View unanswered posts | View active topics It is currently 29 Mar 2024, 10:02



Reply to topic  [ 49 posts ]  Go to page Previous  1, 2
Hur mycket är ditt gitarrljud värt för dig? 
Author Message
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:22
Posts: 3233
Location: växjö
Post Re: Hur mycket är ditt gitarrljud värt för dig?
Jag tror att om det är en fråga om att överleva eller rädda livet på sig själv, eller någon nära, så skulle nog alla som är någorlunda friska i kupan sälja sin drömförstärkare för en spottstyver!

Men sen tycker jag att man ska akta sig för att hänga upp sitt spel allt för mycket på soundet. Är man rutinerad musiker ska man kunna lira på i stort sett vad som helst, kan jag tycka!

_________________
pudas


23 Oct 2020, 19:15
Profile
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4555
Location: Northbottom
Post Re: Hur mycket är ditt gitarrljud värt för dig?
pudas wrote:
Jag tror att om det är en fråga om att överleva eller rädda livet på sig själv, eller någon nära, så skulle nog alla som är någorlunda friska i kupan sälja sin drömförstärkare för en spottstyver!

Men sen tycker jag att man ska akta sig för att hänga upp sitt spel allt för mycket på soundet. Är man rutinerad musiker ska man kunna lira på i stort sett vad som helst, kan jag tycka!

Det där är ju helt sant. Men i frågeställningen; "Hur mycket är ditt gitarrljud värt för dig?" -Blir det nog mer baserat; på värden som inte påverkas av andra faktorer -än absolut din egna värdering för ditt eget sound. Typ; Hur mycket är detta värt? Svar: Mycket. (Så vad/hur mycket är mycket?)

Personligen har jag inte ett gitarr sound; utan flera. Kan jag klara mig utan dessa? Svar: Ja. Men det skulle inte vara lika roligt för mig då. (Vill jag iaf tro själv då...)


/ Jonken


23 Oct 2020, 20:10
Profile
User avatar

Joined: 05 Jun 2013, 22:00
Posts: 441
Location: Göteborg
Post Re: Hur mycket är ditt gitarrljud värt för dig?
Det här med att värdera ett ljud i pengar kan bli lite knepigt, för det ligger i frågan en tanke att bara det allra bästa och dyraste är gott nog?
Frågeställningen i så fall påminner lite om min ungdom som vinprovare, där de flesta trodde att jag satt på en vinkällare med Mouton Rotschild och Ch d’Yquem. Men nä, sa jag, har man en näsa och kunskaper kan man utan vidare åka runt i Tyskland, Frankrike och Italien och nosa sig fram till viner i toppklass som är hyfsat prissatta.
Efter många år ser jag att jag följt samma linje för gitarrer och förstärkare. Jovisst hade det varit schysst med en es355a men de börjar beggade på 30-35 idag. Det fick bli en Yamaha sa2200, som sen uppgraderades med Wolfetone pickuper, grover tuners, switchcraft switchar och nya puttar. Priset för hela kalaset stannade på ca 15, och då är det en bra bit upp till 30-35. Ja men är den lika bra? OK, jag har inte spelat på så många es355or, men mina ärrade händer och luttrade öron säger att det inte låter exakt likadant, men typ lika bra.
Detsamma gäller förstärkare. Visst hade det varit coolt med en Mesa eller en Dumble, men jag fick tag i en Fender Blues Deville 212 från 1995 som lät ganska ok. Så lät jag löd-Lemmy på MUG sätta in en bias-kontroll och fick sen tag i ett par RCA NOS 6l6 från början av 70-talet och därefter ett par NOS GE 5751 som jag satte i V1 och V3, och sen ett Tung Sol 12ax7 i V2 för lite grit. Med en overdrive pedal och en dist blev det precis de ljud jag sökte, och för ganska lite pengar jämfört med en Dumble, eller nåt i boutique branschen. Så med näsa, händer, öron, erfarenhet och lite tålamod kan man få både vin, gitarrer och förstärkare till ganska rimliga priser, även om det inte direkt är gratis.


23 Oct 2020, 22:42
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14761
Location:
Post Re: Hur mycket är ditt gitarrljud värt för dig?
Grundpåståendet i denna tråd är alltså att du har en pryl som är unik för dig,
som inte går att ersätta enkelt genom att köpa en likadan.

Sen finns en koppling till att den prylen ger ett unikt gitarrljud som inte går att uppbringa utan den?

Skulle man sälja den, och till vilket pris?

Där blir det hypotetiskt för mig, jaså inte för en miljon? 100 då? 100 miljarder då?

Människan är i grunden lite girig och pengar öppnar enorma möjligheter om det är tillräckligt med dom FÖR DE ALLRA FLESTA.

Sen finns det dom som säger sig inte bry sig alls om monetära värden, oftast de som redan har så det räcker och blir över.

_________________



24 Oct 2020, 10:04
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 29 Mar 2014, 18:05
Posts: 1870
Post Re: Hur mycket är ditt gitarrljud värt för dig?
Jag tror att det i Donatellos fall, och i många andras, handlar om den grund ekonomi man har. Har man pengar så man klarar sig och kanske lite extra på banken så finns det ingen anledning att ge avkall på sitt kanske största intresse, i detta fall gitarrer och bra sound. Är man i en ekonomiskt annorlunda situation som till exempel många ungdomar är i med ständiga ekonomiska problem så kommer ju saken i en helt annan dager. Då blir varje korvöre viktigt och man har inte lyxen att kunna tacka nej till 1 mille för en förstärkare. Man blir helt enkelt mer marknadsanpassad i sitt tänkande.

_________________
If you don't know where you're going, any road will take you there.

George Harrison


24 Oct 2020, 10:13
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14761
Location:
Post Re: Hur mycket är ditt gitarrljud värt för dig?
Polytone wrote:
Jag tror att det i Donatellos fall, och i många andras, handlar om den grund ekonomi man har. Har man pengar så man klarar sig och kanske lite extra på banken så finns det ingen anledning att ge avkall på sitt kanske största intresse, i detta fall gitarrer och bra sound. Är man i en ekonomiskt annorlunda situation som till exempel många ungdomar är i med ständiga ekonomiska problem så kommer ju saken i en helt annan dager. Då blir varje korvöre viktigt och man har inte lyxen att kunna tacka nej till 1 mille för en förstärkare. Man blir helt enkelt mer marknadsanpassad i sitt tänkande.

Ja samma sak om man vänder på formuleringen lite till " Hur mycket är du beredd att lägga på dina musikprylar"
Om man som jag skrev 100-200k (ser jag ovan i denna tråd) så förutsätter ju det att man kan lägga eller ha dom pengarna låsta och
ändå kunna bo och leva "normalt"

Det kunde jag verkligen inte när jag var runt 20 bast.

Sen att man få fram bra ljud ur billiga grejer, visst absolut men det är ju en annan diskussion.

_________________



24 Oct 2020, 10:44
Profile ICQ WWW

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7740
Location: Göteborg
Post Re: Hur mycket är ditt gitarrljud värt för dig?
pudas wrote:
Jag tror att om det är en fråga om att överleva eller rädda livet på sig själv, eller någon nära, så skulle nog alla som är någorlunda friska i kupan sälja sin drömförstärkare för en spottstyver!

Men sen tycker jag att man ska akta sig för att hänga upp sitt spel allt för mycket på soundet. Är man rutinerad musiker ska man kunna lira på i stort sett vad som helst, kan jag tycka!


Eller så är man lat. Jag har ett väldigt specifikt sound och speciella prylar men väljer oftast att spela på befintlig stärkare om det finns när jag giggar för att slippa släpa tungt. :)


24 Oct 2020, 11:38
Profile
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4555
Location: Northbottom
Post Re: Hur mycket är ditt gitarrljud värt för dig?
För mig hamnar denna typ av hypotetiska val i ett väldigt konstigt läge. Detta eftersom de flesta prylar jag använder -är typ custom byggda just åt mig. Flera av dessa grejer är -eller har delar; som fan inte är lätta att ersätta idag. Det hade varit en helt annan grej om jag bara hade förlitat mig på prylar som enkelt går att ersätta idag. Samtidigt: De flesta grejer går nog att få tag på om man är villig att pynta upp rejält fett för dessa. Sanningen är nog att mina prylar som är en del av mitt gitarrljud; har ett större värde för mig personligen -än för någon utstående. Visst: Det mesta är riktigt bra grejer; som jag vet andra mer än gärna skulle vilja ha/äga. Dessa personer skulle garanterat kunna trolla fram ett annat ljud än jag -ur grejerna.

Satt och lirade på en av mina favvo hardtail gitarrer (HPD) förra veckan. Jag fulsvajade (som så många gånger förr) -genom att hålla i övre hornet i kroppen och dra i halsens skalle. PAFF! Lät det helt plötsligt; och halsen böjde sig till en banan?! Tror du fan & jävlar inte att drag stången inne i halsen bokstavligen gick av! Har aldrig någonsin varit med om detta tidigare!! En custom tillverkad Strata hals -med real deal -rosewood bräda... -FY FAN; va less jag blev! Gitarren i sig var precis ALLT jag ville ha i den: Helt jävla perfekt för mig! Nu stod jag där och muttrade; hur fan jag smidigast skulle lösa problemet. Eftersom reparationen kommer att ta sin lilla tid. Tur iaf att man har vänner: En av dessa hittade en äldre, beggad R/W hals; med hyffsat samma spec åt mig. Har inte fått halsen ännu; så jag kan inte säga hur den kommer att funka i min gura. En sak tar jag dock förgivet: Det kommer inte att låta exakt samma som den pajade halsen. Och hur gitarren lät tidigare; var verkligen just "mitt sound" ur en HSS Strata.

Den här grejen kommer verkligen att testa frågeställningen i tråden för mig mig personligen. Kommer den nya halsen att ge ljudet jag vill ha -samt hur kommer den gamla halsen att låta efter att jag tagit bort R/W brädan på den -och bytt dragstång i den samma; med allt vad detta innebär. Ljudet jag hade i gitarren var värt skitmycket för mig! Man skulle gladeligen både buga och pynta -om det funnits en exakt kopia på just den halsen. Tyvärr finns det inget sådant...


/ Jonken :x


24 Oct 2020, 12:11
Profile
User avatar

Joined: 07 Apr 2004, 22:14
Posts: 803
Location: Stockholm
Post Re: Hur mycket är ditt gitarrljud värt för dig?
Mitt gitarrljud är värt exakt så mycket som prylarna är värda.
Har inga saker som är såpass unika att de är oersättliga.
Jag har bra, dåliga, billiga, dyra, ovanliga, vanliga prylar som alla funkar mer eller mindre bra.

Skulle få ångest om jag var beroende av något som det bara finns ett ex av i världen!


24 Oct 2020, 23:57
Profile

Joined: 03 May 2014, 14:48
Posts: 696
Post Re: Hur mycket är ditt gitarrljud värt för dig?
Lätt att sitta framför sin skärm eller mobil och skriva och inbilla sig att nej jag skulle aldrig sälja för 200 000:- eller ens för en miljon. Rent skitsnacl. Man försöker bara lura sig själv. När någon sticker pengarna under näsan på en så tar man pengarna i alla fall. Går alltid att få ett mycket snarlikt sound eller inser att ett nytt var än bättre t om än det gamla. Plus att man har en hög med stålar kvar till annat roligt.


26 Oct 2020, 22:39
Profile

Joined: 13 Nov 2013, 19:07
Posts: 805
Post Re: Hur mycket är ditt gitarrljud värt för dig?
Tokerekloker wrote:
Lätt att sitta framför sin skärm eller mobil och skriva och inbilla sig att nej jag skulle aldrig sälja för 200 000:- eller ens för en miljon. Rent skitsnacl. Man försöker bara lura sig själv. När någon sticker pengarna under näsan på en så tar man pengarna i alla fall. Går alltid att få ett mycket snarlikt sound eller inser att ett nytt var än bättre t om än det gamla. Plus att man har en hög med stålar kvar till annat roligt.


Rent skitsnack får stå för dig. Men visst du känner ju inte mig så det är ju lika lätt för dig att sitta bakom en skärm och tycka.
200.000:- för mig personligen gör vare sig hit eller dit i min ekonomi. Räknar lite snabbt vad min utrustning jag har idag kostat mig och landar väldigt nära just 200.000:-
Min kollega på jobbet, hans billigaste gitarr kostade 36.000:- och bara hans gitarrer har kostat honom 200.000:- Har en annan polare som har 3 st nyare Corvette cab. Varför då? För att han kan och vill. Med ditt resonemang så skulle han sälja en Corvette och köpa 10 Mazda Miata bara för att man kan köpa fler roliga saker och ändå få liknande känsla? Är ganska säker på att han har. Corvette för att han gillar just Corvette, och lika säker är jag på att han tycker att det är skillnad på Corvette och Miata även om båda blåser det i håret när man är ute och kör. Han hade lika gärna kunnat samla på Porsche rent ekonomiskt om han velat, men nu råkar det vara att han fastnat just för Corvette.

Jag har profilerat just den förstärkaren med min Kemper och visst det det låter liknande och vissa nöjer sig med det och säljer sin topp. Jag tillhör dock dom som inte nöjer mig med att det låter liknande och inte lika bra, för det gör det inte! Så jag har kvar båda. För att jag kan och för att jag vill.


28 Oct 2020, 09:02
Profile
User avatar

Joined: 29 Mar 2014, 18:05
Posts: 1870
Post Re: Hur mycket är ditt gitarrljud värt för dig?
Tokerekloker wrote:
Lätt att sitta framför sin skärm eller mobil och skriva och inbilla sig att nej jag skulle aldrig sälja för 200 000:- eller ens för en miljon. Rent skitsnacl. Man försöker bara lura sig själv. När någon sticker pengarna under näsan på en så tar man pengarna i alla fall. Går alltid att få ett mycket snarlikt sound eller inser att ett nytt var än bättre t om än det gamla. Plus att man har en hög med stålar kvar till annat roligt.


Så här skulle du ha skrivit: Lätt att sitta framför sin skärm eller mobil och skriva och inbilla sig att nej jag skulle aldrig sälja för 200 000:- eller ens för en miljon. Rent skitsnacl. Man försöker bara lura sig själv. När någon sticker pengarna under näsan på mig så tar jag pengarna i alla fall. Går alltid att få ett mycket snarlikt sound eller inser att ett nytt var än bättre t om än det gamla. Plus att man har en hög med stålar kvar till annat roligt.

För du kan ju rimligtvis inte veta hur andra resonerar/handlar? Det är ett vanligt fel många (framför allt män) gör. Säger man när man menar jag.

_________________
If you don't know where you're going, any road will take you there.

George Harrison


28 Oct 2020, 13:28
Profile
User avatar

Joined: 10 Jan 2004, 12:09
Posts: 1927
Location: Stockholm
Post Re: Hur mycket är ditt gitarrljud värt för dig?
Donatello wrote:
Dvs jag är inte rik men 1 mille skulle inte göra till eller från i min ekonomi och livssituation.


Om så är fallet så skulle i alla fall jag kalla dig rik.

_________________
The easiest thing is to be an artist because there is no diploma for it. Come and be a doctor, a philosopher, an atomic physicist, if you can. Artists! I don't like artists. - Ara Güler


31 Oct 2020, 13:02
Profile
User avatar

Joined: 07 Jan 2008, 14:34
Posts: 924
Location:
Post Re: Hur mycket är ditt gitarrljud värt för dig?
Vet inte riktigt vad syftet är med din fråga, men den illustrerar rätt tydligt vad Karl Marx menade var ett av de många problemen med den kapitalistiska ekonomin, dvs att den bygger på föreställningen att det finns nån slags "rätt" eller "naturligt" samband mellan marknadsvärde och funktions-/bruksvärde. Det förra handlar om pengar, vars värde är en kollektivt delad illusion, och det andra om nytta. Det finns ingen objektiv korrelation mellan dem. Men jag säger 2000:-. Det är ungefär vad det kostar mig att bygga mig en ny förstärkare. :wink:

_________________
Johan H
Kultivator, Ur kaos, Nomads of hope mm
Finns på Spotify


31 Oct 2020, 16:37
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 29 Jun 2007, 09:19
Posts: 2560
Location: Malmö
Post Re: Hur mycket är ditt gitarrljud värt för dig?
maglemer wrote:
Vet inte riktigt vad syftet är med din fråga, men den illustrerar rätt tydligt vad Karl Marx menade var ett av de många problemen med den kapitalistiska ekonomin, dvs att den bygger på föreställningen att det finns nån slags "rätt" eller "naturligt" samband mellan marknadsvärde och funktions-/bruksvärde. Det förra handlar om pengar, vars värde är en kollektivt delad illusion, och det andra om nytta. Det finns ingen objektiv korrelation mellan dem. Men jag säger 2000:-. Det är ungefär vad det kostar mig att bygga mig en ny förstärkare. :wink:

Utan den ”kollektivt delade illusionen” hade det inte funnits några förstärkare alls.

_________________
Mats


31 Oct 2020, 17:19
Profile
User avatar

Joined: 07 Jan 2008, 14:34
Posts: 924
Location:
Post Re: Hur mycket är ditt gitarrljud värt för dig?
albert wrote:
maglemer wrote:
Vet inte riktigt vad syftet är med din fråga, men den illustrerar rätt tydligt vad Karl Marx menade var ett av de många problemen med den kapitalistiska ekonomin, dvs att den bygger på föreställningen att det finns nån slags "rätt" eller "naturligt" samband mellan marknadsvärde och funktions-/bruksvärde. Det förra handlar om pengar, vars värde är en kollektivt delad illusion, och det andra om nytta. Det finns ingen objektiv korrelation mellan dem. Men jag säger 2000:-. Det är ungefär vad det kostar mig att bygga mig en ny förstärkare. :wink:

Utan den ”kollektivt delade illusionen” hade det inte funnits några förstärkare alls.


Det vet ingen. Kontrafaktisk historieskrivning. Marx betraktade ju kapitalismen som ett självklart steg i utvecklingen, men insåg inte hur starkt dess grepp skulle bli. Men det är ju uppenbart att innovationer inte på nåt vis kräver denna form av ekonomi. Om så vore fallet hade ju kapitalismen aldrig kommit till.

Min poäng kan uttryckas enklare, och i linje med flera av de tidigare inläggen. Kopplingen mellan hur vi värderar nåt vi gillar och vad vi uppfattar som dess ekonomiska värde beror helt och hållet på situationen. Ena dagen kan man uppenbarligen tycka att en mille hit eller dit inte spelar nån roll (har lite svårt själv att sätta mig in i detta, dock) men nästa dag kan man vara barskrapad.

_________________
Johan H
Kultivator, Ur kaos, Nomads of hope mm
Finns på Spotify


31 Oct 2020, 17:30
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 29 Jun 2007, 09:19
Posts: 2560
Location: Malmö
Post Re: Hur mycket är ditt gitarrljud värt för dig?
maglemer wrote:
Det vet ingen. Kontrafaktisk historieskrivning. Marx betraktade ju kapitalismen som ett självklart steg i utvecklingen, men insåg inte hur starkt dess grepp skulle bli. Men det är ju uppenbart att innovationer inte på nåt vis kräver denna form av ekonomi. Om så vore fallet hade ju kapitalismen aldrig kommit till.

Min poäng kan uttryckas enklare, och i linje med flera av de tidigare inläggen. Kopplingen mellan hur vi värderar nåt vi gillar och vad vi uppfattar som dess ekonomiska värde beror helt och hållet på situationen. Ena dagen kan man uppenbarligen tycka att en mille hit eller dit inte spelar nån roll (har lite svårt själv att sätta mig in i detta, dock) men nästa dag kan man vara barskrapad.

Image

_________________
Mats


31 Oct 2020, 20:51
Profile

Joined: 14 Mar 2011, 21:18
Posts: 2532
Location:
Post Re: Hur mycket är ditt gitarrljud värt för dig?
Jag har räknat på det och det är 42...


31 Oct 2020, 21:05
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 27 Dec 2007, 17:17
Posts: 2062
Location: Tjörn
Post Re: Hur mycket är ditt gitarrljud värt för dig?
Polytone wrote:
Jag tror att det i Donatellos fall, och i många andras, handlar om den grund ekonomi man har. Har man pengar så man klarar sig och kanske lite extra på banken så finns det ingen anledning att ge avkall på sitt kanske största intresse, i detta fall gitarrer och bra sound. Är man i en ekonomiskt annorlunda situation som till exempel många ungdomar är i med ständiga ekonomiska problem så kommer ju saken i en helt annan dager. Då blir varje korvöre viktigt och man har inte lyxen att kunna tacka nej till 1 mille för en förstärkare. Man blir helt enkelt mer marknadsanpassad i sitt tänkande.


Som min gamle svärfar säger, "Det ä lätt att skita när rumpan är full". Och omvänt...

Sedan är det ju så att om någon annan spelar på mina grejor, som till stora delar är byggt /moddat av mig själv, så låter det oftast helt annorlunda än när jag spelar själv. Så om någon stolle skulle köpa mina grejor för att stollen tycker att det låter så bra när jag spelar så skulle köparen bli besviken. Med stor sannolikhet skulle det vara ett helt annat ljud i min gitarr i köparens händer.

Och självklart omvänt, jag skulle tyvärr inte låta som Gary Moore om jag spelade på hans grejor. :(

_________________
/Lennart


01 Nov 2020, 19:11
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 49 posts ]  Go to page Previous  1, 2

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 36 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.