| Author |
Message |
|
Frisk
|
 Re: NGD x2 (Nu är det ju jul) + en lite äldre
Magnus Olsson wrote: Frisk wrote: Man har ju 10 fingrar så varför nöja sig med nio strängar liksom. Nästa jul hoppas jag att du har uppgraderat till en 10-strängad  Ha, ha! Jag också, faktiskt jag tror att det skulle vara ospelbart. 9 är verkligen på gränsen. En tionde sträng måste hur som helst vara en högre, det blir bara "uuuuuu" där nere annars. Det slutar vara tungt där nere för tonen är så låg att det inte blir någon stuns i den, det tar ett tag för örat att etablera vilken pitch det är på den. Konstigt att ingen kommenterat den sista gitarren, den är den riktigt roliga grejen i tråden. /Magnus Jag blev nyfiken på den, hade inte sett den så jag kollade på YouTube. Men jag måste säga att jag tyckte den var fjantig så in i helvete 
|
| 22 Dec 2014, 19:52 |
|
 |
|
Magnus Olsson
Joined: 09 Dec 2007, 23:13 Posts: 10934 Location: I skogen utanför Göteborg
|
Britbender wrote: vad är den sista gitarren ? den ser sköj ut.... Ibanez gjorde en limited serie kallad RGKP6 (och en bas som heter SRKP4). En ganska vanlig RG med en inbyggd Korg Kaoss Pad 2S. Gitarren har även en inbyggd distbox med on/off, ton och gain. Man kan göra allt man kan göra med kaoss padden med gitarrljudet och skapa helt galna ljud. Antingen så att man styr dem i realtid eller att man låser ljudet där man tycker det låter skoj med en knapp (alltså att ljudet blir "vad man skruvat padden till" och sen spelar man med det. Man styr allt från displayen på padden och den har runt 100 olika effekter, både ganska vanliga som delay, reverb, tremolo osv. Men också ett helt gäng helt galna grejer. Man kan få det att låta som en synt eller vad som helst, spela gitarriff med filtersvep osv. En grymt ball pryl är att låsa ljudet på ett normalt delay, sen på varje ton man vill skall komma ut lite mer så sveper man fram mer delay (eller reverb) på just den tonen (lite som Steve Moorse gör med volympedal). Mer info här. http://www.ibanez.co.jp/eu/news/f_products/2014/KP/index.html/Magnus
_________________ "Playing guitar really helps your guitar playing"
|
| 22 Dec 2014, 19:58 |
|
 |
|
Magnus Olsson
|
Frisk wrote: Jag blev nyfiken på den, hade inte sett den så jag kollade på YouTube. Men jag måste säga att jag tyckte den var fjantig så in i helvete  Japp, tyvärr är de demos jag sett totalt värdelösa (och visar typ 5% av man kan göra). All gör typ chugga-chugga "svep så det låter "weeeee", chugga-chugga osv. Slutar spela varje gång de skall göra något med padden. Har inte sett någon använda hold funktionen än. Förresten, vad är det du läst negativt om meshuggah gitarren? Har inte hört någon tycka något negativt om den och gubbarna använder den ofta själv. /Magnus
|
| 22 Dec 2014, 20:01 |
|
 |
|
Mike Leaf
|
Frisk wrote: Man har ju 10 fingrar så varför nöja sig med nio strängar liksom. Har Du tio fingrar på vänsterhanden?
| 22 Dec 2014, 20:30 |
|
 |
|
Magnus Olsson
|
Mike Leaf wrote: Frisk wrote: Man har ju 10 fingrar så varför nöja sig med nio strängar liksom. Har Du tio fingrar på vänsterhanden? Har inte du det??? /MAgnus
|
| 22 Dec 2014, 20:39 |
|
 |
|
Freppezon
|
Hittar ingen info om den dära vita 8-strängade ibanezen..?
Finns någon liknande på Thomann, men den ser annorlunda ut....`.`?
|
| 22 Dec 2014, 20:57 |
|
 |
|
Magnus Olsson
|
Freppezon wrote: Hittar ingen info om den dära vita 8-strängade ibanezen..?
Finns någon liknande på Thomann, men den ser annorlunda ut....`.`? Den heter TAM10. http://www.ibanez.co.jp/products/eg_page14.php?year=2014&area_id=3&cat_id=1&series_id=10&data_id=143&color=CL01/Magnus
|
| 22 Dec 2014, 21:11 |
|
 |
|
Frisk
|
Magnus Olsson wrote: Frisk wrote: Jag blev nyfiken på den, hade inte sett den så jag kollade på YouTube. Men jag måste säga att jag tyckte den var fjantig så in i helvete  Japp, tyvärr är de demos jag sett totalt värdelösa (och visar typ 5% av man kan göra). All gör typ chugga-chugga "svep så det låter "weeeee", chugga-chugga osv. Slutar spela varje gång de skall göra något med padden. Har inte sett någon använda hold funktionen än. Förresten, vad är det du läst negativt om meshuggah gitarren? Har inte hört någon tycka något negativt om den och gubbarna använder den ofta själv. /Magnus Har inte läst någonting direkt negativt. Har bara läst recensioner och kommit fram till att jag står över den, även fast jag gillar specifikationerna i sig.
|
| 22 Dec 2014, 22:15 |
|
 |
|
texas
|
Den där med kaoss paden vill jag ha....var köper man lättast en sådan tro. övertuff,ser ut som något Dr E Brown skulle byggt,villa ha. 
|
| 23 Dec 2014, 13:34 |
|
 |
|
texas
|
Visade frun den...hon sa -Jaha,den med telefonen på...
|
| 23 Dec 2014, 13:37 |
|
 |
|
svaj
Joined: 03 Mar 2006, 11:29 Posts: 1006 Location: Helsingborg
|
Asså en 9:a hade inte varit fel, men måste dom se så "metal" ut? Varför inte göra ett instrument som ickemetalgitarrister kan hänga runt halsen? En 9:a borde rimligtvis trakteras av en majoritet som inte har monsterdist och tramsar runt med begreppet djent.
|
| 23 Dec 2014, 13:45 |
|
 |
|
Jonken
Joined: 26 Nov 2008, 14:47 Posts: 4972 Location: Northbottom
|
-Oj fan! Misstänker att kvast-grepp runt halsen nu är helt "out" -och endast den flytande finger-myran som gäller här...? (Måste man inte ha guran högre upp (i princip under hakan) -för att det skall kännas att man överhuvudtaget når alla strängarna bekvämt över brädan?) Hur är de där bestarna viktmässigt? Blir de inte tyngre? -Vill minnas att tyngre plankor inte passade så bra för dig.... - Anywayz: Coola moster är de ju. - GRATTIS & GOD JUL !!! / Jonky-Claus
|
| 23 Dec 2014, 21:58 |
|
 |
|
Magnus Olsson
|
texas wrote: Den där med kaoss paden vill jag ha....var köper man lättast en sådan tro. övertuff,ser ut som något Dr E Brown skulle byggt,villa ha.  Jag tror 4sound fridhemsplan har en sån hemma, vad jag kan komma på nu. Freds i Piteå också. /Magnus
|
| 23 Dec 2014, 22:25 |
|
 |
|
Magnus Olsson
|
svaj wrote: Asså en 9:a hade inte varit fel, men måste dom se så "metal" ut? Varför inte göra ett instrument som ickemetalgitarrister kan hänga runt halsen? En 9:a borde rimligtvis trakteras av en majoritet som inte har monsterdist och tramsar runt med begreppet djent. Jag håller med dig. Men jag gissar att de räknar att 99% av alla eventuella köpare är metal. Säljer de kommer det kanske fler. /Magnus
|
| 23 Dec 2014, 22:26 |
|
 |
|
Magnus Olsson
|
Jonken wrote: :shock:
-Oj fan! Misstänker att kvast-grepp runt halsen nu är helt "out" -och endast den flytande finger-myran som gäller här...? (Måste man inte ha guran högre upp (i princip under hakan) -för att det skall kännas att man överhuvudtaget når alla strängarna bekvämt över brädan?)
Hur är de där bestarna viktmässigt? Blir de inte tyngre? -Vill minnas att tyngre plankor inte passade så bra för dig....
- Anywayz: Coola moster är de ju. - GRATTIS & GOD JUL !!!
/ Jonky-Claus Ja, man får tänka om sina handgrepp rött mycket, det är precis vad jag vill. Jag har bara suttit ner med dem än så länge, men tror du har rätt om att man nog får ha dem i axelband som ett halsband för att kunna spela stående. De är märkbart lättare än man kan tro, som en vanlig gitarr som är lite åt det lite tyngre hållet. Vikten är inget man tänker på när man plockar upp dem. God Jul själv, unge man! /Magnus
|
| 23 Dec 2014, 22:30 |
|
 |
|
Frisk
|
Magnus Olsson wrote: svaj wrote: Asså en 9:a hade inte varit fel, men måste dom se så "metal" ut? Varför inte göra ett instrument som ickemetalgitarrister kan hänga runt halsen? En 9:a borde rimligtvis trakteras av en majoritet som inte har monsterdist och tramsar runt med begreppet djent. Jag håller med dig. Men jag gissar att de räknar att 99% av alla eventuella köpare är metal. Säljer de kommer det kanske fler. /Magnus Det vore självmord att lansera en massproducerad 9-strängad gitarr som inte är "metal". Därför att metal är den enda typen av musik som är tillräckligt stor där 9-strängat kan tänkas användas, all annan typ av musik har för lite utövare för att det ens skulle kunna vara i närheten av lönsamt med massproduktion.
|
| 23 Dec 2014, 23:15 |
|
 |
|
texas
|
Så,hittade en billig kaoss för 400kr på Thomann. Tänkte fixa en sådan där gitarr själv. Det jag undrar är hur har Ibanez fixat kopplingarna och är det en ide att bygga in en dist i gitarren också eller bara onödigt.
|
| 07 Jan 2015, 07:10 |
|
 |
|
LabLord
|
Rolig pryl den där Kaossguran inte fasligt dyrt heller! http://www.thomann.de/se/ibanez_rg_kaoss_wk.htmDe demos man sett känns dock rätt trista, fick själv en massa idéer om hur man skulle kunna använda denna. Kul grej men kanske inte direkt till vanlig rock då kanske... 
|
| 07 Jan 2015, 07:40 |
|
 |
|
Magnus Olsson
|
texas wrote: Så,hittade en billig kaoss för 400kr på Thomann. Tänkte fixa en sådan där gitarr själv. Det jag undrar är hur har Ibanez fixat kopplingarna och är det en ide att bygga in en dist i gitarren också eller bara onödigt. Man måste ha en inbyggd dist, för man vill verkligen ha dist före padden. Det är väldigt många ljud i den som inte blir så skoj annars. Ibanez gitarren är kopplad. Micken till on/bypass till disten. Sen till on/bypass till padden. Sen till output eller stereo output hörlursutgång med hörlursförstärkare (man kan alltså lira med lurar, även som vanlig gitarr). /Magnus
|
| 07 Jan 2015, 10:50 |
|
 |
|
Magnus Olsson
|
LabLord wrote: Rolig pryl den där Kaossguran inte fasligt dyrt heller! http://www.thomann.de/se/ibanez_rg_kaoss_wk.htmDe demos man sett känns dock rätt trista, fick själv en massa idéer om hur man skulle kunna använda denna. Kul grej men kanske inte direkt till vanlig rock då kanske...  Nej, speciellt rock är den nog inte. Men oj vad mycket användbart man kan göra. Och många gånger önskar man att man hade 3 händer /Magnus
|
| 07 Jan 2015, 10:51 |
|
 |
|
Steven
|
My goodness va många strängar! Men väldigt bra idé tror jag för att tvinga hjärnan att bilda nya och oväntade synapser. Jag har varit mycket fegare själv och stannat vid att börja kladda på lapsteel, mandolin och banjo. Fast mandolinen har ju åtta strängar... och banjon kräver ju sex fingrar på varje hand...
_________________ Jag sponsrar Ljudbojen!
|
| 07 Jan 2015, 11:03 |
|
 |
|
Magnus Olsson
|
Steven wrote: My goodness va många strängar! Men väldigt bra idé tror jag för att tvinga hjärnan att bilda nya och oväntade synapser. Jag har varit mycket fegare själv och stannat vid att börja kladda på lapsteel, mandolin och banjo. Fast mandolinen har ju åtta strängar... och banjon kräver ju sex fingrar på varje hand... Ja, det är precis så jag tänker, tvinga mig att bryta invanda mönster. Man får nya idéer och öppnar sina sinne lite. Grymt uppfriskande att inte alltid "play it safe". Mandolin och Banjo håller jag också på med, också grymt skoj. Lapsteel står på "att göra listan". Leker även med saxofon, trumpet, fiol, keyboard och bandad, bandlös och ak-bas (de senare, keys och bas, skulle jag väl säga att jag behärskar). Jag vet inte vad jag skall ha dessa kunskaper till, jag gillar inte mandolin eller banjo. Hör det inte någonstans i någon musik jag kan tänkas vilja skriva. Samma sak med akustiska gitarrer, jag gillar verkligen inte ljudet av såna (menar, hör inget jag vill använda i det), men spelar det i alla fall. /Magnus
|
| 07 Jan 2015, 11:48 |
|
|