View unanswered posts | View active topics It is currently 25 Apr 2024, 02:59



Reply to topic  [ 18 posts ] 
Cornfordstärkare 
Author Message

Joined: 31 Dec 2007, 15:54
Posts: 1018
Location: Järbo,Dalsland
Post Cornfordstärkare
Hur många av er bojare kör på Cornford??
Själv bytte jag till mej en Roadhouse 30 (6L6)här på forumet i vintras och jag är lika impad efter varje rep med den!!
Låter som en bra Fender med Marshallinspiration :-) funkar skitbra till den rock´n roll jag spelar.
Gissar att det inte finns så jättemånga i Sverige.


//Robban

_________________
GREEN KRYPTONITE
ROB`S ROCKIN`BLUES COMBO


18 May 2017, 14:33
Profile

Joined: 24 Mar 2015, 15:17
Posts: 675
Post Re: Cornfordstärkare
gretschen wrote:
Hur många av er bojare kör på Cornford??
Själv bytte jag till mej en Roadhouse 30 (6L6)här på forumet i vintras och jag är lika impad efter varje rep med den!!
Låter som en bra Fender med Marshallinspiration :-) funkar skitbra till den rock´n roll jag spelar.
Gissar att det inte finns så jättemånga i Sverige.


//Robban


Ola har demat den :-) och även Guthrie Govan
https://www.youtube.com/watch?v=zeHeFxWkNd4


18 May 2017, 14:41
Profile
User avatar

Joined: 04 May 2008, 18:00
Posts: 3357
Location:
Post Re: Cornfordstärkare
Jag köpte min Harlequin 2000 efter att hört den på tidningen Guitarists CD med lektioner. Äntligen en vansinnigt bra förstärkare med låg effekt. Men den var lite för svag för rep, så när Roadhouse 30 dök upp så köpte både jag och vår andra gitarrist en varsin och sedan dess spelar jag bara på den. Till skillnad från min gamla JMP-halvstack så är den lagom stor för både rep och de ställen vi spelar på.

En kul grej med Roadhouse 30 är att man enkelt kan testa olika rör och de beter sig verkligen olika beroende på vilka rör man stoppar i. Jag hittade mitt mini-JMP-ljud lite otippat med hjälp av JJ 6L6GC. Vår andra gitarrist hittade hem med Harma EL34.


19 May 2017, 00:16
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 08 Jan 2010, 17:14
Posts: 1595
Location: Kumla
Post Re: Cornfordstärkare
Jag har också en Roadhouse 30 med 6L6.
Det är en skitbra förstärkare! Har kört med den i några år nu. Och är /har varit riktigt nöjd med den.
Vi spelar hårdrock från 70, 80 och 90-tal, och till det är den ju grym.

Men sedan jag köpte min 3rd Power Citizen Gain så blir det tyvärr inte att jag spelar så mycket på den.

_________________
http://www.pigsinspace.se


19 May 2017, 08:51
Profile WWW
User avatar

Joined: 12 Sep 2011, 20:04
Posts: 654
Post Re: Cornfordstärkare
samma här :) Roadhouse 30. Supernöjd.


19 May 2017, 23:53
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2009, 11:20
Posts: 2759
Location: Trollhättan/Lilla Edet
Post Re: Cornfordstärkare
Jag har varit nyfiken på Cornford ett tag, kul att höra era åsikter i denna tråden :)
Nå'n som testat både Roadhouse 30 och 50?
Och hur rattar ni gain-kontrollerna vs mastern?

_________________
"Vägren upphör" Lite ålderdomlig uppmaning om att inte lägga av, som jag ibland ser vid sidan av vägen.
Stöttar Ljudbojen, ETC, Fria Tidningen, Faktum m.fl.


20 May 2017, 09:54
Profile

Joined: 31 Dec 2007, 15:54
Posts: 1018
Location: Järbo,Dalsland
Post Re: Cornfordstärkare
Axewall wrote:
Jag har varit nyfiken på Cornford ett tag, kul att höra era åsikter i denna tråden :)
Nå'n som testat både Roadhouse 30 och 50?
Och hur rattar ni gain-kontrollerna vs mastern?



Jag har ju iof bara erfarenhet av min RH30,men jag kör med gain på kl12 för att få ett schysst od ljud,sen trycker jag på boost om jag vill ha mera.
Boosten på denna tar vid där gainkontrollen slutar,dvs har du gain på kl12 så är noll på boost motsvarande gainen,sen fortsätter det bara :-)
Skulle önska en större volymskillnad när jag trycker in boost för att kunna ha den som en mer utstickande solokanal.
Men försök att leta upp en Cornford och testa,du lär inte bli besviken!!Sen verkar dom ju vara hyfsat ovanliga,men några finns det ju i Sverige iaf.


//Robban

_________________
GREEN KRYPTONITE
ROB`S ROCKIN`BLUES COMBO


22 May 2017, 11:32
Profile
User avatar

Joined: 07 Jan 2008, 16:03
Posts: 1653
Post Re: Cornfordstärkare
Om man inte hittar en Cornford så kan man ju också spana in Victory; det är Martin Kidd som designat båda märkena och de låter ju åtminstone snarlikt tycker jag... ;)

_________________
/Tom-Andrew

Låter det bra så är det antagligen bra...


22 May 2017, 13:41
Profile
User avatar

Joined: 04 May 2008, 18:00
Posts: 3357
Location:
Post Re: Cornfordstärkare
Axewall wrote:
Jag har varit nyfiken på Cornford ett tag, kul att höra era åsikter i denna tråden :)
Nå'n som testat både Roadhouse 30 och 50?
Och hur rattar ni gain-kontrollerna vs mastern?


RH30 och RH50 är snarlika rent tekniskt och byggdes med samma kretskort. RH50 har fast bias och RH30 har katodbias. Ett enkelt sätt kunna bygga två varianter med i stort sett samma delar. Jag har bara erfarenhet av RH30, men jag gissar att RH50 låter på ett liknande sätt fast lite starkare och stadigare tack vare den barskare nätdelen, d v s den fasta biasen och den högre uteffekten.

Gain och master (och boost) kan man ställa hela vägen från helt rent, via crunch till förvånansvärt mycket dist.


22 May 2017, 17:33
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 07 Sep 2009, 11:20
Posts: 2759
Location: Trollhättan/Lilla Edet
Post Re: Cornfordstärkare
Jag har kollat på schemat nu, och slarvigt uttryckt så är försteget en variant av 2203/2204 med ett extra steg i fronten.
Roadhouse har dock betydligt mindre treble-peak. Ingen katodföljare före tonstacken.
En högspänningstransistor skjuter på signalen efter loopen och sen master innan PI.
Ganska enkel och funktionell krets, som också många verkar väldigt nöjda med.

Vete fan om jag inte ska testa Roadhouse-kretsen i nå't påbörjat moddningsobjekt som det inte blitt nå't av :)

_________________
"Vägren upphör" Lite ålderdomlig uppmaning om att inte lägga av, som jag ibland ser vid sidan av vägen.
Stöttar Ljudbojen, ETC, Fria Tidningen, Faktum m.fl.


23 May 2017, 11:51
Profile
User avatar

Joined: 04 May 2008, 18:00
Posts: 3357
Location:
Post Re: Cornfordstärkare
Axewall wrote:
Jag har kollat på schemat nu, och slarvigt uttryckt så är försteget en variant av 2203/2204 med ett extra steg i fronten.
Roadhouse har dock betydligt mindre treble-peak. Ingen katodföljare före tonstacken.
En högspänningstransistor skjuter på signalen efter loopen och sen master innan PI.
Ganska enkel och funktionell krets, som också många verkar väldigt nöjda med.

Vete fan om jag inte ska testa Roadhouse-kretsen i nå't påbörjat moddningsobjekt som det inte blitt nå't av :)


De låter ju klart fetare än 2203/2204, mer åt JMP-hållet om man rattar dem åt det hållet och väljer vissa typer av rör. Fast med skillnaden att rattarna går till 15... Jag använder ju min som ett förminskat alternativ till min gamla JMP-halvstackar.

Jag tror att det var Paul Cornfords och Martin Kidds ambition med Roadhouse att göra sina varianter på Marshall fast med en Cornford-twist. (De hade ju ursprungligen EL34:or som Marshall, men de EL34:or de fick tag på höll inte i katodbiaskonstruktionen, så de fick byta till 6L6GC)

Men de kan ju låta på flera sätt vilket gör dem väldigt flexibla. Det skulle vara kul att prova en Victory någon gång, eftersom det i praktiken är en direkt fortsättning på Cornford fast utan Paul Cornford.


23 May 2017, 18:32
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 31 Dec 2007, 15:54
Posts: 1018
Location: Järbo,Dalsland
Post Re: Cornfordstärkare
Bra stärkare är det absolut...Hur länge fanns märket Cornford,och vem hade importen till Svedala?

//Robban

_________________
GREEN KRYPTONITE
ROB`S ROCKIN`BLUES COMBO


24 May 2017, 08:22
Profile
User avatar

Joined: 04 May 2008, 18:00
Posts: 3357
Location:
Post Re: Cornfordstärkare
gretschen wrote:
Bra stärkare är det absolut...Hur länge fanns märket Cornford,och vem hade importen till Svedala?

//Robban


Jag har för mig att de drog i gång på allvar 1999. (Jag har en från hösten 2000 med lågt serienummer.) Efter en del trubbel (sjukdom och nedbrunnen fabrik), så stängde produktionen 2013.

Jam hade agenturen ett kort tag, men dåliga exportvillkor gjorde att det var svårt att göra något på marknader där kunderna behärskade engelska och var vana vid att handla utomlands (som den svenska).

När jag köpte min första sålde de det mesta själva och jag köpte mig direkt från dem och på slutet var det väl i praktiken Andertons som sålde allt och det var de som köpte upp hala restlagret på slutet.

Så det finns inte så många Cornford-förstärkare i Sverige, men en del har hittat hit.


24 May 2017, 09:11
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 07 Jan 2008, 16:03
Posts: 1653
Post Re: Cornfordstärkare
CarlM wrote:
Det skulle vara kul att prova en Victory någon gång, eftersom det i praktiken är en direkt fortsättning på Cornford fast utan Paul Cornford.

Jag har pillat lite på V30 (Guthrie Govans portabla brödrost) och V40 (den rena brödrosten) samt även kort på Sheriff 22.
V40 är en mångsidig pedalplattform. Låter helt klart bra. Mycket kraft i litet paket.
V30 har en förvånansvärt trevlig ren kanal med tanke på att dess fokus nog mest ligger på den distande kanalen. Jag tyckte dock att det var ett för stort glapp mellan den rena och all den distorsion som finns även vid låga inställningar på distkanalen, men det kan nog funka för den som använder volymratten på gitarren för att rena upp ljudet - det gör inte jag... Vidare tyckte jag att man blir lite väl begränsad av den gemensamma EQ:n; vill minnas att det blev lite muddigt med låga gaininställningar på distkanalen om rena skulle vara lagom sprillig. (Vad som är lagom mycket diskant är ju förvisso subjektivt...) En brightswitch eller två hade nog kunnat fixa biffen.
Sheriff 22 var väldigt trevlig - den lät så som jag önskar att distkanalen på V30 skulle låta. Om man inte behöver ett väldigt rent rent ljud kan nog denna passa alla som vill ha en uppdaterad marshallesque förstärkare! Ja, eller storebrorsan 44 då förstås!

_________________
/Tom-Andrew

Låter det bra så är det antagligen bra...


24 May 2017, 09:15
Profile
User avatar

Joined: 08 Jan 2010, 17:14
Posts: 1595
Location: Kumla
Post Re: Cornfordstärkare
Axewall wrote:
Och hur rattar ni gain-kontrollerna vs mastern?



Jag brukar köra mastern på kl 12, och gain på ca kl 13.

_________________
http://www.pigsinspace.se


26 May 2017, 08:59
Profile WWW
User avatar

Joined: 07 Sep 2009, 11:20
Posts: 2759
Location: Trollhättan/Lilla Edet
Post Re: Cornfordstärkare
1331 wrote:
Axewall wrote:
Och hur rattar ni gain-kontrollerna vs mastern?



Jag brukar köra mastern på kl 12, och gain på ca kl 13.

Kan tro att i stort sett all dist då kommer från försteget, särskilt om man kör 6L6.
Den är antagligen byggd enligt liknande filosofi som t.ex. SLO, att disten skapas i försteget
för att endast förstärkas vidare i slutsteget. Ger bra kontroll av ljudet ut.

_________________
"Vägren upphör" Lite ålderdomlig uppmaning om att inte lägga av, som jag ibland ser vid sidan av vägen.
Stöttar Ljudbojen, ETC, Fria Tidningen, Faktum m.fl.


30 May 2017, 10:08
Profile
User avatar

Joined: 04 May 2008, 18:00
Posts: 3357
Location:
Post Re: Cornfordstärkare
Axewall wrote:
1331 wrote:

Jag brukar köra mastern på kl 12, och gain på ca kl 13.

Kan tro att i stort sett all dist då kommer från försteget, särskilt om man kör 6L6.
Den är antagligen byggd enligt liknande filosofi som t.ex. SLO, att disten skapas i försteget
för att endast förstärkas vidare i slutsteget. Ger bra kontroll av ljudet ut.


Nae... Vid de inställningarna pressar man nog slutsteget lite om man inte har toksvaga mickar. I alla fall om man kör JJs 6L6GC. Svetlanas 6L6 kroknar betydligt senare i en Cornford RH30.


30 May 2017, 18:17
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 08 Jan 2010, 17:14
Posts: 1595
Location: Kumla
Post Re: Cornfordstärkare
CarlM wrote:

Nae... Vid de inställningarna pressar man nog slutsteget lite om man inte har toksvaga mickar. I alla fall om man kör JJs 6L6GC. Svetlanas 6L6 kroknar betydligt senare i en Cornford RH30.


Det stämmer, när man börjar närma sig kl 12 (och över) så får man mycket mer sustain tycker jag.

_________________
http://www.pigsinspace.se


31 May 2017, 10:58
Profile WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 18 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 55 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.