View unanswered posts | View active topics It is currently 26 Sep 2026, 19:21

Reply to topic  [ 44 posts ]  Go to page Previous  1, 2
Nybliven ES ägare Nu med Bilder!!! 
Author Message

Post Re: Nybliven ES ägare Nu med Bilder!!!
Jo men jag har hört att det ska skada Gibsons egna stall, att det skulle bli för mycket tryck på sadlarna. Men du har inte upplevt något?

Upplever du något skorrande ljud från sadlarna? Jag tycker det är otroligt irriterande att den här metall sladden som ska hålla sadlarna på plats, att den skorrar och vibrerar när man spelar.

Finns det något som kan råda bot på det?

07 Dec 2012, 21:56
Profile

Post Re: Nybliven ES ägare
Jag bokstavligen älskar inläggen i de två första. Riktigt snygga!!!

JONOS, visa bilder på dina andra. Låter som att du har en grym kollektion!

Före detta Gibson wrote:
Grattis och välkommen in i ES-träsket.
Bidrar med bild på mina jazzburkar. ES-175 med hang-around.

Mera F-hål åt folket !

Magnus :mrgreen:

Image

07 Dec 2012, 23:45
Profile

Tyvärr, jag har bara den på bilden kvar. 59:an köpte jag för 1800:- och sålde ett år senare för 5000:- vilket var en kanonaffär då (1976)men.... jag ångrar mig fortfarande ibland. När det gäller ditt stall så kan du testa att dra åt/spänna intoneringsskruven en aning, det brukar hjälpa. Lite nagellack så att skruven och sadeln hålls på plats hjälper också.

07 Dec 2012, 23:55
Profile

Haha shit, sålde du en 59a för hur mycket? :mrgreen:

Jag bokstavligen älskar den här gitarren. Kopplad till stärkaren, full patte så känner man vibrationerna och varje ton ända in i magen. Riktigt GÖTT!

Jag har lagt order på en Callaham Nashville stall och Tonepros stränghållare. Kommer behålla orginalen om det blir nån framtida sälj. Men jag tycker inte att original stallet och stränghållaren håller måttet ärligt talat.

Men allt annat är riktigt bra, jag är riktigt petig med varenda lite detalj. Men arbetet med bindningen, nibs, banden, fretboarden, lackarbetet, översadeln och pottarna är otroligt bra.

Oftast så märks det att de haft bråttom när man kollar endast på fretboarden, bindningen ser hackigt ut och banden inte polerade. Men här har någon tagit sig tiden att fixa och kolla igenom alla detaljer en sista gång.

I Love it! :mrgreen:

08 Dec 2012, 00:06
Profile

jonos wrote:
Tyvärr, jag har bara den på bilden kvar. 59:an köpte jag för 1800:- och sålde ett år senare för 5000:- vilket var en kanonaffär då (1976)men.... jag ångrar mig fortfarande ibland. När det gäller ditt stall så kan du testa att dra åt/spänna intoneringsskruven en aning, det brukar hjälpa. Lite nagellack så att skruven och sadeln hålls på plats hjälper också.

Ajdå. Men du har väl kvar din jazzbulle Jonos? Din ES-175?

/Magnus

08 Dec 2012, 00:15
Profile WWW

Jag och min ES-333 (har ingen bild på bara guran). Love it. Halsen, soundet, känslan.
Har baklucka också. Bara en sån sak. Obegripligt att Gibson inte kör det på alla ES modeller :?

Image

08 Dec 2012, 00:47
Profile

no16 wrote:
Jag och min ES-333 (har ingen bild på bara guran). Love it. Halsen, soundet, känslan.
Har baklucka också. Bara en sån sak. Obegripligt att Gibson inte kör det på alla ES modeller :?

Image

Fan, den där 333an växer varje gång man ser en bild på en!

Sätter man bara kåpor som antagligen du gjort så är dom ballare
än 335an i mina ögon..

Cool bild för övrigt..

Cool gitarr och cool snubbe 8)

08 Dec 2012, 10:04
Profile ICQ WWW

Image

Köpt typ 2010.

Monterat Bigsby, bytt översadel (Delrin) och stämskruvar (låsbara Gotoh).

Riktig kvalitetsgitarr, man känner det liksom i händerna när man spelar på den!

Enda trista är att mitt ex är lite väl tung...

08 Dec 2012, 16:06
Profile

Alias, det där ser sjukt sexigt ut! Jag har funderat på att göra samma sak, men igår när jag hämtade ut gitarren tappade jag nästan andan. Sjukt tung gitarr, och med en Bigsby så blir det ännu tyngre.

Nej, jag ska spendera pengarna på Callaham stallet. Kanske byter rattarna mot mörkbruna, men är inte säker.

Gillar verkligen den här Tulpan eller Kron inlägget på skallen. Den finns ju oftast på ES modeller och Les paul Deluxe.

Jag polerade upp den idag med duck Axwax och fyfan vad den sken upp.

NO16, otroligt snygg gitarr! Och snygg axelband också ;)

08 Dec 2012, 16:27
Profile

Jag hade en sjukt snygg blond DOT Reissue med naturlig flammighet, köpte den ny 1990 eller 91. Jag kom aldrig överens med Classic 57 mikarna i den, var mer inne på SC på den tiden. Tänk om jag bara hade kommit på tanken att byta mikar, men jag var inte så inne på att meka gitarrerna på den tiden.
Grattis Crimson! Ett bluessolo med 335 halsmiken, klassiskt.

08 Dec 2012, 17:05
Profile WWW

Crimson wrote:
Jo men jag har hört att det ska skada Gibsons egna stall, att det skulle bli för mycket tryck på sadlarna. Men du har inte upplevt något?

Nä, det har jag inte märkt. Tror det är bra för ton & sustain med maximalt anliggnngstryck sträng<=>sadel. Här var iofs en tråd nyligen om stall som bågnat på mitten under årens lopp.

Ett Nashville-stall är väl bredare & klumpigare än ABR? I så fall blir det nog svårt att sänka stränghållaren maximalt utan att strängarna kommer att ligga an mot stallkroppen och vinklas. Vad är det som är bra med Nashville-stall?

08 Dec 2012, 20:52
Profile

Crimson wrote:
Haha shit, sålde du en 59a för hur mycket? :mrgreen:

Jag bokstavligen älskar den här gitarren. Kopplad till stärkaren, full patte så känner man vibrationerna och varje ton ända in i magen. Riktigt GÖTT!

Jag har lagt order på en Callaham Nashville stall och Tonepros stränghållare. Kommer behålla orginalen om det blir nån framtida sälj. Men jag tycker inte att original stallet och stränghållaren håller måttet ärligt talat.

Men allt annat är riktigt bra, jag är riktigt petig med varenda lite detalj. Men arbetet med bindningen, nibs, banden, fretboarden, lackarbetet, översadeln och pottarna är otroligt bra.

Oftast så märks det att de haft bråttom när man kollar endast på fretboarden, bindningen ser hackigt ut och banden inte polerade. Men här har någon tagit sig tiden att fixa och kolla igenom alla detaljer en sista gång.

I Love it! :mrgreen:

Du gillar verkligen gitarren märker jag :D Visst är det en skön känsla när man någon gång träffar rätt i sina gitarrköp. Det är en kanonfin gitarr du har fått tag på, skulle nog slänga på ett bigsby om den var min.

Anders

08 Dec 2012, 22:35
Profile

Nä, inget bigsby på en sån fin gitarr
Vill man ha svaj, får man köpa sig en Hawaii gitarr :D

08 Dec 2012, 23:10
Profile

Tack ska du ha Anders, jag vet vad du menar jag saknar verkligen vibraton. Använde den inte så mycket på stratan men den var skönt att ha det valet. Nu saknar jag det verkligen.

Lite bilder tagna i dagsljus.

Image
Image
Image
Image

10 Dec 2012, 00:38
Profile
Reply to topic   [ 44 posts ]  Go to page Previous  1, 2