View unanswered posts | View active topics It is currently 29 Mar 2024, 00:12



Reply to topic  [ 69 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3  Next
Sommarprojekt 2019 - Vad pysslar ni med? 
Author Message
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4555
Location: Northbottom
Post Re: Sommarprojekt 2019 - Vad pysslar ni med?
Kipster wrote:
Ja, jag har granskat bilder i timmar! Det är dock svårt då det cirkulerar många bilder på kopior på nätet.
Jag såg din från förra sommaren, den är ball!
Jag håller helt med dig när det gäller hur den känns och låter, den är verkligen känslig för anslag och hur man använder volymkontrollen.
Den är fruktansvärt rolig att spela på.
Halsen från Musikraft är fantastisk.

Dessa gitarrer ger onkeligen helt andra 'horn i pannan' -när man skall lira gitarr. Älskar verkligen också volymkontrollen i gitarren. Har haft min i ungefär ett år; och den är precis lika rolig att lira på idag; som den var dag ett. Gitarren har också lärt mig en massa om min egna approach till att spela gitarr. Har varit resor intressantare -att göra sin egna grej och skapa egen musik med Frankie guran. Någon frågade mig faktiskt: -Ska Du/Ni inte spela en enda Van Halen låt ikväll med den där gitarren...? :lol:


/ Jonken


09 Aug 2019, 19:40
Profile
User avatar

Joined: 30 Jan 2006, 23:30
Posts: 562
Location: Dimension C
Post Re: Sommarprojekt 2019 - Vad pysslar ni med?
https://www.facebook.com/Steve-Lukather ... 091318957/

_________________
"Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former."
Albert Einstein


09 Aug 2019, 23:37
Profile

Joined: 15 Aug 2008, 20:04
Posts: 352
Location:
Post Re: Sommarprojekt 2019 - Vad pysslar ni med?
Den här har jag pysslat med:

Image


11 Aug 2019, 23:04
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 07 Mar 2004, 12:58
Posts: 1947
Location: Stockholm
Post Re: Sommarprojekt 2019 - Vad pysslar ni med?
Inget gitarrprojekt denna sommar, men dock en bas som har fått lite bling-bling och krut.
En billig J-Bass som fick ett "sköldpadds" istället för det tråkiga vita samt en fetare pick-up i halsposition (om man nu kan säga så om den som sitter i mitten).
Pick-up'en är från Bartolini och är en HB, det blev kanonbra. Den fick även flats-strängar, känns skönt retro på denna.

Jag har den senaste tiden spelat en hel del bas och den här var tänkt att bli min "andra-bas" - den blev snabbt min 1:a 8)

Image

_________________
"Hellre Äter jag själv, än ser mina barn svälta"


12 Aug 2019, 11:11
Profile
User avatar

Joined: 09 Dec 2007, 23:13
Posts: 10865
Location: I skogen utanför Göteborg
Post Re: Sommarprojekt 2019 - Vad pysslar ni med?
magnus wrote:
https://www.facebook.com/Steve-Lukather-Transcriptions-1488061091318957/


Satan! Ambitiöst.
Här skall spelas Luke!

(Och då gillar jag ändå inte hans lir).

/Magnus

_________________
"Playing guitar really helps your guitar playing"


12 Aug 2019, 12:05
Profile WWW
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4555
Location: Northbottom
Post Re: Sommarprojekt 2019 - Vad pysslar ni med?
Fick en liten 'blow out' i skallen idag. Moddade om en Fernandes STK-101 sustainer driver. Nu har den en rosa kåpa. Till mitt försvar så ligger jag i startgroparna till ett nytt gitarr bygge: Det lutar åt en swirlad JEM -med sustainer. Har en gammal, orginal JEM77FP -hals till övers; som jag tänkte bygga en gitarr runt. Mickarna till gitarren har jag redan. Dom är rosa: DiMarzio Evolution bridge, -Suhr ML SC, -DiMarzio Satch Track Neck, -Fernandes STK-101 sustainer driver PU.

Funderar som bäst på ifall det skulle funka -att ha sustainer drivern i gluggen närmare mitten micken; och Satch Track närmast halsen. Kommer att montera mickarna direkt i en rear routed kropp av bra ask. Problemet är att sustainer drivern kräver djupare en fräsning i kroppen. Detta på ett ställe; där jag ogärna vill ta bort onödigt med trä. Någon här som har testat -eller hört någon köra drivern så här på en Ibanez planka...?

Tänkte fräsa för stall micken (woodmount ala RG). Mittenmicken standard -och halsmickarna no flange. Måste även tänka ut en "paddad"/muffad upphängning för direkt trämontering för pulsmicken. Och hardware i guld på guran vore ju nice....

-De e mycke som skramlar där uppe på mig nu igen.... :oops:


/ Jonken


12 Aug 2019, 21:23
Profile

Joined: 15 Aug 2008, 20:04
Posts: 352
Location:
Post Re: Sommarprojekt 2019 - Vad pysslar ni med?
Jonken wrote:

Funderar som bäst på ifall det skulle funka -att ha sustainer drivern i gluggen närmare mitten micken; och Satch Track närmast halsen. Kommer att montera mickarna direkt i en rear routed kropp av bra ask. Problemet är att sustainer drivern kräver djupare en fräsning i kroppen. Detta på ett ställe; där jag ogärna vill ta bort onödigt med trä. Någon här som har testat -eller hört någon köra drivern så här på en Ibanez planka...?

Sustainern ska väl sitta så långt som möjligt från stallmicken för bästa resultat, speciellt i Harmonic mode. Läste nånstans att 22-bands ska vara bättre än 24-bands halsar. En Jem har väl 24 band och då verkar det ju inte optimalt att flytta sustainern ännu närmare stallmicken. Sen kanske nån kunnig kan säga om det påverkar att ha en magnet på "fel" sida om sustainern, om det på nåt vis påverkar magnetfältet som sätter strängen i svängning.


12 Aug 2019, 22:01
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 28 Feb 2003, 11:15
Posts: 4128
Location:
Post Re: Sommarprojekt 2019 - Vad pysslar ni med?
Jag sprayar cellulosa, innan jag sprayar klarlacken så ska det våtslipas. Men efter våtslipen av färgen ska jag spraya på mera färg innan klarlacken? Eller ska jag spraya klarlack på den våtslipade färgen?


13 Aug 2019, 16:09
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 28 Feb 2003, 11:15
Posts: 4128
Location:
Post Re: Sommarprojekt 2019 - Vad pysslar ni med?
Efter sprayning när tar man bort maskeringstejoen för bästa resultat?


13 Aug 2019, 16:38
Profile ICQ WWW

Joined: 14 Mar 2011, 21:18
Posts: 2532
Location:
Post Re: Sommarprojekt 2019 - Vad pysslar ni med?
rifle wrote:
Efter sprayning när tar man bort maskeringstejoen för bästa resultat?
Min erfarenhet är att ju längre maskeringstape sitter dessto jobbigare att få bort den = så snart som möjligt...


13 Aug 2019, 17:01
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4555
Location: Northbottom
Post Re: Sommarprojekt 2019 - Vad pysslar ni med?
rifle wrote:
Jag sprayar cellulosa, innan jag sprayar klarlacken så ska det våtslipas. Men efter våtslipen av färgen ska jag spraya på mera färg innan klarlacken? Eller ska jag spraya klarlack på den våtslipade färgen?

Du håller altså på med att porfylla med cellulosalack? Mycket mer arbte; men smart. De flesta brukar ju gegga på med betydligt porösare och tondödande grejer.

Tips: Superlim är en GRYM porfyllare -för de lite större och djupare ojämnheterna. Går alldeles utmärkt att kombinera med såväl nitro -som poly -lacker.

Hur man än gör; handlar allt om att få en jämn, fin och slät yta -för nyansfärgen. Sedan av sluta med så mycket klarlack som man tycker är nödvändigt. Ju mer lager klarlack ovanpå nyansfärg = Ju djupare lacknyans. Här gäller det att våt slipa bort ojämnheter och rinningar mellan varven. ENORMT tidskrävande arbete -med torktiderna. Men slitet brukar ränta fett när man är klar.


/ Jonken


13 Aug 2019, 17:02
Profile
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4555
Location: Northbottom
Post Re: Sommarprojekt 2019 - Vad pysslar ni med?
rifle wrote:
Efter sprayning när tar man bort maskeringstejoen för bästa resultat?

Det bästa läget att plocka bort maskeringstejp; är när lacken är torr: Men fortfarande an aning mjuk. Då slipper man ofta de fula sprickningarna vid kanterna på tejpen. En annan smart grej; är att tillverka små "handtag" på de rätta ställena -på maskeringstejp bitarna. På detta sätt behöver man inte pilla lika mycket i tejpkanterna när man skall riva av dessa. Sånt lämnar ofta fula märken -som man måste RE-"toucha upp".


/ Jonken


13 Aug 2019, 17:10
Profile
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4555
Location: Northbottom
Post Re: Sommarprojekt 2019 - Vad pysslar ni med?
pukko wrote:
Den här har jag pysslat med:

Vackert och stilrent som vanligt "P"!


/ Jonken :wink:


13 Aug 2019, 17:12
Profile
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4555
Location: Northbottom
Post Re: Sommarprojekt 2019 - Vad pysslar ni med?
pukko wrote:
Sustainern ska väl sitta så långt som möjligt från stallmicken för bästa resultat, speciellt i Harmonic mode. Läste nånstans att 22-bands ska vara bättre än 24-bands halsar. En Jem har väl 24 band och då verkar det ju inte optimalt att flytta sustainern ännu närmare stallmicken. Sen kanske nån kunnig kan säga om det påverkar att ha en magnet på "fel" sida om sustainern, om det på nåt vis påverkar magnetfältet som sätter strängen i svängning.

Det stämmer. Har dock upptäckt att hur bra en sustainer fungerar; går hand i hand med hur bra harmoniska egenskaper en mick har -som sustainern körs ihop med. Det går även att addera dessa harmoniska egenskaper AK-mässigt i en gitarr -med bättre träslag och konstruktion. Min plan var att köra northern Ash (distinkt) -tillsammans med den över 30 år gamla kvartsågade lönn/RW -halsen. AK-klangen borde i princip vara harmonic heaven; oavsett var mick och sutainer sitter placerade. Jag kommer gietvis även att modifiera sustainern -så att den funkar med samtiliga mickkombinationer på 5-läges switchen.
Satch track micken har en enormt bra diskant OCH harmoniska egenskaper. De dubbelspoliga mickarna kommer vara "tappade" i switchläge 2 och 4. Där är jag lite osäker -hur sustainer systemet kommer hantera detta i harmonic mode. Jag vill inte heller montera en extra ful pot -för att reglera intensiteten på sustainer spolen.


/ Jonken


13 Aug 2019, 17:28
Profile

Joined: 19 Apr 2006, 17:22
Posts: 1092
Location: Göteborg
Post Re: Sommarprojekt 2019 - Vad pysslar ni med?
Sommarens projekt har varit husmålning mestadels, men lite tid i källaren fanns det.
Jag har snöat in på det här med telecasters. Eller rättare sagt Esquires.
Men med bara en mick så kan man ju labba lite med elektroniken istället.
Så tanken började vakna om att man borde kunna bygga in en booster av nåt slag i kontrollutrymmet.
Ett antal timmar kretsgoogling senare hade jag hittat ett kit som man kunde löda ihop själv och som drevs av ett 9 volts batteri.
Kittet beställdes från staterna och är en variant av en Alembic stratoblaster. En lång stund med läspennan senare så hade jag fått ihop kretsen.
Men jag ville att utseendet skull se ut som vanligt på kontrollplattan, men jag ville kunna aktivera och kontrollera mängden boost och fortfarande ha kvar volym och tonkontroll som vanligt.
Efter installation av en push/pull volym för av och på och ytterligare googling hittade jag en glidpotentiometer som hade förutom rätt värde, även rätt fysiskt mått och infästning för att passa in där switchen normalt sätt sitter.

Image

Image

Sen var det ju det här med gitarren också. Det här systemet skulle ju installerad någonstans med. Men den har inte jag byggt. Den är byggd av Erik Holke efter mina specifikationer. Kul att få välja själv hur den ska vara!

Image

Image

Image

Image


Alkropp med dubbla bindings.
Lönnhals med rosewoodgreppbräda.
Halsprofil mallad efter min R7:a
Ungefär 9,5” radie.
Inlägg bara ovanpå halsen.
Traditionellt stall men med kompenserade sadlar.
Bensadel
Traditionella stämskruvar.
Elen gjorde jag själv då och micken är en Lindy Fralin Blies special.

Ljudtest kommer väl framöver.

Vill man se den live får man komma till Porter Pelle den 6/9 och lyssna på oss i skurk!


13 Aug 2019, 22:24
Profile WWW
User avatar

Joined: 28 Feb 2003, 11:15
Posts: 4128
Location:
Post Re: Sommarprojekt 2019 - Vad pysslar ni med?
Jonken wrote:
Du håller altså på med att porfylla med cellulosalack? Mycket mer arbte; men smart. De flesta brukar ju gegga på med betydligt porösare och tondödande grejer.

Tips: Superlim är en GRYM porfyllare -för de lite större och djupare ojämnheterna. Går alldeles utmärkt att kombinera med såväl nitro -som poly -lacker.

Hur man än gör; handlar allt om att få en jämn, fin och slät yta -för nyansfärgen. Sedan av sluta med så mycket klarlack som man tycker är nödvändigt. Ju mer lager klarlack ovanpå nyansfärg = Ju djupare lacknyans. Här gäller det att våt slipa bort ojämnheter och rinningar mellan varven. ENORMT tidskrävande arbete -med torktiderna. Men slitet brukar ränta fett när man är klar.


/ Jonken


Inte porfyllningen utan det är färgen gitarren ska ha jag sprayar.
Min fråga är om jag ska våtslipa färgen innan klarlack, eller är det endast klarlacken man ska våtslipa?

Spelar egentligen ingen roll eftersom den ser ut som en opolerad bajskorv redan, men det är ju lite kul att göra som man ska :mrgreen:


14 Aug 2019, 08:02
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 06 Nov 2007, 22:58
Posts: 1171
Location: Stockholm
Post Re: Sommarprojekt 2019 - Vad pysslar ni med?
Jag sitter och smider planer på att bygga en 5E3.

Har ledigt ett par veckor snart och smider på vilken av alla kit man ska köpa!

Nordström verkar vara ett bra kit men är också lite dyrare än vissa andra.
Tube Town verkar t.ex. ha näst in till exakt samma kit men billigare?

Någon som har förslag på vilket kit "jag borde köpa"?

Sen vill jag ha tag i ett bra autentiskt kabinett också. Är det TAD som gäller i europa?

Det tar tid väldigt mycket tid med research! :D

_________________
"I like any reaction I can get with my music. Just anything to get people to think. I mean if you can get a whole room full of drunk, stoned people to actually wake up and think, you're doing something." - Jim Morrison


14 Aug 2019, 10:10
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 07 Jan 2008, 16:03
Posts: 1653
Post Re: Sommarprojekt 2019 - Vad pysslar ni med?
Inspirerad av CarlM och hans supertelebygge så fick jag tummen ur och köpte delar i oktober/november förra året.

Nu i somras fick jag slutligen ur andra tummen och byggde ihop den.
Attachment:
01F71C85-65C0-4358-B1CD-E6DE8870B3F8.jpeg
01F71C85-65C0-4358-B1CD-E6DE8870B3F8.jpeg [ 80.98 KiB | Viewed 12569 times ]


Hals: Hosco olackad 9,5” radie med medium jumbo-band.
Kropp: Allparts
Stämmare: Gotoh låsbara/staggered
Sadel: Tone Ninja
Stall: Kluson/Göldo hardtail
Elektronik: Oak Grigsby 5-way super switch, CRL 500k-potar
Mickar: Seymour Duncan Alnico II Pro / Custom 5
Lacken kommer från Gitarrdelar. Kroppen är inte porfylld, utan jag grundade med en burk klarlack, därefter en burk Mary Kaye, toppad med matt klarlack. Halsen är lackad med vintage light amber och sen toppad med lite matt klarlack.

_________________
/Tom-Andrew

Låter det bra så är det antagligen bra...


14 Aug 2019, 13:51
Profile

Joined: 09 Aug 2011, 09:31
Posts: 134
Location:
Post Re: Sommarprojekt 2019 - Vad pysslar ni med?
Då var framsidan helt klar.
Nu ska jag bara hitta rätt blå färg till färgkladdet på baksidan som originalet har.


Attachments:
IMG_0229.jpg
IMG_0229.jpg [ 125.8 KiB | Viewed 12495 times ]
15 Aug 2019, 09:56
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 28 Feb 2003, 11:15
Posts: 4128
Location:
Post Re: Sommarprojekt 2019 - Vad pysslar ni med?
Monterat ihop min plywoodgitarr efter lackningen och halsbytet till en med kortare skala.
Nu hänger den betydligt mera balanserat :D

Intonering och lite allmän justering och löda ihop en kabel sen får man se om den "fungerar" igen :D


28 Aug 2019, 11:16
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 28 Feb 2003, 11:15
Posts: 4128
Location:
Post Re: Sommarprojekt 2019 - Vad pysslar ni med?
Precis beställt lite saker för att prova göra en ombandning själv. Nån gång måste väl vara den första.


30 Dec 2019, 13:56
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 28 Feb 2003, 11:15
Posts: 4128
Location:
Post Re: Sommarprojekt 2019 - Vad pysslar ni med?
Avbandningen gick alldeles utmärkt :mrgreen:


08 Jan 2020, 22:14
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4555
Location: Northbottom
Post Re: Sommarprojekt 2019 - Vad pysslar ni med?
rifle wrote:
Avbandningen gick alldeles utmärkt :mrgreen:

SE DÄR! -Det tar sig för brännarn'... :wink:


/ Jonk'ster


09 Jan 2020, 19:34
Profile
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4555
Location: Northbottom
Post Re: Sommarprojekt 2019 - Vad pysslar ni med?
Vibrolux wrote:
Sommarens projekt har varit husmålning mestadels, men lite tid i källaren fanns det.
Jag har snöat in på det här med telecasters. Eller rättare sagt Esquires.
Men med bara en mick så kan man ju labba lite med elektroniken istället.
Så tanken började vakna om att man borde kunna bygga in en booster av nåt slag i kontrollutrymmet.
Ett antal timmar kretsgoogling senare hade jag hittat ett kit som man kunde löda ihop själv och som drevs av ett 9 volts batteri.
Kittet beställdes från staterna och är en variant av en Alembic stratoblaster. En lång stund med läspennan senare så hade jag fått ihop kretsen.
Men jag ville att utseendet skull se ut som vanligt på kontrollplattan, men jag ville kunna aktivera och kontrollera mängden boost och fortfarande ha kvar volym och tonkontroll som vanligt.
Efter installation av en push/pull volym för av och på och ytterligare googling hittade jag en glidpotentiometer som hade förutom rätt värde, även rätt fysiskt mått och infästning för att passa in där switchen normalt sätt sitter.

Alkropp med dubbla bindings.
Lönnhals med rosewoodgreppbräda.
Halsprofil mallad efter min R7:a
Ungefär 9,5” radie.
Inlägg bara ovanpå halsen.
Traditionellt stall men med kompenserade sadlar.
Bensadel
Traditionella stämskruvar.
Elen gjorde jag själv då och micken är en Lindy Fralin Blies special.

Ljudtest kommer väl framöver.

Vill man se den live får man komma till Porter Pelle den 6/9 och lyssna på oss i skurk!

Asså; den där halsen... -MUMS! (Varje gång jag ser på bilderna -blir jag tvyngen och torka lite mungipa.)
Det SYNS att den klingar och känns bara så där 'måttligt' bra... :lol:


/ Jonken


09 Jan 2020, 19:38
Profile
User avatar

Joined: 28 Feb 2003, 11:15
Posts: 4128
Location:
Post Re: Sommarprojekt 2019 - Vad pysslar ni med?
Provade banka ner första bandet när jag var hem och käkade lunch.
Hoppas det går lika lätt/bra med resten också :)


10 Jan 2020, 13:55
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4555
Location: Northbottom
Post Re: Sommarprojekt 2019 - Vad pysslar ni med?
Pysslade ihop denna sak i helgen:

Image Image

En kollega i Staterna tipsade mig om super alkroppar för kaffepengar på Ebay. Tillverkaren Eden har tydligen kommit över ett riktigt bra knippe med al trä. Dessa är flerbits kroppar -men ihopsatta riktigt bra. Hade en kvartsågad RW/lönn hals liggandes tillövers; så jag högg en av dessa på Ebay. Föll direkt för denna vansinnigt snygga färg; som heter 'grafitti yellow'.

Det var dock en hel del jobb med kroppen: Halsfickans övre vägg var ritad/fräst efter en centerlinje som säkert någon fyllare hade dragit. Ingen större 'biggie' att fixa till med en slipkloss -för att passa en hals av Fender typ. Passade (som vanligt) på att skrapa bort all lack från samtliga innerkammare. Sedan var det bara att montera ihop!

Recept:

- 2 eller 3 bitars alkropp i hardtail utförande.
- Kvartsågad lönn hals -med rosewood bräda.
- Callahams smalare 2 1/16 hardtail stall i stål.
- 6,5 mm strängbussningar (Callahams 5/16" passar inte.)
- HSS el med större 5-läges switch
- 2 x 500K + en 250K pot
- Orange drops; ,022uF + ,033uF
- 2 x parallell resitorer 560K
- Fender CS '65 mittmick
- Fender CS '65 halsmick
- Gibson 490T stallmick (4 tåt)
- Kluson stämisar
- 3 lagers pleka i nyansen 'ivory'
- Övrig plast i creme.
- Metall i nickel

Har beställt ett set Woodstock pickupper från Kinman -samt en PAF Master i creme från Crafton. Tanken var att dessa skulle in i dena gitarr. Men efter att ha provisoriskt monterat pickupper som jag hade liggandes på hyllan; vettefan om inte dessa får sitta kvar. Gitarren låter nämligen MUMS-MUMS med dessa!!! Kanske, bara eventuellt kanske att jag slänger in PAF Mastern när den dyker upp så småningom. Detta för att jag gärna villa ha en okåpad stallmick. Men helt säkert är att CS '65:orna blir kvar. Jag skiter i brummet: De låter helt enkelt för jävla bra i den här gitarren!!

Skickade just ett tack för tipset till kollegan i Staterna. JISSES SÅ BRA KROPPEN ÄR! Ni vet dom där dyyyyra relicerade Fender CS Stratorna -med en SD '59 i stallet? Det här låter EXAKT som de gitarrerna gör: Lång, snappig, twangig Strata ton som sjunger. Och då skall man komma ihåg att dessa INTE är nitrolackade som Fender CS är. (Helt jäkla otroligt!)

Ska bli så jäkla kul och visa den här åt en polare som ganska nyligen köpte en sån där dyr CS HSS Strata. -Jag landade lååångt under 10:an: -Hur mycket betalade du för din...? :lol: :lol: :lol: 8) 8) 8)

Jag har länge suktat efter en hardtail med strikt vintage sound. Dvs; att både SC:na och HB:n skall ge ett vintage ljud. Jag vill kunna gå mellan ett äkta PAF-ljud och ett äkta SC-ljud -på switchen. Utöver detta skall man kunna rena upp eller kräma båda sounden med volymkontrollen och tonkontrollerna. Allt det här funkar hur jäkla klockrent som helst med den här gitarren. Känns ungefär som att lira på min Hendrix Strata och min R7:a på samma gång. Från Page -till Gilmour eller från Hendrix till Hawkins på ett enda ryck: GRYMT TREVLIGT!


/ Jonken


12 Jan 2020, 21:50
Profile
User avatar

Joined: 29 Mar 2014, 18:05
Posts: 1870
Post Re: Sommarprojekt 2019 - Vad pysslar ni med?
Kul att du är nöjd Jonken! Ser fin ut. Att den inte är nitrolackad kompenseras säkerligen med att det är hardtail ifråga om ton. Skulle också gärna ha en hardtail Strata.

_________________
If you don't know where you're going, any road will take you there.

George Harrison


12 Jan 2020, 23:12
Profile
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4555
Location: Northbottom
Post Re: Sommarprojekt 2019 - Vad pysslar ni med?
Polytone wrote:
Kul att du är nöjd Jonken! Ser fin ut. Att den inte är nitrolackad kompenseras säkerligen med att det är hardtail ifråga om ton. Skulle också gärna ha en hardtail Strata.

Tack. Jag fick mersmak av hardtail -sedan jag byggde min Jake E Lee Strata. Den har vekligen visat sig vara en super stabil arbetshäst. På den har jag lite fräsigare mickar. Har ett tag varit sugen på en till hardtail -fast med mer klassiska vintage sound. Denna "Banana Strat" halkade in -och blev min lösning på detta. Det knivigaste med detta projekt har helt klart varit och hitta en stallmick. Har en jäkla massa mickar liggandes på hyllan
; men knappt någonting passade polmässigt -eller färgmässigt. Den optimala spacingen för en humbucker till Callahams 2 1/16" stall är 51 mm (DiMarzios F-spaced). Men DiMarzios preferenser av en PAF-mick; är lite annorlunda sett till mina: Man föredrar andra magnettyper än Alnico II -som jag helst vill ha. Mig veterligen gör dom en: 1959 PAF (DP275); men den finns bara som standard spaced.

Just nu sitter det en Gibson 490T i gitarren. Micken har en spacing på ca 52 mm. Standard spaced HB's upp till 50 mm, Duncan TB (52.5 mm), Bare Knuckle och Tone Rider (53 mm) -plockades ganska fort efter korta tester.

..Så jag kröp till korset; och beställde en PAF Master från DiMarzio med F-spacing. Denna mick är double cream och har rätt pol spacing. Den mäter inte heller tok högt på tråden. Enda problemet är att den har Alnico IV magnet. Skall dock ge detta en chans. Klarar den av att vara "varm" -samtidigt som den definierar utan att låta "spik" blir jag riktigt glad. Annars är planen att putta in en Alnico II magnet i den. Det lite "upp till bevis" för PAF Mastern; då den kåpade 490T:n i gitarren låter verkligen bra. Har en likadan HSS pleka liggandes -som i så fall skall anpassas till att passa den öppna DiMarzio micken; när den väl dyker upp.

Utseendet med den kåpade stall humbuckern sticker mig lite i ögat. Hade Gibson haft 490T i double cream utan överkurs; hade jag nog beställt en sådan på studs.


/ Jonken


13 Jan 2020, 22:57
Profile
User avatar

Joined: 28 Feb 2003, 11:15
Posts: 4128
Location:
Post Re: Sommarprojekt 2019 - Vad pysslar ni med?
Första ombandningen avklarad nu. Bara montera ihop gitarren och hoppas på det bästa.


21 Jan 2020, 13:27
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 28 Feb 2003, 11:15
Posts: 4128
Location:
Post Re: Sommarprojekt 2019 - Vad pysslar ni med?
Man får en redigt skaffa coola verktygs-GAS när man håller på :D


22 Jan 2020, 08:46
Profile ICQ WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 69 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3  Next

Who is online

Users browsing this forum: Google [Bot] and 26 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.