View unanswered posts | View active topics It is currently 23 May 2024, 22:48



Reply to topic  [ 179 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4, 5, 6  Next
Karisma versus spelskicklighet 
Author Message
User avatar

Joined: 04 Jun 2008, 15:06
Posts: 1920
Post Re: Karisma versus spelskicklighet
Mike Leaf wrote:
från giget ifråga

http://www.youtube.com/watch?v=cjQB30mcd9Q

verkar vara 3 gitarrister som gör fills genom hela låten , ena känner jag inte igen , den andra är väl Ryan Roxie?
också en posör.... 8)


Äh, så jävla illa låter det ju inte om det där klippet. Det är ju stökig rock'n roll, gammal hederlig Alice Cooper... Det ska inte låta för bra.

Det här kan bli en sån där evighetstråd med nergrävda positioner. Härligt.
Som jag ser det så tar man på sig ett ansvar när man kliver upp på en scen och lirar för folk. Det hör till att bjuda på något mer än att bara stå i trista kläder och vara duktig. Om man förstås inte lirar på nåt "spisarställe" som Fasching eller dylikt.
Sen behöver det ju i och för sig inte inbegripa ett så väldigt yvigt utspel. En del ser ju hur coola ut som helst fast de nästan står helt stilla. Det man saknar hos alltför många idrottsgitarrister är glimten i ögat och "skjut från höften"-attityd.
Naturligtvis så behöver inte alla se ut som om de vore stöpta i samma form. Det finns de som ser balla ut även om de har gitarren hängande ovanför naveln. Jag tror t.o.m. att jag vid något sällsynt tillfälle sett någon som såg cool ut med en Ibanez... :wink:

_________________
Gud finns inte.


10 Aug 2012, 11:56
Profile

Joined: 09 Jan 2008, 11:55
Posts: 1685
Location: Vadstena
Post Re: Karisma versus spelskicklighet
Quote:

Jag tror t.o.m. att jag vid något sällsynt tillfälle sett någon som såg cool ut med en Ibanez... :wink:


:shock: :mrgreen:

_________________
Lasse


10 Aug 2012, 12:14
Profile
User avatar

Joined: 17 Jul 2012, 16:29
Posts: 2815
Location: Gamlestan
Post Re: Karisma versus spelskicklighet
Vad skulle det va för fel på ibanez nu då?
Mycket coolare än Fender och Gibson tycker jag, såna har ju alla, en Ibba Artist eller Ice man är ju stencoolt! :-)


10 Aug 2012, 12:17
Profile
User avatar

Joined: 10 Aug 2002, 10:47
Posts: 3126
Location: Stockholm
Post Re: Karisma versus spelskicklighet
Hey stupid-klippet var ju bra minsann! Och jag anser att en bra show är minst lika viktigt som spelandet.

Och känslan försvinner när man spelar för fort. Samt att för mycket teknik är aldrig bra...

:mrgreen:

_________________
https://www.facebook.com/blacksolsticesthlm
https://www.facebook.com/cobracultband


10 Aug 2012, 12:29
Profile WWW

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7760
Location: Göteborg
Post Re: Karisma versus spelskicklighet
Mike Leaf wrote:
från giget ifråga

http://www.youtube.com/watch?v=cjQB30mcd9Q

verkar vara 3 gitarrister som gör fills genom hela låten , ena känner jag inte igen , den andra är väl Ryan Roxie?
också en posör.... 8)


Vid ca 2.44! :shock: MIna öron krullar sig!!!


10 Aug 2012, 12:31
Profile
User avatar

Joined: 09 Dec 2007, 23:13
Posts: 10882
Location: I skogen utanför Göteborg
Post Re: Karisma versus spelskicklighet
DrSlim wrote:
Mike Leaf wrote:
från giget ifråga

http://www.youtube.com/watch?v=cjQB30mcd9Q

verkar vara 3 gitarrister som gör fills genom hela låten , ena känner jag inte igen , den andra är väl Ryan Roxie?
också en posör.... 8)


Äh, så jävla illa låter det ju inte om det där klippet. Det är ju stökig rock'n roll, gammal hederlig Alice Cooper... Det ska inte låta för bra.

Det här kan bli en sån där evighetstråd med nergrävda positioner. Härligt.
Som jag ser det så tar man på sig ett ansvar när man kliver upp på en scen och lirar för folk. Det hör till att bjuda på något mer än att bara stå i trista kläder och vara duktig. Om man förstås inte lirar på nåt "spisarställe" som Fasching eller dylikt.
Sen behöver det ju i och för sig inte inbegripa ett så väldigt yvigt utspel. En del ser ju hur coola ut som helst fast de nästan står helt stilla. Det man saknar hos alltför många idrottsgitarrister är glimten i ögat och "skjut från höften"-attityd.
Naturligtvis så behöver inte alla se ut som om de vore stöpta i samma form. Det finns de som ser balla ut även om de har gitarren hängande ovanför naveln. Jag tror t.o.m. att jag vid något sällsynt tillfälle sett någon som såg cool ut med en Ibanez... :wink:


För mig handlar det om vilken stil av musik det är (lite som du är inne på).

Och jag håller med dig, går man upp på scen är det underhållning, bjud till (med vad som passar för stilen man spelar).
Men inte på bekostnad av musiken, tycker jag. Spela bra nog att du kan "bjuda till" utan att spelet faller ihop.

För min personliga smak gillar jag musiker som är sig själv, är så som är som de är både på och av scen.
Att när det inte är "på" märks det (fast de är duktiga nog att inte trilla genom isen för det), och när det är "på" så märks det också, motsatsen till schlager pepp, typ.
Någon som ser ut och rör sig som instruktionsboken för stilen de spelar blir ju mest (vet inte vad för ord som passar, töntigt kanske), tycker jag. Att se som ut som en reklampelare för klichéer för stilen de valt (lika vanligt i alla stilar, bara lättare att se i somliga än andra) är ju rätt ointressant.

Ball utseendemässigt är snubbar där man inte kan se på dem vilken stil de spelar.

(Jag dömer det inte det ene eller det andra, ingen anledning att hålla på med musik är mer ädel en någon annan, bara att jag personligen tycker att det är lite töntigt. Töntigt som all annan efterapad attityd).

/Magnus

_________________
"Playing guitar really helps your guitar playing"


10 Aug 2012, 13:13
Profile WWW

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7760
Location: Göteborg
Post Re: Karisma versus spelskicklighet
Vad det i grunden handlar om här är låta bli att spela över sin förmåga. Till det behövs självinsikt. Hon med hatten saknar det. Svårare än så är det nog inte.


10 Aug 2012, 13:21
Profile
User avatar

Joined: 07 Jan 2008, 16:03
Posts: 1653
Post Re: Karisma versus spelskicklighet
Eh... Vilket surkukeri (om uttrycket ursäktas :wink: ).
Av YT-klippet som Smiley postat gör jag bedömningen att damen i fråga lirar skjortan av minst 50% av alla bojare, undertecknad inräknad. Visst är det klassiskt överspel med för mycket dist, wah och poserande, men låtvalet tillåter ju det.
Är det show så är det, det är vad gemene konsertbesökare förväntar sig, inte att gubben Alice ska göra den ynka musikerskaran lycklig genom att välja "musikaliska" solister...

Har sett SHOW med Gaga och Brittan i Globen och mycket riktigt är det mer utseende och överspel som är det viktiga. (Tänk tajta skinnbrallor, bar bringa, blingiga gitarrer i punghöjd och midjelångt hår...) Kul för den söta, blonda, trevliga Orianthi att hon kan livnära sig på att spela musik och att hon får PRS-spons. Kul också att hon får göra 'sin egen grej'. Trist att man måste nämna Michael Jackson varje gång hon kommer på tal dock; hon hann väl inte ens göra ett gig med karln såvitt jag vet.

F.ö. så måste det ha varit Paul Gilbert som såg cool ut med en Ibba. :)
Av alla supergitarrister verkar han ha duktigt med självdistans och vara en hyvens prick rent allmänt. Rätta mig gärna om jag har fel.

_________________
/Tom-Andrew

Låter det bra så är det antagligen bra...


10 Aug 2012, 13:45
Profile
User avatar

Joined: 21 Oct 2011, 14:05
Posts: 885
Location: Linköping
Post Re: Karisma versus spelskicklighet
Alice cooper har väl alltid handlat mer om en show än musiken
var väl tanken från början

har tyvärr sett han 2 ggr
hänger längst bak och hoppas på att det ska vara över snart


10 Aug 2012, 13:50
Profile
User avatar

Joined: 07 Jan 2008, 16:03
Posts: 1653
Post Re: Karisma versus spelskicklighet
Jean wrote:
Alice cooper har väl alltid handlat mer om en show än musiken
var väl tanken från början

+1
Det har han ju sagt själv i intervjuer.
Ärligt talat; är det nån som tagit honom på allvar? :)

_________________
/Tom-Andrew

Låter det bra så är det antagligen bra...


10 Aug 2012, 14:05
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14785
Location:
Post Re: Karisma versus spelskicklighet
Jean wrote:
har tyvärr sett han 2 ggr
hänger längst bak och hoppas på att det ska vara över snart


Varför köpte Du biljett och gick dit andra gången? 8)

_________________



10 Aug 2012, 14:07
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 21 Oct 2011, 14:05
Posts: 885
Location: Linköping
Post Re: Karisma versus spelskicklighet
Mike Leaf wrote:
Jean wrote:
har tyvärr sett han 2 ggr
hänger längst bak och hoppas på att det ska vara över snart


Varför köpte Du biljett och gick dit andra gången? 8)


betalade inte för något tillfälle
var där av andra skäl


10 Aug 2012, 14:11
Profile
User avatar

Joined: 04 Jun 2008, 15:06
Posts: 1920
Post Re: Karisma versus spelskicklighet
Magnus Olsson wrote:
För mig handlar det om vilken stil av musik det är (lite som du är inne på).

Och jag håller med dig, går man upp på scen är det underhållning, bjud till (med vad som passar för stilen man spelar).
Men inte på bekostnad av musiken, tycker jag. Spela bra nog att du kan "bjuda till" utan att spelet faller ihop.

För min personliga smak gillar jag musiker som är sig själv, är så som är som de är både på och av scen.
Att när det inte är "på" märks det (fast de är duktiga nog att inte trilla genom isen för det), och när det är "på" så märks det också, motsatsen till schlager pepp, typ.
Någon som ser ut och rör sig som instruktionsboken för stilen de spelar blir ju mest (vet inte vad för ord som passar, töntigt kanske), tycker jag. Att se som ut som en reklampelare för klichéer för stilen de valt (lika vanligt i alla stilar, bara lättare att se i somliga än andra) är ju rätt ointressant.

Ball utseendemässigt är snubbar där man inte kan se på dem vilken stil de spelar.

(Jag dömer det inte det ene eller det andra, ingen anledning att hålla på med musik är mer ädel en någon annan, bara att jag personligen tycker att det är lite töntigt. Töntigt som all annan efterapad attityd).

/Magnus


Sant. Påklistrade klichéer är urtråkiga. Och, ja - det blir töntigt.

_________________
Gud finns inte.


10 Aug 2012, 14:24
Profile

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7760
Location: Göteborg
Post Re: Karisma versus spelskicklighet
Tom-Andrew wrote:
Eh... Vilket surkukeri (om uttrycket ursäktas :wink: ).
Av YT-klippet som Smiley postat gör jag bedömningen att damen i fråga lirar skjortan av minst 50% av alla bojare, undertecknad inräknad. Visst är det klassiskt överspel med för mycket dist, wah och poserande, men låtvalet tillåter ju det.
Är det show så är det, det är vad gemene konsertbesökare förväntar sig, inte att gubben Alice ska göra den ynka musikerskaran lycklig genom att välja "musikaliska" solister...

Har sett SHOW med Gaga och Brittan i Globen och mycket riktigt är det mer utseende och överspel som är det viktiga. (Tänk tajta skinnbrallor, bar bringa, blingiga gitarrer i punghöjd och midjelångt hår...) Kul för den söta, blonda, trevliga Orianthi att hon kan livnära sig på att spela musik och att hon får PRS-spons. Kul också att hon får göra 'sin egen grej'. Trist att man måste nämna Michael Jackson varje gång hon kommer på tal dock; hon hann väl inte ens göra ett gig med karln såvitt jag vet.

F.ö. så måste det ha varit Paul Gilbert som såg cool ut med en Ibba. :)
Av alla supergitarrister verkar han ha duktigt med självdistans och vara en hyvens prick rent allmänt. Rätta mig gärna om jag har fel.


Ibland undrar man om detta är ett gitarrforum.... :wink:


10 Aug 2012, 14:26
Profile
User avatar

Joined: 12 Oct 2005, 15:29
Posts: 899
Location:
Post Re: Karisma versus spelskicklighet
.

_________________
http://www.seymourduncan.com/blog/the-players-room/friends-of-seymour-duncan-hamer-guitars


Last edited by Mmannen on 24 Apr 2013, 13:19, edited 1 time in total.



10 Aug 2012, 14:40
Profile ICQ WWW

Joined: 28 Dec 2007, 11:57
Posts: 3406
Location:
Post Re: Karisma versus spelskicklighet
Mmannen wrote:
Jag vet inte varför hon, och killen i det där Alice-klippet ni postade, får mig att tänka på The Sounds och JC/Carlings-rock. De verkar ha kollat på lite coola 80-tals videos från Wasp, Madam X och Mötley Crue och sen skaffat sig en stil därefter.

Det här klippet är inte så kul heller, (blir alltid misstänksam när det spelas på PRS & Ibanez :wink: )
Så slaktar man en Jimmy: http://www.youtube.com/watch?v=dcoWkLFBBX8

Vill också påpeka att jag inte klankar på henne för att hon är tjej. Det finns grymma kvinnliga gitarrister, jag tycker bara hon känns som en reklampelare, eller som gitarristernas svar på en Wallmans salonger artist. "Korrekt" utfört, men jävligt trist. En kopia på ett original helt enkelt, Hötorgskonst.



Kunde hon inte tryckt på en distpedda för lite dist :mrgreen:

Ja avskyr rena gitarrer...



Fan, va jag ångrar att jag såg det där....


10 Aug 2012, 14:52
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 12 Oct 2005, 15:29
Posts: 899
Location:
Post Re: Karisma versus spelskicklighet
d

_________________
http://www.seymourduncan.com/blog/the-players-room/friends-of-seymour-duncan-hamer-guitars


Last edited by Mmannen on 24 Apr 2013, 13:19, edited 1 time in total.



10 Aug 2012, 15:02
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 12 Sep 2011, 20:04
Posts: 654
Post Re: Karisma versus spelskicklighet
Jag tycker klippet från konserten var helt OK. Mina öron krullade sig inte... hittade dessutom detta http://www.youtube.com/watch?v=KfaSUbtB ... re=related där någon samlat hennes alice-solon. Blir lite enahanda kanske, men så uruselt som vinyljunkie tycker jag inte det är. Vilken är möjligheten att hon är inkvoterad på Floydad-PRS-kvoten?


10 Aug 2012, 15:07
Profile
User avatar

Joined: 07 Jan 2008, 16:03
Posts: 1653
Post Re: Karisma versus spelskicklighet
Vinyljunkie wrote:
Tom-Andrew wrote:
Eh... Vilket surkukeri (om uttrycket ursäktas :wink: ).
Av YT-klippet som Smiley postat gör jag bedömningen att damen i fråga lirar skjortan av minst 50% av alla bojare, undertecknad inräknad. Visst är det klassiskt överspel med för mycket dist, wah och poserande, men låtvalet tillåter ju det.
Är det show så är det, det är vad gemene konsertbesökare förväntar sig, inte att gubben Alice ska göra den ynka musikerskaran lycklig genom att välja "musikaliska" solister...

Har sett SHOW med Gaga och Brittan i Globen och mycket riktigt är det mer utseende och överspel som är det viktiga. (Tänk tajta skinnbrallor, bar bringa, blingiga gitarrer i punghöjd och midjelångt hår...) Kul för den söta, blonda, trevliga Orianthi att hon kan livnära sig på att spela musik och att hon får PRS-spons. Kul också att hon får göra 'sin egen grej'. Trist att man måste nämna Michael Jackson varje gång hon kommer på tal dock; hon hann väl inte ens göra ett gig med karln såvitt jag vet.

F.ö. så måste det ha varit Paul Gilbert som såg cool ut med en Ibba. :)
Av alla supergitarrister verkar han ha duktigt med självdistans och vara en hyvens prick rent allmänt. Rätta mig gärna om jag har fel.


Ibland undrar man om detta är ett gitarrforum.... :wink:

Sen när berättigar att vi är på ett gitarrforum att vi låter bli att sätta saker i kontext? ;)

_________________
/Tom-Andrew

Låter det bra så är det antagligen bra...


10 Aug 2012, 15:13
Profile

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7760
Location: Göteborg
Post Re: Karisma versus spelskicklighet
Mmannen wrote:
Det finns bara en Alice Cooper gitarrist värd namnet och det är Kane Roberts, BASTA.
Alice har alltid visat god smak och järnkoll när det gäller att ta in intresanta och coola musiker som känns 100% äkta!

Image


Jag satt och undrade när det där skulle komma på tal...

Kane kunde dock spela. :P


10 Aug 2012, 15:35
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14785
Location:
Post Re: Karisma versus spelskicklighet
Glen Buxton......

Image

_________________



10 Aug 2012, 15:49
Profile ICQ WWW

Joined: 28 Dec 2007, 11:57
Posts: 3406
Location:
Post Re: Karisma versus spelskicklighet
Mike Leaf wrote:
Glen Buxton......

Image



Ser mera ut som Brian Connolly :mrgreen:


10 Aug 2012, 16:17
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14785
Location:
Post Re: Karisma versus spelskicklighet
laros wrote:
Mike Leaf wrote:
Glen Buxton......



Ser mera ut som Brian Connolly :mrgreen:



Hellre det än Rambo..... :lol:

_________________



10 Aug 2012, 16:32
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 07 Sep 2009, 11:20
Posts: 2759
Location: Trollhättan/Lilla Edet
Post Re: Karisma versus spelskicklighet
Vi kanske ändå ska vara glada att det inte är den där smala genomskinliga svarthåriga unga kvinnan med jättestor "metalgitarr" och Line6-surrdist som Alice har med sig?

/Mats

_________________
"Vägren upphör" Lite ålderdomlig uppmaning om att inte lägga av, som jag ibland ser vid sidan av vägen.
Stöttar Ljudbojen, ETC, Fria Tidningen, Faktum m.fl.


10 Aug 2012, 18:56
Profile
User avatar

Joined: 03 Nov 2011, 15:54
Posts: 646
Location: Ibanez country
Post Re: Karisma versus spelskicklighet
Fan vad gott :mrgreen: kaninvibrato :lol: måste jag lära mig nästa gång jag står med ibanezen under hakan. Håller med magnus om att det oftast är sången som inte håller live. Men bland det värsta jag vet är när någon klåpare ska riva av klassiska solon som man är uppvuxen med. Om man lirar med en världsartist så se för helvete till att lära in dom riktiga solona som dom lät/låter på skiva. Och till skillnad från många andra blaskiga kopior så var/är Kane en av coopers coolaste gitarrister. Och ja, han kunde lira.

_________________
Ibanez - New Ideas For Today's Musicians


Last edited by B.B.A. on 10 Aug 2012, 19:49, edited 2 times in total.



10 Aug 2012, 19:01
Profile
User avatar

Joined: 28 Oct 2008, 10:42
Posts: 438
Location: Varberg
Post Re: Karisma versus spelskicklighet
Brukar inte kommentera sånna här mök-trådar, där folk dissar musiker
som förmodligen gör sitt bästa, men... visst får man ventilera sina negativa åsikter.

För MIG var det en stor och trevlig överraskning att Orianthi var med
i bandet, vilket jag innan inte hade en aning om. Det gjorde hela
upplevelsen x-tra kul för mig OCH min kakas del.

Jag gillar den gitarristen, har gjort länge och det är inte min "korv" som bestämmer.
Tycker hon har ett sjysst lir och i kombination med hennes sätt att presentera
detta, blir det en rätt komplett artist i min smak.

I Alice´s forum tycker jag att hon spelmässigt var den stora behållningen i bandet.

Jag skulle kunna skriva spaltmeter av personlig dynga om flera musiker jag inte
gillar, men till vilken nytta? Håkan Hellström suger pung, ja? Och? Vill jag ha medhåll eller?

Vet inte om jag är överpositiv, men det är fan så mycket roligare att få tips om musiker som
folk tycker är bra, där man kan hitta nya saker att lyssna på, än att läsa
massa gammalt gäddslem som ingen blir glad av...

_________________
Mot Sherwoodskogen ->


10 Aug 2012, 19:43
Profile
User avatar

Joined: 28 Oct 2008, 10:42
Posts: 438
Location: Varberg
Post Re: Karisma versus spelskicklighet
Ja Laros, där ser vi hur knäppt det blir.. eller hur?
Skulle gärna ge Bråkan en björnkram, för jag tycker han verkar vara en
hyvens snubbe som kör sitt rejs på ett underbart sätt, men jag kan
inte skriva under på hans musik, vilket jag behåller för mig självt. :wink:

Inom musiken och konsten i stort skiljer tack och lov sig smaken som baken.
I samma ögonblick någon älskar eller sågar upprörs någon annan med en annan
åsikt....

_________________
Mot Sherwoodskogen ->


10 Aug 2012, 23:23
Profile
User avatar

Joined: 28 Oct 2008, 10:42
Posts: 438
Location: Varberg
Post Re: Karisma versus spelskicklighet
HeHe! Vaffan tog ditt inlägg vågen? :shock: :mrgreen:

_________________
Mot Sherwoodskogen ->


10 Aug 2012, 23:26
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14785
Location:
Post Re: Karisma versus spelskicklighet
KorvJonsson wrote:
Jag gillar den gitarristen, har gjort länge och det är inte min "korv" som bestämmer.
Tycker hon har ett sjysst lir och i kombination med hennes sätt att presentera
detta, blir det en rätt komplett artist i min smak.
.

Kan hålla med, men hon behöver erfarenhet , eller en 'mentor' som bromsar lite
Att våldta 'voodoo chile' på det sättet hon gör är inte coolt även om publiken vrålar....

Det är annars ballt med tjejer som rockar , även om de har mindre krav på sig.

Grace Potter kan ju inte ens spela alls , men hon har fått ett signature Flying V ändå 8)

_________________



11 Aug 2012, 00:12
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 19 Oct 2010, 14:24
Posts: 774
Location: Skåne
Post Re: Karisma versus spelskicklighet
Visst är detta ett gitarrforum men musikalitet kan ta sig olika uttryck. Ron Asheton var en av mina favoritgitarrister. Otroligt tekniskt begränsad men 10 ggr mer musikalisk än..(fyll i själv!) Jag hade förresten gett ena armen för Orianthis teknik(det där blev lite fel... :roll: )f.ö.

_________________
TRÄÄLG


11 Aug 2012, 00:24
Profile WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 179 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4, 5, 6  Next

Who is online

Users browsing this forum: arinihsd and 7 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.