|
Köpråd Gibson SG....KÖPT!!
| Author |
Message |
|
Plexiglas
|
 Re: Köpråd Gibson SG....KÖPT!!
JTM wrote: Quote: Förresten: jag kunde köpa tillbaka min Sg Std 2013! Kommer i dagarna. Har aldrig hört Classic 57:orna passa bättre i nån gura!  + på den Har aldrig varit överförtjust i Classic 57:or men i den 2013 SG Original jag köpte satt dom som en smäck ! Var det inte så att det var en ny variant av C57 i den, eller minns jag fel?
_________________http://www.facebook.com/gudarsskymningSjälvklart dricker jag bara NOS Gevalia. Allt annat skulle ju sabba vintagevärdet på min gamla kaffebryggare!
|
| 01 Mar 2017, 08:58 |
|
 |
|
Mike Leaf
|
Plexiglas wrote: Var det inte så att det var en ny variant av C57 i den, eller minns jag fel? Det gör du nog.. satt 490/498 i den modellen..... 
| 01 Mar 2017, 09:26 |
|
 |
|
Plexiglas
|
ok, ja 498 är min favoritmick vad gäller HB.
_________________http://www.facebook.com/gudarsskymningSjälvklart dricker jag bara NOS Gevalia. Allt annat skulle ju sabba vintagevärdet på min gamla kaffebryggare!
|
| 01 Mar 2017, 16:42 |
|
 |
|
JTM
Joined: 03 Nov 2008, 21:14 Posts: 1369 Location: Dorotea Lapplands Sydport
|
I din SG satt det nog 498, i min satt det definitivt 57:or från fabrik. Dom har ändrat lite på receptet fram och tillbaka på 57:orna, trådtyp bl.a. Det enda jag gjort är att byta ut volympotarna till ett par som mäter 500 k, en av de få gitarrer som jag låtit originalmckarna stanna i faktiskt.
|
| 01 Mar 2017, 18:42 |
|
 |
|
Mike Leaf
|
JTM wrote: I din SG satt det nog 498, i min satt det definitivt 57:or från fabrik. Dom har ändrat lite på receptet fram och tillbaka på 57:orna, trådtyp bl.a. Det enda jag gjort är att byta ut volympotarna till ett par som mäter 500 k, en av de få gitarrer som jag låtit originalmckarna stanna i faktiskt. Vet inte vem du kommenterar till men min 2014 std hade Classic 57 orginal. Däremot kanske jag hade fel om din, Gibson har dribblat så med dessa modeller att det är svårt att skilja på. Någon 'ny' C57 visste jag inte fanns.
| 01 Mar 2017, 19:36 |
|
 |
|
JTM
|
Jag svarade på Plexiglas`s inlägg, han provspelade min för ett tag sedan. Det var också hans SG jag refererade till gällande 498:an, den kan också ha haft en 490T eftersom det är en special, men vad vet jag ?? stort sett ingenting... http://www.gibson.com/Products/Electric ... ginal.aspx
|
| 01 Mar 2017, 20:04 |
|
 |
|
Plexiglas
|
JTM wrote: Jag svarade på Plexiglas`s inlägg, han provspelade min för ett tag sedan. Det var också hans SG jag refererade till gällande 498:an, den kan också ha haft en 490T eftersom det är en special, men vad vet jag ?? stort sett ingenting... http://www.gibson.com/Products/Electric ... ginal.aspxJa i min sg special sitter det en gammal pat-stämplad 498 som jag tryckt dit själv. vad halsmicken är vet jag inte, den satt där när den kom från Hr Leaf (den vita specialen du sålde för några år sen) ! 
|
| 01 Mar 2017, 23:04 |
|
 |
|
Mike Leaf
|
Plexiglas wrote: JTM wrote: Jag svarade på Plexiglas`s inlägg, han provspelade min för ett tag sedan. Det var också hans SG jag refererade till gällande 498:an, den kan också ha haft en 490T eftersom det är en special, men vad vet jag ?? stort sett ingenting... http://www.gibson.com/Products/Electric ... ginal.aspxJa i min sg special sitter det en gammal pat-stämplad 498 som jag tryckt dit själv. vad halsmicken är vet jag inte, den satt där när den kom från Hr Leaf (den vita specialen du sålde för några år sen) !  Den vita hade mig veterligen orginalmickarna i ! Men jag är ju som sagt lite virrig. Dessutom har den Ebenholtzbräda vilket ger en lite annan karaktär !
| 02 Mar 2017, 08:27 |
|
 |
|
Walain
|
Mike Leaf wrote: JTM wrote: I din SG satt det nog 498, i min satt det definitivt 57:or från fabrik. Dom har ändrat lite på receptet fram och tillbaka på 57:orna, trådtyp bl.a. Det enda jag gjort är att byta ut volympotarna till ett par som mäter 500 k, en av de få gitarrer som jag låtit originalmckarna stanna i faktiskt. Vet inte vem du kommenterar till men min 2014 std hade Classic 57 orginal. Däremot kanske jag hade fel om din, Gibson har dribblat så med dessa modeller att det är svårt att skilja på. Någon 'ny' C57 visste jag inte fanns. Jo det stämmer att de bytte tråd i början av 2000-talet. Från plain enamel till poly (om jag minns rätt). Jag vet inte exakt vad det gör med ljudbilden, men nog fan tycker jag att de 57or som sitter i min ES 135 från millenieskiftet låter klart bättre än de 57or jag hade i min traditional från 2011..
|
| 02 Mar 2017, 09:49 |
|
 |
|
rifle
|
Vi vet ju att per automatik så blir allt som ej tillverkas längre eller tillverkas likadant är bättre än det som tillverkas för tillfället 
|
| 02 Mar 2017, 10:01 |
|
 |
|
Mike Leaf
|
Lustigt att alla tycker dom låtger bra i SG , men i LP ska det alltid rivas ut och tryckas i boutique PAF'ar av varierande sort. Antingen finns det en logisk förklaring, eller säger det något om ägarna till gitarrerna?
SG kanske anses som en 'mindre glassig' modell och därmed är man inte lika benägen att byta mickar, då upptäcker man att de som sitter i från fabrik faktiskt låter bra?
| 02 Mar 2017, 10:24 |
|
 |
|
Walain
|
Mike Leaf wrote: Lustigt att alla tycker dom låtger bra i SG , men i LP ska det alltid rivas ut och tryckas i boutique PAF'ar av varierande sort. Antingen finns det en logisk förklaring, eller säger det något om ägarna till gitarrerna?
SG kanske anses som en 'mindre glassig' modell och därmed är man inte lika benägen att byta mickar, då upptäcker man att de som sitter i från fabrik faktiskt låter bra? Ja så är det nog, LP-ägare är nog ofta bland de mest nördiga (guilty). SG-gitarrer låter ju skit oavsett vad man stoppar i för mickar, så det är lite lost case där (skojar lite, fast är lite seriös också)  Edit: Tror även det kan handla om att LP´s kanske är mera mottagliga för olika mickbyten. SGs har ju mindre midrange utifrån konstruktionen sett, och jag tycker ofta att det är just midden som har olika karaktär när man håller på och byter mickar. Personligen tycker jag tunna gitarrer, typ SG, Flying V osv mår bättre av en lite hetare mick, typ 498T, medan en LP är mera mottaglig för snällare mickar.
|
| 02 Mar 2017, 10:28 |
|
 |
|
JTM
|
Quote: Jo det stämmer att de bytte tråd i början av 2000-talet. Från plain enamel till poly (om jag minns rätt). Jag vet inte exakt vad det gör med ljudbilden, men nog fan tycker jag att de 57or som sitter i min ES 135 från millenieskiftet låter klart bättre än de 57or jag hade i min traditional från 2011.. Det var just detta jag syftade på, en del rykten säger att dom t.o.m. beställde färgad polytråd för att den skulle likna plain enamel. Bytet gjordes förmodligen för att polytråd är mindre känslig, det går att linda "slarvigare" utan att skada isoleringen. En mick med PE låter inte likadant som en med poly, vad man föredrar är inviduellt. Om man tittar i länken jag la in på min Original så verkar det som dom återgått till plain enamel, kanske.....
|
| 02 Mar 2017, 10:52 |
|
 |
|
Walain
|
JTM wrote: Quote: Jo det stämmer att de bytte tråd i början av 2000-talet. Från plain enamel till poly (om jag minns rätt). Jag vet inte exakt vad det gör med ljudbilden, men nog fan tycker jag att de 57or som sitter i min ES 135 från millenieskiftet låter klart bättre än de 57or jag hade i min traditional från 2011.. Det var just detta jag syftade på, en del rykten säger att dom t.o.m. beställde färgad polytråd för att den skulle likna plain enamel. Bytet gjordes förmodligen för att polytråd är mindre känslig, det går att linda "slarvigare" utan att skada isoleringen. En mick med PE låter inte likadant som en med poly, vad man föredrar är inviduellt. Om man tittar i länken jag la in på min Original så verkar det som dom återgått till plain enamel, kanske..... Enamel-coated står det ju, är det inte coatningen som man syftar på med "färgad" polytråd? Plain enamel är väl just plain tänker jag mig.
|
| 02 Mar 2017, 11:08 |
|
 |
|
JTM
|
Ja vem vet..
|
| 02 Mar 2017, 11:12 |
|
 |
|
Mike Leaf
|
Det är koppartråd och poly/enamel syftar på coating man applicerat på denna.
Obs att Classic 57 aldrig varit menad som en PAF-replika , snarare en modern variant. Bla är den ju vaxad!
| 02 Mar 2017, 11:47 |
|
 |
|
Walain
|
Mike Leaf wrote: Det är koppartråd och poly/enamel syftar på coating man applicerat på denna.
Obs att Classic 57 aldrig varit menad som en PAF-replika , snarare en modern variant. Bla är den ju vaxad! Ah, då förstår jag. Njae, nog tycker jag att de marknadsförs som en kopia "exact same specs". 490R/T är väl de som de kallar för "Modern paf". Product Description For the first few years of their production, Gibson’s famous “Patent Applied For” humbuckers were wound using imprecise machines, resulting in pickups with slightly different output and tone. They were – and remain today – as very desirable to players who want to mix and match and explore a complete spectrum of tonal possibilities. The ’57 Classic vintage style humbucker is the result of Gibson’s drive to capture and recreate this renowned characteristic. Introduced in 1990, the ’57 Classic provides warm, full tone with a balanced response, packing that classic Gibson PAF humbucker crunch. They are made to the exact same specs as the original PAFs, including Alnico II magnets, nickel-plated pole pieces, nickel slugs, maple spacers, and vintage-style, two-conductor braided wiring. The pickups are also wax potted to remove all internal air space and any chance of microphonic feedback. Allt sånt där kvittar ju, gillar man det så gillar man det. Jag har gamla 57or kvar i en gitarr och jag gillar dom, i mina flesta andra har jag boutique-varianter som jag gillar ännu mera. Smaksak.
|
| 02 Mar 2017, 11:52 |
|
 |
|
JTM
|
Visst är det så, men faktum kvarstår, plain enamel och polytråd låter inte likadant. Har att göra med att polyn är tjockare.
|
| 02 Mar 2017, 11:52 |
|
 |
|
lpstd
|
Jag har ingen SG (än) men jag har en LP från 2000 och en 335:a från 2007. Båda dessa har sina originalmickar, LP:n har 490R/498 och 335:an C57:or. Tycker att båda gör ett utmärkt jobb på varsitt sätt. LP:n får ju mest jobba med rejäl OD (typ punk/hårdrock) medan 335:an fungerar bättre i lite softare sammanhang. Om jag hade en SG (det finns ett visst sug) skulle jag gärna ha 490R/498T där med.
När jag lagar mat tycker jag att det är kul att även om jag använder halvfabrikat så vill jag gärna sätta min egen prägel på rätten. Typ bättra på med lite fräst vitlök eller några droppar tabasco. Även om halvfabrikatet smakar bra från början så känns det bättre att ha gjort något själv. Jag ser att många har en liknande syn på gitarrer. Man vill byta mickar, slipa halsen, eller byta kondingar. Inte för att de är dåliga från början utan för att man vill ha gjort något själv.
Men för min del är jag tvärtom när det gäller gitarrer. Jag vill att de ska vara så original som möjligt. Så jag är nöjd med att mina fungerar bra som de är. Omeckade.
|
| 02 Mar 2017, 11:53 |
|
 |
|
Mike Leaf
|
lpstd wrote: Jag ser att många har en liknande syn på gitarrer. Man vill byta mickar, slipa halsen, eller byta kondingar. Inte för att de är dåliga från början utan för att man vill ha gjort något själv. . Ja det är det som är hobbyn... . Quote: Men för min del är jag tvärtom när det gäller gitarrer. Jag vill att de ska vara så original som möjligt. Så jag är nöjd med att mina fungerar bra som de är. Omeckade. Håller med, förutom vissa undantag , tex LP Classic , dom kan tyvärr inte få bli orörda... 
| 02 Mar 2017, 12:20 |
|
 |
|
valvetubes
|
Hobby var ordet! Jag gillar både C57 och 498, i olika gitarrer, för olika ändamål - eller för variationen.
_________________ ##################
|
| 02 Mar 2017, 13:56 |
|
 |
|
lpstd
|
Mike Leaf wrote: Håller med, förutom vissa undantag , tex LP Classic , dom kan tyvärr inte få bli orörda...  Nej, de har väl keramiska mickar? Keramiska mickar har jag fått för mig att man bara inte kan ha (Detta sen jag hade en mexikostrata som lät som spikar i örat)
|
| 02 Mar 2017, 14:17 |
|
|