View unanswered posts | View active topics It is currently 26 Apr 2024, 04:54



Reply to topic  [ 21 posts ] 
Admin får jag hänga ut en bedragare? 
Author Message

Joined: 23 Aug 2010, 18:49
Posts: 1197
Location:
Post Admin får jag hänga ut en bedragare?
Köpte ett st Analogman King of Tone. Betalade I förväg och nu finns den 23 åriga mannen inte att få tag i mera heter *** och svarar inte mera på meddelande vilket inte var problem innan pengarna var skickade


07 Sep 2019, 12:39
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 25 Sep 2004, 16:48
Posts: 3706
Location: Hising Island
Post Re: Admin får jag hänga ut en bedragare?
Jag är inte admin men forumreglerna säger följande:
Quote:
§9. Det är absolut förbjudet att "hänga ut" personer på Ljudbojen, varesig de är registrerade medlemmar eller ej. Att "hänga ut" avser utpekandet av en person. Det är förbjudet att peka ut enskilda användare såväl som att publicera personuppgifter. Affärstransaktioner som genomförs efter kontakt via t.ex. säljesforumen är privata och sker utanför Ljudbojen, så även eventuella tvister som följer av dessa! Om denna regel kan uppfattas ligga i konflikt med andra regler, gäller denna regel över de reglerna. Den som bryter mot denna regel kan komma att stängas av/bannas från forumet.


Men vi har väl haft flera "uthängningar" genom åren? Killen som skulle lacka om en Les Paul för en med-bojare bl.a.

Trist att du blivit blåst på en skön pedal :(

_________________
http://www.facebook.com/mayshounds/
https://open.spotify.com/artist/0uyaofsOLmzcYezAAKtYkj?si=dplvo-jQQRuJTBU5FoX1GA


07 Sep 2019, 13:05
Profile

Joined: 23 Aug 2010, 18:49
Posts: 1197
Location:
Post Re: Admin får jag hänga ut en bedragare?
Jaa usch detta gäller 3600sek.

Jag poliser anmäler detta, man kan tänka sig att mannen har flera ärenden på sitt bord.
Så kanske något händer.

Jag har handlat och dealat säker i kanske 15 år och detta är min första blåsning.


07 Sep 2019, 14:00
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 01 Mar 2013, 00:46
Posts: 122
Location: Uppsala
Post Re: Admin får jag hänga ut en bedragare?
Det svider att bli blåst, blev blåst på en El Capistan på Vend (enda gången jag blivit blåst) och det sved, polisanmälde men det lades ner för att personen ifråga skulle upp i rätten för gröve brott som även omfattade detta, typ, minns inte exakta formuleringen. Vettigt att anmäla dock just av den anledningen, polisen kikar kanske närmare på någon om det är flera anmälningar mot samma person etc. (ofta är det väl inte personen vars namn och adress man har fått som man faktiskt blir blåst av utan identitetskapning etc. i mitt fall verkar det vara någon som var väldigt sjuk vars namn hade använts etc. men har man bankontonummer och annat så.)

Edit: Sånt är ju också värt att tänka på innan man lägger ut namn etc. Att personen vars namn man har kanske är helt ovetandes etc.
Tänker att man borde skicka allt med.. vad det nu heter, där man får betala när man hämtar ut grejen istället, dock har det också strulat för mig när jag hämtade ut en pedal (har jag för mig) en kille hade skickat på ICA, betalade och sen hade han ändå inte fått pengarna sen så.. haha.


07 Sep 2019, 14:19
Profile
User avatar

Joined: 29 Apr 2010, 13:47
Posts: 2622
Location: Sthlm
Post Re: Admin får jag hänga ut en bedragare?
Har för mig att det var någon bojare som fick sin identitet kapad när en bedragare bedrog en tredje person så att det verkade som om det var bojaren som var skurken. En av flera anledningar till att uthängning inte är att rekommendera. Tror inte admin läser så ofta på bojen, men han brukar alltid svara på mail till admin@ljudbojen.com.


07 Sep 2019, 14:23
Profile

Joined: 23 Aug 2010, 18:49
Posts: 1197
Location:
Post Re: Admin får jag hänga ut en bedragare?
Detta gick inte via bojen utan Facebook.
Men jag gissar att det i stort är samma personer här som där.


07 Sep 2019, 14:38
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 29 Dec 2007, 18:23
Posts: 1820
Location: Hill Valley
Post Re: Admin får jag hänga ut en bedragare?
"Betala inte i förväg".

_________________
Försvinn ur min åsikt


07 Sep 2019, 15:23
Profile

Joined: 23 Aug 2010, 18:49
Posts: 1197
Location:
Post Re: Admin får jag hänga ut en bedragare?
Svårt när det gäller från FInland... att inte betala iförväg.
Detta är ju första gången i hela min "gitarr karriär" som det gått dåligt....


Fyyy faan jag är arg.


07 Sep 2019, 15:49
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 13 Jun 2013, 18:28
Posts: 2925
Post Re: Admin får jag hänga ut en bedragare?
Uncle Fred wrote:
"Betala inte i förväg".


Fast säljare ska ju "inte skicka innan dom fått betalt"?

Jag lyckas aldrig förstå den här skiten :lol:

Image


08 Sep 2019, 05:46
Profile

Joined: 27 Oct 2018, 10:53
Posts: 320
Post Re: Admin får jag hänga ut en bedragare?
Tvåtakt wrote:
Uncle Fred wrote:
"Betala inte i förväg".


Fast säljare ska ju "inte skicka innan dom fått betalt"?

Jag lyckas aldrig förstå den här skiten :lol:

Image


Well, det gäller att inte dra saker ur sitt sammanhang. Blocket har ju en tjänst som innebär att tredjeman inte lämnar ut det skickade paketet förrän köparen betalat via tredjemannen i samband med uthämtandet av paketet. 8)


08 Sep 2019, 07:55
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14775
Location:
Post Re: Admin får jag hänga ut en bedragare?
lgs wrote:

Well, det gäller att inte dra saker ur sitt sammanhang. Blocket har ju en tjänst som innebär att tredjeman inte lämnar ut det skickade paketet förrän köparen betalat via tredjemannen i samband med uthämtandet av paketet. 8)

Problemet är om köparen helt enkelt väljer att inte hämta ut paketet, eller reklamerar varan (av någon anledning)
Då fryser hela transaktionen i veckor och jag som säljare är utan både pryl och pengar i värsta fall.
Väljer dom att inte hämta ut så får jag betala returfrakten också.

En del köpare använder den tekniken med Postförskott,
köper och tycker sen dom har '2 veckor på sig att fixa betalningen' genom att själva sälja något.
Om det misslyckas struntar dom i affären.

Så har jag uppfattat det, om det inte stämmer ser jag fram emot att bli korrigerad :wink:

_________________



09 Sep 2019, 13:26
Profile ICQ WWW

Joined: 25 Mar 2014, 19:33
Posts: 992
Post Re: Admin får jag hänga ut en bedragare?
Mike Leaf wrote:
lgs wrote:

Well, det gäller att inte dra saker ur sitt sammanhang. Blocket har ju en tjänst som innebär att tredjeman inte lämnar ut det skickade paketet förrän köparen betalat via tredjemannen i samband med uthämtandet av paketet. 8)

Problemet är om köparen helt enkelt väljer att inte hämta ut paketet, eller reklamerar varan (av någon anledning)
Då fryser hela transaktionen i veckor och jag som säljare är utan både pryl och pengar i värsta fall.
Väljer dom att inte hämta ut så får jag betala returfrakten också.

En del köpare använder den tekniken med Postförskott,
köper och tycker sen dom har '2 veckor på sig att fixa betalningen' genom att själva sälja något.
Om det misslyckas struntar dom i affären.

Så har jag uppfattat det, om det inte stämmer ser jag fram emot att bli korrigerad :wink:


Helt korrekt uppfattat enligt mig. Har råkat ut för det ett parr gånger. Nu kräver jag förskottsbet till konto. Vilket jag även brukar skriva i annonserna. Vill de inte gå med på det villkoret så kan de titta efter något annat. Är man nojig å verkligen vill handla något så brukar det också funka att mötas upp halvägs.


09 Sep 2019, 13:45
Profile
User avatar

Joined: 11 Feb 2010, 21:12
Posts: 3109
Location: Stockholm
Post Re: Admin får jag hänga ut en bedragare?
Ja jävlar, honom har jag också blivit blåst av, typ enda gången jag blivit blåst någonsin.. Dock bara ett pedalbord på 300 spänn typ..

_________________
Rock and/or Roll:
http://open.spotify.com/artist/6G9vhEoxtetSTrcvLee14u
http://www.facebook.com/pages/Iron-Lamb/201720046525687
http://ironlamb.bandcamp.com/
https://www.youtube.com/channel/UC7vgsQ ... tIhcqXo9EQ


09 Sep 2019, 15:41
Profile WWW

Joined: 07 Jan 2010, 14:02
Posts: 390
Location: Stockholm
Post Re: Admin får jag hänga ut en bedragare?
Riktigt trist att höra. Bra att du polisanmälde

_________________
-----------------------


09 Sep 2019, 17:40
Profile

Joined: 23 Aug 2010, 18:49
Posts: 1197
Location:
Post Re: Admin får jag hänga ut en bedragare?
Walain känns bättre i det dåliga när en annan kan styrka en liknande historia med samma person.

Inte har jag förhoppningar att om att få tillbaks slantar.
Men jag har viftat högt nu här och över Facebooks populäraste grupper.

Så att ingen annan går misste om sina pengar.


10 Sep 2019, 16:33
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7747
Location: Göteborg
Post Re: Admin får jag hänga ut en bedragare?
"polisanmälde men det lades ner för att personen ifråga skulle upp i rätten för grövre brott"

Rättssäkert samhälle vi lever i..


16 Sep 2019, 12:21
Profile
User avatar

Joined: 01 Mar 2013, 00:46
Posts: 122
Location: Uppsala
Post Re: Admin får jag hänga ut en bedragare?
Vinyljunkie wrote:
"polisanmälde men det lades ner för att personen ifråga skulle upp i rätten för grövre brott"

Rättssäkert samhälle vi lever i..


Tja, minns inte exakt hur det var formulerat men summan av kardemumman tror jag var att straffet personen skulle få från den andra grejen/de andra grejerna ändå skulle omfatta straffet för detta, typ.
Är väl ett sätt att effektivisera saker på. Det var åtminstone skönt att veta att personen åkte fast för något överhuvudtaget, haha.


16 Sep 2019, 15:48
Profile

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7747
Location: Göteborg
Post Re: Admin får jag hänga ut en bedragare?
Ftmch wrote:
Vinyljunkie wrote:
"polisanmälde men det lades ner för att personen ifråga skulle upp i rätten för grövre brott"

Rättssäkert samhälle vi lever i..


Tja, minns inte exakt hur det var formulerat men summan av kardemumman tror jag var att straffet personen skulle få från den andra grejen/de andra grejerna ändå skulle omfatta straffet för detta, typ.
Är väl ett sätt att effektivisera saker på. Det var åtminstone skönt att veta att personen åkte fast för något överhuvudtaget, haha.


Jamen ersättning utgick inte till dig om jag fattade dig rätt?


16 Sep 2019, 16:14
Profile
User avatar

Joined: 01 Mar 2013, 00:46
Posts: 122
Location: Uppsala
Post Re: Admin får jag hänga ut en bedragare?
Vinyljunkie wrote:
Jamen ersättning utgick inte till dig om jag fattade dig rätt?


Nix, fick inte ett öre tyvärr. Kanske hade gått att pressa/överklaga på nåt vis men jag har för mig att inte skulle gå ändå.


17 Sep 2019, 00:37
Profile

Joined: 22 Jul 2002, 01:55
Posts: 1448
Location: Lund
Post Re: Admin får jag hänga ut en bedragare?
Svaret är NEJ.

Vänligen läs reglerna! Sälj- och köpforumen handlas på egen risk. Lita aldrig på någon bara för att den är "bojare". Vem som helst kan registrera ett konto.
Affärer görs upp privat och reds ut privat. Använd omdömet! Jag/forumet har inget med det att göra och vill inte ha med det att göra. Om någon vill ta del av info får ni göra det privat via e-mail/PM.

Med detta sagt så hoppas jag att det löser sig för TS.

_________________
Image


18 Sep 2019, 23:23
Profile WWW
User avatar

Joined: 29 Apr 2010, 13:47
Posts: 2622
Location: Sthlm
Post Re: Admin får jag hänga ut en bedragare?
Oakman wrote:
Om någon vill ta del av info får ni göra det privat via e-mail/PM.


Fast tänk på att PM inte är så väldigt privat, eftersom Ljudbojen ansluts via HTTP och inte HTTPS.


19 Sep 2019, 09:29
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 21 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 94 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.