Re: Berätta gärna om Dimarzion Area T
Mats Nermark wrote:
Hej Jonken!
Fungerar Area T Bridge med lite mer gain?
Vissa Telemikar fungerar ju grymt bra med gain och en del inte alls.
De jag har du fungerar mycket bra med gain men är för feta för att vara allsidiga när det gäller rent ljud.
/Mats N
Allt handlar om vilken typ av gain man är ute efter. För att göra denna diskussion kort: 'Pushad' (Hi-gain) överstyrning -eller 'naturlig' (vintage) överstyrning. När det gäller dessa tre DiMarzio Area T stallmickar; kan vi nästan kalla dem för vintage (DP418), medel (DP424) och högre output (DP421). Det häftiga med alla dessa mickar; är att de är väldigt transparanta -och har en väldigt låg magnetisk påverkan på strängarnas klang. Dessa två faktorer medför samtidigt: Att den akustiska klangbilden -som du har på ditt instrument; styr väldigt mycket hur dessa mickar i slutändan låter. (Detta gäller iofs ALLA mickar. Men när vi snackar brumfri SC; ligger DiMarzios Area -mickar tillsammans med Kinmans mickar i toppklass; när det gäller just detta.)
När det gäller just brumfria SC-style mickar; innebär att man helt plötsligt
kan utforska sound områden; som vanligtvis skulle innebära portning från replokalen -eller från gigget. Att vrida på manligt med äkta slutstegs separation på stärken -med traditionella singlecoil mickar; ger ju som bekant REJÄLT med oljud. Med eftersom dessa brumfria SC-mickar fungerar egentligen som en humbucker; blir detta möjligt.
Så fort en mick är 'brumfri'; innebär automatiskt att mickens sound 'offrar' lite EQ-bredd längst ute på kanterna. Men det är vad som händer i mitten som är det intressanta i brumfria mickar. Kort: De flesta vill inte ha 'spik' istället för transparens och dynamik i mitten. Och MÅNGA brumfria mickar ger tyvärr 'spik' i mitten. DiMarzios Area mickar gör INTE detta. Larry & Co har varit väldigt smarta här; och satsat på Alnico II magneter -i vintage varianterna. (Detta är VÄLDIGT överraskande när det gäller just DiMarzio -då det mesta av företagets mickdesign är annars baserat på vassare Alnico 5 magneter.) Detta medför att soundet ur samtliga dessa tre Area Tele alternativ låter naturligt.
I denna tråd har det helt korrekt nämnts att Area mickarna reagerar väldigt mycket på höjdjusteringar (avstånd till sträng). Meao: Det är yttersviktigt att lägga tid på att hitta micken 'sweet spots' gentemot strängarna. Jag har gitarrer där SAMMA Area mickar är i princip deckade -i nivå med plektrumskyddet; och jag har gitarrer där Area mickar är justerade högre upp mot strängarna. Bara att använda örona -genom en rent inställd rörförstärkare: för att hitta din egna sweetspot.
I tråden har det även nämnts att att Area T neck (DP417) inte är bra. Detta är jag HELT oförstående för. Samtliga mina DP417 låter bokstavligen GULD! Men det finns givetvis en gemensam nämnare här -iaf i mina gitarrer... Denna mick har en VÄLDIGT låg output -vilket gör den ännu mer transparent. För alla Er som känner att Ni inte kommer överens med micken: Testa att justera den HÖGT -närmare strängarna! -INSTANT MUMS! KOPIÖST NICE klassisk Hendrix sound på Tele. Bara att skruva på volymkontrollen ända ner till rent. (Givetvis med treble bleed. Antingen Dimarzios enkla singel variant -eller Kinmans med 'halva' pot värde resistor på ena benet på kondningen.)
Så vilken mick ska Mats då välja här?
Vill du skippa ren, spankig, klassisk chicken pickin' country sound; och ersätta detta med en gnutta mer botten = Välj bort DP418 -och gå på DP424. Har du exempelvis en HB eller P90 i halsgropen -i en väldigt disktink och direkt klingande Tele: DP421 Area Hot T landar Din sustainton närmare en PAF soundmässigt. Anslagstonen är dock fortfarande SC-karaktär. (Tänk: Det överstyrda 'YJM tugget/'chugget' på öppen sträng. (Ännu mera av samma sak -om man kör ett reversed lefty Tele stall: En liten 'favvo' kombo; hos de mer hårdare, flyhänta metal killarna).
-Hoppas att det där hjälper.
/ Jonken