| Author |
Message |
|
Magnus Olsson
Joined: 09 Dec 2007, 23:13 Posts: 10934 Location: I skogen utanför Göteborg
|
 NGD: Rosewoodporr...
På senare år har jag gått igång rejält på rosewood toppar på gitarrer, så när jag såg denna för lite över ett år sen fick jag tokstånd Sen dess har jag bara gått och väntat på att den skulle komma ut (kanske inte legat sömnlös, men nästan  ) , och det gjorde den i förra veckan och då fanns ingen annan lösning än att skaffa en. Modellen är Ibanez relativt nya serie Roadcore, gitarrer ganska långt ifrån det Ibanez normalt förknippas med, lite tjockare, rundare (mer C) formade halsar med lite mindre platt radius. Grymt bra Alnico 5 mickar men en lite svagare, men ändå varm, PAF känsla över sig. Har flera stycken andra Roadcore sen tidigare och älskar mickarna. Exemplaret jag fick tag i har en, i mina ögon, helt fantastiskt snygg topp (och baksida). Och utan bilder är en sån här tråd sjukt trist      Även baksidan är ju sjukt snygg.  Ihop med storebror och min NR 1, övervakade av Joe och Allan.  Ihop med sina rosewood syskon på väggen i studion.  Glad Magnus /Magnus
_________________ "Playing guitar really helps your guitar playing"
|
| 21 Jan 2015, 22:09 |
|
 |
|
Heisenberg
|
 Re: NGD: Rosewoodporr...
Wow  ta min plånbok ta min Mastercard ta vad du vill drooool 
|
| 21 Jan 2015, 22:22 |
|
 |
|
Magnus Olsson
|
Heisenberg wrote: Wow  ta min plånbok ta min Mastercard ta vad du vill drooool  Tack! Tolkar som att du, som jag, tycker att den är ganska snygg. /Magnus
|
| 21 Jan 2015, 22:23 |
|
 |
|
LabLord
|
Riktigt stiligt!
|
| 21 Jan 2015, 22:40 |
|
 |
|
ivkos
|
Mycket snygg! Gillar hur Roadcore-serien ser ut i formerna generellt (med eller utan rosewood-topp).
Ibanez är ett fantastiskt märke med tanke på hur länge de ändå varit med och hur många olika typer av gitarrer de tillverkat/tillverkar. I min ungdom var det bara Ibanez som gällde.
|
| 21 Jan 2015, 22:52 |
|
 |
|
holmis63
|
Grymt snygg, Roadcore är en av Ibanez mest lyckade modeller rent estetiskt tycker jag och rosewoodlooken bara förstärkte det hela! Jag är helt såld på Ibanez super 58 mickar, de moderna super 58orna har också Alnico V magneter, är dessa annorlunda alltså?
|
| 21 Jan 2015, 23:04 |
|
 |
|
Heisenberg
|
Double bound trelagers bindning rosewood topp och botten och sidor, är inte hela kroppen i rosewood?
Otroligt snygg hur som helst! Är kroppen oljad eller?
|
| 21 Jan 2015, 23:30 |
|
 |
|
Ixmack
|
Snyggt, men skulle tjäna på nån slags plektrumskydd och micksargar, och kanske den gamla ibanezloggan? Nu känns det lite som än racergitarr som inte vill vara en racergitarr. Snyggt men inte 100%
|
| 21 Jan 2015, 23:39 |
|
 |
|
Magnus Olsson
|
LabLord wrote: Riktigt stiligt! Tack. Jag älskar den. /Magnus
|
| 22 Jan 2015, 00:24 |
|
 |
|
Magnus Olsson
|
ivkos wrote: Mycket snygg! Gillar hur Roadcore-serien ser ut i formerna generellt (med eller utan rosewood-topp).
Ibanez är ett fantastiskt märke med tanke på hur länge de ändå varit med och hur många olika typer av gitarrer de tillverkat/tillverkar. I min ungdom var det bara Ibanez som gällde. Håller med dig, roadcore är lyckad, den känns inte stilbunden eller racer, man kan spela vad som med den utan att se fel ut. Jag har stannat där i Ibanez land Men troligen är de det bredaste märket på marknaden, gissar jag. /Magnus
|
| 22 Jan 2015, 00:26 |
|
 |
|
Magnus Olsson
|
holmis63 wrote: Grymt snygg, Roadcore är en av Ibanez mest lyckade modeller rent estetiskt tycker jag och rosewoodlooken bara förstärkte det hela! Jag är helt såld på Ibanez super 58 mickar, de moderna super 58orna har också Alnico V magneter, är dessa annorlunda alltså? Ja, dessa är andra mickar än super 58. Lite åt samma håll, men jag gillar dessa bäste, mer dynamik och helt galen separation utan att vara tunna och plinkiga. Med det sagt, jag älskar super 58or också, både nya, gamla och custom versionen. /Magnus
|
| 22 Jan 2015, 00:29 |
|
 |
|
Magnus Olsson
|
Heisenberg wrote: Double bound trelagers bindning rosewood topp och botten och sidor, är inte hela kroppen i rosewood?
Otroligt snygg hur som helst! Är kroppen oljad eller? Nej, rosewood i hela blir ju tungt som fan. Jag tycker inte att det låter så jättekul heller. Så det är bara toppar, kroppen är mahogny om jag minns rätt. Vet inte vad det är för finish, men man känner träet, så vax, olja eller nått sånt. /Magnus
|
| 22 Jan 2015, 00:31 |
|
 |
|
Magnus Olsson
|
Ixmack wrote: Snyggt, men skulle tjäna på nån slags plektrumskydd och micksargar, och kanske den gamla ibanezloggan? Nu känns det lite som än racergitarr som inte vill vara en racergitarr. Snyggt men inte 100% Detta är faktiskt den första Roadcoremodellen utan plektrumskydd (faktiskt efter att jag tjata om det i flera år nu). Jag älskar att det är utan sargar och plektrumskydd. För mig är denna loggan Ibanez, jag gillar den bäst. Den gamla gillar jag faktiskt inte alls, var inte med då så jag har ingen relation till dem. Jag tycker inte heller den är hundra, knopparna är otroligt fula och passar inte in, men de skall bytas till vanliga krom barrel typ. Så här ser de ut med ramar och plektrumskydd. Jag har en sån men har tagit bort plektrumskyddet (det är inte skruvat, så det blir inga skruvhål).  Grymma gitarrer för inga pengar alls. /Magnus
|
| 22 Jan 2015, 00:39 |
|
 |
|
Heisenberg
|
Nej det sant, tänkte på det. Det skulle ju skövla bort en massa skog att göra helkroppar av rosewood Jag tycker om sarglösa looken men det är smaksak.
|
| 22 Jan 2015, 01:11 |
|
 |
|
46821
|
Tur att man har olika smak  men för mig är det alldeles för mycket vardagsrumsbord från 60 talet 
|
| 22 Jan 2015, 08:58 |
|
 |
|
valvetubes
|
Jag vill också ha en Roadcore. Magnus, du får la en över snart?
_________________ ##################
|
| 22 Jan 2015, 09:08 |
|
 |
|
Walain
|
Toppen (och baksidan) var toppensnygg (LOL), resten av gitarren väljer jag att inte kommentera.
Grattis!
|
| 22 Jan 2015, 10:07 |
|
 |
|
Magnus Olsson
|
46821 wrote: Tur att man har olika smak  men för mig är det alldeles för mycket vardagsrumsbord från 60 talet  Men tänk på så mycket trevligt man haft vid såna bord och alla fina minnen man får av associationerna gitarren ger. Vardagsrumsbord är inte att förakta eller se ner på. I ärlighetens namn ser nästan alla gitarrer med trärena toppar lite möbel ut, men jag tycker att det är snyggt. Med det sagt, fortsätter den smakutveckling min hjärna verkat ta, att ha gått från att få tokstånd av överflammiga PRS (till exempel) toppar i glada färger till att tycka att det är direkt störande fult, så vill jag väl ha allt i mattsvart om en 50 år. /Magnus
|
| 22 Jan 2015, 11:01 |
|
 |
|
Magnus Olsson
|
valvetubes wrote: Jag vill också ha en Roadcore. Magnus, du får la en över snart? Över och över, kan man ha för mycket av något? Men onödigt många roadcore måste jag nog erkänna att jag har, om jag skall vara ärlig (kanske 10). Vilken av versionerna är det du är intresserad av? /Magnus
|
| 22 Jan 2015, 11:09 |
|
 |
|
Magnus Olsson
|
Walain wrote: Toppen (och baksidan) var toppensnygg (LOL), resten av gitarren väljer jag att inte kommentera.
Grattis! Tackar! Nej, den är ju inte Les Paul form (lyckligt viss) /Magnus
|
| 22 Jan 2015, 11:10 |
|
 |
|
omalm
Joined: 17 Dec 2009, 15:34 Posts: 593 Location: Norrlands huvudstad
|
Jag är ju ingen Ibanezgubbe alls, men den där var ta mig fan inte tokig.
|
| 22 Jan 2015, 12:33 |
|
 |
|
no16
|
Hm, ser ut som resultatet av en obskyr trekant där en pålle i g-string har förgripit sig på en Offsetjagmaster i sällskap av nån gammal AriaMatsumokomöbel
mao jag fixar inte alls formen på roadcoreserien. Däremot är resten sjukt nice. Skulle vilja sett den som nån "double cut artist series" variant istället
|
| 22 Jan 2015, 12:38 |
|
 |
|
Steven
|
Snygg! Riktigt snygg till och med! Är det något gömt inuti för den har en jättestor täckplatta över routen på baksidan? Eller också ser det bara så ut.
_________________ Jag sponsrar Ljudbojen!
|
| 22 Jan 2015, 13:25 |
|
 |
|
Forsman
Joined: 17 May 2008, 19:55 Posts: 1138 Location: Ösmo, 45 km söder om Globen.
|
Wow, grym topp! Väntar på en version med 5-vägsswitch och Edge-svaj... 
_________________ "App, app, app!!! Spela inte så fort... Du tappar känslan då!!!"
|
| 22 Jan 2015, 13:47 |
|
 |
|
1331
|
Den där modellen är snygg! Och i rosewood blev den riktigt cool! Grattis!
|
| 22 Jan 2015, 14:03 |
|
 |
|
Tvåtakt
|
Jag är imponerad! Jag tänkte dock leta fram en bild på såna där rosewood-RG å säga att "ja rosewood-topp är coolt men det ser bättre ut på RG" å ja, det hade du såklart ett par redan Om jag skulle rangornda alla tre efter hur snygg jag tycker rosewoodet är så blir det; 1. RG #1 med lönnbräda = mest unison ådring 2. Din nya gobit  mycket snygga vågor, men personligen är lite allergisk mot när det blir för symmetriskt åt båda hållen 3. RG #2 den liknar egentligen första RGn mest men har heller inte lika häftiga vågor som mitten-guran Dock är alla tre snygga på olika sätt.
|
| 22 Jan 2015, 15:28 |
|
 |
|
Heisenberg
|
Hur hanterar du placeringen av switchen? Jag frågar för jag själv har svårt med gitarrer som har switch placerad där. Mitt i spelandet råkar jag ofta komma åt switchen omedvetet och därför brukar jag undervika det typen av gitarrer. Svårt att låta bli, låter som ett litet problem men det är väldigt irriterande för mig i alla fall. Kanske min spelstil som är helt fel  Gillar dock gummiringen runt rattarna, gör det lättare att hålla koll på hur mycket man vrider av i mörkret
|
| 22 Jan 2015, 21:21 |
|
 |
|
Tvåtakt
|
Heisenberg wrote: Hur hanterar du placeringen av switchen? Jag frågar för jag själv har svårt med gitarrer som har switch placerad där. Mitt i spelandet råkar jag ofta komma åt switchen omedvetet och därför brukar jag undervika det typen av gitarrer. Svårt att låta bli, låter som ett litet problem men det är väldigt irriterande för mig i alla fall. Kanske min spelstil som är helt fel  Gillar dock gummiringen runt rattarna, gör det lättare att hålla koll på hur mycket man vrider av i mörkret Hur kan den va ivägen, undrar jag? Personligen har jag svårt för Les Pauler, för så fort jag ska tappa så kommer jag åt switchen = så på dom LP jag haft (två olika billiga men bra varianter) så har jag lött om kablarna från mickarna så stallmicken är vald med switchen uppåt å halsmicken nedåt 
|
| 22 Jan 2015, 21:32 |
|
 |
|
Heisenberg
|
Unik spelstil  låter gitarren hänga rätt lågt när jag spelar och i snabb spel kommer handen åt switchen. Svårt att förklara men det är säkert bara jag 
|
| 22 Jan 2015, 21:41 |
|
 |
|
Ixmack
|
Magnus Olsson wrote: Detta är faktiskt den första Roadcoremodellen utan plektrumskydd (faktiskt efter att jag tjata om det i flera år nu). Jag älskar att det är utan sargar och plektrumskydd. För mig är denna loggan Ibanez, jag gillar den bäst. Den gamla gillar jag faktiskt inte alls, var inte med då så jag har ingen relation till dem. Jag tycker inte heller den är hundra, knopparna är otroligt fula och passar inte in, men de skall bytas till vanliga krom barrel typ. Så här ser de ut med ramar och plektrumskydd. Jag har en sån men har tagit bort plektrumskyddet (det är inte skruvat, så det blir inga skruvhål).  Grymma gitarrer för inga pengar alls. /Magnus Det jag saknar mest är nog sargarna, jag vet inte riktigt varför men det känns slarvigt på nåt sätt med hålen vid sidorna. Men jag har ju redan en jet king 2 vilket känns ungefär som en RC fast precis som jag vill ha den. Grym gitarr för inga pengar alls det med 
|
| 22 Jan 2015, 21:51 |
|
|