|
|
Page 1 of 1
|
[ 14 posts ] |
|
Hjälp mig skapa en resegura, tacksam för tips
| Author |
Message |
|
gurami64
|
 Hjälp mig skapa en resegura, tacksam för tips
Har botaniserat bland resegurorna (är främst intresserad av elgura) och antingen är de för långa eller för dyra (3600 minimum för en Traveler hos Tysken). Så jag funderar på att modda min Epiphone jr. Inköpt på pantbank i Nashvill för en femhundring (bara caset var värt det) och det är en rätt kass gitarr som stämmer ur sig rätt lätt. Men micken är det skitbra drag i. Har haft med den på resa innan (skruvad hals) och det funkade bra med i iRig o lurars. Men nu jagar jag gram och vill lätta lite på kroppsvikten (väger 1,74 kg). Har klippt ut tilltänkt kroppsform i brun papp och lagt på kroppen.Frågan är var jag ska placera volymkontroll och jacket (struntar nog i tonkontrllen)? Har två funderingar: bakom stallet (bild 2) eller på plaktrumskyddsplats (bild 3). Jag har tillgång till både överhandsfräs och borr. En fråga till: signalsladden och jorden ser ut att gå in på samma pol på ptten. Ser jag fel eller ska det vara så? Kom gärna med synpunkter, tips eller varningsord. Tack på förhand. Utgångsläget:  Kontroller bakom stall (ngt längre kropp)  Kontroller under mick- på plektrumsläget. 
|
| 28 Jan 2015, 00:25 |
|
 |
|
Uncle Fred
Joined: 29 Dec 2007, 18:23 Posts: 1837 Location: Hill Valley
|
 Re: Hjälp mig skapa en resegura, tacksam för tips
Varför lägga ner jobb på "en rätt kass gitarr"? Köp en Hohner Steinberger typ: https://www.youtube.com/watch?v=S4R8HTIgHUULär bara finnas beggade. Eller om du hatar Epin så mkt att du behöver förgöra den – go ahead. Destroy all mosters 
_________________ Försvinn ur min åsikt
|
| 28 Jan 2015, 03:38 |
|
 |
|
Michael
|
Jag hade nog velat "kurva" till den inte en helt rak översida och inte så rakt hörn "uppåt" Volymkontrollen under humbuckern och telejacket på sidan av gitarren.
|
| 28 Jan 2015, 07:53 |
|
 |
|
1331
|
Michael wrote: Jag hade nog velat "kurva" till den inte en helt rak översida och inte så rakt hörn "uppåt" Volymkontrollen under humbuckern och telejacket på sidan av gitarren. Jag hade också satt volymen under micken, och telejacket på sidan av gitarren.
|
| 28 Jan 2015, 09:09 |
|
 |
|
gurami64
|
Steinberg ser ut att vara för lång den oxå (bara halsen är 62 cm) för att komma ned i resväska. 70-72 cm är nog max (jag vill alltså inte ha den i handbagaget). Bra idé om en välvning på ovansidan. Finns väl nån gura, vars fabrikat jag just nu inte kommer på Ovation kanske, med liknande form.
|
| 28 Jan 2015, 11:12 |
|
 |
|
knedy
|
|
| 28 Jan 2015, 12:13 |
|
 |
|
Magnus Olsson
Joined: 09 Dec 2007, 23:13 Posts: 10934 Location: I skogen utanför Göteborg
|
Din tråd dök upp i mina tankar när jag besökte en butik i dag och såg denna. Spelade på den ett tag och den spelade bra och var skön att spela på. Provade inte micken, den byter man ju ändå. Är det intressant kan jag ordna dig ett bra pris, Den kostar 1895:- normalt, jag kan nog få loss den till dig för 1200:-. Denna.  /Magnus
_________________ "Playing guitar really helps your guitar playing"
|
| 28 Jan 2015, 15:51 |
|
 |
|
Svullo
|
Jag antar att du menar att halsen skall lossas vid resa?? I såfall bör du ju montera "gäng" i halsen så att du kan dra fast den med bultar utan att varje gång nöta i träet, skruvarna kommer väl då förr eller senare att börja slira.. Ok, dålig förklaring, hoppas du förstod.
|
| 28 Jan 2015, 19:03 |
|
 |
|
Granis67
Joined: 05 Sep 2011, 07:49 Posts: 2802 Location: Kalmartrakten SWISH
|
Om man är på resande fot finns det bättre saker att göra än att spela gitarr, njut av resan. Gör lite fler olika förslag, var tokig och gör en "ost-gitarr", det bör väl kunna kapa gram ganska effektivt.
_________________ granis, medlem sedan 2/1 2003, sedan 5/11 2011 som Granis67.
Religion vs fossils. Fossils win.
|
| 28 Jan 2015, 19:12 |
|
 |
|
gurami64
|
Tack för omtanken Magnus. Priset låter ju bra, men hur lång är den? Eller vad heter modellen (så kan jag googla och kolla själv) Magnus Olsson wrote: Din tråd dök upp i mina tankar när jag besökte en butik i dag och såg denna. Spelade på den ett tag och den spelade bra och var skön att spela på. Provade inte micken, den byter man ju ändå. Är det intressant kan jag ordna dig ett bra pris, Den kostar 1895:- normalt, jag kan nog få loss den till dig för 1200:-. Denna.  /Magnus
|
| 28 Jan 2015, 23:50 |
|
 |
|
gurami64
|
Jo, jag förstår. Har du tips på vilka "muttrar" jag ska använda? Svullo wrote: Jag antar att du menar att halsen skall lossas vid resa?? I såfall bör du ju montera "gäng" i halsen så att du kan dra fast den med bultar utan att varje gång nöta i träet, skruvarna kommer väl då förr eller senare att börja slira.. Ok, dålig förklaring, hoppas du förstod.
|
| 28 Jan 2015, 23:51 |
|
 |
|
Magnus Olsson
Joined: 09 Dec 2007, 23:13 Posts: 10934 Location: I skogen utanför Göteborg
|
gurami64 wrote: Tack för omtanken Magnus. Priset låter ju bra, men hur lång är den? Eller vad heter modellen (så kan jag googla och kolla själv) Magnus Olsson wrote: Din tråd dök upp i mina tankar när jag besökte en butik i dag och såg denna. Spelade på den ett tag och den spelade bra och var skön att spela på. Provade inte micken, den byter man ju ändå.
Är det intressant kan jag ordna dig ett bra pris, Den kostar 1895:- normalt, jag kan nog få loss den till dig för 1200:-.
Denna. [img]http://i1322.photobucket.com/albums/u569/ibanez-mag/imagejpg1_.jp
/Magnus Den heter Höfner Shorty Traveler. Det står mycket om den här. http://www.vintagehofner.co.uk/vintage- ... /main.html/Magnus
_________________ "Playing guitar really helps your guitar playing"
|
| 29 Jan 2015, 00:38 |
|
 |
|
jasså
|
kolla lap axe: http://www.lapaxe.com/travelguitar.aspxeller Hohner g3t: http://www.playhohner.com/instruments/g ... es/g3t-bk/Har själv några Hohners som players och är väldigt nöjd både i repan och på scenen. Ibland hittar man dom för någon/några tusingar på ebay, det har jag gjort. Köpte min första -05 i Bangkok och flög hem den som handbagage i en softbag, ingen lyfte ett ögonbryn i securitychecken. Funderar på lap axe, den korta modellen, 50 cm, som verkar vara mer än bara ett träningsverktyg. Går att använda på scenen oxå. Lite dyr bara, men går ner i en rymlig resväska och verkar väldigt stabil. Skulle man ha den som handbagage är det nog få som tjaffsar.
|
| 29 Jan 2015, 13:53 |
|
 |
|
gurami64
|
Tack för tips. Tyvärr är Hohnern 82 cm- för lång om man inte delar på den.
|
| 30 Jan 2015, 16:16 |
|
|
|
Page 1 of 1
|
[ 14 posts ] |
|