View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Mar 2024, 11:29



Reply to topic  [ 21 posts ] 
Ombandning kvalitet 
Author Message

Joined: 04 Apr 2017, 09:47
Posts: 3
Post Ombandning kvalitet
Hallå! Efter att ha sett mycket exempelbilder och även andras gitarrer som nyss har haft dem inne för ombandning hos olika gitarrmek i vårt land så kan jag tycka att kvaliteten känns sådär på dem flesta.
T.ex. fula skarpa vassa bandändar är något som jag har reagerat mest på. Även flisor som lossnat när band har avlägsnats och inte återställts. Ojämn plansliping av banden så extremt låg stränghöjd ej är möjligt om man skulle vilja ha det. Beror det helt enkelt på tidspress och "less is more"? Eller omedvetet slarv.
Vad har ni för upplevelser efter att ha fått en ombandning? Har vi någon som alltid gör top notch arbeten?
Jag har under några år nu utfört ett antal ombandningar hemma som hobby, dels på mina egna elgitarrer och vänners gitarrer och basar. Visst jag kan lägga ned mycket tid på att få allt perfekt! Och jag har bra verktyg för allt t.ex. en hals jig för att kompensera strängspänning vid bandslipning så det blir exakt rätt höjd på alla. Men att göra en snygg kulformad avrundning på bandändarna och polera dem snyggt tar faktiskt inte särskilt lång tid.


23 Jan 2019, 00:46
Profile

Joined: 18 Mar 2007, 21:58
Posts: 8742
Location: Uppsala
Post Re: Ombandning kvalitet
Arne Arvidsson arbete är ren och skär perfektionism!

_________________
Image


23 Jan 2019, 10:52
Profile WWW
User avatar

Joined: 09 Dec 2007, 23:13
Posts: 10865
Location: I skogen utanför Göteborg
Post Re: Ombandning kvalitet
Har fått om-bandat på många ställen i landet av olika tekniker och aldrig haft ens en antydan till problem.
Överhuvudtaget hört få andra som haft problem bland gitarrist vänner eller på nätet (var ser du mycket exempelbilder?).

Då menar jag "lämnar till en riktigt gitarrtekniker". Riktiga gitarrtekniker lever på att göra ett bra jobb, sunkar det är de snabbt ute ur leken.
Ger man sig på att jaga "hemmapulare Benny" för att priset är attraktivt får man rätt mycket skylla sig själv.
Att ta in grannens polska vän att renovera badrummet är sällan en bra ide.

Det finns hur många som helst som gör ett topp arbete.
Men det finns det en liten kategori nissar där ute som helt enkelt inte går att få nöjda hur det än görs.

Nyfiken fråga.
Är syftet med ditt inlägg att berätta att du gör om-bandnigar och letar kunder?



/Magnus

_________________
"Playing guitar really helps your guitar playing"


23 Jan 2019, 11:05
Profile WWW

Joined: 10 Aug 2012, 10:32
Posts: 196
Location: Göteborg
Post Re: Ombandning kvalitet
Hade inne min Valley Arts Custom Pro hos Åke Björnstad i Göteborg.
Fick på nya rostfria Dunlop och Åke gjorde ett fantastiskt jobb!
Inga vassa kanter och där det gick ur en flisa fixade Åke till supersnyggt!

Image

Image

_________________
https://www.facebook.com/peternilsson1965guitars


23 Jan 2019, 11:32
Profile WWW
User avatar

Joined: 12 Aug 2002, 06:07
Posts: 93
Location: Dalarna
Post Re: Ombandning kvalitet
Har haft ett par stycken hos Jonas Fagerlund i Smedjebacken och det har varit hur bra som helst.


23 Jan 2019, 11:44
Profile
User avatar

Joined: 18 Sep 2008, 18:07
Posts: 474
Location: Göteborg
Post Re: Ombandning kvalitet
Jag gick den billiga vägen då en butik i GBG erbjöd denna tjänst för en hyfsat billig peng, jag var inte nöjd och gick tillbaka men det blev inte bra även efter andra vändan hos "teknikern“.

Jag hade inte så mycket pengar att röra mig med på den tiden men det blev ändå jävligt dyrt kom med att det var meningslöst. Aldrig mer.

/Niklas

_________________
"A song has to appeal sentimentally, intellectually, physically, visceraly, dig deep down into your soul and suck you into it. After that , of course, it'd be a matter of taste." - Kim Thayil

www.myspace.com/doldrumsrocks


23 Jan 2019, 13:05
Profile
User avatar

Joined: 08 Jan 2010, 17:14
Posts: 1595
Location: Kumla
Post Re: Ombandning kvalitet
Känns som att alla "kända" gitarrtekniker gör ett bra jobb. De lever ju på att folk ska komma tillbaka med sina instrument.

Kan tänka mig att de flesta som har fått dåliga bandjobb gjorda på sina gitarrer har lämnat in på den lokala musikaffären för att det är smidigt och i vissa fall billigt.
Idag är det ju ganska enkelt att googla för att kolla om folk tycker att teknikern är duktig, och om de är smidiga/trevliga att ha att göra med. Men det bästa är ju såklart att kunna kolla/spela på någon gitarr som teknikern har fixat.

Själv skulle jag lätt kunna tänka mig att åka 20-30 mil för att lämna in gitarren till en tekniker som jag vet gör bra jobb.

_________________
http://www.pigsinspace.se


23 Jan 2019, 13:53
Profile WWW

Joined: 27 Dec 2007, 15:10
Posts: 3871
Location:
Post Re: Ombandning kvalitet
Sonnny wrote:
Hallå! Efter att ha sett mycket exempelbilder och även andras gitarrer som nyss har haft dem inne för ombandning hos olika gitarrmek i vårt land så kan jag tycka att kvaliteten känns sådär på dem flesta.
T.ex. fula skarpa vassa bandändar är något som jag har reagerat mest på. Även flisor som lossnat när band har avlägsnats och inte återställts. Ojämn plansliping av banden så extremt låg stränghöjd ej är möjligt om man skulle vilja ha det. Beror det helt enkelt på tidspress och "less is more"? Eller omedvetet slarv.
Vad har ni för upplevelser efter att ha fått en ombandning? Har vi någon som alltid gör top notch arbeten?
Jag har under några år nu utfört ett antal ombandningar hemma som hobby, dels på mina egna elgitarrer och vänners gitarrer och basar. Visst jag kan lägga ned mycket tid på att få allt perfekt! Och jag har bra verktyg för allt t.ex. en hals jig för att kompensera strängspänning vid bandslipning så det blir exakt rätt höjd på alla. Men att göra en snygg kulformad avrundning på bandändarna och polera dem snyggt tar faktiskt inte särskilt lång tid.


Det finns en retorisk disposition här så jag kan hålla med om Magnus frågeställning tidigare: Syfte med inlägget?


23 Jan 2019, 14:10
Profile ICQ WWW

Joined: 09 Oct 2008, 17:13
Posts: 502
Location:
Post Re: Ombandning kvalitet
Jag har fått ett riktigt katastrofjobb en gång, av en "riktig" tekniker som inte ens var billig.

1. Gitarren bandades om. Trots normal stränghöjd (verkligen inte låg i alla fall) så gick det inte att benda på flera ställen utan att det tog i, plus vassa kanter.

2. Han "fixade"... Fortfarande problem...

3. Han fixade igen!

4. Jag tröttnade, lämnade in till en annan gubbe som gjorde ett kanonjobb på en annan av mina gitarrer.

5. Nästan spelbart, men fortfarande problem på ett band. :mrgreen:

6. Låter gubbe 2 korrigera igen, han vill ha mer pengar (men får så klart inga). :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

7. Då jag insåg att Floyd-installationen som gubbe 1 gjorde var katastrof låter jag en gubbe 3 fixa detta, och ber honom se över banden också, för säkerhets skull. Han konstaterar att gitarren har diverse radier på olika band och att allt är en katastrof, så han får fixa till det ordentligt. :arrow:

Gitarren blev dock jättebra till slut!

_________________
https://open.spotify.com/artist/6oUjNtU ... n9B8wEOOmw


23 Jan 2019, 17:17
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 21:55
Posts: 2891
Location: Uppsala
Post Re: Ombandning kvalitet
Använder Tommy Jacobsson i Uppsala. Inget problem där inte.
https://violin.se/
Även om han gått över till fioler på sistone.


23 Jan 2019, 18:07
Profile
User avatar

Joined: 01 Jan 2008, 18:34
Posts: 623
Location: Alingsås
Post Re: Ombandning kvalitet
P_Nilsson wrote:
Hade inne min Valley Arts Custom Pro hos Åke Björnstad i Göteborg.
Fick på nya rostfria Dunlop och Åke gjorde ett fantastiskt jobb!
Inga vassa kanter och där det gick ur en flisa fixade Åke till supersnyggt!

Image

Image


+1 på Åke.
Han gör alltid kanonjobb.


23 Jan 2019, 18:10
Profile WWW
User avatar

Joined: 14 Mar 2003, 14:36
Posts: 2333
Location: Varberg
Post Re: Ombandning kvalitet
woodstock wrote:
Det finns en retorisk disposition här så jag kan hålla med om Magnus frågeställning tidigare: Syfte med inlägget?


+1

_________________
"'scuse me, while I kiss that guy"


23 Jan 2019, 18:40
Profile

Joined: 11 Aug 2002, 22:59
Posts: 164
Post Re: Ombandning kvalitet
Intressant. Min uppfattning har varit den motsatta, att vi har ett gäng otroligt kompetenta gitarrtekniker i det här landet som gör fantastiska ombandningar.
Om jag bott på en ort där jag inte hade någon av dessa i min närhet hade jag skeppat iväg gitarren, det räcker ju med att man har kompetensen inrikes.


24 Jan 2019, 10:59
Profile

Joined: 08 Dec 2010, 18:22
Posts: 136
Location:
Post Re: Ombandning kvalitet
Jag är en gitarr meckare som både bygger och reparerar och bandar om (på fritiden)och tycker det låter väldigt konstigt att folk får så många dåliga jobb gjorda här i landet men när jag tänker efter lite så får jag ibland gitarrer som varit hos andra personer i malmö och inte har allt sett bra ut.
Det jag märkt när folk lämnar till mig som jag upplever stressande som kan leda till att det blir sämre jobb är ju att man vill lämna på söndagen och hämta på torsdagen typ!!!!!! alltså att man behöver lite tid när man vill göra bra jobb och ändå ha bra pris men att det inte alltid accepteras.
Verktygen kostar ju lite och erfarenheten för att det skall bli bra kostar ju lite kan ju jag tycka och göra bandändar som inte känns är ju inte speciellt svårt men kräver ju lite tid o verktyg och lite förståelse för vad man håller på med


24 Jan 2019, 22:20
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 06 Jan 2010, 16:20
Posts: 4247
Location: Boden Norrbotten
Post Re: Ombandning kvalitet
Att det lossnar nån flisa det får man leva med det tillhör ju logiken när man lossar bandstavar.
Vassa bandändar och dåligt planade band är såklart oacceptabelt.
Jag har då inte hört att någon etablerad tekniker skulle göra dåliga jobb!

_________________
Det är aldrig försent att ge upp


24 Jan 2019, 22:36
Profile WWW
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4555
Location: Northbottom
Post Re: Ombandning kvalitet
Jag vill iaf tro att de flesta som tar betalt för göra ombandningar; gör ett bra jobb. Det finns säkert undantag i detta också. Men många gånger får techs faktiskt totalt orättvist med skit -som dessa omöjligt kunnat förebygga vid tidpunkten de utförde och levererade sina jobb. INGEN tech i världen KAN påverka hur ett instrumentet de fixat; påverkas efter denna lämnar deras shop. Jag törs nästan GARANTERA att bandkanter och dylikt varit PERFEKTA vid leverans; på de allra flesta av ombandningsjobben: Att instrumentet sedan konprimerat ytterligare -och Ex gett vassa bandkanter i efterhand; är ju knappast någonting som den som ombandat instrumentet en gång i tiden missat. INGEN -och då menar jag verkligen "INGEN" Tech i världen kan garantera detta. Efterkomprimeringar har förekommit efter mina jobb -precis som dessa förekommit på jobb utförda av samtliga techs som redan nämns i denna tråd.

Med detta sagt finns det givetvis någonting som är ombandningskvalitet. Självklara saker som nämnts i tråden. Och ingen proffessionell Tech som jag känner klantar sig i onödan. Det är många gånger som personer från Ex Skåne, Göteborg eller Stockholm kommer upp till norrbotten för att lira, spela in eller plugga musik mm. En kort tid före kan dessa personer haft inne instrument för ombandningar eller digitala bandslipningar. Det dröjer inte länge här uppe innan trä i instrument komprimerar -och ger exempelvis bandresningar och de klassiskt vassa bandkanterna. Vid ett flertal tillfällen har personer som kommit till mig -för att få dessa saker åtgärdade; trott/tyckt: Att det var ett skitjobb som gjorts på deras instrument -eftersom de ser ut så här så kort efter. Att det ser ut så här nu HAR VÄLDIGT LITE att göra med det tidigare jobbet som gjorts nere i Sverige! För mig är det så här: Hur en Tech bemöter kritik avsett mot en annan Tech; berättar väldigt mycket om hur denna person är både som person och som tech. Här måste man istället förklara för kunden att det som hänt har med helt andra saker att göra. Ett nyare träslag kan komprimera NÅGOT ENORMT här uppe: Till den grad att det till och med kan lossna en liten flisa vid någon bandstav.

- Keep it real folks....


/ Jonken :idea:


26 Jan 2019, 18:25
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:10
Posts: 3871
Location:
Post Re: Ombandning kvalitet
Jonken wrote:
Jag vill iaf tro att de flesta som tar betalt för göra ombandningar; gör ett bra jobb. Det finns säkert undantag i detta också. Men många gånger får techs faktiskt totalt orättvist med skit. INGEN tech i världen KAN påverka hur ett instrumentet de fixat; påverkas efter denna lämnar deras shop...

...För mig är det så här: Hur en Tech bemöter kritik avsett mot en annan Tech; berättar väldigt mycket om hur denna person är både som person och som tech.

- Keep it real folks....


/ Jonken :idea:


Kan inte annat än att hålla med. Av egen erfarenhet är marknaden för profesionella ombandningar rätt liten. Det blir oftare "vintage" och kvalitetsinstrument där värdet av en bra ombandning både blir uppskattat och motiverat. Här finns en handfull erkänt duktiga techs i Sverige och några av dessa har nämnts i tråden.

Men trådskaparen har rätt i en sak: Efterarbetet, bandslip och polering är inte svårt. Det är inte särskilt svårt att slå eller trycka i banden heller (vilket säkert är ett skäl till att just ombandningar verkar locka till lågbudgettänkande och amatörjobb.)

Utmaningen ligger precis som med så mycket annat i förarbetet. Bandfilen är inte det viktigaste verktyget. De viktigaste verktygen är radiemallar, slipklossar och sågen till skårorna banden skall sitta i.


27 Jan 2019, 13:45
Profile ICQ WWW

Joined: 31 Dec 2007, 15:28
Posts: 2251
Location:
Post Re: Ombandning kvalitet
@Jonken: Vad betyder "Efterkomprimeringar"?

_________________
"The Tone is in your pants"

http://kuhnamps.com


27 Jan 2019, 23:30
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4555
Location: Northbottom
Post Re: Ombandning kvalitet
Martin Kuhn wrote:
@Jonken: Vad betyder "Efterkomprimeringar"?

Med efterkomprimeringar syftar jag på hur trä krymper. Just i detta fall; när detta sker i nutid -återkokopplat till en viss tidpunkt.


/ Jonken


28 Jan 2019, 10:51
Profile

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7740
Location: Göteborg
Post Re: Ombandning kvalitet
Jag måste säga att jag tycker att det inte är så svårt att banda om själv och få det perfekt bara man har rätt verktyg, så länge man inte har tummen mitt i handen. Däremot..... så tar det TID när jag ska göra det själv, faktiskt så mycket tid att det är mer värt att lämna bort det. Och det är det här som jag tror är problemet när ni lämnat in den till någon, vilka det nu är, och blivit missnöjda - ni har lämnat det till någon som gör jobbet för långsamt för att det ska bli ekonomiskt lönsamt för dem. Det är inte det svåraste hantverksjobbet i världen men utan mångårig rutin bör man nog inte göra det annat som ett experiment på hobbynivå.

För övrigt är det även "erkända" gitarrtekniker som gör ett värdelöst jobb med vassa bandändar. Inte alla såklart.


28 Jan 2019, 13:08
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:10
Posts: 3871
Location:
Post Re: Ombandning kvalitet
När det handllar om bandstavsändar kvarstår att det handlar om minuter, inte timmar att få till runda såna. Det handlar om kommunikation och att man ofta får vad man betalar för. Ibland är mindre rundade och istället mer raka bandstavsändar att föredra också: Runda fina kulformade bandstavsändar på en 1"5/8 översadel sjuttiotalsstrata nyss ombandad med Dunlop 6550 jumboband gör ju att e-strängarna har väldigt lite att landa på med en standard spridning på strängarna e-e.


28 Jan 2019, 13:34
Profile ICQ WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 21 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: Google [Bot] and 33 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.