516
Location: Tjotahejti
Post Re: Brazilian rosewood - misstänkt för brott, FRIAD!!!
Någon som vet vad som gäller vid turné ?
Quote:
Undantag gäller bara om den totala mängden B-listat träslag inte överstiger 10 kg och du är privatperson som inte ska använda instrumentet i kommersiellt syfte, det vill säga en verksamhet som omsätter pengar och bedrivs i vinstsyfte.


04 Feb 2017, 12:55
Profile WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14775
Location:
Post Re: Brazilian rosewood - misstänkt för brott, FRIAD!!!
Bapman wrote:
Någon som vet vad som gäller vid turné ?
Quote:
Undantag gäller bara om den totala mängden B-listat träslag inte överstiger 10 kg och du är privatperson som inte ska använda instrumentet i kommersiellt syfte, det vill säga en verksamhet som omsätter pengar och bedrivs i vinstsyfte.


Är det inom EU ? och vilket träslag är det ?
Om det är 'vanlig' RW eller Ebenholtz ska det inte krävas nåt inom EU

Utanför EU blir det mer komplicerat, har talats om ett 'travelers doument' i USA men ej säker om det finns, annars blir det exporttilstånd och Import på vägen tillbaka.

_________________



04 Feb 2017, 13:26
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 03 Aug 2010, 10:39
Posts: 1516
Location: Tjotahejti
Post Re: Brazilian rosewood - misstänkt för brott, FRIAD!!!
Både inom och utanför EU
Är intresserad av vad som gäller vid tex b-listat träslag
speciellt eftersom den listan kommer att utökas efterhand


04 Feb 2017, 13:47
Profile WWW
User avatar

Joined: 09 Dec 2007, 23:13
Posts: 10870
Location: I skogen utanför Göteborg
Post Re: Brazilian rosewood - misstänkt för brott, FRIAD!!!
ChronicTown wrote:
Artikeln är inte glasklar, men fasen va NI snurrar till det extra. Den som läser tråden blir knappast klokare av detta. Magnus har snart diskvalificerat sig... :lol:

- Regelverket är globalt. Grundprinciperna är desamma i USA som inom EU.
- Undantaget avseende mängder under 10kg av b-listade arter per parti gäller även i Sverige (EU) http://www.jordbruksverket.se/amnesomra ... 472b2.html
- Om du importerar ett (stort!) gäng gitarrer samtidigt kan mängden rosewood för det partiet såklart överstiga 10kg.


Om du skall turnera med en gitarr utanför EU behöver du ett certifikat som verifierar vilket trä det är i ditt instrument och när det är byggt. Detta vet jag för att jag skickar ut underlag för såna ofta.

Om det bara är att åka om B-listat trä väger under tio kilo, varför behövs intyget?

Upplys oss.

Vi har pratat med Jordbruksverket i princip dagligen sen i december och inge där vet exakt vad som gäller.
Om du vet så perfekt kanske du har ett nytt jobb där (seriöst menat, alla skulle verkligen vilja veta exakt vad som gäller).

/Magnus

_________________
"Playing guitar really helps your guitar playing"


04 Feb 2017, 14:22
Profile WWW
User avatar

Joined: 31 Oct 2004, 23:23
Posts: 4429
Location:
Post Re: Brazilian rosewood - misstänkt för brott, FRIAD!!!
Magnus Olsson wrote:
Om du skall turnera med en gitarr utanför EU behöver du ett certifikat som verifierar vilket trä det är i ditt instrument och när det är byggt. Detta vet jag för att jag skickar ut underlag för såna ofta.
Om det bara är att åka om B-listat trä väger under tio kilo, varför behövs intyget?
Upplys oss.

Förhoppningsvis vet väl den som begär ett sånt underlag varför de begär det. Har du inte frågat dem?
Låter som att det rimligen är för att inte riskera att det antas vara A-listat trä, men jag kan ju inte veta varför de begär underlaget.

Quote:
Vi har pratat med Jordbruksverket i princip dagligen sen i december och inge där vet exakt vad som gäller.
Om du vet så perfekt kanske du har ett nytt jobb där (seriöst menat, alla skulle verkligen vilja veta exakt vad som gäller).

Mig veterligen har jag inte påstått mig veta något "perfekt". Däremot har jag tydliggjort det som är ostridig information, för att korrigera den felaktiga information bland annat du postade. Det var just det jag reagerade på, att du i på två ställen postade direkt felaktig information, vilket ju bara blir förvirrande för den som läser tråden och hoppas få bättre förståelse för reglerna. Först den felaktiga informationen om gåvor, sen att du inte tycktes förstått skillnaden på en gitarr och ett importerat parti och påpekade att ingen enskild gitarr har 10kg rosewood. Det tyckte jag var onödigt och olyckligt. Inte värre änså.


06 Feb 2017, 01:10
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 31 Oct 2004, 23:23
Posts: 4429
Location:
Post Re: Brazilian rosewood - misstänkt för brott, FRIAD!!!
Bapman wrote:
Någon som vet vad som gäller vid turné ?
Quote:
Undantag gäller bara om den totala mängden B-listat träslag inte överstiger 10 kg och du är privatperson som inte ska använda instrumentet i kommersiellt syfte, det vill säga en verksamhet som omsätter pengar och bedrivs i vinstsyfte.

Framgår av länkarna som postats i tråden. Exempelvis denna:
http://www.jordbruksverket.se/amnesomra ... 1ee75.html
"Att uppträda med musikinstrument vid konsert räknas inte som kommersiell aktivitet."


06 Feb 2017, 01:12
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 09 Dec 2007, 23:13
Posts: 10870
Location: I skogen utanför Göteborg
Post Re: Brazilian rosewood - misstänkt för brott, FRIAD!!!
ChronicTown wrote:
Magnus Olsson wrote:
Om du skall turnera med en gitarr utanför EU behöver du ett certifikat som verifierar vilket trä det är i ditt instrument och när det är byggt. Detta vet jag för att jag skickar ut underlag för såna ofta.
Om det bara är att åka om B-listat trä väger under tio kilo, varför behövs intyget?
Upplys oss.

Förhoppningsvis vet väl den som begär ett sånt underlag varför de begär det. Har du inte frågat dem?
Låter som att det rimligen är för att inte riskera att det antas vara A-listat trä, men jag kan ju inte veta varför de begär underlaget.

Quote:
Vi har pratat med Jordbruksverket i princip dagligen sen i december och inge där vet exakt vad som gäller.
Om du vet så perfekt kanske du har ett nytt jobb där (seriöst menat, alla skulle verkligen vilja veta exakt vad som gäller).

Mig veterligen har jag inte påstått mig veta något "perfekt". Däremot har jag tydliggjort det som är ostridig information, för att korrigera den felaktiga information bland annat du postade. Det var just det jag reagerade på, att du i på två ställen postade direkt felaktig information, vilket ju bara blir förvirrande för den som läser tråden och hoppas få bättre förståelse för reglerna. Först den felaktiga informationen om gåvor, sen att du inte tycktes förstått skillnaden på en gitarr och ett importerat parti och påpekade att ingen enskild gitarr har 10kg rosewood. Det tyckte jag var onödigt och olyckligt. Inte värre änså.


De begär uppgifter om träet för att man måste ansöka om ett intyg från Jordbruksverket för att turnera utanför EU.
Det är inte för att kunna visa att träet inte är från A listan.
Självklart förstår jag skillnaden på en gitarr oh ett parti gitarrer. Min fundering var mer att det är uppenbart för alla med ögon att B-listat trä inte kan väga över tio kilo på ett, eller ens 2, instrument. Slutsatsen av det kan inte bli annan än att man inte behöver någonting om ens instrument väger under tio kilo, skall man åka med ett eller två behöver man inget.

Vilken information om gåvor är felaktig?

Vad du får ta med i dina beräkningar här när du refererar till vad som gäller är att informationen du länkar till som källa har ändrats, skrivits om och uppdaterats hela tiden, i början flera gånger om dagen, nu var och varannan dag.
Till exempel var denna mening
- Annonsera om att köpa, sälja eller skänka bort. (i stycket om vad som räknas som kommersiellt).
Tidigare bara.
- Att köpa, sälja eller skänka bort.

Osv.

/Magnus

/Magnus

_________________
"Playing guitar really helps your guitar playing"


06 Feb 2017, 10:57
Profile WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14775
Location:
Post Re: Brazilian rosewood - misstänkt för brott, FRIAD!!!
Kan inte se vad man ska med ett intyg från tillverkaren till.
Rent regelmässigt fyller det väl ingen funktion alls. Inte vad jag kan se i alla fall.

Tillstånd för import/export utfärdas ju av myndigheten. Likaså CITES-intyg om man har A-listade träslag.

_________________



06 Feb 2017, 11:21
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 09 Dec 2007, 23:13
Posts: 10870
Location: I skogen utanför Göteborg
Post Re: Brazilian rosewood - misstänkt för brott, FRIAD!!!
Mike Leaf wrote:
Kan inte se vad man ska med ett intyg från tillverkaren till.
Rent regelmässigt fyller det väl ingen funktion alls. Inte vad jag kan se i alla fall.

Tillstånd för import/export utfärdas ju av myndigheten. Likaså CITES-intyg om man har A-listade träslag.


Det är ingen som skall ha, eller vill ha, intyg från tillverkare.
De vill ha information om allt trä i instrumentet, bara i en vanlig enkel akustisk gitarr kan det vara 2-3 olika trä som måste listas. Ursprungsland, latinska namn, var det sitter, när det kapats osv. Mycket mer information än man kan tro.

Så vi har fått listor stora som böcker med varenda modell som byggts.

/Magnus

_________________
"Playing guitar really helps your guitar playing"


06 Feb 2017, 11:29
Profile WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14775
Location:
Post Re: Brazilian rosewood - misstänkt för brott, FRIAD!!!
Magnus Olsson wrote:
[Det är ingen som skall ha, eller vill ha, intyg från tillverkare.

/Magnus


Då missförstod jag dig när du skrev:

om du skall turnera med en gitarr utanför EU behöver du ett certifikat som verifierar vilket trä det är i ditt instrument och när det är byggt. Detta vet jag för att jag skickar ut underlag för såna ofta

Trodde du gjorde det för Craftons räkning och inte privat.

_________________



06 Feb 2017, 11:48
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 09 Dec 2007, 23:13
Posts: 10870
Location: I skogen utanför Göteborg
Post Re: Brazilian rosewood - misstänkt för brott, FRIAD!!!
Mike Leaf wrote:
Magnus Olsson wrote:
[Det är ingen som skall ha, eller vill ha, intyg från tillverkare.

/Magnus


Då missförstod jag dig när du skrev:

om du skall turnera med en gitarr utanför EU behöver du ett certifikat som verifierar vilket trä det är i ditt instrument och när det är byggt. Detta vet jag för att jag skickar ut underlag för såna ofta

Trodde du gjorde det för Craftons räkning och inte privat.


Det är för Crafton.
Underlag för det betyder väl bara det, underlag (vilket trä osv).
När du skall ansöka hos Jordbruksverket är det du som måste ha allt underlag, som man får av tillverkaren.

/Magnus

_________________
"Playing guitar really helps your guitar playing"


06 Feb 2017, 12:02
Profile WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14775
Location:
Post Re: Brazilian rosewood - misstänkt för brott, FRIAD!!!
Magnus Olsson wrote:
När du skall ansöka hos Jordbruksverket är det du som måste ha allt underlag, som man får av tillverkaren.

/Magnus


Det är ju inget krav, du ska skriva i vilken typ av trä du tror det är enligt blanketten.
Går inte att få såna intyg på gamla gitarrer och vore helt orimligt!

Väldigt mycket, merparten är sålt genom åren som 'Rosewood' och de flets atillverkare vet ej ens exakt vilken art det rör sig om då de
handlar av en träimportör

Däremot är det ju bra om Ibanez kan få fram det.

_________________



06 Feb 2017, 13:50
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 31 Oct 2004, 23:23
Posts: 4429
Location:
Post Re: Brazilian rosewood - misstänkt för brott, FRIAD!!!
Magnus Olsson wrote:
De begär uppgifter om träet för att man måste ansöka om ett intyg från Jordbruksverket för att turnera utanför EU.
Det är inte för att kunna visa att träet inte är från A listan.

OK. Du vet att folk begär intyg. Du vet att det inte är för att de vill vara säkra på att ingen tror att det är A-listat trä. Och du säger dig veta att man "måste" ha ett sånt intyg. Då borde du väl veta vad syftet med intygen faktiskt är? Du utfärdar ju dem. Jag vet det inte, eftersom jag inte hittar nåt stöd för att sådana intyg krävs (och ingen annan omedelbar förklaring än den avseende A-listat trä.)

Quote:
Vad du får ta med i dina beräkningar här när du refererar till vad som gäller är att informationen du länkar till som källa har ändrats, skrivits om och uppdaterats hela tiden, i början flera gånger om dagen, nu var och varannan dag. Till exempel var denna mening
- Annonsera om att köpa, sälja eller skänka bort. (i stycket om vad som räknas som kommersiellt).
Tidigare bara.
- Att köpa, sälja eller skänka bort.

För 6 månader sedan innehöll den sida jag länkade till exakt samma formulering, "Annonsera om att köpa, sälja eller skänka bort." Det framgår här:
https://web.archive.org/web/20160805163 ... 1ee75.html

Det känns inte rimligt att Jordbruksverket någonsin skulle påstått något annat, eftersom den aspekten av regelverket inte förändrats. Här ser du också att exempelvis 2005 och 2008 hänvisar folk till att Jordbruksverket säger att ett CITES-klassat objekt kan skänkas bort:

http://forum.robsoft.nu/viewtopic.php?f=38&t=53414
http://skoldpaddsforum.se/index.php?/to ... C3%A4nkes/

Det känns alltså orimligt att du skulle fått någon annan information från Jordbruksverkets sajt i samband med att du postade den felaktiga informationen om gåvor häromdagen. Däremot är jag helt med på att det är lätt att missförstå hur regeln ser ut, men tycker som sagt bara att det är synd om det resulterar i att felaktig info sprids.


06 Feb 2017, 14:57
Profile ICQ WWW

Joined: 04 Jan 2011, 15:50
Posts: 521
Location: Gävle
Post Re: Brazilian rosewood - misstänkt för brott, FRIAD!!!
Jag har inte hängt med på ett tag och såg just att denna mardrömhistoria äntligen fått ett avslut!
Stort grattis Hawa och tack för att du delat med dig på vägen!


14 Feb 2017, 10:01
Profile
User avatar

Joined: 28 Feb 2003, 11:15
Posts: 4130
Location:
Post Re: Brazilian rosewood - misstänkt för brott, FRIAD!!!
Är det nån här som sökt citesintyg för nån gammal träbit ännu?


17 Feb 2017, 19:41
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 17 Jul 2012, 16:29
Posts: 2815
Location: Gamlestan
Post Re: Brazilian rosewood - misstänkt för brott, FRIAD!!!
rifle wrote:
Är det nån här som sökt citesintyg för nån gammal träbit ännu?


Nä, inte jag, och jag fattar fortfarande inte om jag måste vid en försäljning. Jag har inte lagt ner energi på att fatta heller, tror inte jag kommer sälja nån gura ändå, och lusten till försäljning har ju inte ökat direkt i.o.m detta. Har nog i alla fall 10 guror med träslag som berörs och kanske behöver intyg, puh :roll:


17 Feb 2017, 19:52
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14775
Location:
Post Re: Brazilian rosewood - misstänkt för brott, FRIAD!!!
holmis63 wrote:
rifle wrote:
Är det nån här som sökt citesintyg för nån gammal träbit ännu?


Nä, inte jag, och jag fattar fortfarande inte om jag måste vid en försäljning. Jag har inte lagt ner energi på att fatta heller, tror inte jag kommer sälja nån gura ändå, och lusten till försäljning har ju inte ökat direkt i.o.m detta. Har nog i alla fall 10 guror med träslag som berörs och kanske behöver intyg, puh :roll:

Har du 10 gitarrer med Dalbergia Nigra ?
Grattis....

_________________



17 Feb 2017, 21:14
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 17 Jul 2012, 16:29
Posts: 2815
Location: Gamlestan
Post Re: Brazilian rosewood - misstänkt för brott, FRIAD!!!
Mike Leaf wrote:
Har du 10 gitarrer med Dalbergia Nigra ?
Grattis....


Nä, men det är väl fler "träslag/arter" som kräver Cites intyg, som jag fattat det, men jag kanske har missuppfattat.
Jag vet faktiskt inte själv hur många med Dalbergia Nigra jag har, och det var inte det som var poängen med mitt inlägg, utan att det är lite jobbigt med regler som gäller instrument som redan är sålda för årtionden sen. Borde bara gälla nyförsäljning från och med när regeln införs.


17 Feb 2017, 22:02
Profile
User avatar

Joined: 28 Feb 2003, 11:15
Posts: 4130
Location:
Post Re: Brazilian rosewood - misstänkt för brott, FRIAD!!!
Är det inte ens nån som känner eller bara hört talas om nån som sökt för Brasilien rw?


21 Feb 2017, 18:28
Profile ICQ WWW

Joined: 14 Oct 2015, 16:03
Posts: 141
Post Re: Brazilian rosewood - misstänkt för brott, FRIAD!!!
rifle wrote:
Är det inte ens nån som känner eller bara hört talas om nån som sökt för Brasilien rw?

Jag känner till flera intyg som har sökts och beviljats.

Man fyller i paper med all information man har. Man intygar att man har köpt gitarren på laglig väg, dvs för 20+ år sedan. Sedan betalar man 350 kr och skickar in papperna. Ca 4-5 veckor senare får man ett gult intyg + en annan blanket som förklarar vad intyget innebär.
Sedan kan du göra göra vad du vill me gitarren innanför EU.


22 Feb 2017, 14:29
Profile

Joined: 18 Nov 2002, 23:49
Posts: 2585
Location:
Post Re: Brazilian rosewood - misstänkt för brott, FRIAD!!!
http://sverigesradio.se/sida/artikel.as ... el=6643390


Puh!


02 Mar 2017, 18:24
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 17 Jul 2012, 16:29
Posts: 2815
Location: Gamlestan
Post Re: Brazilian rosewood - misstänkt för brott, FRIAD!!!
Jag blir lika förbannad varje gång detta kommer på tal, är ju uppenbart feltänk från start till mål.
Hur skulle man kunna skydda hotade arter med restriktioner gällande beg-försäljning av t.ex Gitarrer som är nysålda för 10, 20, 30 år sen, skadan är ju skedd för längesen och kan inte repareras, inte ens med idiotiska regler.
Snarare finns ju chansen att försäljningen av nytillverkade guror bestående av träslag från hotade arter begränsas om man låter de gamla gitarrerna säljas fritt på begmarknaden.

En helt annan sak med nyförsäljning av Gitarrer med träslag från hotade arter, där kan man gott sätta ned foten för att skydda de hotade arterna.

GÖTT att det är över nu Hawa!! :wink:


02 Mar 2017, 19:00
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14775
Location:
Post Re: Brazilian rosewood - misstänkt för brott, FRIAD!!!
holmis63 wrote:
Jag blir lika förbannad varje gång detta kommer på tal, är ju uppenbart feltänk från start till mål.
Hur skulle man kunna skydda hotade arter med restriktioner gällande beg-försäljning av t.ex Gitarrer som är nysålda för 10, 20, 30 år sen, skadan är ju skedd för längesen och kan inte repareras, inte ens med idiotiska regler.
Snarare finns ju chansen att försäljningen av nytillverkade guror bestående av träslag från hotade arter begränsas om man låter de gamla gitarrerna säljas fritt på begmarknaden.

En helt annan sak med nyförsäljning av Gitarrer med träslag från hotade arter, där kan man gott sätta ned foten för att skydda de hotade arterna.

GÖTT att det är över nu Hawa!! :wink:

Men det förbjöds ju 1992. Allt därefter är förbjudet. Allt innan är lagligt förutsatt att du har ett intyg som är lätt att få och kostar 350 kr. Vad är det som är så idiotiskt med det anser du?

_________________



03 Mar 2017, 08:31
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14775
Location:
Post Re: Brazilian rosewood - misstänkt för brott, FRIAD!!!
holmis63 wrote:
Jag blir lika förbannad varje gång detta kommer på tal, är ju uppenbart feltänk från start till mål.
Hur skulle man kunna skydda hotade arter med restriktioner gällande beg-försäljning av t.ex Gitarrer som är nysålda för 10, 20, 30 år sen, skadan är ju skedd för längesen och kan inte repareras, inte ens med idiotiska regler.
Snarare finns ju chansen att försäljningen av nytillverkade guror bestående av träslag från hotade arter begränsas om man låter de gamla gitarrerna säljas fritt på begmarknaden.

En helt annan sak med nyförsäljning av Gitarrer med träslag från hotade arter, där kan man gott sätta ned foten för att skydda de hotade arterna.

GÖTT att det är över nu Hawa!! :wink:

Men det förbjöds ju 1992. Allt därefter är förbjudet. Allt innan är lagligt förutsatt att du har ett intyg som är lätt att få och kostar 350 kr. Vad är det som är så idiotiskt med det anser du?

_________________



03 Mar 2017, 08:31
Profile ICQ WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 739 posts ]  Go to page Previous  1 ... 21, 22, 23, 24, 25  Next

Who is online

Users browsing this forum: Bing [Bot], Google [Bot], Majestic-12 [Bot], messy and 53 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.