|
| Author |
Message |
|
Mike Leaf
|
 Re: Håkan Hellström!
holmis63 wrote: Nä, bossen är inte från götet, men Håkan är det, och det gör ju bara "prestationen" större, man blir aldrig profet i sitt eget land heter det ju  Kanske är lite tvärtom i detta fall.
| 10 Jun 2014, 21:29 |
|
 |
|
Vinyljunkie
|
Granis67 wrote: Vinyljunkie wrote: Vågar sticka ut???? Är det nåt han inte gör så är det att sticka ut. Traditionell svensk pop som det låtit i 50 år är väl ändå vad det handlar om. Med falsksång och kass tajming förvisso, är det det du menar med att han "sticker ut"?  Bäste herr Vinyljunkie! När jag läser det du skriver inser jag att du med stor sannolikhet har förväxlat Håkan Hellström med någon annan "artist". Kan vara Eilert Pilarm eller månne Carl Bildt, vars version av "Fyra Bugg och en Coca Cola" ju är ett skolexempel på såväl falsksång som kass tajming. Hursomhelst, ge mig gärna tips på "traditionell svensk pop som det låtit i 50 år" för jag vill gärna ha mer…  50% Eilert Pilarm och 50% Per Gessle = Håkan Hellström. Jag får nog ta tillbaka.... för den kombon är trots allt rätt svår att hitta...
|
| 11 Jun 2014, 12:43 |
|
 |
|
Carlsson
|
Vad är det han ska ha plankat?
Göteborg är väl nån dataspelslåt. Finns det mer?
|
| 11 Jun 2014, 13:30 |
|
 |
|
Cabretta
|
Carlsson wrote: Vad är det han ska ha plankat?
Göteborg är väl nån dataspelslåt. Finns det mer? Han har onekligen plankat en del. Eftersom jag lyssnat mycket på Dexys Midnight Runners så vet jag att Håkan också har gjort det  . Bara som ett exempel. Å andra sidan tror jag inte Dexys var först med alla grejer heller, det är ett evigt kretslopp av plankningar. Och ibland gör Håkan det så öppet att jag snarare ser det som en hyllning.
|
| 11 Jun 2014, 14:21 |
|
 |
|
holmis63
|
Mike Leaf wrote: holmis63 wrote: Nä, bossen är inte från götet, men Håkan är det, och det gör ju bara "prestationen" större, man blir aldrig profet i sitt eget land heter det ju  Kanske är lite tvärtom i detta fall. Nä, detta förstår jag inte alls, Håkan är från Göteborg och lyckas "övervinna" den gamla sanningen att man inte blir profet i sitt eget land i.o.m att han verkligen lyckas i Gbg, så vad är det som är tvärtom?
|
| 11 Jun 2014, 16:57 |
|
 |
|
VIP
Joined: 09 Dec 2007, 22:52 Posts: 3454 Location: Sthlms Län
|
kul att det går bra för Håkan! MEN jag kan inte med denna typ utav musik!!!
_________________ -----VIP----- sajejo(snabel-a) hotmail.com
|
| 11 Jun 2014, 18:17 |
|
 |
|
Bongo Bob
|
Inget fel att låna friskt men när det blir för mycket karbonkopoior (som nästan rubbet är) så tycker jag att man borde källhänvisa och ge andra den credit de förtjänar. Sen kan hans framförande och närvaro vara aldrig så bra men det ursäktar liksom ändå inte.
Håkan är ju ingen hejare på Engelska så ibland blir det smått komiska felöversättningar när han inte riktigt fattat vad andra sjunger i originalet som ett exempel jag såg:
Arlo Guthrie:
Riding on the City of New Orleans,
Illinois Central Monday morning rail
Fifteen cars and fifteen restless riders,
Three conductors and twenty-five sacks of mail
Håkan Hellström:
och vi red ner på Malmö city en måndagsmorgon
Femton bilar, femton rastlösa truckchaufförer
freakin' doktorer, tjugofem konstaplar i gathörnen
|
| 11 Jun 2014, 19:02 |
|
 |
|
holmis63
|
Bongo Bob wrote: Inget fel att låna friskt men när det blir för mycket karbonkopoior (som nästan rubbet är) så tycker jag att man borde källhänvisa och ge andra den credit de förtjänar. Sen kan hans framförande och närvaro vara aldrig så bra men det ursäktar liksom ändå inte.
Håkan är ju ingen hejare på Engelska så ibland blir det smått komiska felöversättningar när han inte riktigt fattat vad andra sjunger i originalet som ett exempel jag såg:
Arlo Guthrie:
Riding on the City of New Orleans,
Illinois Central Monday morning rail
Fifteen cars and fifteen restless riders,
Three conductors and twenty-five sacks of mail
Håkan Hellström:
och vi red ner på Malmö city en måndagsmorgon
Femton bilar, femton rastlösa truckchaufförer
freakin' doktorer, tjugofem konstaplar i gathörnen Jag tror du glömmer att Håkan är göteborgare, vi kan inte låta bli att skämta i alla sammanhang, utan undantag! Det är ju faktiskt rätt skojiga översättningar 
|
| 11 Jun 2014, 19:09 |
|
 |
|
tweedjr
|
holmis63 wrote: inte ens den så kallade bossen drar ju så mycket folk. Majoriteten av ökningen måste skett på ståplats och då får man bara konstatera att det går in fler pinnsmala hipsters än medelålders springsteenfans på Ullevis innerplan. Mig veterligen har då inga nya sittplatser tillkommit sedan 2012. Håkan i all ära men det är klart man är lite bitter när ens idol inte längre innehar rekordet  fan
_________________ /tweedJR f.d. Kalven
|
| 11 Jun 2014, 19:31 |
|
 |
|
rockerjunkie
|
Hittade denna lista och var bara tvungen att visa den... huruvida den stämmer eller ej, har jag ingen aning om, men det är imponerande.
Håkan Fejkström lämna tillbaka STIM pengarna! Bevisföremål 1: David Grey If you love me got to know for sure Cause' it takes something more this time Then sweet, sweet lies, oh now Before I open up my arms and fall losing all control Every dream inside my soul When you kiss me on that midnight street Sweep me off my feet Singin' ain't this life so sweet? ... Cuz' whose to worry if our hearts get torn (This Years Love)
Håkan Hellström Så säg som det är för den här gången krävs det mer innan jag öppnar armarna förlorar mig och känslorna faller fritt på midnattsgatorna
för vem skulle bry sig om våra hjärtan blev förstörda? Men allt det här vänder sig in i mig (Det Är Så Jag Säger Det)
Blue Oyster Cult Put me in the backseat, and they took me for a ride Yeah, the radio was on, can't you dig the locomotion Kingdoms of the radio, 45 RPM. Too much revolution then. (Dominance And Submission)
Håkan Hellström Satte mig i baksätet och tog mig på en tur. Radion var på. Kan du digga det är locomotion, för mycket revolution (En Midsommarnattsdröm)
Ted Gärdestad Du betydde inte allt, men det blåste aldrig kallt. (Helt Nära Dej)
Håkan Hellström Du betydde inte allt, men det blåste aldrig kallt. (En Midsommarnattsdröm)
Cyndi Lauper ...the stray cat sings crying, the stray cat sings back. ...They have forgotten what by day they lack
Håkan Hellström Bortsprungna katter ropar, bortsprungna katter ropar tillbaks … De har glömt allt de saknar på da’n! (Mitt Gullbergs Kaj Paradis)
Beach Boys I may not always love you, but long as there are stars above you. (God Only Knows)
Håkan Hellström Det kommer kanske inte alltid vara vi två, bara så länge det finns stjärnor över oss. (Gårdakvarnar Och Skit)
Gene De Paul, Don Raye & Gus Kahn You don't know how hearts burn For love that can not live yet never dies .... Until you've faced each dawn with sleepless eyes (You Don’t Know What Love Is) ... Gus Kahn I'd rather be lonley than happy with somebody else (Love Me Or Leave Me)
Håkan Hellström Och vad vet du om när hjärtat kan bränna För kärlek som aldrig kan dö men inte heller leva … Förrän du mött varje morgon med sömnlösa ögon … Jag blir hellre ensam än lycklig med nån annan (Brännö Serenad)
Elton John Turning back she just laughs the boulevard is not that bad (Tiny Dancer)
Håkan Hellström Jag vänder om hon bara ler allén är inte så dålig ändå (Det Är Så Jag Säger Det)
Pavement So drunk in the August sun And you're the kind of girl I like because you're empty and I'm empty (Golden Soundz)
Håkan Hellström Du var full och jag var full I aprilsolen Du är den sortens flicka jag gillar För du är tom och jag är tom (Minnen Av Aprilhimlen)
Beach Boys Well its been building up inside of me for oh I don't know how long (Don’t Worry Baby)
Håkan Hellström Det här har växt i mig åh, så länge (Minnen Av Aprilhimlen)
Bob Dylan Walking through the leaves falling from the trees feeling like a stranger nobody sees" (Mississippi)
Håkan Hellström Jag går genom löven som faller ifrån träden känner mig som en främling ingen ser ingen ser längre (Rockenroll, Blåa Ögon – Igen)
Bob Dylan I see people in the park forgetting their troubles and woes They're drinking and dancing, wearing bright colored clothes All the young men with their young women looking so good Well, I'd trade places with any of them In a minute, if I could (Highlands)
Håkan Hellström Jag står i vasaparken Ser pojkar och flickor gå igenom kärlekslunden Jag skulle byta plats Med vem som helst på sekunden Om jag kunde...
The Waterboys You travelled out in the world for years, while I just stayed in my room (The Whole Of The Moon)
Håkan Hellström Du har vart ute i världen i flera år medan jag stannat på mitt rum och sett dagarna gå (Uppsnärjd I Det Blå)
The Smiths You are sleeping, you do not want to believe (Rubber Ring)
Håkan Hellström Men du sover ju, du hör ju inte på (Uppsnärjd I Det Blå)
Bob Dylan Queen Mary, She’s my friend (Just Like A Woman)
Håkan Hellström Prinsessan Eva i nylackerade skor, hon är min vän (Uppsnärjd I Det Blå)
Louis Armstrong Give me a kiss to build a dream on (A Kiss To Build A Dream On)
Håkan Hellström Ge mig en kyss innan du går att bygga en dröm på en kyss innan du går en kyss att bygga en dröm på
The Jam Stop dreamin’ of the quiet life Cause it’s one we’ll never know .... Stop stop apologising For the thing you’ve never done (Town Called Malice)
Håkan Hellström Sluta drömma om det ljuva livet Du kommer aldrig vara med om det Och be aldrig mer om ursäkt För sakerna du aldrig gjorde (Kom Igen Lena)
Tom Petty God it’s so painful when something that’s so close Is still so far out of reach (American Girl)
Håkan Hellström Åh gud det gör så ont att nått så nära kan vara så bort (Kom Igen Lena)
Edison Lighthouse Because love grows where my rosemary goes (Love Grows (Where My Rosemary Goes))
Håkan Hellström Det verkar som solen aldrig når Längre än dit min Natalie går (Kär I En Ängel)
Bruce Springsteen Now you say you’ve found another man That does things to you that i can’t (Face Away)
Håkan Hellström Jag har hört att du träffat nån Jag har hört att han är allt jag aldrig var (Jag Hatar Att Jag Älskar Dig)
Lou Reed For i know that this night is will kill me If i can’t be with you (New York Telephone Conversation)
Håkan Hellström Denna natten kommer döda mig Om jag inte få vara med dig (Klubbland)
Bob Dylan The woman that I love she got a hook in her nose her eyebrows meet, she wears second hand clothes She speaks with a stutter and she walks with a hop I don't know why I love her but I just can't stop ... I’m in love with the ugliest girl in the world (The Ugliest Girl In The World)
Håkan Hellström Du vet, hon har skeva framtänder och hon går som en studsande boll hennes ögon svänger åt olika håll folk vänder sig om för hennes panna är så blek och näsan e sne och jag rår inte för det men jag är kär i den fulaste flickan i världen (Den Fulaste Flickan I Världen)
Bob Dylan I can’t help it If you might think i’m odd If i say i’m loving you not for what you are But for what you are not (I’ll Keep It With Mine)
Håkan Hellström jag är inte kär i henne för vad hon e utan för den hon inte e jag vet, det låter konstigt när jag säger det (Den Fulaste Flickan I Världen)
Bob Dylan ”I offered her my hand she took me by the arm i knew that very instance she meant to do me harm”
“I will secretly accept you and together we’ll fly south” (“As I Went Out One Morning” , 1967)
Håkan Hellström ”Jag erbjöd någon handen, det är 93 hon sa "jag tar den i hemlighet, och tillsammans, flyger vi söderut" Men jag visste från den stunden att hon skulle dra ner mig med tiden...” (”Jag Har Varit I Alla Städer)
Arlo Guthrie Don't touch my bags if you please / Mister customs man (Coming Into Los Angeles)
Håkan Hellström ”snälla rör inte min väska... Tulltjänstemannen såg på mig och jag såg på han...” (”Jag Har Varit I Alla Städer)
Nat King Cole “There goes my heart, there goes the one I love There goes the girl I wasn't worthy of There goes my happiness, it couldn't be There goes somebody else instead of me Goodbye romance, it couldn't last somehow I had my chance but it's all over now I never thought that she could pass me by There goes my heart and here am I”
Håkan Hellström ”där går mitt hjärta, mitt hjärta där går den jag älskar. där går flickan jag inte var vääärd ooohooh
och där går lyckan, lyckan som aldrig kunde bli där går nån annan istället för dig där går nån annan än vi
adjö romans, adjö romans de kunde de inte vara hur det nu kom sig du hade din chans men det är över nu det är över nu”
U2 ”Still haven’t found what I’m looking for” (Still Haven’t Found What I’m Looking For)
Håkan Hellström “Fortfarande inte hittat vad jag letat efter” (Jag Har Varit I Alla Städer)
Cornelis Vreeswijk ”Allt är bedrägeri, men det struntar jag i, för att du har så mjuka läppar" ("Visa till Veronica", 1972)
Håkan Hellström "... allt är falskt och bedrägeri, men det struntar jag i, för vi dansar och du har så mjuka läppar" ("Kom igen Lena", 2002)
Canned Heat ”We might even leave the USA/Cause there’s a brand new game and don’t i wanna play”
Håkan Hellström “Vi kanske till och med, lämna Sverige/För det är ett nytt spel och jag vill inte vara med”
Eldkvarn "Ta mig till kärlek, ta mig till dans, spela ett nummer som tar mig nånstans" ("Djungel", 1981)
Håkan Hellström "Ta mig till kärlek, ta mig till dans, ge mig nåt som tar mig någonstans" ("Känn ingen sorg för mig Göteborg")
Morrissey "Come, Come, Come - nuclear bomb" ("Everyday Is Like Sunday", 1988)
Håkan Hellström "Kom, kom atombomb" (Atombomb, 2000)
Marc Bolan "I was dancing when I was twelve." ("Cosmic Dancer", Marc Bolan, 1971)
Håkan Hellström "Och jag dansade när jag var tolv." ("Jag var bara inte gjord för dessa dar", 2000)
Morrissey "Young girl one day we really will be old. But the thing is I love you now." ("Disappointed", 1988)
Håkan Hellström "En dag kommer jag och du att verkligen bli gamla/ Men jag älskar dig nu." ("Uppsnärjd i det blå", 2000)
The Smiths "And everybody"s got to live their lives and God knows I"ve got to live mine." ("William it was really nothing", 1984)
Håkan Hellström "Dom har gått för att leva sina liv och Gud vet att jag måste leva mitt". ("Atombomb", 2000)
Melodier
När Jag Ser Framåt – Pie Jesu (Andrew Lloyd Webber) Uppsnärjd I Det Blå – I Think We’re Alone Now (Tommy James & The Shondells) En Midsommarnattsdröm/Zigenarliv Dreamin – Going Up The Country (Canned Heat) Känn Ingen Sorg För Mig Göteborg – Sonic Bridge Theme En Vän Med En Bil – I Want You (Bob Dylan) Det Är Så Jag Säger Det – Opus 40 (Mercury Rev) Brännö Serenad – My Love Is Your Love (Isley Brothers) Nu Kan Du Få Mig Så Lätt – Desperado (Johnny Cash Bl. a) Kär I En Ängel – You Angel You (Bob Dylan) / Beast of Burden (Rolling Stones) Här Kommer Lyckan För Hundar Som Oss – Son of St. Jacob’s (Broder Daniel) Dem Fyra Årstiderna – Bankrobber / Rudie Can’t Fail (The Clash)
_________________EPIC FUTURE - Groovy Melodic Metal - http://www.epicfuture.com
|
| 11 Jun 2014, 19:31 |
|
 |
|
laros
|
rockerjunkie wrote: Hittade denna lista och var bara tvungen att visa den... huruvida den stämmer eller ej, har jag ingen aning om, men det är imponerande.
Håkan Fejkström lämna tillbaka STIM pengarna! Bevisföremål 1: David Grey If you love me got to know for sure Cause' it takes something more this time Then sweet, sweet lies, oh now Before I open up my arms and fall losing all control Every dream inside my soul When you kiss me on that midnight street Sweep me off my feet Singin' ain't this life so sweet? ... Cuz' whose to worry if our hearts get torn (This Years Love)
Håkan Hellström Så säg som det är för den här gången krävs det mer innan jag öppnar armarna förlorar mig och känslorna faller fritt på midnattsgatorna
för vem skulle bry sig om våra hjärtan blev förstörda? Men allt det här vänder sig in i mig (Det Är Så Jag Säger Det)
Blue Oyster Cult Put me in the backseat, and they took me for a ride Yeah, the radio was on, can't you dig the locomotion Kingdoms of the radio, 45 RPM. Too much revolution then. (Dominance And Submission)
Håkan Hellström Satte mig i baksätet och tog mig på en tur. Radion var på. Kan du digga det är locomotion, för mycket revolution (En Midsommarnattsdröm)
Ted Gärdestad Du betydde inte allt, men det blåste aldrig kallt. (Helt Nära Dej)
Håkan Hellström Du betydde inte allt, men det blåste aldrig kallt. (En Midsommarnattsdröm)
Cyndi Lauper ...the stray cat sings crying, the stray cat sings back. ...They have forgotten what by day they lack
Håkan Hellström Bortsprungna katter ropar, bortsprungna katter ropar tillbaks … De har glömt allt de saknar på da’n! (Mitt Gullbergs Kaj Paradis)
Beach Boys I may not always love you, but long as there are stars above you. (God Only Knows)
Håkan Hellström Det kommer kanske inte alltid vara vi två, bara så länge det finns stjärnor över oss. (Gårdakvarnar Och Skit)
Gene De Paul, Don Raye & Gus Kahn You don't know how hearts burn For love that can not live yet never dies .... Until you've faced each dawn with sleepless eyes (You Don’t Know What Love Is) ... Gus Kahn I'd rather be lonley than happy with somebody else (Love Me Or Leave Me)
Håkan Hellström Och vad vet du om när hjärtat kan bränna För kärlek som aldrig kan dö men inte heller leva … Förrän du mött varje morgon med sömnlösa ögon … Jag blir hellre ensam än lycklig med nån annan (Brännö Serenad)
Elton John Turning back she just laughs the boulevard is not that bad (Tiny Dancer)
Håkan Hellström Jag vänder om hon bara ler allén är inte så dålig ändå (Det Är Så Jag Säger Det)
Pavement So drunk in the August sun And you're the kind of girl I like because you're empty and I'm empty (Golden Soundz)
Håkan Hellström Du var full och jag var full I aprilsolen Du är den sortens flicka jag gillar För du är tom och jag är tom (Minnen Av Aprilhimlen)
Beach Boys Well its been building up inside of me for oh I don't know how long (Don’t Worry Baby)
Håkan Hellström Det här har växt i mig åh, så länge (Minnen Av Aprilhimlen)
Bob Dylan Walking through the leaves falling from the trees feeling like a stranger nobody sees" (Mississippi)
Håkan Hellström Jag går genom löven som faller ifrån träden känner mig som en främling ingen ser ingen ser längre (Rockenroll, Blåa Ögon – Igen)
Bob Dylan I see people in the park forgetting their troubles and woes They're drinking and dancing, wearing bright colored clothes All the young men with their young women looking so good Well, I'd trade places with any of them In a minute, if I could (Highlands)
Håkan Hellström Jag står i vasaparken Ser pojkar och flickor gå igenom kärlekslunden Jag skulle byta plats Med vem som helst på sekunden Om jag kunde...
The Waterboys You travelled out in the world for years, while I just stayed in my room (The Whole Of The Moon)
Håkan Hellström Du har vart ute i världen i flera år medan jag stannat på mitt rum och sett dagarna gå (Uppsnärjd I Det Blå)
The Smiths You are sleeping, you do not want to believe (Rubber Ring)
Håkan Hellström Men du sover ju, du hör ju inte på (Uppsnärjd I Det Blå)
Bob Dylan Queen Mary, She’s my friend (Just Like A Woman)
Håkan Hellström Prinsessan Eva i nylackerade skor, hon är min vän (Uppsnärjd I Det Blå)
Louis Armstrong Give me a kiss to build a dream on (A Kiss To Build A Dream On)
Håkan Hellström Ge mig en kyss innan du går att bygga en dröm på en kyss innan du går en kyss att bygga en dröm på
The Jam Stop dreamin’ of the quiet life Cause it’s one we’ll never know .... Stop stop apologising For the thing you’ve never done (Town Called Malice)
Håkan Hellström Sluta drömma om det ljuva livet Du kommer aldrig vara med om det Och be aldrig mer om ursäkt För sakerna du aldrig gjorde (Kom Igen Lena)
Tom Petty God it’s so painful when something that’s so close Is still so far out of reach (American Girl)
Håkan Hellström Åh gud det gör så ont att nått så nära kan vara så bort (Kom Igen Lena)
Edison Lighthouse Because love grows where my rosemary goes (Love Grows (Where My Rosemary Goes))
Håkan Hellström Det verkar som solen aldrig når Längre än dit min Natalie går (Kär I En Ängel)
Bruce Springsteen Now you say you’ve found another man That does things to you that i can’t (Face Away)
Håkan Hellström Jag har hört att du träffat nån Jag har hört att han är allt jag aldrig var (Jag Hatar Att Jag Älskar Dig)
Lou Reed For i know that this night is will kill me If i can’t be with you (New York Telephone Conversation)
Håkan Hellström Denna natten kommer döda mig Om jag inte få vara med dig (Klubbland)
Bob Dylan The woman that I love she got a hook in her nose her eyebrows meet, she wears second hand clothes She speaks with a stutter and she walks with a hop I don't know why I love her but I just can't stop ... I’m in love with the ugliest girl in the world (The Ugliest Girl In The World)
Håkan Hellström Du vet, hon har skeva framtänder och hon går som en studsande boll hennes ögon svänger åt olika håll folk vänder sig om för hennes panna är så blek och näsan e sne och jag rår inte för det men jag är kär i den fulaste flickan i världen (Den Fulaste Flickan I Världen)
Bob Dylan I can’t help it If you might think i’m odd If i say i’m loving you not for what you are But for what you are not (I’ll Keep It With Mine)
Håkan Hellström jag är inte kär i henne för vad hon e utan för den hon inte e jag vet, det låter konstigt när jag säger det (Den Fulaste Flickan I Världen)
Bob Dylan ”I offered her my hand she took me by the arm i knew that very instance she meant to do me harm”
“I will secretly accept you and together we’ll fly south” (“As I Went Out One Morning” , 1967)
Håkan Hellström ”Jag erbjöd någon handen, det är 93 hon sa "jag tar den i hemlighet, och tillsammans, flyger vi söderut" Men jag visste från den stunden att hon skulle dra ner mig med tiden...” (”Jag Har Varit I Alla Städer)
Arlo Guthrie Don't touch my bags if you please / Mister customs man (Coming Into Los Angeles)
Håkan Hellström ”snälla rör inte min väska... Tulltjänstemannen såg på mig och jag såg på han...” (”Jag Har Varit I Alla Städer)
Nat King Cole “There goes my heart, there goes the one I love There goes the girl I wasn't worthy of There goes my happiness, it couldn't be There goes somebody else instead of me Goodbye romance, it couldn't last somehow I had my chance but it's all over now I never thought that she could pass me by There goes my heart and here am I”
Håkan Hellström ”där går mitt hjärta, mitt hjärta där går den jag älskar. där går flickan jag inte var vääärd ooohooh
och där går lyckan, lyckan som aldrig kunde bli där går nån annan istället för dig där går nån annan än vi
adjö romans, adjö romans de kunde de inte vara hur det nu kom sig du hade din chans men det är över nu det är över nu”
U2 ”Still haven’t found what I’m looking for” (Still Haven’t Found What I’m Looking For)
Håkan Hellström “Fortfarande inte hittat vad jag letat efter” (Jag Har Varit I Alla Städer)
Cornelis Vreeswijk ”Allt är bedrägeri, men det struntar jag i, för att du har så mjuka läppar" ("Visa till Veronica", 1972)
Håkan Hellström "... allt är falskt och bedrägeri, men det struntar jag i, för vi dansar och du har så mjuka läppar" ("Kom igen Lena", 2002)
Canned Heat ”We might even leave the USA/Cause there’s a brand new game and don’t i wanna play”
Håkan Hellström “Vi kanske till och med, lämna Sverige/För det är ett nytt spel och jag vill inte vara med”
Eldkvarn "Ta mig till kärlek, ta mig till dans, spela ett nummer som tar mig nånstans" ("Djungel", 1981)
Håkan Hellström "Ta mig till kärlek, ta mig till dans, ge mig nåt som tar mig någonstans" ("Känn ingen sorg för mig Göteborg")
Morrissey "Come, Come, Come - nuclear bomb" ("Everyday Is Like Sunday", 1988)
Håkan Hellström "Kom, kom atombomb" (Atombomb, 2000)
Marc Bolan "I was dancing when I was twelve." ("Cosmic Dancer", Marc Bolan, 1971)
Håkan Hellström "Och jag dansade när jag var tolv." ("Jag var bara inte gjord för dessa dar", 2000)
Morrissey "Young girl one day we really will be old. But the thing is I love you now." ("Disappointed", 1988)
Håkan Hellström "En dag kommer jag och du att verkligen bli gamla/ Men jag älskar dig nu." ("Uppsnärjd i det blå", 2000)
The Smiths "And everybody"s got to live their lives and God knows I"ve got to live mine." ("William it was really nothing", 1984)
Håkan Hellström "Dom har gått för att leva sina liv och Gud vet att jag måste leva mitt". ("Atombomb", 2000)
Melodier
När Jag Ser Framåt – Pie Jesu (Andrew Lloyd Webber) Uppsnärjd I Det Blå – I Think We’re Alone Now (Tommy James & The Shondells) En Midsommarnattsdröm/Zigenarliv Dreamin – Going Up The Country (Canned Heat) Känn Ingen Sorg För Mig Göteborg – Sonic Bridge Theme En Vän Med En Bil – I Want You (Bob Dylan) Det Är Så Jag Säger Det – Opus 40 (Mercury Rev) Brännö Serenad – My Love Is Your Love (Isley Brothers) Nu Kan Du Få Mig Så Lätt – Desperado (Johnny Cash Bl. a) Kär I En Ängel – You Angel You (Bob Dylan) / Beast of Burden (Rolling Stones) Här Kommer Lyckan För Hundar Som Oss – Son of St. Jacob’s (Broder Daniel) Dem Fyra Årstiderna – Bankrobber / Rudie Can’t Fail (The Clash) Polisanmäl vetja! Med allt arbete du lagt ner på att lyssna igenom allt och hitta kopplingarna är du helt klart värd den syn av bluff!! p.s fan vilken bra smak han har den där Håkan by the way...
|
| 11 Jun 2014, 19:40 |
|
 |
|
rockerjunkie
|
Alltså... listan är kopierad från nätet... ett annat forum.
|
| 11 Jun 2014, 19:44 |
|
 |
|
Cabretta
|
Å fan......  , har aldrig tänkt på texterna, om detta stämmer är det ju rejält pinsamt.
|
| 11 Jun 2014, 19:47 |
|
 |
|
laros
|
rockerjunkie wrote: Alltså... listan är kopierad från nätet... ett annat forum. Exakt thats my Point! Jag vet att det figurerar sånt här på nätet, jag har sprungit på flera Hellströmhatare som kommit med samma lista som du.... Kan man inte lyssna ordentligt innan man börjar med sånt här så man sätter allt i en betydelse...vare sig man gillar Hellström eller inte...
|
| 11 Jun 2014, 19:54 |
|
 |
|
monk
|
Det kommer aldrig va över för mig är lite väl uppenbart snodd från the killers och johnossi.
|
| 11 Jun 2014, 20:05 |
|
 |
|
rockerjunkie
|
laros wrote: rockerjunkie wrote: Alltså... listan är kopierad från nätet... ett annat forum. Exakt thats my Point! Jag vet att det figurerar sånt här på nätet, jag har sprungit på flera Hellströmhatare som kommit med samma lista som du.... Kan man inte lyssna ordentligt innan man börjar med sånt här så man sätter allt i en betydelse...vare sig man gillar Hellström eller inte... Nu nämner jag faktiskt att jag inte vet hurvida listan stämmer eller ej, bara att om den gör det är det imponerande. Jag erkänner med gott samvete att jag inte går igång på Håkans musik och det jag hört har gett mej rysningar och då inte av välbehag, men har absolut inget emot karln som person, och jag har full respekt för honom, han kör sin grej. Men vad jag inte förstår är hur "Svenssonmassan" tagit Hellströmfenomenet så till hjärtat att Ullevi fylls till bristningsgränsen. Tycke och smak är ju som svart och vitt, javisst, men ja, suck! 
|
| 11 Jun 2014, 20:29 |
|
 |
|
laros
|
Möjligt att han suttit hemma och tittat igenom plattor hemma på sängkammaren som han gillar och gjort ripp off på hela skiten...who knows!?
Tycker dom flesta snor och lånar av varandra eller som det så vackert heter " blivit inspirerad" av...
Det mer tragikomiska är att folk som bokstavligen avskyr karln och inte förstår varför andra gillar honom äntligen får ett kvitto på att ha rätt i smak o tycke och sedan har det här med stöld som en ursäkt att peka på..
Det blir så barnsligt på nått sätt, för hade vederbörande gillat artisten hade man inte letat på nätet och gottat sig..
|
| 11 Jun 2014, 20:30 |
|
 |
|
laros
|
En annan god Bojarebekant till mig tycker Håkan är så jävla fjantig och det kan jag faktiskt köpa  Han är lite fjantig och rätt omanlig.. Men jag gillar honom ändå!
|
| 11 Jun 2014, 20:35 |
|
 |
|
Cabretta
|
laros wrote: Möjligt att han suttit hemma och tittat igenom plattor hemma på sängkammaren som han gillar och gjort ripp off på hela skiten...who knows!?
Tycker dom flesta snor och lånar av varandra eller som det så vackert heter " blivit inspirerad" av...
Det mer tragikomiska är att folk som bokstavligen avskyr karln och inte förstår varför andra gillar honom äntligen får ett kvitto på att ha rätt i smak o tycke och sedan har det här med stöld som en ursäkt att peka på..
Det blir så barnsligt på nått sätt, för hade vederbörande gillat artisten hade man inte letat på nätet och gottat sig.. Ja, fast om detta stämmer är det ju lite för mycket, man kan kanske i nåt slags hyllning använda någon annans formuleringar i några låtar, men inte i den här omfattningen, inte så här systematiskt. Jag skulle nog vara väldigt öppen med vilka texter jag delvis lånat också och skriva ut det på skivomslaget. Jag tycker ändå att han är en stor entertainer och musiker, men han borde nog vara mer öppen med om hur han använder delar av andras verk. Verkar ju som om han använder texter som något slags collage. (Alla bra rockstjärnor är fjantiga, från Elvis till Johnny Thunders, det är en ofrånkomlig del av rock'n'roll  . Spandex och brylcreme, hur skulle det inte kunna vara fjantigt. En underbar del av rocken.)
|
| 11 Jun 2014, 20:41 |
|
 |
|
laros
|
Cabretta wrote: laros wrote: Möjligt att han suttit hemma och tittat igenom plattor hemma på sängkammaren som han gillar och gjort ripp off på hela skiten...who knows!?
Det blir så barnsligt på nått sätt, för hade vederbörande gillat artisten hade man inte letat på nätet och gottat sig.. Ja, fast om detta stämmer är det ju lite för mycket, man kan kanske i nåt slags hyllning använda någon annans formuleringar i några låtar, men inte i den här omfattningen, inte så här systematiskt. Jag skulle nog vara väldigt öppen med vilka texter jag delvis lånat också och skriva ut det på skivomslaget. Jag tycker ändå att han är en stor entertainer och musiker, men han borde nog vara mer öppen med om hur han använder delar av andras verk. Verkar ju som om han använder texter som något slags collage. (Alla bra rockstjärnor är fjantiga, från Elvis till Johnny Thunders, det är en ofrånkomlig del av rock'n'roll  . Spandex och brylcreme, hur skulle det inte kunna vara fjantigt. En underbar del av rocken.) Håller med dig, det är säkert något slags collage som han förmodligen tror alla förstår eller så... klantigt hur som helst...däremot jämförelsen med melodierna tycker jag inte stämmer alls... Vill gärna påpeka att jag långt ifrån är någon Hellströmfan rakt igenom...långt ifrån! Men en del grejor han gör med sin låtskrivarkompis och bandet som fyller låtarna berör även om det tog ett jävla tag innan jag kom till insikt att så var fallet... Men dom tidiga plattorna gillar jag fortfarande inte....det är för småtjejerna 
|
| 11 Jun 2014, 20:50 |
|
 |
|
lasse svaj
|
Det här forumet verkar vara sista utposten, konservatismens högborg, här av alla ställen lever Håkan-gnället vidare, bara här... Ni som klagar på textstölder osv, vad vill ni uppnå? Stå själva framför 70 000 lyckliga som sjunger med från första till sista ord? Jamen, gör det då (jag är alldeles för gammal förstås för att vara Håkan-fan, men jag har sett honom ett par tre gånger; på ett lastbilsflak utanför länsstyrelsen i Linköping, Peace and Love, Scandinavium. Ok, kan tycka det är lite tomgång nu för tiden, men den som inte kan ta in Håkan live, den som fortfarande hakar upp sig på sursång och whatever även som en del i ett allsångssjungande publikhav, den förvägrar sig själv inlevelse och förhärdar sitt hjärta till sten. Så är det. Men, alla kan ändra sig...)
_________________ Lasse
Last edited by lasse svaj on 11 Jun 2014, 22:29, edited 1 time in total.
|
| 11 Jun 2014, 20:59 |
|
 |
|
Cabretta
|
lasse svaj wrote: Det här forumet verkar vara sista utposten, konservatismens högborg, här av alla ställen lever Håkan-gnället vidare, bara här...
Ni som klagar på textstölder osv, vad vill ni uppnå? Ja...lite rättvisa kanske, det är en hederssak att inte sno andra konstnärers skapelser rakt av. Inspireras OK, låna några rader helt öppet ett par gånger OK, men inte i 20 talet låtar eller mer utan att säga som det är. Och då gillar jag Håkan Hellström. (Och jag vet att "alla" har gjort så här ett par gånger, minst, ibland hela låtar, tom. Beatles. Men riktigt snyggt är det ju inte. Och jag tycker att det tål att diskuteras, hur berömd man än blivit.)
|
| 11 Jun 2014, 21:13 |
|
 |
|
Bongo Bob
|
Jag unnar att det går bra för Håkan och alla de 69k som ville skrika sig hesa men lite ärlighet med upphovet så hade andra artister kanske sluppit att baka kakor i TV och förnedra sig i fångarna på fortet, simple as that.
|
| 11 Jun 2014, 22:01 |
|
 |
|
lasse svaj
|
Visst, man ska inte stjäla, men, jag kan kan nu inte låta bli att för mitt inre se de så lumpet utsugna Dylan, Beach boys och Morrissey i en tröstlös tiggarkö till kommande Fångarna på fortet-audition... 
_________________ Lasse
|
| 11 Jun 2014, 22:28 |
|
 |
|
Bongo Bob
|
Ja för HH lånar såklart endast av bättre bemedlade internationellt kända artister som i exemplen ovan.
|
| 11 Jun 2014, 22:41 |
|
 |
|
Magnus Olsson
Joined: 09 Dec 2007, 23:13 Posts: 10974 Location: I skogen utanför Göteborg
|
lasse svaj wrote: Det här forumet verkar vara sista utposten, konservatismens högborg, här av alla ställen lever Håkan-gnället vidare, bara här...Ni som klagar på textstölder osv, vad vill ni uppnå? Stå själva framför 70 000 lyckliga som sjunger med från första till sista ord? Jamen, gör det då (jag är alldeles för gammal förstås för att vara Håkan-fan, men jag har sett honom ett par tre gånger; på ett lastbilsflak utanför länsstyrelsen i Linköping, Peace and Love, Scandinavium. Ok, kan tycka det är lite tomgång nu för tiden, men den som inte kan ta in Håkan live, den som fortfarande hakar upp sig på sursång och whatever även som en del i ett allsångssjungande publikhav, den förvägrar sig själv inlevelse och förhärdar sitt hjärta till sten. Så är det. Men, alla kan ändra sig...) Nej, ganska långt ifrån. Jag tycker man hör Håkan gnäll ofta, lite överallt. Han är en artist som rör upp känslor, helt enkelt, love or hate snubbe. Jag tycker personligen ingenting om hans musik, men jag gillar hans energi och att han sprider glädje med sina konserter. Men att folk som sysslar med musik, och verkligen bryr sig om musik, inte faller för masshysterin att "nu skall vi alla älska och hylla Håkan" och fortsätter tycka vad de tycker är väl ändå ganska sunt? Jag tror inte att mitt hjärta är sten, men jag är ganska lycklig om jag slipper allsång (hur rent eller falskt det än är, eller vilken stil det än må vara). Musik är en personlig upplevelse, det behövs inget runt om för att förhöja den (det påverkar inget). /Magnus
_________________ "Playing guitar really helps your guitar playing"
|
| 11 Jun 2014, 23:28 |
|
 |
|
rockerjunkie
|
Magnus Olsson wrote: Men att folk som sysslar med musik, och verkligen bryr sig om musik, inte faller för masshysterin att "nu skall vi alla älska och hylla Håkan" och fortsätter tycka vad de tycker är väl ändå ganska sunt?
/Magnus Amen!
|
| 11 Jun 2014, 23:33 |
|
 |
|
lasse svaj
|
Att jag uttryckte mig kategoriskt var lite på skämt, lite just för att Håkan H, som Magnus är inne på, lockar fram så mycket antingen-eller. Klart man får tycka som man vill. Ni som är så tveksamma, har ni sett och hört Håkan live?
_________________ Lasse
|
| 12 Jun 2014, 07:14 |
|
 |
|
Cabretta
|
http://www.aftonbladet.se/nojesbladet/a ... 9041066.abNu blir det ännu mer komplicerat, Håkan har tydligen haft ett låtskrivarsamarbete i över 20 år, kan möjligen en del av plagiatkulturen härledas hit?
|
| 12 Jun 2014, 07:30 |
|
 |
|
laros
|
lasse svaj wrote: Att jag uttryckte mig kategoriskt var lite på skämt, lite just för att Håkan H, som Magnus är inne på, lockar fram så mycket antingen-eller. Klart man får tycka som man vill. Ni som är så tveksamma, har ni sett och hört Håkan live? Gode Lasse svaj! Om nu mot all förmodan en tveksam skulle hamna på en konsert med Hellström vilket jag har väldigt svårt att se och vara så pass " open minded" att man verkligen tar in grejen och skulle tycka det var rätt bra så skulle det aldrig erkännas Lyssna på Bosse Kaspers låt " tack för konserten, din jävel"....dom vart rätt knäckta efter att sett Hellström på Cirkus då dom typ någon dag efter själva skulle lira där.. Man lyssnar på musik på olika sätt, så är det bara! Fast jag vet massor med artister och band som jag tycker är skitbra, fast jag inte gillar dem alls...( om någon hajjar va jag menar)
|
| 12 Jun 2014, 07:38 |
|
|